BTC USD 57,398.9 Gold USD 1,794.75
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Adab Di Meja Makan...jangan la terlampau melebih-lebih..

K.E.Y..kuchi

Active+ Member
Messages
3,354
Paid Membership
Joined
Jul 14, 2009
Messages
3,354
Reaction score
8
Points
25
apa yg aku nk bincang kat sini pasal adab kat meja makan.....

~ Tutup mulut ketika batuk atau bersin.
~ Jangan menimbulkan suara ketika memakan sup.
~ Berbicara dengan suara yang rendah.
~ Letakkan garpu di sebelah kiri dan sendok di sebelah kanan bersama-sama di arah jam tiga di atas piring dengan bagian pisau yang tajam menghadap ke dalam. Ini menandakan bahwa anda telah selesai makan.
~ Jangan menyandarkan punggung di sandaran kursi.
~ Jangan menimbulkan suara ketika mengunyah makanan.
~ Jangan lupa untuk selalu mengatakan “tolong” dan “terima kasih” setiap kali meminta bantuan.
~ Jangan mengambil makanan dari piring orang lain dan jangan memintanya juga.
~ Jangan memainkan makanan dengan peralatan makan.
~ Makan dengan mulut yang tertutup ketika mengunyah makanan.
~ Napkin yang disiapkan untuk anda hanya untuk membersihkan mulut jika kotor.

sesetengah orang mungkin tidak ambil kisah pasal benda remeh cmni...

sesetengah orang sangat2 sensitif tenteng adab kat meja makan ni...

pernah tak sewaktu anda sedang makan,tibe2 ada tangan yg masuk ke pinggan anda?

kalau nk sket, cakapla...

kita boleh bagi...

jangan r main cedok je...:mad:

skali dua itu mungkin boleh dimaafkan...

tapi kalau selalu???

kan kita melayu ni pnuh dengan adab dan kesopanan...

kadang2 rasa terganggu mood tengah makan...:-&

apa nasihat anda utk orang yg mcm ni?

nk tegur nnt tarik muka plak...

xtegur, sendiri yg sakit ati...

ini bukan soal kedekut, tapi soal adab...

kadang2 ada yg jenis makan berbunyi...hambik...~X(

siap gelojoh la bagai...mmg la lapar...

tangan kejap ke sana, kejap ke situ...~X(

tapi perlu diingat makan ini utk hidup...

bukan hidup utk makan...
 
Sponsored Post

Kehidupan

CG Top Poster Club
Messages
25,111
Paid Membership
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
saya makan ramai2 menggunakan dulang jer......:)
 

K.E.Y..kuchi

Active+ Member
Messages
3,354
Paid Membership
Joined
Jul 14, 2009
Messages
3,354
Reaction score
8
Points
25
saya makan ramai2 menggunakan dulang jer......:)

adakah itu konsep orang jawa?

mmg tidak dinafikan makan beramai2 legih seronok dengan menggunakan dulang...

di kampung cara ini selalu diamalkan...
 

Kehidupan

CG Top Poster Club
Messages
25,111
Paid Membership
Joined
Jan 11, 2008
Messages
25,111
Reaction score
217
Points
123
adakah itu konsep orang jawa?

mmg tidak dinafikan makan beramai2 legih seronok dengan menggunakan dulang...

di kampung cara ini selalu diamalkan...

melayu, cina, india, bugis, penan & lain2 pun boleh jugak...

makan dalam satu dulang yang sama secara berjemaah....

sebenarnya cara ini akan meningkatkan rasa sayang terhadap sesama kita....

kalau suami isteri boleh amalkan makan dalam satu dulang, insyaAllah kemesraan akan lebih dapat dirasai dan kita akan jadi lebih saling faham memahami dan saling bertolak ansur...

amalan makan satu dulang ini juga dapat mengelakkan sebarang pembaziran.....

 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register