BTC USD 22,999.3 Gold USD 1,927.96
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Abdullah pejuang utama pertanian

eboss

CG Hardcore
gemgem
Messages
85,652
Paid Membership
Joined
Nov 29, 2007
Messages
85,652
Reaction score
1,896
Points
591
SERDANG: Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Mustapa Mohamed hari ini menyifatkan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai pejuang utama sektor pertanian.

Mustapa berkata sektor pertanian adalah dekat di hati Perdana Menteri dan pelbagai program dan strategi sudah diilhamkan oleh Abdullah bagi memajukan sektor itu.

Dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), sektor pertanian mendapat peruntukan hampir RM10 bilion berbanding RM3 bilion dalam rancangan sebelumnya, katanya.

Malah sektor pertanian mendapat peruntukan tiga kali ganda sedangkan beberapa kementerian lain mendapat potongan peruntukan, kata Mustapa di Majlis Perhimpunan Warga Tani dengan Perdana Menteri di Taman Ekspo Pertanian Malaysia di sini.


Adoi...kalau nak bodek pun berpada-pada ler
 
Sponsored Post

edrais

Banned
Messages
736
Joined
Dec 22, 2005
Messages
736
Reaction score
41
Points
20
SERDANG: Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Mustapa Mohamed hari ini menyifatkan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai pejuang utama sektor pertanian.

Mustapa berkata sektor pertanian adalah dekat di hati Perdana Menteri dan pelbagai program dan strategi sudah diilhamkan oleh Abdullah bagi memajukan sektor itu.

Dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9), sektor pertanian mendapat peruntukan hampir RM10 bilion berbanding RM3 bilion dalam rancangan sebelumnya, katanya.

Malah sektor pertanian mendapat peruntukan tiga kali ganda sedangkan beberapa kementerian lain mendapat potongan peruntukan, kata Mustapa di Majlis Perhimpunan Warga Tani dengan Perdana Menteri di Taman Ekspo Pertanian Malaysia di sini.


Adoi...kalau nak bodek pun berpada-pada ler

bukan bodek bang, jujur.
itu je sumbangan paklah,#:-S
pejuang sektor petanian, malu 7 keturunan weyy

klau mcm tu xyah susah jadi pm,
 

taufic

Legendary Member
gem
Messages
14,651
Paid Membership
Joined
Feb 6, 2008
Messages
14,651
Reaction score
697
Points
161
mmg pejuang pertanian pon....
tp ini satu langkah ke blkg...
cubaan membawa negara kita
menuju pertanian semula
merupakan kesilapan terbesar paklah...
~X(~X(~X(~X(~X(~X(~X(~X(~X(

aku tak amik pot sgt bab paklah nie..
tapi bab langkah ke belakang tu aku tak brpa nak setuju la..
one day nnt duit dah takde nilai, masa tu bahan makanan + tanah paling bernilai..
mana dtg bahan makanan kalau bukan dr pertanian..
mahadet sendri ngaku kesilapan dia anak tirikan sektor pertanian..
pendapat aku je.. kalau salah tlg betolkan :">
 

qreemall

Legendary Member
gem
Messages
19,645
Joined
Mar 22, 2008
Messages
19,645
Reaction score
54
Points
120
aku tak amik pot sgt bab paklah nie..
tapi bab langkah ke belakang tu aku tak brpa nak setuju la..
one day nnt duit dah takde nilai, masa tu bahan makanan + tanah paling bernilai..
mana dtg bahan makanan kalau bukan dr pertanian..
pendapat aku je.. kalau salah tlg betolkan :">

yg tu mmg laa benar....
tp dr segi ekonominye kite
xleh nk buat pertanian sbb
labour cost non-pro negara kite tinggi....
kite xleh nk bersaing
dgn negara2 jiran kita
(indon & thailand) dr segi labour cost....
tp kite bole saing dr segi
profesional labour cost
sbb gaji graduate2 kite
rendah berbanding negara2 jiran kite....
dan jgn lupe... eropah start maju
dgn pertukaran fokus negara dr
sebuah negara pertanian kpd
negara perindustrian.....
:):):):):):):):):):):):):):)
 

dR-Nazar

Active Member
Messages
2,207
Joined
Mar 1, 2008
Messages
2,207
Reaction score
5
Points
25
mmg pejuang pertanian pon....
tp ini satu langkah ke blkg...
cubaan membawa negara kita
menuju pertanian semula
merupakan kesilapan terbesar paklah...
~X(~X(~X(~X(~X(~X(~X(~X(~X(

walaupun aku bukan penyokong paklah... ~X(

tapi sektor pertanian adalah langkah yg betul...
jikalau satu hari dunia menghadapi krisis global, matawang tiada nilai..

[email protected] adalah asas "survival" kita.. :D
 

taufic

Legendary Member
gem
Messages
14,651
Paid Membership
Joined
Feb 6, 2008
Messages
14,651
Reaction score
697
Points
161
yg tu mmg laa benar....
tp dr segi ekonominye kite
xleh nk buat pertanian sbb
labour cost non-pro negara kite tinggi....
kite xleh nk bersaing
dgn negara2 jiran kita
(indon & thailand) dr segi labour cost....
tp kite bole saing dr segi
profesional labour cost
sbb gaji graduate2 kite
rendah berbanding negara2 jiran kite....
dan jgn lupe... eropah start maju
dgn pertukaran fokus negara dr
sebuah negara pertanian kpd
negara perindustrian.....
:):):):):):):):):):):):):):)

jgn lupa jugak europe tu maju sebab depa jajah negara2 macam kita ni utk amik hasil pertanian + hasil bumi..
pd pkiran aku, agak tidak wajar mengatakan pertanian adalah sektor ke belakang..
sesebuah negara perlu balance antara perindustrian + pertanian..

soal saingan tu aku tak pasti, tapi yg pasti saingan tu masih pada tahap terkawal..
kita kena kurangkan pergantungan kita kpd import..
 

qreemall

Legendary Member
gem
Messages
19,645
Joined
Mar 22, 2008
Messages
19,645
Reaction score
54
Points
120
walaupun aku bukan penyokong paklah... ~X(

tapi sektor pertanian adalah langkah yg betul...
jikalau satu hari dunia menghadapi krisis global, matawang tiada nilai..

[email protected] adalah asas "survival" kita.. :D

erm... but still makanan kite
dh cukup dh sblm paklah lg...
paklah cube utk menjadikn
pertanian komoditi utama semula...
tu yg masalah besarnye tuh....
~X(~X(~X(~X(~X(~X(~X(~X(
 
Sponsored Post

Top
Log in Register