Covid-19 Agong perkenan isytihar darurat hingga 1 Ogos

CG Sponsors




Adakah anda bersetuju dengan pengisytiharan darurat?

  • Setuju

    Votes: 87 79.1%
  • Tidak setuju. PKP sudah memadai

    Votes: 17 15.5%
  • Tidak setuju. PKP juga tidak perlu

    Votes: 5 4.5%
  • Berkecuali

    Votes: 1 0.9%

  • Total voters
    110
  • Poll closed .

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
76,014
Reaction score
12,082
Points
1,906
eh..kalau takda darurat YDPA takda kuasa ke cmm?
aduhai tn zari, kuasa mengisytihar Darurat, perkenan Darurat adalah Agong
Agong boleh je menolak permohonan PM utk isytihar Darurat sebagaimana yg terjadi tahun lepas


jadi Darurat diperkenankan, sidang Parlimen digantung adalah perkenan Agong

jika TSMY dianggap mahu mengukuh kuasanya melalui Darurat, dan Agong tak perkenan, jadi takde lah pengukuhan kuasa kat situ
Darurat, gantung Parlimen bukan sebab TSMY, tapi Agong

Agong yg punya kuasa kat sini
selari dengan titah Agong taknak pertelingkahan politik antara semua yg bersampingan dengan Covid yg terus meroket naik, rakyat tak tenteram
Agong taknak MP Parlimen datang mengadap dia minta nilai sokongan majoriti ditengah tengah ribut covid sekarang ni

sebab sapa yg nak dinilaikan sokongan majoriti, nak bubar Parlimen kena akhirnya mengadap Agong juga. bukan boleh buat keputusan sendiri melantik PM atau bubar parlimen tanpa kuasa Agong

Agong dah bosan (ni kata rakyat marhaen) dengan pertelingkahan politik sekarang ni yg mana Agong jugak kena selesaikan

jadi Agong kata, bubar parlimen, nak tunjuk sokongan majoriti atau segala benda berkait Parlimen, buatlah selepas covid ni dah turun selesai, dan rakyat mula takde terkesan sangat dengan covid
tu yg nak nilai covid turun selesai, Agong perkenan Jawatankuasa Khas bebas dianggotai oleh pembangkang antaranya. Pembangkang buat check & balance

lepas covid selesai turun rakyat takde terkesan sangat dengan covid, maka boleh lah bubar parlimen, Parlimen bergerak balik, tunjuk sokongan majoriti 'strong convincing formidable numbers' dsb

ni semuanya revolves around Agong. ni semua berkisar pasal Agong.
bukannya org lain
 
Last edited:
Sponsored Post

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,602
Reaction score
1,142
Points
111
kesimpulannya buat darurat utk terus kekal berkuasa.. igtkan ikhlas utk rakyat..haha..
Bang....negara Malaysia ni, pemerintahnya adalah YDPA. itu basic yang kita kena faham. Pastu, kuasa pemerintahan YDPA pulak tertakluk kepada perlembagaan. So, yang berkuasa untuk memerintah adalah YDPA. Kuasa PM tidak sebesar kuasa YDPA.

Agong tak perlu darurat untuk terus berkuasa kerana, sememangnya dia dah berkuasa semasa majlis pertabalan takhta.

Bila kita faham basic kuasa YDPA, kita bolehla cakap, ikut suka hati Agongla nak sapa yang jadi PM untuk tolong dia melaksanakan /execute apa jua yang diperintahkannya. (tertakluk kepada perlembagaan)

So, kemungkinan YDPA ni berkenan dengan Muhyiddin sebagai PM yang mampu melaksanakan apa jua perintah yang diperintahkan olehnya untuk mentadbir Malaysia.

So, tak wujud ucapan atau perkataan 'ingatkan ikhlas untuk rakyat' sedangkan Muhyiddin (PM) itu sendiri adalah rakyat.

Ramai rakyat Malaysia termasuk politician tak paham benda ni, sebab tu dorang dok cakap merapu.

Cuba tengok semula titah Sultan Perak haritu semasa majlis angkat sumpah MB Saarani. Dari situ kita boleh faham darjat Sultan dan kita (Rakyat) tidak sama.

Sultan boleh jadi Wali kepada mana-mana perempuan islam yang takde wali untuk urusan pernikahan dalam negeri yang diperintahnya. Sedangkan PM takde hak kewalian tu.

So, fikir-fikirkan
 

traderfox

Super Active Member
Joined
Apr 25, 2008
Messages
7,693
Reaction score
222
Points
83
aduhai tn zari, kuasa mengisytihar Darurat, perkenan Darurat adalah Agong
Agong boleh je menolak permohonan PM utk isytihar Darurat sebagaimana yg terjadi tahun lepas


jadi Darurat diperkenankan, sidang Parlimen digantung adalah perkenan Agong

jika TSMY dianggap mahu mengukuh kuasanya melalui Darurat, dan Agong tak perkenan, jadi takde lah pengukuhan kuasa kat situ
Darurat, gantung Parlimen bukan sebab TSMY, tapi Agong

Agong yg punya kuasa kat sini
selari dengan titah Agong taknak pertelingkahan politik antara semua yg bersampingan dengan Covid yg terus meroket naik, rakyat tak tenteram
Agong taknak MP Parlimen datang mengadap dia minta nilai sokongan majoriti ditengah tengah ribut covid sekarang ni

sebab sapa yg nak dinilaikan sokongan majoriti, nak bubar Parlimen kena akhirnya mengadap Agong juga. bukan boleh buat keputusan sendiri melantik PM atau bubar parlimen tanpa kuasa Agong

Agong dah bosan (ni kata rakyat marhaen) dengan pertelingkahan politik sekarang ni yg mana Agong jugak kena selesaikan

jadi Agong kata, bubar parlimen, nak tunjuk sokongan majoriti atau segala benda berkait Parlimen, buatlah selepas covid ni dah turun selesai, dan rakyat mula takde terkesan sangat dengan covid
tu yg nak nilai covid turun selesai, Agong perkenan Jawatankuasa Khas bebas dianggotai oleh pembangkang antaranya. Pembangkang buat check & balance

lepas covid selesai turun rakyat takde terkesan sangat dengan covid, maka boleh lah bubar parlimen, Parlimen bergerak balik, tunjuk sokongan majoriti 'strong convincing formidable numbers' dsb

ni semuanya revolves around Agong. ni semua berkisar pasal Agong.
bukannya org lain
member sarkastic je tu cmm.. maksudnya YDPA yang mempunyai kuasa muktamad dimanipulasikan oleh mereka2 yang tiada “kuasa tu” untuk maintain di tempat diorg
 

zari83

Active+ Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
2,654
Reaction score
651
Points
81
aduhai tn zari, kuasa mengisytihar Darurat, perkenan Darurat adalah Agong
Agong boleh je menolak permohonan PM utk isytihar Darurat sebagaimana yg terjadi tahun lepas


jadi Darurat diperkenankan, sidang Parlimen digantung adalah perkenan Agong

jika TSMY dianggap mahu mengukuh kuasanya melalui Darurat, dan Agong tak perkenan, jadi takde lah pengukuhan kuasa kat situ
Darurat, gantung Parlimen bukan sebab TSMY, tapi Agong

Agong yg punya kuasa kat sini
selari dengan titah Agong taknak pertelingkahan politik antara semua yg bersampingan dengan Covid yg terus meroket naik, rakyat tak tenteram
Agong taknak MP Parlimen datang mengadap dia minta nilai sokongan majoriti ditengah tengah ribut covid sekarang ni

sebab sapa yg nak dinilaikan sokongan majoriti, nak bubar Parlimen kena akhirnya mengadap Agong juga. bukan boleh buat keputusan sendiri melantik PM atau bubar parlimen tanpa kuasa Agong

Agong dah bosan (ni kata rakyat marhaen) dengan pertelingkahan politik sekarang ni yg mana Agong jugak kena selesaikan

jadi Agong kata, bubar parlimen, nak tunjuk sokongan majoriti atau segala benda berkait Parlimen, buatlah selepas covid ni dah turun selesai, dan rakyat mula takde terkesan sangat dengan covid
tu yg nak nilai covid turun selesai, Agong perkenan Jawatankuasa Khas bebas dianggotai oleh pembangkang antaranya. Pembangkang buat check & balance

lepas covid selesai turun rakyat takde terkesan sangat dengan covid, maka boleh lah bubar parlimen, Parlimen bergerak balik, tunjuk sokongan majoriti 'strong convincing formidable numbers' dsb

ni semuanya revolves around Agong. ni semua berkisar pasal Agong.
bukannya org lain
setuju sepenuhnya dgn cmm, YDPA setuju buat darurat adalah sbb covid bkn utk menyokong mn2 parti politik.. sbb tu hanya dgn meletakkan covid dlm keadaan yg serius dan kritikal sahaja dpt meyakinkan YDPA untuk perkenan darurat.. tahniah tsmy..
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
76,014
Reaction score
12,082
Points
1,906
Selain itu MP Pasir Salak pula memberitahu sesetengah ahli parlimen Umno tak setuju sebab "tak faham" atau ada kepentingan politik.

1611210886289.png


Sumber: Surat Umno untuk Agong tak dapat sokongan sebab MP takut imej terjejas
Diterbitkan 21 Jan 2021, 2:16 pm



Sebahagian besar ahli parlimen Umno menolak cadangan yang diutarakan setiausaha agung parti itu, Ahmad Maslan, agar mereka menyokong gesaan supaya Yang di-Pertuan Agong mengarahkan sidang khas parlimen diadakan.

Menurut sumber yang juga pemimpin atasan Umno, tidak sampai 10 orang ahli parlimen yang memberikan sokongan agar sidang khas itu dilangsungkan.

"Mereka tidak menyokong kerana khuatir langkah itu akan memberi imej tidak baik pada Umno," katanya kepada Malaysiakini.

Semalam, Pengarah Pilihan Raya Umno Tajuddin Abdul Rahman menyifatkan tindakan mengutus surat kepada Agong bukanlah penderhakaan seperti didakwa beberapa pihak termasuk bekas setiausaha agung BN, Annuar Musa.

Bekas menteri undang-undang Nazri Abdul Aziz juga dilaporkan berkata Umno tidak boleh dianggap menderhaka apabila memohon perkenan Agong mengarahkan sidang khas parlimen diadakan.

Malah kata Nazri surat yang diutus Ahmad itu bukan bersifat peribadi sebaliknya dikeluarkan hasil keputusan di peringkat parti.

Sumber itu berkata, Annuar tersilap untuk beranggapan demikian kerana langkah yang diambil Umno adalah berdasarkan kepada peruntukan undang-undang yang ada.

5ac389d8fb364e4cf9343777cbbba3ce.jpg


"Saya sokong (tindakan) presiden (Umno).Tak salah utus surat pada Agong. Utus surat pada Agong bukan penderhakaan seperti tuduhan Annuar.

"Masa dia (Annuar) muda, dia yang bantai institusi raja. Kita (Umno) jaga kedaulatan raja-raja," katanya merujuk kepada tindakan ahli parlimen Ketereh itu yang pernah mengusahakan penabalan sultan baru Kelantan beberapa dekad lalu.

Sementara itu seorang lagi sumber yang juga pemimpin atasan Umno turut mengesahkan bahawa majoriti menolak surat berkenaan.

Berdasarkan maklumat yang diterima Malaysiakini, antara ahli parlimen Umno menyokong gesaan kepada agong itu ialah Najib Razak (Pekan); Ahmad Zahid Hamidi (Bagan Datuk); Tengku Razaleigh Hamzah (Gua Musang); Tajuddin (Pasir Salak); Ahmad Jazlan Yaakub (Machang) Nazri (Padang Rengas) dan Ahmad (Pontian).

Sementara itu, Tajuddin memberitahu Malaysiakini, ada beberapa sebab mengapa ahli parlimen Umno tidak menyokong surat dikeluarkan parti itu.

"Ramai yang tak setuju... ada sesetengah mereka tak faham, ada setengahnya pula atas kepentingan politik," katanya.


 

zari83

Active+ Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
2,654
Reaction score
651
Points
81
Bang....negara Malaysia ni, pemerintahnya adalah YDPA. itu basic yang kita kena faham. Pastu, kuasa pemerintahan YDPA pulak tertakluk kepada perlembagaan. So, yang berkuasa untuk memerintah adalah YDPA. Kuasa PM tidak sebesar kuasa YDPA.

Agong tak perlu darurat untuk terus berkuasa kerana, sememangnya dia dah berkuasa semasa majlis pertabalan takhta.

Bila kita faham basic kuasa YDPA, kita bolehla cakap, ikut suka hati Agongla nak sapa yang jadi PM untuk tolong dia melaksanakan /execute apa jua yang diperintahkannya. (tertakluk kepada perlembagaan)

So, kemungkinan YDPA ni berkenan dengan Muhyiddin sebagai PM yang mampu melaksanakan apa jua perintah yang diperintahkan olehnya untuk mentadbir Malaysia.

So, tak wujud ucapan atau perkataan 'ingatkan ikhlas untuk rakyat' sedangkan Muhyiddin (PM) itu sendiri adalah rakyat.

Ramai rakyat Malaysia termasuk politician tak paham benda ni, sebab tu dorang dok cakap merapu.

Cuba tengok semula titah Sultan Perak haritu semasa majlis angkat sumpah MB Saarani. Dari situ kita boleh faham darjat Sultan dan kita (Rakyat) tidak sama.

Sultan boleh jadi Wali kepada mana-mana perempuan islam yang takde wali untuk urusan pernikahan dalam negeri yang diperintahnya. Sedangkan PM takde hak kewalian tu.

So, fikir-fikirkan
haha...jauh sgt ni.. kuasa YDPA takda kene mengena samada darurat atau tak.. yg hilang kuasa tu pemimpin yg takda majoriti jika tiada darurat..hehe

org undang2 mcm cmm pun setuju YDPA istihar darurat takda kaitan dgn politik, tp kerana keadaan covid yg dah kritikal..

samada YDPA yakin atau tidak kpd tsmy tu persepsi kita, tp sbg rakyat, dgn keadaan covid yg tidak terkawal dan kritikal skrg ni adakah menandakan dasar2 menangani covid kerajaan PN boleh kita kata sbg satu kejayaan yg perlu dibanggakan oleh YDPA..

bkn saja gagal, malah antara yg paling teruk berbanding negara2 jiran kita yg lain.. indonesia dan singapura dah lama memberi vaksin, belum lg nk ambil kira kehancuran ekonomi..

yg ada cuma kejayaan bg tender buat dewan 35j diparlimen sendiri..
 

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
9,736
Reaction score
1,182
Points
151
haha...jauh sgt ni.. kuasa YDPA takda kene mengena samada darurat atau tak.. yg hilang kuasa tu pemimpin yg takda majoriti jika tiada darurat..hehe

org undang2 mcm cmm pun setuju YDPA istihar darurat takda kaitan dgn politik, tp kerana keadaan covid yg dah kritikal..

samada YDPA yakin atau tidak kpd tsmy tu persepsi kita, tp sbg rakyat, dgn keadaan covid yg tidak terkawal dan kritikal skrg ni adakah menandakan dasar2 menangani covid kerajaan PN boleh kita kata sbg satu kejayaan yg perlu dibanggakan oleh YDPA..

bkn saja gagal, malah antara yg paling teruk berbanding negara2 jiran kita yg lain.. indonesia dan singapura dah lama memberi vaksin, belum lg nk ambil kira kehancuran ekonomi..

yg ada cuma kejayaan bg tender buat dewan 35j diparlimen sendiri..
Bila ang nmpk yg buruk ja yg baik ang ketepikan.....cuba ang jgn berpihak, berlapang dada....br akan nmpk kebaikan dr keburukan
 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,602
Reaction score
1,142
Points
111
haha...jauh sgt ni.. kuasa YDPA takda kene mengena samada darurat atau tak.. yg hilang kuasa tu pemimpin yg takda majoriti jika tiada darurat..hehe

org undang2 mcm cmm pun setuju YDPA istihar darurat takda kaitan dgn politik, tp kerana keadaan covid yg dah kritikal..

samada YDPA yakin atau tidak kpd tsmy tu persepsi kita, tp sbg rakyat, dgn keadaan covid yg tidak terkawal dan kritikal skrg ni adakah menandakan dasar2 menangani covid kerajaan PN boleh kita kata sbg satu kejayaan yg perlu dibanggakan oleh YDPA..

bkn saja gagal, malah antara yg paling teruk berbanding negara2 jiran kita yg lain.. indonesia dan singapura dah lama memberi vaksin, belum lg nk ambil kira kehancuran ekonomi..

yg ada cuma kejayaan bg tender buat dewan 35j diparlimen sendiri..
Satu je nak cakap, cuba bro bandingkan suhu politik di Malaysia semasa PH mentadbir (era covid baru bermula) dan suhu politik sekarang zaman PN mentadbir (walaupun kes dah 3,4 ribu satu hari).

Boleh la disimpulkan bahawa majoriti orang melayu macam tak kisah sangat pasal isu covid ni dan PKP berbanding dengan isu DAP (bukan melayu) mentadbir Malaysia.

22 bulan PH mentadbir, gelombang kebangkitan orang melayu dan riuh pikuk kedengaran di merata-rata.

Padahal kes covid tak tinggi macam sekarang. PKP pun takde. Huhu
 

pelitaminyak

Active+ Member
Joined
Aug 13, 2008
Messages
2,868
Reaction score
762
Points
81
Bila ang nmpk yg buruk ja yg baik ang ketepikan.....cuba ang jgn berpihak, berlapang dada....br akan nmpk kebaikan dr keburukan
Ada baik dan ada keburukannya, aku tak dapat bayangkan kalau ph masih memerintah, habis le
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
76,014
Reaction score
12,082
Points
1,906
Jawatankuasa Parlimen boleh laksana semak dan imbang


Januari 21, 2021 @ 2:40pm

19xxparlimen_1611211198.jpg

Gambar hiasan. - Foto fail NSTP

PUTRAJAYA: Setiap jawatankuasa ditubuhkan bawah Parlimen mencukupi untuk proses semak dan imbang bagi setiap keputusan atau tindakan yang dilaksanakan kerajaan dalam tempoh darurat.

Pakar Perlembagaan, Prof Madya Dr Shamrahayu Abd Aziz, berpendapat sidang Parlimen tidak perlu dijadikan asas utama untuk proses semak imbang pada ketika ini, berikutan, ada kalanya proses semak dan imbang melalui sidang Parlimen akan menyebabkan berlaku birokrasi.

"Jika mahu dijadikan semak dan imbang, saya fikir bolehlah digerakkan jawatankuasa-jawatankuasa bawah Parlimen dan bukan dengan mengadakan persidangan Parlimen," katanya kepada BH, hari ini.

Shamrahayu berkata, sudah tentu ada sebab tertentu untuk Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan menangguhkan persidangan Parlimen atas alasan darurat selain ada peruntukan undang-undang mengenainya yang membolehkan baginda berbuat demikian.



Malah, katanya, sebelum ini, pada Oktober tahun lalu, kerajaan pernah membawa cadangan mengisytiharkan darurat namun tidak dipersetujui oleh baginda.
Oleh demikian, beliau berkata, ia menunjukkan keadaan begitu mendesak sehingga Yang di-Pertuan Agong membuat keputusan mengisytiharkan perintah darurat.

"Mestilah ada fakta atau keadaan tertentu yang membuatkan Yang di-Pertuan Agong berubah fikiran daripada dulu tidak mengisytiharkan tetapi sekarang baginda bersedia.

"Kita perlu bersangka baik dalam konteks pengisytiharan darurat ini dan ia mungkin ia perkara baik untuk negara dan kemakmuran rakyat dan harap semua ahli Parlimen memberi masa untuk pihak berkuasa meneruskan usaha memerangi COVID-19 dengan lebih tenteram dalam keadaan politik yang berubah-ubah ketika ini," katanya.

Beliau berkata, apa yang dilihatnya, persidangan Parlimen itu berkemungkinan mengganggu tindakan kerajaan melalui birokrasi atau perbahasan berpanjangan di Parlimen.
Pada masa sama, katanya, Perkara 150(3) Perlembagaan Persekutuan pula menyatakan proklamasi darurat boleh ditarik balik oleh Yang di-Pertuan Agong sebelum Parlimen bersidang.

Penganalisis politik, Prof Datuk Dr Nasrudin Mohammed pula berpendapat, tindakan Ahli Parlimen mengutus surat kepada Yang di-Pertuan Agong membabitkan pengisytiharan darurat adalah satu mekanisme yang digunakan oleh mana-mana ahli Parlimen sebagai suatu saluran komunikasi dan juga untuk tujuan 'timbang-tara' dalam membetulkan sesuatu kekusutan dalam sistem politik negara yang bertunjangkan perlembagaan.

Menyifatkan perkara itu sebagai bukan luar biasa, Nasrudin berkata, ia berikutan segelintir ahli politik melihat proklamasi itu sebagai senjata terakhir yang digunakan kerajaan untuk kekal berkuasa.

Beliau berkata, pihak berkenaan beralasan bahawa proklamasi itu bersifat politikal kerana pelbagai ordinan serta akta yang ada sudah memadai bagi kerajaan untuk mengawal ancaman wabak berkenaan.

"Proklamasi darurat yang digunakan oleh kerajaan suatu alternatif apabila semua proses serta sistem pentadbiran yang biasa, gagal digunakan untuk menangani isu semasa yang dianggap kritikal iaitu COVID-19. Dalam hal ini kerajaan sudah pun menyatakan bahawa darurat perlu diisytiharkan untuk menangani wabak COVID-19.

"Ironinya, meskipun darurat dikatakan bertujuan untuk mengawal COVID-19, namun kalangan mereka yang sangsi dengan alasan itu percaya bahawa tiada elemen dalam darurat yang berkait langsung dengan langkah kawalan dan pencegahan COVID-19 sebagaimana diperhatikan," katanya.

Nasrudin berkata, melalui pemerhatian umum pula, pembabitan Yang di-Pertuan Agong dalam urusan politik atau pentadbiran negara berasaskan Perlembagaan, sudah agak jelas seperti ketika pergolakan pentadbiran yang berlaku di Perak dan apabila permohonan mengisytiharkan darurat yang diangkat oleh Perdana Menteri sebelum ini tidak diperkenan baginda.

Oleh itu, beliau berkata, tindakan ahli Parlimen seperti Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengutus warkah kepada Yang di-Pertuan Agong itu seharusnya dianggap sebagai suatu mekanisme komunikasi semata-mata.

"Meskipun ada cakap-cakap politik yang mengaitkan tindakan itu sebagai 'derhaka', namun 'penderhakaan' itu hanya sah sekiranya ia benar-benar tidak disenangi atau diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong. Dengan kata lain, hal itu adalah urusan antara pengutus warkah dengan Yang di-Pertuan Agong sendiri.

"Jelas, tiada kesalahan nyata yang boleh dianggap menderhaka ekoran kiriman warkah itu, sama ada menurut Perlembagaan mahupun menurut ketetapan tradisi berdasarkan persetiaan antara Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun," katanya.

Beliau berkata, keseluruhannya, secara umum, isu warkah kepada Yang di-Pertuan Agong itu adalah antara proses yang sewajarnya dijangka berlaku dalam konteks sistem politik negara ini manakala terserahlah kepada kebijaksanaan pertimbangan baginda, untuk menzahirkan penyelesaian kemelut yang berlarutan agak lama ini.

Selain itu, Nasrudin berkata, sudah tiba masanya isu darurat diberikan perhatian sepenuhnya untuk menambah baik tadbir dan urus negara.

Katanya, rekod bilangan pindaan Perlembagaan negara berkaitan pengisytiharan darurat itu sendiri mencerminkan betapa rapuhnya peruntukan berkenaan yang sentiasa boleh dijadikan modal pertelingkahan.

 
Sponsored Post
Top
Log in Register