BTC USD 55,197.9 Gold USD 1,777.28
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 Agong perkenan isytihar darurat hingga 1 Ogos

Adakah anda bersetuju dengan pengisytiharan darurat?

  • Setuju

    Votes: 87 79.1%
  • Tidak setuju. PKP sudah memadai

    Votes: 17 15.5%
  • Tidak setuju. PKP juga tidak perlu

    Votes: 5 4.5%
  • Berkecuali

    Votes: 1 0.9%

  • Total voters
    110
  • Poll closed .

zari83

Active+ Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
3,049
Reaction score
701
Points
81
View attachment 348942

Umno, PKR gesa kerajaan panggil sidang parlimen
Diterbitkan 3 Mar 2021, 10:07 pm



Pemuda Umno dan PKR hari ini masing-masing menggesa kerajaan memanggil sidang parlimen diadakan dalam tempoh darurat.
Ini di sebalik kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan bahawa jemaah menteri bersetuju sidang parlimen ditangguhkan hingga 1 Ogos depan.

Ketua Pemuda Umno, Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata keputusan itu bercanggah dengan titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bahawa parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat.

"Bagi Pemuda Umno, parlimen harus dibenarkan bersidang dengan SOP ketat dalam situasi Covid-19, bagi membolehkan keberkesanan mekanisme semak dan imbang buat kerajaan sebagaimana tuntutan dan amalan demokrasi!

"Rakyat tentu sekali sukar untuk menerima alasan penangguhan parlimen yang dibuat kerajaan bahawa sebahagian besar anggota parlimen merupakan kumpulan berisiko dijangkiti Covid-19.
"Malah proses vaksinisasi juga sudah dimulakan terhadap ahli-ahli parlimen," katanya dalam satu kenyataan.

View attachment 348943

Asyraf berkata kerajaan tidak seharusnya dilihat takut dan cuba 'memandulkan institusi demokrasi' dengan menafikan suara dan mandat rakyat kepada ahli-ahli parlimen untuk berbahas, meluluskan rang undang-undang serta membawa isu dan masalah mereka di parlimen.

Nada yang sama disuarakan Ketua Penerangan PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin yang mengatakan kenyataan Takiyuddin bercanggah dengan titah Agong.
"Kerajaan seharusnya membenarkan demokrasi berfungsi selaras dengan titah baginda Yang di-Pertuan Agong.

Justeru itu saya menggesa kerajaan segera memanggil sidang parlimen bagi membolehkan ahli-ahli parlimen mengambil bahagian dalam usaha memerangi wabak Covid-19.
Kata Shamsul, demokrasi berparlimen seharusnya diraikan dan bukan direncatkan dengan alasan 'tempang'.

"Beralasan mengambil kira faktor kesihatan dan terdapat ramai ahli parlimen berusia emas adalah alasan dangkal yang mencacatkan demokrasi.

"Wakil-wakil rakyat merupakan kumpulan pertama penerima Vaksin Covid-19. Sehubungan itu alasan kebimbangan berkait penularan wabak Covid-19 adalah tidak relevan," tegasnya.

Terdahulu Takiyuddin berkata keputusan penangguhan itu dibuat berdasarkan alasan perundangan serta analisis data dan sains mengenai kekhuatiran penularan Covid-19 dalam bangunan parlimen.

Selain itu Takiyuddin memaklumkan sebahagian ahli parlimen merupakan warga emas yang berusia 61 tahun ke atas dan berisiko dijangkiti wabak berkenaan.


warga emas macam tsmy masa belum dpt vaksin berani meeting sampai keluar negara dgn sop.. dah dpt vaksin takut plak nk bersidang dgn sop.. macam mana la rakyat nak percaya dgn vaksin... data dan sains.. sop kita tak cukup ketat lg la kot, haha
 
Sponsored Post

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
10,411
Reaction score
1,342
Points
201
warga emas macam tsmy masa belum dpt vaksin berani meeting sampai keluar negara dgn sop.. dah dpt vaksin takut plak nk bersidang dgn sop.. macam mana la rakyat nak percaya dgn vaksin... data dan sains.. sop kita tak cukup ketat lg la kot, haha
Kena tanya tun, klau tun ckp ok ja buat kena ikut sebab dia paling senior, xkn Pak din nk kalah ngn tun kan hahaha
 

zari83

Active+ Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
3,049
Reaction score
701
Points
81
Kena tanya tun, klau tun ckp ok ja buat kena ikut sebab dia paling senior, xkn Pak din nk kalah ngn tun kan hahaha

norma baru covid19, super senior warga emas mcm tun patut tak boleh jd ahli parlimen lg dh, sbb dewan parlimen tempat paling berisiko covid di malaysia..ni disokong oleh data dan fakta sains, sidang kena buat kat sekolah, haha
 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,700
Reaction score
1,183
Points
111
norma baru covid19, super senior warga emas mcm tun patut tak boleh jd ahli parlimen lg dh, sbb dewan parlimen tempat paling berisiko covid di malaysia..ni disokong oleh data dan fakta sains, sidang kena buat kat sekolah, haha

Sebenarnya boleh je nak buat sidang parlimen, tapi dengan syarat la....syaratnya mesti sokong Perikatan Nasional la. Pastu, jangan kritik kerajaan, pastu, jangan letakkan syarat macam-macam. Pastu, jangan komplen dalam FB. Ikut jelah apa yang PM nak. Baru la PM ada hati nak bersidang.
 

zari83

Active+ Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
3,049
Reaction score
701
Points
81
Sebenarnya boleh je nak buat sidang parlimen, tapi dengan syarat la....syaratnya mesti sokong Perikatan Nasional la. Pastu, jangan kritik kerajaan, pastu, jangan letakkan syarat macam-macam. Pastu, jangan komplen dalam FB. Ikut jelah apa yang PM nak. Baru la PM ada hati nak bersidang.

mcm syarat nk pinang puteri gunung ledang ke, hehe.. ikut pm la nk pusing mcm mn pun bg taknak bersidang, yg penting skrg rakyat tau dah YDPA dh bg perkenan, kurang2 boleh buat 'modal'..haha
 

WnB

Super Active Member
Joined
Dec 30, 2007
Messages
8,578
Reaction score
192
Points
83
kesian... meroyan tak dapat masuk sidang parlimen... kahkahkah...
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,596
Reaction score
12,489
Points
1,906
kesian... meroyan tak dapat masuk sidang parlimen... kahkahkah...

hehe pakJib mmg teruk gak meroyan semalam, minute by minute dia asyik menyindir pasal sidang parlimen tu je :D
 
  • Haha
Reactions: WnB

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,596
Reaction score
12,489
Points
1,906
Majlis Setiausaha PH kesal alasan Takiyuddin


03 Mac 2021



1614820320176.png

Laporan Sinar Harian berhubung keputusan kerajaan bahawa masih tiada lagi keperluan untuk mengadakan sidang Parlimen ketika tempoh darurat.


SHAH ALAM - Pakatan Harapan (PH) kesal dengan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan berhubung alasan Jemaah Menteri tidak menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk memanggil Parlimen bersidang.

Majlis Setiausaha PH dalam satu kenyataan berkata, kesemua alasan yang diberikan Takiyuddin adalah lemah, dangkal dan tidak menghormati titah nasihat Yang di-Pertuan Agong pada 24 Februari lalu yang menyatakan Parlimen boleh bersidang sewaktu darurat berkuat kuasa.

“Kekeliruan prosedur operasi standard (SOP) Covid-19, kemarahan rakyat tentang isu ‘antara dua darjat’ dalam penguatkuasaan, bantuan kerajaan yang tidak sampai atau tidak mencukupi dan banyak masalah lain adalah sebab utama mengapa Parlimen mesti bersidang segera.

“Sebagai institusi ulung demokrasi negara kita, Parlimen turut berfungsi sebagai tempat proses semak imbang pengurusan kerajaan dilakukan.

“Tanpa Parlimen termasuk Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara, proses semak imbang tersebut telah ‘dimatikan’,” kata kenyataan berkenaan pada Rabu.

Kenyataan itu dikeluarkan Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail; Setiausaha Agung Parti Amanah Negara (Amanah), Datuk Dr Mohd Hatta Md Ramli dan Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke Siew Fook.

Takiyuddin sebelum ini dilaporkan berkata, kerajaan memutuskan masih tiada lagi keperluan untuk sidang Parlimen diadakan ketika tempoh darurat.

Beliau berkata, Jemaah Menteri membuat keputusan tersebut setelah mengambil kira beberapa faktor merangkumi aspek perundangan dan kesihatan.



Mengulas lanjut, Majlis Setiausaha PH berkata, dalam isu jangkitan Covid-19 dalam kalangan ahli Parlimen, Takiyuddin tidak menyatakan kepada media bahawa berdasarkan bukti dan data sepanjang 55 hari bersidang tahun lalu, tiada seorang daripada mereka menjangkiti Covid-19 di Parlimen itu sendiri.

“Tiada satu pun kluster Covid-19 yang dibuktikan terhasil akibat persidangan Parlimen.

“Perlu diingatkan bahawa pada waktu itu, belum seorang ahli Parlimen yang telah menerima vaksin,” katanya.

Menurutnya, fakta berkenaan membuktikan bahawa langkah-langkah dan SOP yang diambil bagi perjalanan sidang Parlimen pada tahun lalu berkesan dan boleh bersidang sekarang tanpa lengah.
“Majlis Setiausaha tidak boleh menerima alasan-alasan menteri.

"Pada ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tamat dan diganti dengan PKP Pemulihan atau PKP Bersyarat, pada ketika lebih banyak sektor ekonomi dibenar beroperasi dan pada ketika pihak Eksekutif serta Kehakiman boleh berfungsi, tiada alasan lagi untuk Parlimen tidak bersidang sesegera mungkin,” katanya.

Menurutnya, Jemaah Menteri perlu menjunjung kasih atas titah nasihat Yang di-Pertuan Agong serta menasihati Seri Paduka Baginda untuk memanggil sidang Parlimen segera.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,596
Reaction score
12,489
Points
1,906
Ini selepas jemaah menteri kerajaan PN bersetuju sidang parlimen ditangguhkan sehingga 1 Ogos depan.

1614843669666.png


Anwar bertemu speaker, minta adakan sidang parlimen
Diterbitkan 4 Mar 2021, 2:51 pm

Dikemaskini 3:09 pm



Presiden PKR Anwar Ibrahim bersama pimpinan Pakatan Harapan (PH) mengadakan pertemuan dengan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Azizan Harun di parlimen hari ini.
"Dalam pertemuan itu kami membangkitkan keperluan mengadakan sidang Dewan Rakyat selaras dengan kenyataan media Istana Negara tempoh hari," katanya pada satu kenyataan hari ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Takiyuddin Hassan pada 3 Mac lalu berkata kabinet pentadbiran PN bersetuju sidang parlimen ditangguhkan sehingga 1 Ogos depan.
Takiyuddin mengemuakan alasan perundangan serta analisis data dan sains mengenai kekhuatiran penularan Covid-19 dalam bangunan parlimen.

Ahli parlimen Kota Bharu itu juga berkata keadaan majoriti ahli parlimen yang merupakan warga emas juga meletakkan mereka sebagai kumpulan berisiko tinggi untuk dijangkiti Covid-19.
Sementara itu, Anwar memaklumkan hari ini selepas pertemuan bersama speaker, Majlis Presiden PH telah mengadakan mesyuarat bagi membincangkan hasil pertemuan tersebut.

"Majlis Presiden juga turut menyentuh beberapa isu mutakhir serta persiapan menuju Pilihan Raya Umum Ke-15," katanya.
Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah pada 24 Feb bertitah parlimen boleh bersidang semasa tempoh darurat pada suatu tarikh yang difikirkan sesuai atas nasihat perdana menteri.

Pengkritik berpendapat penangguhan sidang parlimen dibuat kerana kerajaan PN pimpinan Muhyiddin Yassin telah kehilangan majoriti.


Ini selepas dua ahli parlimen Umno, MP Padang Rengas Nazri Aziz dan MP Machang Ahmad Jazlan Yaakub mengumumkan menarik sokongan terhadap kerajaan PN.

Muhyiddin kemudian kembali memperoleh majoriti mudah setelah dua lagi ahli parlimen PKR berpaling tadah, MP Julau Larry Sng dan MP Tebrau Steven Choong.

Bagaimanapun, semalam dilaporkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi telah mengutus surat kepada Muhyiddin, memaklumkan Umno akan mengakhiri kerjasama dengan Bersatu sebaik PRU15 bermula.
Dalam perkembangan berkaitan, Bersatu pula akan bermesyuarat membincangkan hubungannya dengan Umno petang ini.

Setiausaha Agung Bersatu, Hamzah Zainudin berkata kedudukan Umno dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN) akan turut dibincangkan.

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
78,596
Reaction score
12,489
Points
1,906
Permohonan kebenaran bagi memulakan semakan kehakiman itu dihalang oleh Perkara 150 (6) dan (8) Perlembagaan Persekutuan, kata Ahmad Hanir.

1614852000236.png


AGC bantah permohonan Anwar cabar isytihar darurat


Diterbitkan 4 Mar 2021, 5:51 pm

Dikemaskini 5:54 pm



Mahkamah tiada kuasa untuk mendengar permohonan kebenaran semakan kehakiman oleh ketua pembangkang Anwar Ibrahim bagi mencabar keabsahan nasihat Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin berkenaan darurat, kata Pejabat Peguam Negara (AGC).

Peguam kanan persekutuan, Ahmad Hanir Hanbaly mengemukakan bantahan AGC semasa prosiding di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur petang ini.

Selain Anwar, turut membuat permohonan serupa ialah bekas pemimpin Umno, Khairuddin Abu Hassan; tiga wakil rakyat pembangkang termasuk Salahuddin Ayub dari Amanah; dan beberapa NGO yang diketuai Bersih.

Ia berhubung nasihat yang diberikan Muhyiddin kepada Agong untuk mengisytiharkan darurat dengan tujuan yang dinyatakan bagi memerangi penyebaran Covid-19 di negara ini.

Ketika dihubungi selepas prosiding petang ini, Hanir yang mewakili Muhyiddin berkata Perkara 150 (6) dan (8) Perlembagaan Persekutuan menyatakan mahkamah tidak mempunyai hak untuk mendengar cabaran undang-undang berkaitan dengan pengisytiharan darurat oleh Agong.

"AGC membantah permohonan pemohon (Anwar) (untuk kebenaran memulakan semakan kehakiman).

"Antara sebab utama bantahan adalah bahawa semakan kehakiman ini dihalang oleh Perkara 150 (6) dan 150 (8) Perlembagaan Persekutuan.

"Mahkamah menetapkan 11 Mac untuk pihak-pihak ini mengemukakan hujah balas," kata Hanir.

Katanya, mahkamah akan menetapkan tarikh untuk membuat keputusan mengenai permohonan Anwar.

Ketika dihubungi, peguam Anwar, Harshaan Zamani berkata mereka mengemukakan hujah balas di hadapan hakim bahawa peruntukan Perkara 150 (6) dan (8) tidak berlaku dalam situasi melibatkan kesahihan nasihat perdana menteri kepada Agong.

"Kami berhujah bahawa Perkara 150 (6) dan (8) tidak meliputi isu keabsahan nasihat PM (Perdana Menteri) pada dasarnya," katanya.

Peguam itu berkata, mereka akan mengemukakan lebih banyak hujah berhubung perkara itu dalam keterangan bertulis yang akan dikemukakan di mahkamah pada 11 Mac.

Harshaan mewakili Anwar semasa prosiding hari ini, manakala Hanir bersama SFC S Narkunavathy mewakili Muhyiddin.

 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register