Adakah tepat Allah menyuruh kita mengejar pahala?

Recommended Brokers


akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,515
Reaction score
776
Points
71
Mohon penjelasan
Adakah tuhan menyuruh kita mengejar pahala?
 
Sponsored Post

Umah Emas

Fun Poster
Joined
Jul 23, 2012
Messages
262
Reaction score
41
Points
20
Mohon penjelasan
Adakah tuhan menyuruh kita mengejar pahala?
Ya.
Allah menyuruh kita sentiasa beribadah dan ingat kepadaNya,
dari situlah Allah memberi kita pahala.

Pahala paling banyak apabila kita sedekahkan doa untuk para muslimin dan muslimat.

Pahala jugak penting jika dihisab di mizan.
Ada orang masuk syurga tanpa hisab.

Tiket mati bukan sakit..
Tiket mati bukan tua..
Bila2 kita boleh mati. Kan?
Bila kita ingat mati, kita akan rajin beribadah semata2 kerana Allah.
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,515
Reaction score
776
Points
71
Ya.
Allah menyuruh kita sentiasa beribadah dan ingat kepadaNya,
dari situlah Allah memberi kita pahala.

Pahala paling banyak apabila kita sedekahkan doa untuk para muslimin dan muslimat.

Pahala jugak penting jika dihisab di mizan.
Ada orang masuk syurga tanpa hisab.

Tiket mati bukan sakit..
Tiket mati bukan tua..
Bila2 kita boleh mati. Kan?
Bila kita ingat mati, kita akan rajin beribadah semata2 kerana Allah.

Bagi rujukan ayat quran, mana kata Allah suh kejau pahala?
 

imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
12,419
Reaction score
307
Points
141
Bagi rujukan ayat quran, mana kata Allah suh kejau pahala?
Dlm Quran Allah suruh Kita takut akan neraka...Dan byk bagi warning tentang azabnya neraka Tu...

Tuhan juga menyuruh kita baik seperti sedekah bayar zakat Dan sbgai nya...Allah janji Kan ganjaran iaitu syurga...
 

Umah Emas

Fun Poster
Joined
Jul 23, 2012
Messages
262
Reaction score
41
Points
20
Bagi rujukan ayat quran, mana kata Allah suh kejau pahala?
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Bandingan (derma) orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya.” (Surah al-Baqarah, ayat 261)

Sedekahlah kepada keluarga dan jiran2
roti, buah-buahan, wang
dll agar dapat pahala jariah.

Mereka hidup sambil beribadah kepada Allah, kita pun dapat pahala (pahala jariah).

sumber (Minit 11):
 
Last edited:

pijoe

Legendary Member
Platinum Member
Joined
Jun 11, 2008
Messages
12,949
Reaction score
1,001
Points
221
Mohon penjelasan
Adakah tuhan menyuruh kita mengejar pahala?
saya tak pandai lagi bab ni... tapi setahu saya setiap kebaikan adalah ganjaran pahala..
maka berlumba lumbalah membuat kebaikan
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,515
Reaction score
776
Points
71
Dlm Quran Allah suruh Kita takut akan neraka...Dan byk bagi warning tentang azabnya neraka Tu...

Tuhan juga menyuruh kita baik seperti sedekah bayar zakat Dan sbgai nya...Allah janji Kan ganjaran iaitu syurga...
Tuhan suh kita buat baik sbb takut kan neraka ke suruh bertaqwa? :p

Neraka & syurga tu kat mana pulak tuan?
 

imatheonlyone

Legendary Member
Joined
Mar 11, 2009
Messages
12,419
Reaction score
307
Points
141
Buat dosa > masuk neraka
Buat pahala > masuk surga



Tuhan suh takut kan neraka ke suruh bertaqwa? :p

Neraka & syurga tu kat mana tuan?
Ah sudah...2 2 Ada bro...takut Kan azab neraka, bertaqwa...2 2 Ada....

Hanya Allah Yang tahu Di mana syurga...Kita sebagai hamba tak yah ler nak kaji mana syurga Tu...tunggu saja
 

akudotcom

Active+ Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
3,515
Reaction score
776
Points
71
Ah sudah...2 2 Ada bro...takut Kan azab neraka, bertaqwa...2 2 Ada....

Hanya Allah Yang tahu Di mana syurga...Kita sebagai hamba tak yah ler nak kaji mana syurga Tu...tunggu saja

Allah tak bgtau ka kat mana?
 
Sponsored Post
Top
Log in Register