786 = Bismillahirrahmanirrahim... ?

CG Sponsors




butterland

Legendary Member
Joined
Jan 2, 2008
Messages
11,417
Reaction score
208
Points
123
Maafla kalau topik ni da ada :D ..

Tadi lepak la sarapan kat kedai mamak..pastu sahabat aku bertanya..Ko perasaan tk kat kedai mamak mesti ada huruf 786..even dalam lagu too phat "alhamdulillah [tak pasti la tajuk lagu dia]" ada selitkan "786 alhamdulillah syukur"..

pastu terdetik la dalam hati aku nak search dan terjumpa la artikel berkaitan 786 ni.


ب (1 kali * 2 = 2)
س (1 kali * 60 = 60)
م (3 kali * 40 = 120)
ا (3 kali * 1 = 3)
ل (4 kali * 30 = 120)
ه (1 kali * 5 = 5)
ر (2 kali * 200 = 400)
ن (1 kali * 50 = 50)
ح (2 kali * 8 = 16)
ي (1 kali * 10 = 10)
Jumlahnya = 2+60+120+3+120+5+400+50+16+10 = 786

adapun perkara yang sebegini dalam agama merupakan bid'aah kerana nabi mengejar kita bismillah dalam bentuk penulisan yang lain.Namun sesetengah kita melakukan yang lain pula.

Asal:

Perkara sebegini pada penadapat saya bertapak kukuh pada permulaannya di India,terletak di Deoband.Ramai ulama' deoband menentang perkara ini.Termasuk salah seorang mufti terdahulu di India di deoband iaitu Mr.Ibrahim Desai.Katanya:

By Mufti Ebrahim Desai

CAN NUMBER 786 REPLACE THE HOLY NAME OF GOD? The innovation of writing '786' replacing 'Bismillah Hirahmaan Niraaheem' has been adopted for a long time and the majority of the Ummah is still indulged in it advertently.

Apart from the common folk, the scholars also heed no attention towards it and to avoid disrespect to the Holy Words they use it in their letters and documents. They adopt it as 'correct' and 'better' way to invite Allah's

blessings and have also started replacing the Holy Words by this number on their houses, offices, buildings, etc. Unfortunately, this tendency is gradually gaining momentum. But, do we see this number instead of the Holy Words in the Holy Qur'aan? Or, can we write it there as well? can we remove 'Bismillah Hirahmaan Niraaheem' from the top of Surah al-Faatiha and replace it with the number 786? Obviously not. If we study the Qur'aan, we see it carries the holy words in a letter from Prophet Solomon (pbuh) to the Queen of Sheeba -Bilqis - who was an infidel at that time. Even Prophet Muhammad (sallallahu alaiyhi wassallam) in his letters to different heads of states and governments, used the holy words at the top.

Therefore, whosoever uses 786 with the intention to obtain Allah's blessings, is a misguided person and any attempt to justify it, is ignorance. More astonishing is that fact that '786' is an aggregation of the numbers of Hindu 'Lord Hari Krishna'. H(a)iri Kr(i)shna

h-5, r-200, r-10, k-20, r-200, sh-300, n-50, a-1 =Aggregate of 786

Thus, the aggregate number of these letters (Hari Krishna) equals 786. This is also the case of 'Bismillah Hirahmaan Niraaheem'. Therefore, it is necessary to avoid using this number to avoid the danger of being indulging in infidelity. Islam's foundation is laid on the belief in Tawheed (oneness of God). If we associate anyone with Allah's exalted names orally or practically, we would be committing infidelity that is an unpardonable sin.

The Qur'aan warns us, one who finds a rival against Allah, Allah will never allow him to enter paradise, and his abode is the hell. The letters by the Prophet(sallallahu alaiyhi wassallam) to non-Muslim Kings and chiefs bear the holy words 'Bismillah Hirahmaan Niraaheem'. This was also the case of his noble companions. Did the Prophet (sallallahu alaiyhi wassallam) and his companions respect the Holy Words less than we do? Was the verse, 'Today I completed your religion for you', revealed to the Prophet(sallallahu alaiyhi wassallam) or to the socalled scholars of our age who are all bent to amend the Divine principles.

Now, when it became known that '786' is written in place of Hindu, 'Lord Krishna', and has no significance in the Holy Qur'aan and Sunnah, it is obviously an innovation and goes against the Divine doctrine of 'Obey Allah and His Prophet'. Similarly, some Muslims replace Allah's name by the number '66' and the Prophet's name by '92'. But if one ask, the number '420' is used against somebody's name and he is called '420'.Can he bear such an insult? Calling someone by a nick name is a sin. Allah Ta'ala says, 'Don't call one another by nick names'. If Allah prohibits the use of nicknames for fellow human beings, how can He allow the use of such insulting replacement number for Himself and His Prophet (sallallahu alaiyhi wassallam).

'Bismillah Hirahmaan Niraaheem' has great significance in the Qur'aan and Muslims are ordered to begin any work but in the names Allah,not in the number of '786' or any other substitution.



Fatwa berkaitan kepercayaan 786

Kategori : Akidah
Tajuk :
Kepercayaan terhadap angka 786 bermaksud Bismillahirrahmanirrahim
Isu :

Fatwa :



1. Kepercayaan terhadap angka 786 bermaksud Bismillahirrahmanirrahim juga meyakini angka tersebut membawa tuah dan nasib yang sentiasa baik adalah satu kepercayaan yang salah dan bertentangan dengan Akidah Ahli As-Sunnah Wal-jamaah dan syariat serta akhlak Islam.

2. Perbuatan ini juga termasuk dalam golongan mereka yang mentafsirkan Al-Quran mengikut hawa nafsu dan tidak berdasarkan kepada ilmu dan displin-displinnya serta tidak mendapat hidayah Allah s.w.t.
3. Semua pihak yang terlibat hendaklah menghentikan kepercayaan dan penggunaan terhadap perkara ini dengan serta merta.

4. Semua umat Islam dilarang membuat, mencetak, menjual, membeli, mengguna, menyimpan, mempamer, menjadikan perhiasan, menjadikan logo dan menjadikan azimat apa-apa sahaja benda atau barangan yang mengandungi angka 786 tersebut.



Sumber : Fatwa Negeri Johor
Sumber lain : THE MYTH OF 786
 
Last edited:
Sponsored Post

eday84

CG Top Poster Club
Joined
Jan 10, 2009
Messages
27,695
Reaction score
146
Points
128
hurmm.. banyak gak nombor yer..

786, 66, 92, 420..
ni nombor ekor ni haha..

kalau 666 tu no setan ke apa ek?
 

butterland

Legendary Member
Joined
Jan 2, 2008
Messages
11,417
Reaction score
208
Points
123
hurmm.. banyak gak nombor yer..

786, 66, 92, 420..
ni nombor ekor ni haha..

kalau 666 tu no setan ke apa ek?
kalau bro selalu lepak kat kedai mamak..cuba perhatikan papan tanda kedai mamak tu..mungkin perasan.. :D
 

tomie

CG Hardcore Club
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,880
Reaction score
8,262
Points
716
kalau bro selalu lepak kat kedai mamak..cuba perhatikan papan tanda kedai mamak tu..mungkin perasan.. :D
betoi3
hari tu ceq tgk kat papan tanda kedai mamak aloqstaq (titi LanggaQ)
NAINA Mamak :D
 

ayie85

Fun Poster
Joined
Sep 22, 2008
Messages
359
Reaction score
0
Points
10
erm la selalu india yg ckp 786 ni, even klu perasan ada satu cite shah rukh khan dia kena penjara di pakistan dia ada pakai no 786...org penjara ckp tu nombor pesuruh allah... tu yg terpk gak sebenarnye 786 ni apa maksudnya...
 

maslinkcc

Fun Poster
Joined
Mar 29, 2008
Messages
707
Reaction score
13
Points
15
hurmm.. banyak gak nombor yer..

786, 66, 92, 420..
ni nombor ekor ni haha..

kalau 666 tu no setan ke apa ek?
alo 666 tu bapak setan.
mcm dlam cita antoo fighter to..bapak setan arel sharoon:))
 

tomie

CG Hardcore Club
Joined
Dec 25, 2006
Messages
73,880
Reaction score
8,262
Points
716
ceq tak faham
camna bleh darap nomok2 nih...??

1 kali * 2 = 2)
س (1 kali * 60 = 60)
م (3 kali * 40 = 120)
ا (3 kali * 1 = 3)
ل (4 kali * 30 = 120)
ه (1 kali * 5 = 5)
ر (2 kali * 200 = 400)
ن (1 kali * 50 = 50)
ح (2 kali * 8 = 16)
ي (1 kali * 10 = 10)
 

butterland

Legendary Member
Joined
Jan 2, 2008
Messages
11,417
Reaction score
208
Points
123
betoi3
hari tu ceq tgk kat papan tanda kedai mamak aloqstaq (titi LanggaQ)
NAINA Mamak :D
sbb apa kedai mamak je yg ada.. ni jawapannya kot

Asal:

Perkara sebegini pada penadapat saya bertapak kukuh pada permulaannya di India,terletak di Deoband.Ramai ulama' deoband menentang perkara ini.Termasuk salah seorang mufti terdahulu di India di deoband iaitu Mr.Ibrahim Desai
 

butterland

Legendary Member
Joined
Jan 2, 2008
Messages
11,417
Reaction score
208
Points
123
ceq tak faham
camna bleh darap nomok2 nih...??

1 kali * 2 = 2)
س (1 kali * 60 = 60)
م (3 kali * 40 = 120)
ا (3 kali * 1 = 3)
ل (4 kali * 30 = 120)
ه (1 kali * 5 = 5)
ر (2 kali * 200 = 400)
ن (1 kali * 50 = 50)
ح (2 kali * 8 = 16)
ي (1 kali * 10 = 10)
tu cheq kurang paham juga... mingkin link ni membantu bro tomie

THE MYTH OF 786
 
Sponsored Post
Top
Log in Register