BTC USD 38,671.0 Gold USD 1,819.33
Time now: Jun 1, 12:00 AM

ADUN PAS Pertikai Tiada Rancangan Bina Masjid

autorm

Active+ Member
Joined
Oct 24, 2009
Messages
2,939
Reaction score
9
Points
35
Tindakan kerajaan negeri Kelantan yang meluluskan beberapa pembangunan bandar baru tanpa mengambil kira pembinaan masjid mendapat kritikan dari ADUN PAS Tawang, Hassan Mohamood.


Hassan dalam sidang DUN mempersoalkan tindakan kerajaan negeri pimpinan parti itu yang disifatkannya tidak memberi keutamaan terhadap pembinaan masjid di setiap pembangunan bandar baru yang dilaksanakan di Kelantan.


Menurut Hassan, perkara tersebut boleh dilihat dalam pelaksanaan pembangunan Bandar Baru Tunjung dan Lembah Sireh apabila pembinaan masjid tidak diberikan penekanan berbanding bangunan lain yang telah siap dibina.


Beliau turut mempersoalkan projek pembinaan masjid di Lojing yang belum bermula tetapi peruntukan sebanyak RM1 juta telah pun diluluskan.


"Kerajaan tidak memberi keutamaan kepada pembinaan masjid dan tidak memberi penekanan kepada pemaju supaya membina masjid, sebagai contoh di Bandar Baru Tunjung, bangunan lain dah naik masjid tidak ada manakala di Lembah Sireh, bangunan lain penuh, masjid entah di mana.


"Jadi saya harap kerajaan memberikan keutamaan terhadap pembinaan masjid," katanya. -9/11/2010

sumber
 
Sponsored Post

atlantis

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Feb 3, 2008
Messages
35,221
Reaction score
767
Points
161
pehh.. kelantan ada bandar baru..:eek:
 

autorm

Active+ Member
Joined
Oct 24, 2009
Messages
2,939
Reaction score
9
Points
35
pehh.. kelantan ada bandar baru..:eek:

Ntahlah..tak tau nak cakap macam mn.aku cuma terfikir,mana lagi penting dan baik.

1)Sebuah Bandar Tanpa Masjid
2)Sebuah Masjid Tanpa Bandar

Fikir2 kanlah.
 

astrowan

CG Top Poster Club
Joined
Aug 26, 2009
Messages
22,317
Reaction score
249
Points
128
tu dia aihhh ya ka ni.........

nak buat bandar kena umum ka ehehheeheh
 

tokmat™

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Dec 23, 2005
Messages
33,932
Reaction score
277
Points
136
elok gak diberi ingatan macam ni.... :)
supaya bandar baru ada masjid... :)
 

am2020

Active+ Member
Joined
Nov 1, 2009
Messages
2,731
Reaction score
8
Points
25
masjid jer besar..yg solat jemaah x sampai satu saf pun x guna...cam kt kl nie..masjid cantik2 n lawa..time ramai org ..time jumaat n semayang raya..aku rasa bukan kt kl jer..seluruh negara..
 

mfadhlan

Active Member
Joined
Jan 4, 2008
Messages
1,917
Reaction score
6
Points
25
mungkin dlm perancangan...jgn mudah melatah...risau bina masjid,jemaah takde...tganu pulak tiap2 tepi jln asyik jmpe masjid,surau...tapi jemaah tak pasti la...

hehe
 

ohusa

Active Member
Joined
Feb 3, 2010
Messages
1,501
Reaction score
0
Points
20
kerajaan/badan islam patut fikirkan macamana nak imarahkan masjid terutamanya semasa solat 5 waktu..iaitu dgn menyenangkan org ramai untuk solat berjemaah..kita umat islam kat malaysia ini agak malang kerana bilangan masjid yg ada (cth ketara di bandar besar) tak setimpal dgn bilangan org islam.. kita disini bila nak ke masjid..jika tak ada kenderaan, jenuh la..jika di kl ni..kalau ada kenderaan pun, jarak masjid adalah jauh..nak pi waktu lunch tu sure tak sempat...dgn jammed lagi

masjid di dalam kawasan bandar / bandar baru tak perlu besar dan grand ...tapi perlu banyak...sebaiknya satu masjid dalam jarak 300-500 meter... baru senang org nak solat jemaah... jalan kaki aje..

sepatutnya kerajaan hapuskan istilah surau..semua surau (yg boleh isi lebih 40org) dinamakan masjid...kalau kecil namakan aje musalla macam dalam shopping mall

insyallah bila rakyat rasa mudah untuk ke masjid ...ianya akan menjadi satu kebiasaan nanti.. dan kita sebagai lelaki difardukan untuk solat berjemaah di masjid dan bukannya di rumah

ini impian saya agar ianya menjadi kenyataan di malaysia..
 

Ninjujitsu

Banned
Joined
Sep 3, 2010
Messages
231
Reaction score
0
Points
10
Dia nak mintak derma jer utk bina masjid nih. Duit Kerajaan Negeri tak blh usikk..
 

peja510

Super Active Member
Joined
Jun 13, 2009
Messages
7,875
Reaction score
41
Points
80
ape kata kita semua yang duk kecoh2 pasal pembinaan masjid ni pakat2 kita manfaatkan masjid yg sedia ade... yg sekarang pun org xde.. baik ade masjid 1 makmun 1000 dari masjid 1000 makmun 1
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register