Adab pakai cincin yang betul..

CG Sponsors




ANAZUHUD

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Oct 11, 2008
Messages
21,157
Reaction score
96
Points
125
salam....
sapa kat cni suke paki cincin??. Kalo yang pompuan sudah semistinyer.........tapi bg laki-laki ade yng suke paki ade yng x gemar. harus diingat antara perhiasan yang boleh dipakai oleh lelaki hanya cincin jer.so nak pakai cincin ada cara-caranya n adab-adabnya cuz islam nih syumul dan lengkap. Nabi kita pakai cincin, cincin nabi di perbuat dari perak.So kalo kita yang lelaki nih suka pakai cincin n niat nak ikut sunnah cara nabi maka dapatlah pahala..mari kita tengok adab n cara pakai cincin yang betul:


Nasihat Nabi Muhammad Salawatu Alai Wasalam. kepada Saidina Ali kw. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Salawatu Alai Wasalam. Nabi Salawatu Alai Wasalam. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari

1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad Salawatu Alai Wasalam. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan. Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat kecelakaan dari Allah SubhanAllah Wa Taala. Nabi Salawatu Alai Wasalam. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi Salawatu Alai Wasalam. dapatlah kita pahala.
 
Sponsored Post

ANAZUHUD

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Oct 11, 2008
Messages
21,157
Reaction score
96
Points
125



SETIAP SUNNAH ITU ADE KEJAYAAN...
 

aidiryatim

Legendary Member
Joined
Dec 25, 2006
Messages
14,011
Reaction score
22
Points
120
pnh baca info nih.. tp da lupa kt ner.. thanks ingatkn:)
 

Enterpruner

Fun Poster
Joined
Sep 8, 2008
Messages
215
Reaction score
6
Points
15
bagus info ni.. aku suka gak pakai kat jari tengah. sekarang juga aku tukar jari. trimas tuan tanah sebab ingatkan.
 

nor_67

Fun Poster
Joined
Oct 23, 2008
Messages
643
Reaction score
5
Points
15
pkara mcm nie nampak biaser2 ajer tp ramai yg tak tahu...time kasih
 

ANAZUHUD

CG Top Poster Club
Platinum Member
Joined
Oct 11, 2008
Messages
21,157
Reaction score
96
Points
125
yup mana lah tahu sebab dengan perkara kecil kita Allah redha n kita lak istiqomah buat Allah selamatkan kita daripada Azab kubur..kadang2 amlan yang besar lum tentu Allah terima yang penting ikhlas n sentasa takut dan harap..dan bersangka baiklah pada Allah...
kerana kasih Allah tidak bertepi...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register