Agama tak boleh dijadikan permainan dan hiburan!

CG Sponsors




paksu1010

Fun Poster
Joined
Nov 6, 2007
Messages
952
Reaction score
356
Points
31
msh x menjwb soalan atau mmg sengaja nak lari dr menjwb soalan...

benar kita dah lama kenal & selama itu aku kenal nko hanyalah sebgi kaki temberang jer...

klu nko bkn kaki temberang cuber jwb dgn spesifik soalan2 di bwh...
  1. Al-Quran hanya menyebutkan 4 rukun dlm solat, ttp ttp para ulama menambah sehingga 13, adakah mrk mendustakan ayat2 qjjl SWT???

    ya atau tidak & berikan alasan

  2. Al-Quran menyatakan semua org beriman bersegera ke masjid ketika solat jumaat, tp para ulama melrg glgan wanita ke masjid pd hari jumaat, adakah mrk mendustakan ayat2 qjjl SWT???

    ya atau tidak & berikan alasan

  3. Al-Quran hanya menyatakan bhw jenazah ia perlu dikebumikan, ttp para ulama menambah pelbgi detail, adakan mrk mendustakan ayat2 qjjl SWT???

    ya atau tidak & berikan alasan

  4. Al-Quran hanya melrg jimak dgn isteri yg haid, ttp para ulama jg mengharamkan jimak dgn isteri yg nifas, adakah mrk mendustakan ayat2 qjjl SWT???

    ya atau tidak & berikan alasan...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~

akhir sekali...

jika Nabi Muhammad SAW wafat dgn baik adalah bukti bhw Baginda x pernah menyampaikan selain drpd perintah2 dlm Al-Quran...

apa alasan nko utk menerima hadis2 yg menerangkan ttg kaedah solat ttp x dijlskan dlm Al-Quran???...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

silakan menjwb, jgn nak berdalih byk sgt, ia hanya memalukan diri sendiri shj...
Memalukan diri sendiri? Paksu lebih malu dengan Allah.

Hang belajaq tidoq lagu mana? Sapa yg ajaq hang?

Berak lagu mana, sapa yg ajaq hang berak?

Sapa pulak suruh hang keluaq rumah pakai baju?

Hang nampak ka dak tah? :)):)):))

ps: Perbuatan sembahyang dari zaman Nabi Adam lagi dah dibuat.
 
Sponsored Post

jumatmajid

Super Active Member
Joined
Jun 5, 2012
Messages
7,534
Reaction score
219
Points
78
Dah jelas dah. Hang nak jelas lagu mana lagi?
bg aku MEMPERJELASKAN merujuk kpd kitab2 hadis...

apabila Al-Quran menerangkan ttg solat, hadis2 kater solat ler sptmana Nabi Muhammad SAW solat...

klu nko plak MEMPERJELASKAN tuh merujuk kpd aper, kpd ayat Al-Quran gak ker???...

jd bila para sahabat tanyer, telaga AL-Kauthar tuh aper, Baginda ulang jer blk ayat2 Al-Quran tuh yer, camtuh ker???...

pendirian para ulama jelas, pendirian nko nih yg x jls, so sila huraikan...
 

mutanic

Super Active Member
Joined
May 24, 2009
Messages
5,537
Reaction score
212
Points
73
Memalukan diri sendiri? Paksu lebih malu dengan Allah.

Hang belajaq tidoq lagu mana? Sapa yg ajaq hang?

Berak lagu mana, sapa yg ajaq hang berak?

Sapa pulak suruh hang keluaq rumah pakai baju?

Hang nampak ka dak tah? :)):)):))

ps: Perbuatan sembahyang dari zaman Nabi Adam lagi dah dibuat.
lagu ni punya cara jawap, setakat niat sembahyang kira aci dah ni...huhhhh...ternyata geybang semata2 org tua ni...:(scam:(scam:(scam
 

paksu1010

Fun Poster
Joined
Nov 6, 2007
Messages
952
Reaction score
356
Points
31
lagu ni punya cara jawap, setakat niat sembahyang kira aci dah ni...huhhhh...ternyata geybang semata2 org tua ni...:(scam:(scam:(scam
Tu ja target hang kan...bukan paksu tak tau pun hang tanya lebih-lebih buat apa :)):)):))
 

paksu1010

Fun Poster
Joined
Nov 6, 2007
Messages
952
Reaction score
356
Points
31
bg aku MEMPERJELASKAN merujuk kpd kitab2 hadis...

apabila Al-Quran menerangkan ttg solat, hadis2 kater solat ler sptmana Nabi Muhammad SAW solat...

klu nko plak MEMPERJELASKAN tuh merujuk kpd aper, kpd ayat Al-Quran gak ker???...

jd bila para sahabat tanyer, telaga AL-Kauthar tuh aper, Baginda ulang jer blk ayat2 Al-Quran tuh yer, camtuh ker???...

pendirian para ulama jelas, pendirian nko nih yg x jls, so sila huraikan...
Hang nak tafsir buat apa? Paksu ikut terjemahan saja.

Macam tu Allah kata, macam tu la.
 

underscore

Legendary Member
Joined
Sep 20, 2008
Messages
11,502
Reaction score
4,256
Points
196
jangan tafsir ayat ikut akal....nanti sesat orang
 

mutanic

Super Active Member
Joined
May 24, 2009
Messages
5,537
Reaction score
212
Points
73
Tu ja target hang kan...bukan paksu tak tau pun hang tanya lebih-lebih buat apa :)):)):))
kenapa di elak2 bila aku tanya? kona sana sini tp masih x menjawap persoalan, apa tujuan nko buka thread ni? kalu tujuan nko untuk mengingatkan org yg bernasyid, bertilawah dan berdakwah tu agar meletakkan keutamaan dan niat mereka kerana Allah SWT tu aku bleh terima lagi, tapi bila nko mula post mcm2 ayat Al-Quran dan menidakkan tafsir Al-Quran tu aku dah mula ragu2 ngan niat nko, sbb tu aku tanya soalan camtu dan ternyata KOSONG semata2 melainkan post yg merapu yg nko berikan sebagai jawapan...

berbalik pada soalan aku tadi, bila nko bagi jawapan camtu pada si saudara baru tadi mmg dah tentu dia akan tetap tertanya apa maksud sebenar ayat Al-Quran tersebut sampai ke sudah laa...

skrg si saudara baru tu dah sah2 x reti camna nak solat dan keluarkan zakat berdasarkan jawapan nko, la ni nko tu solat camna plak berdasarkan ayat Al-Quran tersebut? Care to explain?:-?:-?:-?
 

mutanic

Super Active Member
Joined
May 24, 2009
Messages
5,537
Reaction score
212
Points
73
Hang nak tafsir buat apa? Paksu ikut terjemahan saja.

Macam tu Allah kata, macam tu la.
Allah suruh kita sembahyang tapi camna nak sembahyang? boleh share x camna cara sembahyang yang nko faham dari ayat Al-Quran tersebut?:-?:-?:-?
 

paksu1010

Fun Poster
Joined
Nov 6, 2007
Messages
952
Reaction score
356
Points
31
jangan tafsir ayat ikut akal....nanti sesat orang
Dua ayat paksu nak hang absorb betoi betoi, balik baca Al-Quran.

Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama, berkata:" Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami" Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran.
(A-li'Imraan 3:7)


Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Kami yang jelas nyata, berkatalah orang-orang yang tidak menaruh ingatan menemui Kami (untuk menerima balasan): "Bawalah Quran yang lain daripada ini atau tukarkanlah dia ". Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku tidak berhak menukarkannya dengan kemahuanku sendiri, aku hanya tetap menurut apa yang diwahyukan kepadaku sahaja. Sesungguhnya aku takut, - jika aku menderhaka kepada Tuhanku, - akan azab hari yang besar (soal jawabnya)".
(Yunus 10:15)


Hangpa ingat ulamak-ulamak tu ka yg nak ajaq nak bagi hangpa paham Al-Quran?

Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.
(Al-Baqarah 2:269)


Cuba pikiaq balik, sapa yg nak bagi paham Al-Quran ni sebenaqnya?

Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya). Dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.
(Al-Baqarah 2:269)
 

mutanic

Super Active Member
Joined
May 24, 2009
Messages
5,537
Reaction score
212
Points
73
Dua ayat paksu nak hang absorb betoi betoi, balik baca Al-Quran.

Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu agama, berkata:" Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami" Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran.
(A-li'Imraan 3:7)
apsal x highlight sekali yg ayat "Mutasyaabihaat" tu? ayat perintah menunaikan solat dan menunaikan zakat tu ayat Muhkamaat atau Mutasyaabihaat??? aku serius x tau ni, cer terangkan camna nak solat dan keluarkan zakat tu? camna nko patuh pada perintah Allah SWT dlm ayat tersebut?:-?:-?:-?
 
Sponsored Post
Top
Log in Register