Adakah Pusat Zakat Korupsi ? Pusat Zakat Di Malaysia Jum Debat Secara SIHAT

CG Sponsors




capiloton

Freshie
Joined
Sep 10, 2010
Messages
28
Reaction score
0
Points
3
patutnya orang pusat zakat carik orang susah..
duit yg di kutip cuma amanah..
cuma jadi orang tengah.. cuma simpan sementara..

bukan tunggu orang susah datang pusat zakat..
 
Sponsored Post

otaida00taj

Legendary Member
Joined
Apr 4, 2007
Messages
10,550
Reaction score
68
Points
120
sebenarnya duit zakat tak boleh disimpan, mesti pakai kesemuanya.
 

noblegold

Active Member
Joined
Jun 17, 2008
Messages
1,996
Reaction score
71
Points
40
patutnya orang pusat zakat carik orang susah..
duit yg di kutip cuma amanah..
cuma jadi orang tengah.. cuma simpan sementara..

bukan tunggu orang susah datang pusat zakat..
gaji nak naik lebih, bonus nak , meeting situ meeting sini naik flight, claim apa yang patut..... tapi duduk pejabat lepas gi minum gi minum, mengumpat, bergurau senda dah jadi rutin... agaknya duit kita ni nak menyenangkan depa ka atau nak bagi makan kat fakir miskin
 

shafizz86

Fun Poster
Joined
Nov 1, 2012
Messages
918
Reaction score
1
Points
15
umum kat paper beratus juta....kalo ikutkan takde org islam yg miskin kt malaysia ni......pui....
 

gunungemas

Active Member
Joined
Oct 7, 2007
Messages
2,054
Reaction score
39
Points
30
ko ni komen mcm org xde akal.
gaji 6k ade 4 isteri?
dalam islam sendiri xkan membenarkan kalau org yg xmampu dari segi zahir/ batin untuk berpoligami.

contoh kau sangat2 x masuk akal dan bo.doh skali.

dan tentang uai yang berkata begitu, betul ke? silap2 kau yang pikir lain sebab otak ko menerawang ke benda lain.
Islam tidak pernah mengajar bahawa untuk berkahwin (nikah) empat itu mesti dan wajib bergaji besar atau kaya atau MAMPU...

tetapi Islam mengajar berkahwin itu jalan untuk memperbanyakkan zuriat, berkasih sayang, jalan untuk mengawal nafsu yang bergelora, bersikap adil kepada isteri-isteri.......

Sesungguhnya rezeki itu HAQ Allah Dialah yang memberikan rezekinya kepada hamba-hambaNya sama ada dengan jalan usaha mereka atau dari jalan yang tidak disangka-sangka.......

Jangan sampai kita terlalu mengikat diri pada yang logik akal sahaja hingga kita menghitung-hitung rezeki Allah kepada kita bahawa kita TIDAK MAMPU............. jangan curi pekerjaan Allah............ berkahwinlah dengan penuh kesabaran.........
 

hani85

Super Active Member
Joined
Oct 24, 2010
Messages
6,828
Reaction score
262
Points
91
Islam tidak pernah mengajar bahawa untuk berkahwin (nikah) empat itu mesti dan wajib bergaji besar atau kaya atau MAMPU...

tetapi Islam mengajar berkahwin itu jalan untuk memperbanyakkan zuriat, berkasih sayang, jalan untuk mengawal nafsu yang bergelora, bersikap adil kepada isteri-isteri.......

Sesungguhnya rezeki itu HAQ Allah Dialah yang memberikan rezekinya kepada hamba-hambaNya sama ada dengan jalan usaha mereka atau dari jalan yang tidak disangka-sangka.......

Jangan sampai kita terlalu mengikat diri pada yang logik akal sahaja hingga kita menghitung-hitung rezeki Allah kepada kita bahawa kita TIDAK MAMPU............. jangan curi pekerjaan Allah............ berkahwinlah dengan penuh kesabaran.........
si pencari skendal terhebat malaya sudah mari :))
 

a2zextra

Legendary Member
Joined
Sep 7, 2013
Messages
16,407
Reaction score
273
Points
141
Wajarkah umat Islam bayar zakat kepada institusi tak amanah, soal mufti Perlis
Mufti Perlis Datu Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini mempersoalkan kewajaran seseorang individu membayar zakat dan mengamanahkan harta awam dan anak yatim kepada institusi yang tidak dipercayainya. Posting di laman Facebook miliknya turut bertanyakan hukum institusi pengurusan zakat dan harta awam yang tidak melaksanakan tugas mereka dengan sempurna. "Apakah hukum mereka yang diamanahkan menguruskan zakat serta harta awam namun tidak menguruskan dengan cara yang amanah dan wajar? "Apakah wajar seseorang individu memberikan amanah seperti harta awam, anak yatim, zakat dan lain-lain kepada pihak yang beliau yakini tidak atau kurang amanah?" soal Asri. Persoalan itu katanya dibangkitkan susulan menerima pertanyaan bertalu-talu daripada ramai pihak yang mendesaknya supaya mengulas kenyataan pihak tertentu membayar zakat terus kepada fakir miskin itu berdosa. "Memang, persoalan kewajiban bayar zakat kepada dan melalui ulul amri ada dibincangkan sarjana fekah. Ada perincian dan perbezaan pendapat. "Namun sebelum mengulas soalan tersebut, sekurang-kurang dua soalan itu hendaklah ditanya dan dijawab terlebih dahulu," katanya. Asri bagaimanapun berkata, sekiranya persoalan-persoalan itu dapat dijawab dengan memuaskan, dan yakin pihak rasmi zakat itu amanah dan telus, zakat hendaklah dibayar melalui mereka. "Kerana mereka lebih tahu maslahat fakir miskin. Bahkan, enggan bayar kepada ulul amri tanpa sebab yang munasabah boleh berdosa kerana Allah memerintahkan kita taat kepada pemerintah dalam perkara yang makruf," katanya. Sebelum ini, Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Othman Mustapha yang mendakwa pengagihan zakat tanpa melalui pemerintah adalah sah tetapi berdosa. Othman berkata pandangannya sejajar dengan Muzakarah ke-76 Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan pada 21 November 2006. Beliau berkata, pembayaran zakat tanpa melalui agensi yang sah akan menyebabkan ketidakadilan kepada pihak lain kerana kemungkinan seseorang asnaf turut menerima bantuan daripada individu lain. “Perbuatan melanggar peraturan dan undang-undang pemerintah dalam perkara kebaikan adalah berdosa kerana dalam Islam, patuh dan taat kepada pemerintah atau ulul amri dalam perkara kebaikan adalah wajib,” katanya
 

tokekapal114

Active Member
Joined
Apr 21, 2015
Messages
1,498
Reaction score
295
Points
51
Duit Zakat salah satu cabangnya ialah untuk pembangunan..

Xdinafikan ramai orang miskin dlm kalangan umat Islam dimalaysia..namun. Aku Ada cadangan..instead of bagi je Duit Zakat tu..apa kata bg Duit zakat Tu dan dlm masa sama bagi bantuan dan guide line utk mebangun Ekonomi dan modal insan. Supaya bole keluar dr kemiskinan..Zakat ni kewajiban setiap indicidu islam..ini kekuatan yg Ada sistem pengurusan islam..tp aruslah di bg kpd yg amanah..

Bg yg miskin..jgn. Biarkan idup anda miskin..cari jalan utk. Keluar dr kemiskinan,usaha cari jalan..jalan ni Ada di pusat2 zakat..jgn. Malu utk bertanya n minta hak anda..itu hak anda..Jgn Malu dan sombong utk bertanya..optimis dan berfikiran positif..jujur..jgnsembunyi2..

Tp jgn la beli kereta mahal2 sampai xmampu, kad kredit kaw2 sampai tercekik..pastu. Minta Duit zakat..tu Aku xsure kes ni nk kira mcmana..huuhuhuhu..

Apa pun yg Aku nampak fungsi Zakat ni ialahh utk melestarikan Ekonomi umat islam. Dan dlm masa sama utk menjalinkan hubungan silaturahim..

Membangun ekonomi dan Modal Insan..
 

myrul369

Super Active Member
Joined
Jun 10, 2010
Messages
6,179
Reaction score
11
Points
75
aku haramkan walau se-sen duit aku kalau PPZ salah guna... menjawab korang semua
 

ayiem676

Active+ Member
Joined
May 12, 2011
Messages
3,802
Reaction score
70
Points
35
pusat zakat selangor diagihkan guna amk?.. Amk tu amil bertuliah ke?..
 
Sponsored Post
Top
Log in Register