Adun Morib Guna Wang Rakyat Biaya Jentera Umno

CG Sponsors




Putra_Quezee

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Feb 7, 2008
Messages
1,287
Reaction score
19
Points
25
Adun Morib Hasiman Sidom didapati menyalahgunakan wang peruntukan buat penduduk Morib untuk membiayai kempen pilihanrayanya dalam PRU12 lalu.

Beliau didapati membelanjakan sekurang-kurangnya RM60 ribu yang diagih-agihkan kepada 30 Ketua Cawangan Umno di Dun Morib, serta RM60 ribu lagi untuk perbelanjaan Pemuda dan Puteri Umno kawasannya.

Perkara ini didedahkan panel Selcat, Azmin Ali di Pendengaran Awam Selcat, hari ini.

Dato’ Asmawi Kasbi ditegur Azmin kerana gagal menjalakan tugasnya selaku pengawal dana awam, walhal mengetahui wang itu tidak digunakan untuk kebajikan rakyat termiskin, sebalik untuk berkempen.

Asmawi memberi alasan Perbendaharaan Negeri tidak mengeluarkan arahan jelas melarang bayaran dibuat ke atas badan politik.

“Bagi Adun Morib, YB Hasiman Sidom daripada 500 ribu ringgit, 120 ribu ringgit diserahkan kepada Umno bahagian, Pemuda dan Puteri 60 ribu, cawangan-cawangan Umno sebanyak 30, 60 ribu juga, makna dari 500 ribu, lebih 1 perlima diserahkan kepada Umno,”katanya.

Hasiman Sidom dilaporkan turut menggesa Asmawi membenarkan wang rakyat Morib dibelanjakan untuk menggerakkan jentera pilihanraya Umno di 16 pusat daerah mengundi.

Selcat juga diberitahu sejumlah RM25 ribu ringgit disalahguna untuk kerja-kerja pengubahsuaian Pusat Khidmat Rakyat.

Namun apa yang lebih mengejutkan apabila kesemua cek pembayaran yang dibuat atas nama pemimpin Umno itu habis digunakan dalam masa sesingkat 1 bulan setengah.

“Maknanya kalau apa-apa pembayaran itu tuntutan itu dibuat mengikut peraturan kita bayar, cuma penerimanya sama ada Umno atau bukan saya rasa bukan tanggungjawab saya, maknanya patutnya wakil rakyat kena tentukan sendiri kebanyakan penerima-penerima adalah orang tempatan situ, cuma nama jer mungkin Umno, tapi mungkin penerimanya yang sebenarnya yang mendapat faedah tak semestinya orang Umno,”jelasnya.
 
Sponsored Post

vardenq

Banned
Joined
Jul 25, 2008
Messages
1,503
Reaction score
18
Points
25
sebar sebar lah fitnah...

semoga masuk syurga...
 

Putra_Quezee

Permanently Banned - Multiple ID
Joined
Feb 7, 2008
Messages
1,287
Reaction score
19
Points
25
erk... q tak sebar fitnah k... cuma q terbaca kenyataan... jgn marah k... tak ada niat pun nak sebar fitnah... q bebas politik... tapi akan kritik kalau ada yg tidak betul...
 

AkuMamak

Active Member
Joined
Nov 9, 2008
Messages
1,448
Reaction score
794
Points
71
sebar sebar lah fitnah...

semoga masuk syurga...
sapa yang sebar fitnah tu?:-? TT ke? kalo fitnah cuba tunjukkan part mana yang dikatakan fitnah tu?:-? ... kalo sebar fitnah boleh masuk syurga ... yang ni ajaran sesat nama nye .. baik bro pi belajo mengaji kat surau atau masjid ..
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
29,125
Reaction score
1,082
Points
201
hahahahh tak dpat terima kenyataan???? kakakakakkaka itu la umno!
 

FaRid^sp

Super Active Member
Joined
Mar 8, 2009
Messages
5,745
Reaction score
13
Points
65
begitu mudah wang dihabiskan.. apsal sprm x masuk campur ??
 

tok_wan

Active Member
Joined
Dec 17, 2009
Messages
1,010
Reaction score
1
Points
25
klu pakatan terang2 dah kena ngan sprm.
 

shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,002
Reaction score
208
Points
133
begitu mudah wang dihabiskan.. apsal sprm x masuk campur ??
Kes honeymoon Khir Toyo & his Queen pun 2 tahun baru siap siasatan....bagi dia baanyaak masa buat apa yg patut! Kes ni mungkin 3 tahun lagi kot, atau hilang terus....
 

eboss

CG Hardcore
Platinum Member
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,894
Points
591
Adun Morib Hasiman Sidom didapati menyalahgunakan wang peruntukan buat penduduk Morib untuk membiayai kempen pilihanrayanya dalam PRU12 lalu.

Beliau didapati membelanjakan sekurang-kurangnya RM60 ribu yang diagih-agihkan kepada 30 Ketua Cawangan Umno di Dun Morib, serta RM60 ribu lagi untuk perbelanjaan Pemuda dan Puteri Umno kawasannya.

Perkara ini didedahkan panel Selcat, Azmin Ali di Pendengaran Awam Selcat, hari ini.

Dato’ Asmawi Kasbi ditegur Azmin kerana gagal menjalakan tugasnya selaku pengawal dana awam, walhal mengetahui wang itu tidak digunakan untuk kebajikan rakyat termiskin, sebalik untuk berkempen.

Asmawi memberi alasan Perbendaharaan Negeri tidak mengeluarkan arahan jelas melarang bayaran dibuat ke atas badan politik.

“Bagi Adun Morib, YB Hasiman Sidom daripada 500 ribu ringgit, 120 ribu ringgit diserahkan kepada Umno bahagian, Pemuda dan Puteri 60 ribu, cawangan-cawangan Umno sebanyak 30, 60 ribu juga, makna dari 500 ribu, lebih 1 perlima diserahkan kepada Umno,”katanya.

Hasiman Sidom dilaporkan turut menggesa Asmawi membenarkan wang rakyat Morib dibelanjakan untuk menggerakkan jentera pilihanraya Umno di 16 pusat daerah mengundi.

Selcat juga diberitahu sejumlah RM25 ribu ringgit disalahguna untuk kerja-kerja pengubahsuaian Pusat Khidmat Rakyat.

Namun apa yang lebih mengejutkan apabila kesemua cek pembayaran yang dibuat atas nama pemimpin Umno itu habis digunakan dalam masa sesingkat 1 bulan setengah.

“Maknanya kalau apa-apa pembayaran itu tuntutan itu dibuat mengikut peraturan kita bayar, cuma penerimanya sama ada Umno atau bukan saya rasa bukan tanggungjawab saya, maknanya patutnya wakil rakyat kena tentukan sendiri kebanyakan penerima-penerima adalah orang tempatan situ, cuma nama jer mungkin Umno, tapi mungkin penerimanya yang sebenarnya yang mendapat faedah tak semestinya orang Umno,”jelasnya.
Aku tak paham langsung apa yang cuba disampaikan ~X(~X(~X(~X(
 

shane

Legendary Member
Joined
Nov 7, 2007
Messages
14,002
Reaction score
208
Points
133
Aku tak paham langsung apa yang cuba disampaikan ~X(~X(~X(~X(
Maksud dia kalau ADUN tu suruh tulis cek nama eboss pun dia ikut saja, sebab peraturan tak sebut kata tak boleh, & kalau eboss guna duit tu untuk beli darah bagi lintah2 pun dah bukan urusan dia.... dia peduli apa!!! :):):):)):)):))
 
Sponsored Post
Top
Log in Register