Adakah Pusat Zakat Korupsi ? Pusat Zakat Di Malaysia Jum Debat Secara SIHAT

CG Sponsors




hani85

Super Active Member
Joined
Oct 24, 2010
Messages
6,828
Reaction score
262
Points
91
Tuan.. maafkan saya kalo ayat saya tu buat tuan tak senang ati ngan sy..

tuan slh faham tu.. bkn maksud saya org yg bela ayam tu org miskin..
apa yg saya nak kata ialah bila kita kaya raya da tentu kita nak dok senang lenang.. sume org lain buatkan.. harta byk.. silap2 ada jet sendiri lg..
jd kalo Allah bg sume org sama je level kekayaannya (dr segi harta benda) da tentu sume org akan ada byk harta.. byk kereta.. byk jet.. jd bila sume org jd kaya dan nak dok senang lenang, sape pulak yg nak jalankan tugas tanam padi, bela ayam, peon, cikgu sekolah, menteri belia dan sukan dsb.. sbb tu Allah jadikan kita ni ada yg kaya dan ada yg kurang kaya supaya kehidupan kita terurus dan mengikut kitarannya..
so perkataan miskin kaya ni takkan hilang sbb sentiasa akan ada walaupun negara tu dikategorikan sbg negara maju sekalipun..

miskin bkn bermakna tak punya apa2..
dlm konteks perbincangan pasal zakat ni.. definisi yg digunakan oleh pusat2 zakat:
org yg miskin ialah org yg pendapatannya hanya mampu menanggung separuh daripada perbelanjaannya..
manakala org yg fakir ialah org yg pendapatannya tak dapat menanggung walaupun separuh dari perbelanjaannya..

tu yg saya kata tak mustahil org yg gaji 10k satu hari nnt leh jatuh kategori miskin..
cthnya(masa kini) seorang pegawai yg bergaji 6k dan mempunyai 4 org isteri serta anak seramai 12 org dan hidup di bandar KL tak mustahil utk dikategorikan sebagai miskin kalo 6k tu tak mampu menanggung perbelanjaan untuk sara keluarganya..

dari pembacaan saya, bilangan fakir lebih byk terdapat di bandar2.. mungkin sbb kos sara hidup yg tinggi..

skali lg sy mohon maaf kalo buat tuan kurang senang dgn saya..
bkn nak jd keyboard warrior.. sekadar menyampaikan dari pengetahuan yg tak seberapa..

bak kata UAI.. org yg ada BMW tu bukanlah org kaya sbb kalo kaya mesti dia beli porsche.. org yg bwk porsche bknlah org kaya sbb kalo kaya mesti dia beli ferrari.. org yg bwk ferrari pun bknlah org kaya sbb kalo kaya mesti dia beli lamboghini..
mcm tu la hidup kita.. kalo ada yg kaya mesti ada yg kurang kaya..

Allah lebih mengetahui..
ko ni komen mcm org xde akal.
gaji 6k ade 4 isteri?
dalam islam sendiri xkan membenarkan kalau org yg xmampu dari segi zahir/ batin untuk berpoligami.

contoh kau sangat2 x masuk akal dan bo.doh skali.

dan tentang uai yang berkata begitu, betul ke? silap2 kau yang pikir lain sebab otak ko menerawang ke benda lain.
 
Sponsored Post

hani85

Super Active Member
Joined
Oct 24, 2010
Messages
6,828
Reaction score
262
Points
91
Adilkah membayar pada 1 asnaf sahaja? Sedangkan penerima zakat ada 8 asnaf? #:-S


Seeloknya bayar pada PPZ yang mendapat penarafan 5 bintang dari Audit Negara sebagai KPI pada ketelusan pengurusan zakat :D


Boleh semak mana PPZ atau MAJLIS AGAMA ISLAM yang mendapat penarafan 5 bintang tersebut :)cgrock
oh ade ek yang mcmni?
apa ppz yg dapat 5 bintang tu :-?
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
30,542
Reaction score
1,384
Points
201
maafkan saya.. bkn nak pertahankan unstitusi zakat ni sbb takde keuntungannya pun kat saya.. tp saya rasa saya perlu betulkan tanggapan masyarakat terhadap isu ni..

duit zakat bkn 100% utk fakir miskin.. hanya 2/8 je.. dan 6/8 yg lain adalah hak utk asnaf2 lain termasuklah amil iaitu istitusi zakat tu sendiri yg bertindak sbg amil.. jadi pgrm2 dalaman mcm family day, kenaikan tahunan etc tu sume adalah dr portion asnaf amil.. dorang pun manusia yg bekerja di bwh tekanan mcm tuan2 yg perlukan increment, family day, kursus, sistem komputer terkini, tempat kerja yg selesa etc.. jd tak salah kalo hak dorang tu dorang guna utk pembangunan institusi dorang sendiri.. jgn la pikir org yg keje institusi agama ni kena kerja sukarela..

saya berpendapat kebanyakan cerita2 yg kuar paper or tv tu adalah cerita pelaris je.. sedangkan bape byk fakir miskin yg da berjaya hasil dr bantuan zakat yg tak didedahkan kat umum..

tp ada golongan yg mmg taknak kuar dr belenggu kemiskinan ni sbb rasa selesa dpt bantuan..
ada gak yg jauh diri dr masjid.. bila jauh dr masjid imam2, jkkk pun tak kenal.. bkn nak salahkan dorang tp ni realiti..
tp ada gak yg jauhkan diri dr masyarakat sbb malu.. n masyarakat lak pandang serong sbb keluarga dorang sempit.. so nama tercicir..

mende ni keje kita sume.. jgn harap 1 pihak je utk setelkan.. sama mcm kita nmpk pencuri tp biarkan je pasal tu keje polis.. kan slh tu.. pttnya bila kita tau kita bantu la polis.. tak sume kejadian jenayah tu polis tau..

kdg2 institusi zakat ni perlukan sukarelawan dlm pgrm2 agihan ni.. apa kata tuan2 try sekali join pgrm ni.. mungkin boleh bukak minda tuan2 pasal institusi ni..
jom kita sama2 bangunkan ekonomi islam drp mengharap ustaz2 je yg wat keje ni..

Firman Allah swt dalam surah at Taubah ayat 60 bermaksud:

“Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanya untuk orang-orang fakir dan orang-orang miskin dan amil-amil dan muallaf yang dijinakkan hati-hati mereka dan hamba-hamba yang hendak memerdekakan dan orang-orang berhutang dan untuk (dibelanjakan pada jalan Allah dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan”.

Fakir (al Fuqara) – adalah orang yang tiada harta pendapatan yang mencukupi untuknya dan keperluannya. Tidak mempunyai keluarga untuk mencukupkan nafkahnya seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal. Contohnya ia memerlukan RM10 sehari tetapi hanya mampu RM3 sahaja.
Miskin (al-Masakin) – mempunyai kemampuan usaha untuk mendapatkan keperluan hidupnya akan tetapi tidak mencukupi sepenuhnya seperti ia memerlukan RM10 tetapi hanya memperoleh RM8.
Amil – orang yang dilantik untuk memungut dan mengagih wang zakat.
Muallaf – seseorang yang baru memeluk agama Islam.
Riqab – seseorang yang terbelenggu dan tiada kebebasan diri.
Gharimin – penghutang muslim yang tidak mempunyai sumber untuk menjelaskan hutang yang diharuskan oleh syarak pada perkara asasi untuk diri dan tanggungjawab yang wajib ke atasnya.
Fisabilillah – orang yang berjuang, berusaha dan melakukan aktiviti untuk menegakkan dan meninggikan agama Allah.
Ibnus Sabil – musafir yang kehabisan bekalan dalam perjalanan atau semasa memulakan perjalanan dari negaranya yang mendatangkan pulangan yang baik kepada Islam dan umatnya atau orang Islam yang tiada perbekalan di jalanan.
cam ne buat bangunan,, family day boleh masuk dalam list asnaf ni ? peralatan serta pembanguanan under kerajaan punye fund la .. ape ceduk dari fund zakat plak.. so bonus amil % dari jumlah kutipan zakat ka ? :-?:-?:-?
 

ratusanRM

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Apr 8, 2007
Messages
22,690
Reaction score
361
Points
131
oh ade ek yang mcmni?
apa ppz yg dapat 5 bintang tu :-?
Yang den tau Majlis Agama Islam Negeri Sembilan dah beberapa tahun dapat penarafan 5 bintang dari Audit Negara


Sebab tu Bank Rakyat & banyak agensi korporat bayar zakat di MAINS.


Dengarnya Selangor pun 5 bintang juga :)cgrock
 

hani85

Super Active Member
Joined
Oct 24, 2010
Messages
6,828
Reaction score
262
Points
91
Yang den tau Majlis Agama Islam Negeri Sembilan dah beberapa tahun dapat penarafan 5 bintang dari Audit Negara


Sebab tu Bank Rakyat & banyak agensi korporat bayar zakat di MAINS.


Dengarnya Selangor pun 5 bintang juga :)cgrock
oh thanks. pilih yang ni jelah :)paid
 

m0mo~

CG Top Poster Club
Platinum Member
ForexMart Fans
Joined
Oct 4, 2012
Messages
35,312
Reaction score
387
Points
136
pendapat saya, perbadanan zakat sepatutnya lebih kepada amal bukan berlagak seperti company business ternama yang boleh bermewah2 dengan hasil keuntungan company..

gaji pengarah dan pegawai2 janganlah distandardkan bagaikan company kaya..
dengan penjimatan itu bolehla bantuan zakat dilebihkan lagi pada golongan berhak..
 

Yunique Pahang

Fun Poster
Joined
Jan 8, 2013
Messages
580
Reaction score
117
Points
23
yang x tau pasal hukum, lebih elok hadir kuliah agama dan tanya terus kpd yang tau pasal hukum. Tengok ceramah dalam internet tak sama dengan hadir kuliah. Pertama, kta boleh tanya sampai faham. yang kedua, keberkatan majlis ilmu. Dalam internet, macam2 jenis orang yang kita x tau kesahihan kata2 die. Copy paste ataupun kefahaman melalui pembacaan sahaja. Keyboard warriors ni kebanyakkannya ramai yang "alim" dalam tulisan tapi realitinya berbeza sama skali.

Sekadar nasihat untuk diri saya dan kawan2
 

joee

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Oct 1, 2010
Messages
40,690
Reaction score
944
Points
161
apa makna kalau org islam sendiri dah hilang kepercayaan kt pusat zakat
 

art_director

Banned
Joined
Jan 20, 2008
Messages
3,606
Reaction score
182
Points
43
seorang pegawai yg bergaji 6k dan mempunyai 4 org isteri serta anak seramai 12 org dan hidup di bandar KL tak mustahil utk dikategorikan sebagai miskin kalo 6k tu tak mampu menanggung perbelanjaan untuk sara keluarganya..
kalau ini la contoh yg tuan bagi..

org gaji 6k kawen 4 ada 12 orang anak perumpamaan dia

= orang yg gaji RM2k tapi pakai BMW yg mana gaji bulan2 habis kat kete saje

kawen 1 tu wajib, kawen 2, 3, 4 tu hanya jika berkemampuan.
dalam Al-Quran pun ada tegaskan kalau tak mampu beri keadilan 'KAWEN HANYA 1'

lagi pun kawen tu rezki, anak pun rezki :D
 

zinedine

Banned
Joined
Jan 11, 2007
Messages
5,741
Reaction score
22
Points
65
Duit zakat yg berbilion setiap tahun tu semua dah disonglap para orang-orang UMNO yg ustat dan ustatat yg dilantik jadi tali barut kat pusat zakat di semua pejabat majlis agama Islam seluruh negara....supaya senang diorang songlap.....takkan itu pun korang tak tau...nak mintak bantuan zakat macam2 karenah birokarasi itulah inilah yg ustst2 tu buat...macam tu baik mintak bantuan dengan kapir lagi senang..bila orang Islam mintak bantuan si kapir, tau pulak ustat2 zakat ni marah..tapi mintak bantuan kat pejabat zakat, tak nak bagi pulak!!! Shiolll punya pusat zakat!!!1
 
Sponsored Post
Top
Log in Register