Agama tak boleh dijadikan permainan dan hiburan!

CG Sponsors




paksu1010

Fun Poster
Joined
Nov 6, 2007
Messages
952
Reaction score
356
Points
31
Allah suruh kita sembahyang tapi camna nak sembahyang? boleh share x camna cara sembahyang yang nko faham dari ayat Al-Quran tersebut?:-?:-?:-?
hang tanya soalan camni.

cuba hang pikiaq panjang sikit soalan-soalan paksu tu....

lagu mana hang tau nak keluaq rumah kena pakai baju?

lagu mana hang tau cara-cara nak naik kereta?
 
Sponsored Post

paksu1010

Fun Poster
Joined
Nov 6, 2007
Messages
952
Reaction score
356
Points
31
apsal x highlight sekali yg ayat "Mutasyaabihaat" tu? ayat perintah menunaikan solat dan menunaikan zakat tu ayat Muhkamaat atau Mutasyaabihaat??? aku serius x tau ni, cer terangkan camna nak solat dan keluarkan zakat tu? camna nko patuh pada perintah Allah SWT dlm ayat tersebut?:-?:-?:-?
hang pi balik rumah baca mintak dengan Allah la bagi paham...

Cuba pikiaq balik, sapa yg nak bagi paham Al-Quran ni sebenaqnya?
Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.
(Al-Baqarah 2:269)


Takdak manusia boleh bagi paham Al-Quran kat manusia selain Allah.
 

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
7,534
Reaction score
219
Points
78
Hang nak tafsir buat apa? Paksu ikut terjemahan saja.

Macam tu Allah kata, macam tu la.
bagus nko ikut terjemahan, so dlm terjemahan perkataan yg digunakan aper MENJELASKAN atau MENYAMPAIKAN???...

so klu terjemahan pon kater Nabi Muhammad SAW sepatutnyer MEMPERJELASKAN ayat2 Al-Quran...

naper nko nak hadkan tugas Baginda hanya sbg MENYAMPAIKAN ayat2 Al-Quran shj pula dgn menolak hadis???...

lg pon klu menurut ayat2 Al-Quran semata2, nko x sepatutnyer solat spt nko solat skrg nih...

lg pon klu menurut ayat2 Al-Quran semata2, jenazah nko nnt x perlu diuruskan sebgimana jenazah diurukan skrg nih...

p/s: pasti jwban ke laut lg ler nih, dah temberang lbh camtuh ler standard nyer...
 
Last edited:

e.k.

Super Active Member
Joined
Jan 24, 2008
Messages
9,898
Reaction score
70
Points
70
ni ustaz google..ramai dah org mcm ni kat FB

kalau nak terjemah al-quran (bahasa arab) ke bahasa melayu..rasanya TT ni cakap melayu pun masih pelat..kalo cakap arab tak berbunyi terus ni...

perlu le org tu ada ilmu (betul2 faham/arif/pakar dgn bahasa arab) dan tafsir

kalau setakat guna google pas tu nak berbahas...bahaya org2 mcm ni..ish ish ish...
 
Last edited:

hj_maikel

CG Top Poster Club
Joined
May 19, 2010
Messages
29,707
Reaction score
2,256
Points
191
cara menjawab soalan lebih kurang jer dgn id2 yg lain..
pusing2 selagi boleh pusing...
 

mutanic

Super Active Member
Joined
May 24, 2009
Messages
5,537
Reaction score
212
Points
73
thread ni xda faedah melainkan lagi satu thread yg cuba menimbulkan kekeliruan terhadap forumer di sini...hati2 la forumer CG bila jumpa golongan camni, depa akan menyalahgunakan ayat2 Al-Quran untuk menimbulkan keraguan terhadap akidah dan ibadah kita tanpa kita sedari sekiranya x berhati2...

jom pakat2 amalkan doa ni :



"YA TUHAN KAMI, JANGANLAH ENGKAU JADIKAN HATI KAMI CONDONG KEPADA KESESATAN SESUDAH ENGKAU BERI PETUNJUK KEPADA KAMI, DAN KARUNIAKANLAH KEPADA KAMI RAHMAT DARI SISI ENGKAU; KARENA SESUNGGUHNYA ENGKAU-LAH MAHA PEMBERI (KARUNIA)"
 

underscore

Legendary Member
Joined
Sep 20, 2008
Messages
11,502
Reaction score
4,256
Points
196
Dua ayat paksu nak hang absorb betoi betoi, balik baca Al-Quran.

Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama, berkata:" Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami" Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran.
(A-li'Imraan 3:7)


Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang jelas nyata, berkatalah orang-orang yang tidak menaruh ingatan menemui Kami (untuk menerima balasan): "Bawalah Quran yang lain daripada ini atau tukarkanlah dia ". Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku tidak berhak menukarkannya dengan kemahuanku sendiri, aku hanya tetap menurut apa yang diwahyukan kepadaku sahaja. Sesungguhnya aku takut, - jika aku menderhaka kepada Tuhanku, - akan azab hari yang besar (soal jawabnya)".
(Yunus 10:15)


Hangpa ingat ulamak-ulamak tu ka yg nak ajaq nak bagi hangpa paham Al-Quran?

Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.
(Al-Baqarah 2:269)


Cuba pikiaq balik, sapa yg nak bagi paham Al-Quran ni sebenaqnya?

Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.
(Al-Baqarah 2:269)
kena rujuk ulama balik... ada hadis sebab2 nuzul ayat tentang agama sbg permainan.. tulah maksud aku.
 

laksadimana

Fun Poster
Joined
Jun 21, 2013
Messages
821
Reaction score
0
Points
10
Yang ironiknye... ayat2 Al Quran yang paksu pakai tu cam setepek ke balik ke paksu..
Paksu kata tafsiran ulama lain salah, berlainan pendapat.. habis ni semua yang paksu tempek, semua nye paksu tafsir sendiri.
Heh..

:">:">:D
 

satio

Active Member
Joined
Jan 12, 2011
Messages
1,905
Reaction score
69
Points
30
pak tua menangis sendiri
mengenangkan nasib diri
walaupun puas mencari
namun belum ketemui

cik buyung riang selalu
damai dan senang hati
walaupun x berusaha
dia ketemui


kesimpulan
poksu ada lah cik buyung
hebat poksu
temui kebenaran dgn mudah

tahniah poksu dah dpt tiket ke syurga
 
Sponsored Post
Top
Log in Register