BTC USD 57,363.2 Gold USD 1,788.43
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Adakah mudah.my lebih selamat lepas ni??

azimlife

Super Active Member
Messages
9,619
Joined
May 31, 2007
Messages
9,619
Reaction score
151
Points
73

Selepas ni bagi sesiapa yg ingin menjual barang di Mudah.my perlu mengemukakan salinan ic.
adakah cara ini dapat mengelakkan scammer berleluasa di Mudah.my?
 
Sponsored Post

gastacopz

Legendary Member
Messages
11,331
Joined
Sep 7, 2008
Messages
11,331
Reaction score
19
Points
120
x jgak..ley jer gne ic org len....dia ptt mintak ic, bil letrik or astro.....buat cm lelong..
 

ameant

Super Active Member
Messages
6,332
Joined
Mar 27, 2007
Messages
6,332
Reaction score
143
Points
73
payahdotcom... salinan ic saja tak cukup rasanya...
 

roslanab

Active Member
Messages
2,485
Joined
Dec 30, 2008
Messages
2,485
Reaction score
26
Points
30
Aku kalau berniat nak beli barang kat mudah.my,
baik cod je, selamat sikit. boleh soaljawab dgn penjual lagi,
boleh mintak blanja roti canai telur kat kedai mamak lgi.
 

Dann

Administrator
Messages
3,317
Staff member
Joined
Nov 19, 2005
Messages
3,317
Reaction score
1,951
Points
101
1) Mana-mana pihak (selain dari institusi bank dan syarikat kewangan yang diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti) yang mengambil ID pengenalan sebagai pengesahan mungkin boleh didakwa.

2) Sila ambil iktibar dari penyalahgunaan IC oleh sesetengah pihak. Anda tidak tahu siapa sebenarnya dibelakang sesuatu website/syarikat yang mengambil IC sebagai verifikasi. Lebih-lebih lagi jika pihak tersebut bukan dari negara Malaysia.

My personal advice, berhati-hati. Jangan sesekali memberi dokumen pengenalan anda kepada sesiapa. Banyak kes dah kita lihat dan kita tak mahu nanti ada kes maklumat peribadi kita diketahui oleh pihak negara lain.
 

adar

Super Active Member
Messages
9,027
Paid Membership
Joined
Dec 20, 2005
Messages
9,027
Reaction score
215
Points
73
1) Mana-mana pihak (selain dari institusi bank dan syarikat kewangan yang diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti) yang mengambil ID pengenalan sebagai pengesahan mungkin boleh didakwa.

2) Sila ambil iktibar dari penyalahgunaan IC oleh sesetengah pihak. Anda tidak tahu siapa sebenarnya dibelakang sesuatu website/syarikat yang mengambil IC sebagai verifikasi. Lebih-lebih lagi jika pihak tersebut bukan dari negara Malaysia.

My personal advice, berhati-hati. Jangan sesekali memberi dokumen pengenalan anda kepada sesiapa. Banyak kes dah kita lihat dan kita tak mahu nanti ada kes maklumat peribadi kita diketahui oleh pihak negara lain.

yup sgt2 setuju. salinan ic sgt2 penting wei. jgn suka2 bagi. kalo nak bg jugak, sila palang secukup-cukupnya.
 

Syedz

CG Top Poster Club
Messages
21,979
Joined
Dec 23, 2008
Messages
21,979
Reaction score
109
Points
128
kalo nak beli barang2 yg mahal2,
better COD..byk penipu2 di luar sana yg sentiasa menunggu peluang nak scam org ramai...
 

ari

Fun Poster
Messages
672
Joined
Jan 28, 2009
Messages
672
Reaction score
0
Points
15
Betul tu....x memasal plak kita terkena nanti. Berhati-hati.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register