Agihan Kerusi MN-PN & Parti2 Politik: Potensi PRU15 dlm Okt'20-Mac'21

CG Sponsors




Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,702
Reaction score
11,596
Points
1,906
Difahamkan, terdapat beberapa perbincangan 'kurang mesra' berhubung pembahagian kerusi Parlimen dalam kalangan pemimpin kedua-dua parti.
#MNow #Umno #PAS #MuafakatNasional #GE15 #PRU15

Muafakat Nasional di ambang keretakan selepas Umno sasarkan kerusi PAS

Kini, PAS bukan lagi ‘senang kira’ seperti dahulu.
MalaysiaNow
Nov 23, 2020 8:00 AM





MaufakatNasional2_Mnow_250920-1068x709-1.jpg

Pemimpin PAS beberapa kali telah menolak gesaan pemimpin Umno untuk tinggalkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.







Keretakan dalam Muafakat Nasional dilihat semakin ketara, satu piagam Umno dan PAS wujudkan September tahun lalu bagi membentuk blok politik Melayu-Islam terbesar dalam negara ketika kedua-duanya masih pembangkang.

“Terdapat percanggahan ketara dalam pembahagian kerusi antara Umno dan PAS untuk Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) dalam beberapa rundingan yang dilakukan,” kata satu sumber yang menjadi tonggak utama kepada piagam ditandatangani 14 bulan lalu itu kepada MalaysiaNow.

Difahamkan, terdapat beberapa perbincangan “kurang mesra” berhubung pembahagian kerusi Parlimen dalam kalangan pemimpin kedua-dua parti, ketika mereka cuba membina satu pakatan yang sebelum ini “tidak rasmi” pada pilihan raya 2018.

Dalam pilihan raya itu, Umno dan PAS menghadapi musuh yang sama, iaitu Pakatan Harapan (PH), tetapi gagal mengelakkan pertembungan tiga penjuru yang akhirnya memihak kepada PH di sebalik sentimen masyarakat terhadap kerajaan yang diterajui Najib Razak.

Bagamaimanapun, selepas Umno dan PAS menjadi pembangkang, pemimpin kedua-dua parti bekerjasama dalam beberapa Pilihan Raya Kecil (PRK), satu tindakan yang akhirnya membuahkan hasil apabila parti yang mewakili PH berjaya dikalahkan di Semenyih, Rantau, Cameron Highlands, Kimanis dan Tanjung Piai.

Ini menyebabkan kedua-dua parti itu memeterai perjanjian kerjasama politik yang dikenali sebagai Piagam Muafakat Nasional sempena Himpunan Penyatuan Ummah pada September 2019.
Kedua-dua pihak secara umumnya sudah bersetuju tidak akan menuntut kerusi yang dimenangi mereka pada PRU14 lalu.

Tetapi dalam satu perbincangan mengenai pembahagian kerusi membabitkan dua negeri baru-baru ini menunjukkan kesefahaman yang dibentuk sebelum ini semakin rapuh.

“Di Kedah dan Terengganu, sudah terdapat percanggahan berhubung pembahagian kerusi,” kata sumber yang mengetahui mengenai perbincangan itu kepada MalaysiaNow.
“Beberapa pemimpin Ahli Majlis Tertinggi Umno tidak senang duduk dan tetap berkeras mahu bertanding di tempat yang dimenangi PAS dalam PRU14,” tambahnya.
Kedua-dua pihak secara umumnya sudah bersetuju tidak akan menuntut kerusi yang dimenangi mereka pada PRU14 lalu.
“Jika Umno tetap meletakkan calon mereka di kawasan dimenangi PAS di saat-saat akhir maka saya boleh menjangkakan Muafakat Nasional akan hancur.”

Terdapat suara-suara mengatakan piagam Muafakat Nasional sudah tidak relevan lagi selepas PAS kembali dalam kerajaan pusat.

Parti itu juga membidas gesaan berulang kali oleh beberapa pemimpin Umno yang memihak kepada Najib, untuk menolak Perdana Menteri Muhyiddin Yassin.
Satu sumber PAS Kedah memberitahu MalaysiaNow tuntutan agresif ke atas kerusi dimiliki parti itu dibuat oleh sekumpulan pemimpin Umno yang tidak ada jawatan dalam kerajaan sekarang.

Difahamkan, Pengarah Pilihan Raya Umno Tajuddin Abdul Rahman dihantar untuk berunding dengan PAS berhubung pembahagian kerusi PRU15 antara kedua-dua parti itu dan sudah turun ke negeri di Pantai Timur.

MalaysiaNow difahamkan, kerusi-kerusi menjadi pertikaian ialah yang dari segi sejarahnya, kedua-dua Umno dan PAS pernah memenanginya dan mempunyai kekuatan jentera hampir sama.

Pengundi-pengundi di Kedah dan Terengganu sering dilihat menukar kesetiaan mereka terhadap Umno dan PAS pada pilihan raya sebelum ini, dan kedua-dua parti memiliki pengaruh hampir sama terutama melibatkan pengundi Melayu.

Kejatuhan kerajaan PH yang membawa kepada pembentukan Perikatan Nasional pada Mac tahun ini, menyaksikan nasib politik PAS dan Umno berubah, dengan kedua-dua parti menjadi komponen penting dalam memastikan Muhyiddin memiliki majoriti.

PAS memenangi 18 kerusi daripada 158 kerusi Parlimen yang ditandinginya pada tahun 2018.

Parti Islam itu memiliki reputasi sebagai rakan kongsi “senang kira” dalam beberapa pakatan sejak dua dekad lalu.

Namun kali ini, PAS tidak akan sewenang-wenang menyerahkan kerusi mereka, terutamanya apabila berdepan dengan parti yang bergantung kepada pengundi yang sama.

“Sekarang ini, kita tunggu dan lihat,” kata satu sumber PAS Kedah, yang ketika ini memerintah kerajaan negeri.
“Sekiranya Umno benar-benar nak bertanding dan langgar perjanjian, PAS tidak ada masalah untuk lawan.”

 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,702
Reaction score
11,596
Points
1,906
Mengapa UMNO perlu berkuasa?

22 November 2020

MGF21112020_OWHMG-TOKMAT-MASLAN06.jpg

Temubual Eksklusif bersama Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan di Pusat Dagangan Dunia (WTCKL), Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 21 NOVEMBER 2020.


KUALA LUMPUR – UMNO sebagai parti tunjang masyarakat Melayu perlu kembali berkuasa dan memerintah negara ini demi mengubah nasib rakyat.
Setiausaha Agongnya, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, tanpa kuasa, parti yang dipimpin Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sekarang tidak dapat melaksanakan agenda membela rakyat negara ini, khususnya orang-orang Melayu.


“Kemudian mengapa kita perlu berkuasa? Kita perlu mengubah nasib hidup rakyat dengan kuasa yang ada. Kita aturkan belanjawan saban tahun misalnya untuk memperbaiki kuasa luar bandar dan memodenkannya.
“Ia mampu beri kemahiran tinggi dan pengajian tinggi menyebabkan gaji tinggi untuk rakyat dan mewujudkan keusahawanan dan lebih ramai usahawan di negara dan lebih cepat maju negara itu, ini kajian yang dijalankan oleh pakar,” katanya dalam program temubual khas Owh!MG terbitan MalaysiaGazette.

UMNO dan Barisan Nasional (BN) hilang tampuk pemerintahan Putrajaya pada Mei 2018 lalu dan mengakibatkan parti itu berpecah dan Pakatan Harapan (PH) berjaya memerintah negara buat kali pertama.
Ahmad berkata, terdapat empat punca kepada kekalahan teruk UMNO BN ketika itu antaranya putar belit fakta oleh PH ketika mereka menjadi pembangkang.

“Pada saya, ada empat sebab mengapa kita hilang kuasa, sebab pertama kerana fitnah dan putar belit oleh pembangkang ketika itu termasuklah yang mereka putar belit mengenai GST.
“Daripada satu sistem percukaian yang terbaik kepada perkara yang dibenci oleh rakyat. Sebab kedua kerana Melayu berpecah begitu banyak Melayu UMNO, Pas, PKR, PAN, PPBM. Jadi, Melayu berpecah maka kalahlah parti utama Melayu UMNO,” katanya.

Faktor ketiga adalah disebabkan sejumlah empat juta bumiputera di negara ini tidak mendaftar sebagai pengundi.

Katanya, kekalahan teruk UMNO BN boleh dielakkan kerana beberapa kerusi yang ditandingi oleh parti itu hanya memperlihatkan kekalahan majoriti ratusan dan ribuat undi sahaja.

“Bayangkan ada ratusan bumiputera yang mendaftar, kemungkinan keputusan akan jadi lain.
“Keempat, janji manis dan palsu PH yang kemudiannya tidak ditunaikan. 10 janji utama mereka tidak ditunaikan dan tiada satu pun ang ditunaikan dalam 100 hari,” katanya lagi. – MalaysiaGazette

 

silasroon

Active+ Member
Joined
Oct 10, 2016
Messages
3,513
Reaction score
1,058
Points
111
Mengapa UMNO perlu berkuasa?

22 November 2020

View attachment 315658
Temubual Eksklusif bersama Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan di Pusat Dagangan Dunia (WTCKL), Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 21 NOVEMBER 2020.


KUALA LUMPUR – UMNO sebagai parti tunjang masyarakat Melayu perlu kembali berkuasa dan memerintah negara ini demi mengubah nasib rakyat.
Setiausaha Agongnya, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, tanpa kuasa, parti yang dipimpin Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sekarang tidak dapat melaksanakan agenda membela rakyat negara ini, khususnya orang-orang Melayu.


“Kemudian mengapa kita perlu berkuasa? Kita perlu mengubah nasib hidup rakyat dengan kuasa yang ada. Kita aturkan belanjawan saban tahun misalnya untuk memperbaiki kuasa luar bandar dan memodenkannya.
“Ia mampu beri kemahiran tinggi dan pengajian tinggi menyebabkan gaji tinggi untuk rakyat dan mewujudkan keusahawanan dan lebih ramai usahawan di negara dan lebih cepat maju negara itu, ini kajian yang dijalankan oleh pakar,” katanya dalam program temubual khas Owh!MG terbitan MalaysiaGazette.

UMNO dan Barisan Nasional (BN) hilang tampuk pemerintahan Putrajaya pada Mei 2018 lalu dan mengakibatkan parti itu berpecah dan Pakatan Harapan (PH) berjaya memerintah negara buat kali pertama.
Ahmad berkata, terdapat empat punca kepada kekalahan teruk UMNO BN ketika itu antaranya putar belit fakta oleh PH ketika mereka menjadi pembangkang.

“Pada saya, ada empat sebab mengapa kita hilang kuasa, sebab pertama kerana fitnah dan putar belit oleh pembangkang ketika itu termasuklah yang mereka putar belit mengenai GST.
“Daripada satu sistem percukaian yang terbaik kepada perkara yang dibenci oleh rakyat. Sebab kedua kerana Melayu berpecah begitu banyak Melayu UMNO, Pas, PKR, PAN, PPBM. Jadi, Melayu berpecah maka kalahlah parti utama Melayu UMNO,” katanya.

Faktor ketiga adalah disebabkan sejumlah empat juta bumiputera di negara ini tidak mendaftar sebagai pengundi.

Katanya, kekalahan teruk UMNO BN boleh dielakkan kerana beberapa kerusi yang ditandingi oleh parti itu hanya memperlihatkan kekalahan majoriti ratusan dan ribuat undi sahaja.

“Bayangkan ada ratusan bumiputera yang mendaftar, kemungkinan keputusan akan jadi lain.
“Keempat, janji manis dan palsu PH yang kemudiannya tidak ditunaikan. 10 janji utama mereka tidak ditunaikan dan tiada satu pun ang ditunaikan dalam 100 hari,” katanya lagi. – MalaysiaGazette

Tak payah sembang pandai la Mat Maslan. Pi settle kes mahkamah dulu, dah bersih nanti, sambung semula sembang politik untuk rakyat. Ajak Zahid Hamidi tu sekali settle kes mahkamah. Bela diri sendiri dulu, baru bela rakyat. hehe
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
73,702
Reaction score
11,596
Points
1,906
Najib Razak



Sebentar tadi ·


Pagi ini, media MalaysiaNow yang amat kaya dengan duit entah dari mana sehingga mampu bermula operasi di tengah-tengah krisis Covid pada ketika media-media lain sedang tenat, tiba-tiba keluarkan "berita dari sumber dalaman" bahawa Muafakat Nasional di ambang keretakan.

Boss media ini yang juga ketua pengarang adalah adik kepada Latheefa Beebi Koya. Latheefa pula merupakan penyokong tegar Menteri Kanan paling Kanan sejak dulu-dulu lagi.
Pengarang portal pula merupakan setiausaha akhbar kepada Mat Sabu.

Ramai yang masih ingin tahu siapa funder MalaysiaNow yang kaya-raya sehingga portal ini mampu pacak billboard-billboard gergasi di merata tempat di Lembah Klang.
Siapa funder?

1606094667190.png
 

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
9,457
Reaction score
1,076
Points
151
Mengapa UMNO perlu berkuasa?

22 November 2020

View attachment 315658
Temubual Eksklusif bersama Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan di Pusat Dagangan Dunia (WTCKL), Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 21 NOVEMBER 2020.


KUALA LUMPUR – UMNO sebagai parti tunjang masyarakat Melayu perlu kembali berkuasa dan memerintah negara ini demi mengubah nasib rakyat.
Setiausaha Agongnya, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, tanpa kuasa, parti yang dipimpin Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sekarang tidak dapat melaksanakan agenda membela rakyat negara ini, khususnya orang-orang Melayu.


“Kemudian mengapa kita perlu berkuasa? Kita perlu mengubah nasib hidup rakyat dengan kuasa yang ada. Kita aturkan belanjawan saban tahun misalnya untuk memperbaiki kuasa luar bandar dan memodenkannya.
“Ia mampu beri kemahiran tinggi dan pengajian tinggi menyebabkan gaji tinggi untuk rakyat dan mewujudkan keusahawanan dan lebih ramai usahawan di negara dan lebih cepat maju negara itu, ini kajian yang dijalankan oleh pakar,” katanya dalam program temubual khas Owh!MG terbitan MalaysiaGazette.

UMNO dan Barisan Nasional (BN) hilang tampuk pemerintahan Putrajaya pada Mei 2018 lalu dan mengakibatkan parti itu berpecah dan Pakatan Harapan (PH) berjaya memerintah negara buat kali pertama.
Ahmad berkata, terdapat empat punca kepada kekalahan teruk UMNO BN ketika itu antaranya putar belit fakta oleh PH ketika mereka menjadi pembangkang.

“Pada saya, ada empat sebab mengapa kita hilang kuasa, sebab pertama kerana fitnah dan putar belit oleh pembangkang ketika itu termasuklah yang mereka putar belit mengenai GST.
“Daripada satu sistem percukaian yang terbaik kepada perkara yang dibenci oleh rakyat. Sebab kedua kerana Melayu berpecah begitu banyak Melayu UMNO, Pas, PKR, PAN, PPBM. Jadi, Melayu berpecah maka kalahlah parti utama Melayu UMNO,” katanya.

Faktor ketiga adalah disebabkan sejumlah empat juta bumiputera di negara ini tidak mendaftar sebagai pengundi.

Katanya, kekalahan teruk UMNO BN boleh dielakkan kerana beberapa kerusi yang ditandingi oleh parti itu hanya memperlihatkan kekalahan majoriti ratusan dan ribuat undi sahaja.

“Bayangkan ada ratusan bumiputera yang mendaftar, kemungkinan keputusan akan jadi lain.
“Keempat, janji manis dan palsu PH yang kemudiannya tidak ditunaikan. 10 janji utama mereka tidak ditunaikan dan tiada satu pun ang ditunaikan dalam 100 hari,” katanya lagi. – MalaysiaGazette

61 tahun xckp lg ka....brp bnyk peluang nak dpt....tiap kali pru ayat sama mandat rakyat.....tp dpt kuasa nk pi jumpa yb mcm2 mslh jadi.....smbg auta ja puak2 nie
 

jaws_am

Legendary Member
Joined
May 29, 2008
Messages
11,746
Reaction score
2,458
Points
201
Mengapa UMNO perlu berkuasa?

22 November 2020

View attachment 315658
Temubual Eksklusif bersama Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan di Pusat Dagangan Dunia (WTCKL), Kuala Lumpur. foto HAZROL ZAINAL, 21 NOVEMBER 2020.


KUALA LUMPUR – UMNO sebagai parti tunjang masyarakat Melayu perlu kembali berkuasa dan memerintah negara ini demi mengubah nasib rakyat.
Setiausaha Agongnya, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, tanpa kuasa, parti yang dipimpin Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sekarang tidak dapat melaksanakan agenda membela rakyat negara ini, khususnya orang-orang Melayu.


“Kemudian mengapa kita perlu berkuasa? Kita perlu mengubah nasib hidup rakyat dengan kuasa yang ada. Kita aturkan belanjawan saban tahun misalnya untuk memperbaiki kuasa luar bandar dan memodenkannya.
“Ia mampu beri kemahiran tinggi dan pengajian tinggi menyebabkan gaji tinggi untuk rakyat dan mewujudkan keusahawanan dan lebih ramai usahawan di negara dan lebih cepat maju negara itu, ini kajian yang dijalankan oleh pakar,” katanya dalam program temubual khas Owh!MG terbitan MalaysiaGazette.

UMNO dan Barisan Nasional (BN) hilang tampuk pemerintahan Putrajaya pada Mei 2018 lalu dan mengakibatkan parti itu berpecah dan Pakatan Harapan (PH) berjaya memerintah negara buat kali pertama.
Ahmad berkata, terdapat empat punca kepada kekalahan teruk UMNO BN ketika itu antaranya putar belit fakta oleh PH ketika mereka menjadi pembangkang.

“Pada saya, ada empat sebab mengapa kita hilang kuasa, sebab pertama kerana fitnah dan putar belit oleh pembangkang ketika itu termasuklah yang mereka putar belit mengenai GST.
“Daripada satu sistem percukaian yang terbaik kepada perkara yang dibenci oleh rakyat. Sebab kedua kerana Melayu berpecah begitu banyak Melayu UMNO, Pas, PKR, PAN, PPBM. Jadi, Melayu berpecah maka kalahlah parti utama Melayu UMNO,” katanya.

Faktor ketiga adalah disebabkan sejumlah empat juta bumiputera di negara ini tidak mendaftar sebagai pengundi.

Katanya, kekalahan teruk UMNO BN boleh dielakkan kerana beberapa kerusi yang ditandingi oleh parti itu hanya memperlihatkan kekalahan majoriti ratusan dan ribuat undi sahaja.

“Bayangkan ada ratusan bumiputera yang mendaftar, kemungkinan keputusan akan jadi lain.
“Keempat, janji manis dan palsu PH yang kemudiannya tidak ditunaikan. 10 janji utama mereka tidak ditunaikan dan tiada satu pun ang ditunaikan dalam 100 hari,” katanya lagi. – MalaysiaGazette

Mengapa umno perlu berkuasa ?

Supaya boleh lantik cina mcm jho low lead syarikat 1MDB..

Tgk apa 1MDB buat ? Bantu rakyat yg susah gi haji, bantu ngo, bantu rumah anak yatim dll..

PH yg diterajui tun buat apa ? Lantik cina jdi menteri kewayangan ? Setakat ewallet rm30 rengget nk wat pe ? Hibah TH pun bg 1.25% je..

Jarah duit petronas 80 bullion.. Hasil xde.. Gst ke sst xde beza..

Pikir la skit.. :p
 

zari83

Active+ Member
Joined
Nov 24, 2011
Messages
2,509
Reaction score
624
Points
81
61 tahun xckp lg ka....brp bnyk peluang nak dpt....tiap kali pru ayat sama mandat rakyat.....tp dpt kuasa nk pi jumpa yb mcm2 mslh jadi.....smbg auta ja puak2 nie
dh tu je pilihan yg ada.. takkan rakyat nk kena tipu lg....
 

lau_kau

Super Active Member
Joined
Aug 2, 2007
Messages
9,457
Reaction score
1,076
Points
151
dh tu je pilihan yg ada.. takkan rakyat nk kena tipu lg....
Pilihan skg ppbm dh ada knp xdk pilihan plk tu dh ok ckp la, sokong la yg sedia ada jgn jadi tikus rosakkn labu sebab gila kuasa
 

stillFX

Super Active Member
Joined
Nov 11, 2016
Messages
7,038
Reaction score
819
Points
121
Pilihan skg ppbm dh ada knp xdk pilihan plk tu dh ok ckp la, sokong la yg sedia ada jgn jadi tikus rosakkn labu sebab gila kuasa
pbpm.. tu serpihan PH bang. tak brani orang nak percaya.
 
Sponsored Post
Top
Log in Register