80.8% rakyat Kelantan tolak wang ehsan

CG Sponsors




akuslamberjer

Super Active Member
Joined
Jan 5, 2008
Messages
5,287
Reaction score
103
Points
73





KOTA BHARU, 11 Feb: Majoriti rakyat Kelantan menolak pemberian wang ehsan oleh kerajaan Pusat bagi menggantikan bayaran royalti petroleum terhadap negeri itu.

Dalam satu kaji selidik yang dibuat Pusat Kajian Strategik (PKS) Kelantan berhubung tuntutan royalti negeri itu, 80.8 peratus atau 5,721 dari 7,077 responden tidak bersetuju menerima wang ehsan berbanding royalti.

Manakala 1,023 atau 15.5 peratus sahaja bersetuju dengan tindakan kerajaan pusat tersebut.

Berhubung tindakan kerajaan negeri menuntut royalti pula, 95.1 peratus dari jumlah keseluruhan responden menyokong tindakan kerajaan negeri dan hanya dua peratus tidak bersetuju manakala 2.8 peratus lagi memberikan jawapan tidak pasti.

Sekiranya, tuntutan royalti tidak mampu diselesaikan melalui meja rundingan, 83.2 peratus atau 5,886 dari responden bersetuju tuntutan tersebut dipanjangkan ke mahkamah.

Ketua Pegawai Penyelidik PKS, Zainal Abidin Hussin ketika merumuskan hasil kajian itu berkata, rakyat Kelantan sememangnya menyokong dan bersama kerajaan negeri dalam menuntut hak royalti tersebut.

"Rakyat Kelantan bersama kerajaan negeri dalam usaha menuntut hak royalti seperti termaktub dalam Akta Pembangunan Petroleum (1974).

"Ini juga satu referendum rakyat negeri dan mereka menolak kaedah kerajaan pusat yang menukar royalti kepada wang ehsan," katanya.

Kaji selidik tersebut dibuat merangkumi sepuluh jajahan iaitu Kota Bharu, Bachok, Pasir Mas, Tumpat, Tanah Merah, Jeli, Machang, Pasir Puteh, Kuala Krai dan Gua Musang.

Responden pula adalah berumur 21 tahun ke atas mewakili pelbagai latar belakang kerjaya termasuk kakitangan kerajaan pusat, kerajaan negeri, swasta dan bekerja sendiri.

Kerajaan pusat sebelum ini mengumumkan akan memberi wang ehsan RM20 juta kepada Kelantan berbanding RM2 bilion royalti yang dituntut kerajaan negeri itu.



Aku selaku warga IC 03 juga menyokong untuk menolak wang ehsan...kami mahu royalti minyak..kembalikan hak kami:(scam
 
Sponsored Post

azriff

Permanently Banned - , Multiple Accounts Cytokines
Joined
Jul 31, 2008
Messages
4,789
Reaction score
473
Points
46
Jangan harap la... Ingat perompak senang2 ke nak pulangkan benda yang dah dia rompak.. Dah memang dasar suka makan duit haram..
 

kerunai

CG Top Poster Club
Joined
Sep 2, 2007
Messages
24,973
Reaction score
46
Points
120
kerajaan pusat ingat , rakyat kelate ni **** mace set set **** hok dok makei gaji buta di putrajaya nu ko ??

wei kerajaan pusat, kalu mu nak nipu ore jeli, ore gua musei ..silakan

tapi kalu mu nak mari jejak kaki di bumi kelate belah2 PAS, sorry naik lori lah..

kita jumpa di mahkamah ...

eh nak wi 50 juta ... natei mano gak **** sangat benda tu ?? baik mu kelik kampung mu belah2 alik luar nu, mu masuk kampung mu gi nipu habis puak puak **** mu di kapung alik alik luar **** nuh
 

watakutama

Super Active Member
Joined
Oct 29, 2007
Messages
5,895
Reaction score
19
Points
65
kehkehkeh...rais kat rakyat kelantan sepatutnya takde hak kat petronas sbb minyak tu di luar perairan la bla bla...kalo betul2 kelantan takde hak..isu wang ehsan pun takde la rais ba ngang...pasai pa krjaan nak kasi wang ehsan kalo kelantan tak layak..tak yah kasi langsung la..ini brmakna kelantan mmg layak royalti...
 

eapui

Active+ Member
Joined
Dec 28, 2007
Messages
4,827
Reaction score
7
Points
25
lawen tetap lawen..:)):))
 

akuslamberjer

Super Active Member
Joined
Jan 5, 2008
Messages
5,287
Reaction score
103
Points
73
kalo warga kelantan ni boleh senang-senang 'disuap' dah lama dag Be End dah ambik alih kelantan..:))

ingat 20 juta leh ganti 2 billion ker?

ingat mak ayah aku kat kampung tak reti mengira ker.. :))
 

yb aby

Banned
Joined
Jun 22, 2008
Messages
211
Reaction score
3
Points
15
kala ada hak bawa le ke mahkamah ni duk bising lagi dulu nak saman pusat,tak payah bagi duit ehsan pun,kalau bagi pun dia kutuk juga
 

desire

Super Active Member
Platinum Member
Joined
Nov 14, 2006
Messages
9,694
Reaction score
29
Points
70
80.8% + diri kawe jadi berapa % ploks eh? :-?
 

tokputih

CG Top Poster Club
Joined
Apr 24, 2008
Messages
27,192
Reaction score
823
Points
176
tak nak takpelah.... bagi kat melaka jer.. macam - macam boleh buat... good BN Melaka... hehehe..;)
 
Sponsored Post
Top
Log in Register