BTC USD 55,663.1 Gold USD 1,777.28
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Agihan Kerusi MN-PN & Parti2 Politik: Potensi PRU15 dlm Okt'20-Mac'21

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
25,740
Reaction score
1,956
Points
206
MP PKR ditarik lompat parti sebelum Parlimen bersidang - Anwar

Perikatan Nasional (PN) bergelut untuk "membeli dan mengugut" agar cukup sokongan sebelum menimbang untuk mengadakan sidang Parlimen, dakwa Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim. Dia berkata demikian ketika mengulas tindakan Ahli Parlimen Julau, Larry Sng dan Ahli Parlimen Tebrau, Steven Choong mengumumkan keluar PKR dan menjadi ahli Parlimen bebas yang menyokong PN.

 
Sponsored Post

zari83

Active+ Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
3,049
Reaction score
701
Points
81
Kalau umno join PH bentuk kerajaan bersama Anwar, Anwar ok je. Strong formidable convincing kan?

Kat sini dah nampak anwar cuma gilakan kuasa je

bersatu kalau join ph semula dan angkat nuar jd pm rasanya nuar ok je.. mana2 parti nk bergabung kalau dipilih rakyat takda masalah pun, yg masalahnya bila dh dipilih rakyat boleh plak dia melompat katak sambil mengencing..
 

midi2020

Active+ Member
Joined
Feb 7, 2012
Messages
4,987
Reaction score
140
Points
33
Mcm mana pun kena ada umno..

Sama jgk dgn pakatan harapan..
Macam mana pun kena ada DAP..

Asal bukan umno dan asal bukan dap ?
Tak mampu membentuk kerajaan..

Dalam umno tak semua korup, ada yang okay..

Dalam dap tak semua korup, ada yang okay.. Namun dap tak mendokong islam dan agenda orang melayu.

Terpulang , dalam kita menilai.

Kita tak mampu, nak wujudkan satu kerajaan yang boleh follow cara yang islam anjurkan. Tak kisah spe pun yang perintah ikut demokrasi.

Namun tak bermaksud kita tak perlu keluar mengundi. Keluar undi parti yang mendokong islam dan agenda orang melayu.

Simple

------

Aku nak sentuh bab agihan ni.. Kita boleh tengok cara kerajaan sekat dana.. Aku sembang kerajaan pusat..

Baik BN,PH,PN.. Sama je konsep dia..

Atas faktor apa disekatnya dana kepada pihak pembangkang ?

Disebabkan sistem demokrasi ,jika dana sampai kpd wakil pembangkang. Mereka akan kekal dengan kerusi mereka, mereka akan bekerja keras siang malam untuk bantu rakyat atas tiket pembangkang.

Maka bagaimana kerajaan nak kurangkan pengaruh wakil pembangkang ? Disekatnya dana. Tanpa dana wakil rakyat pembangkang akan hadapi masalah dalam membantu rakyat.

Itu masalah sistem demokrasi. Ada banyak lagi masalah. Tapi xde keperluan untuk aku ketengahkan kerana kita bukan nak tukar sistem. Kita cuma nak pilih wakil pemimpin yang kurang mudaratnya.

dalam pembahagian peruntukan tu, sebenarnya bergantung kepada seseorang pemimpin tersebut..
dalam konteks ni, perdana menteri yg berkuasa menentukan sama ada peruntukan untuk parlimen tu di bagi secara adil atau tidak...
kalau kat negeri, yg berkuasa ialah menteri besar..
kalau peringkat pusat, yg berkuasa ialah pm.. negeri dan pusat tu sama je, sistem demokrasi jugak..
tu sebab aku bagi contoh kerajaan negeri perak dan johor yg boleh bagi peruntukan secara sama rata pada semua dun..
sistem bukanlah persoalannya di sini, tapi persoalan mahu atau tidak seseorang pemimpin berlaku adil..
persoalan sistem yg bro cakap tu cuma dijadikan alasan je untuk menghalalkan cara pembahagian yg tak adil tu..
mb perak dan johor bagi peruntukan secara sama rata sebab mereka ada kemahuan tersebut.. takde pun sistem yg bro permasalahkan tu menghalang..
najib, mahathir dan muhyidin sebagai pm pula memilih untuk tidak berlaku adil dalam agihan peruntukan parlimen.. bukan sebab sistem tu yg menghalang dorang daripada berlaku adil tapi disebabkan diri dorang sendiri yg taknak berlaku adil dalam agihan peruntukan..
bro cakap kita kena cari pemimpin yg kurang mudharatnya..
kita dah tau dorang ni memudharatkan, tak perlulah nak terus sokong lagi..

dalam bab sokongan pada umno tu, aku sarankan bro ulangkaji balik thread pengundi bijak yg bro buat tu..
cari balik alasan kenapa bro tolak umno..
 

midi2020

Active+ Member
Joined
Feb 7, 2012
Messages
4,987
Reaction score
140
Points
33
Kalau umno join PH bentuk kerajaan bersama Anwar, Anwar ok je. Strong formidable convincing kan?

Kat sini dah nampak anwar cuma gilakan kuasa je


pas yg sedang bekerjasama dengan umno sekarang ni..
tapi umno dah nak sailang pas..
pru nanti, umno nak bertanding kat kerusi pas..
bergaduh lo korang sesama sendiri..
 

notepad

Super Active Member
Joined
Sep 17, 2011
Messages
8,768
Reaction score
640
Points
126
umno memang parti tak sedar diri. Ada kerusi sendiri dia bagi pada gelakan mca mic. Sudah hilang kerusi mahu rampas kerusi pas pula.
 

biomedik2

Active+ Member
Joined
Jan 19, 2020
Messages
4,316
Reaction score
1,299
Points
111
pas yg sedang bekerjasama dengan umno sekarang ni..
tapi umno dah nak sailang pas..
pru nanti, umno nak bertanding kat kerusi pas..
bergaduh lo korang sesama sendiri..

Tuan kata asalkan bukan umno. Tapi Anwar pun ok je dengan umno nak bentuk pakatan formidable convincing. Pastu tuan kata nak anwar jd pm.

Tuan sendiri bercanggah dgn ikrar ABU. SOKONG ANWAR BERMAKNA SOKONG ANWAR BERSAMA UMNO STRONG CONVINCING FORMIDABLE I HAVE THE NUMBERS. Ni ayat anwar sendiri
 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,700
Reaction score
1,183
Points
111
PRU 15 ni, Najib boleh bertanding lagi ke tak memandangkan kes SRC dia dah dihukum bersalah oleh mahkamah tinggi?

Itu je nak tahu... Hehe
 

midi2020

Active+ Member
Joined
Feb 7, 2012
Messages
4,987
Reaction score
140
Points
33
Tuan kata asalkan bukan umno. Tapi Anwar pun ok je dengan umno nak bentuk pakatan formidable convincing. Pastu tuan kata nak anwar jd pm.

Tuan sendiri bercanggah dgn ikrar ABU. SOKONG ANWAR BERMAKNA SOKONG ANWAR BERSAMA UMNO STRONG CONVINCING FORMIDABLE I HAVE THE NUMBERS. Ni ayat anwar sendiri

umno dah join ph ke?
yg aku tahu, umno dah nak sailang pas..
tak taula sama ada pas tetap nak lawan umno kat kerusi pas atau pas akan bagi laluan pada umno..

ada kemungkinan jugak pas tak bertanding sebab pas kata nak wujudkan perpaduan ummah dan nak elak 3 penjuru...
ph tepuk tangan je..
 

biomedik2

Active+ Member
Joined
Jan 19, 2020
Messages
4,316
Reaction score
1,299
Points
111
umno dah join ph ke?
yg aku tahu, umno dah nak sailang pas..
tak taula sama ada pas tetap nak lawan umno kat kerusi pas atau pas akan bagi laluan pada umno..

ada kemungkinan jugak pas tak bertanding sebab pas kata nak wujudkan perpaduan ummah dan nak elak 3 penjuru...
ph tepuk tangan je..

Tuan sendiri bercanggah dengan prinsip ABU dengan sokong anwar.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register