BTC USD 65,658.8 Gold USD 1,782.50
Time now: Jun 1, 12:00 AM

43 Perkara Ringan Yg Menyekat Rezeki.

dejavu

Active Member
Joined
Nov 20, 2009
Messages
1,917
Reaction score
93
Points
30
Bismillah..

Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa'yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.

1.tidak sembahyang atau solat.
2.tidak membaca Bismillah ketika hendak makan.
3. makan atas pinggan yang terbalik.
4.memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri..
5. menganggap ringan apa2 yang terjatuh dalam hidangan makanan.
6.berwuduk' di tempat buang air besar atau air kecil.
7. suka bersandar pada pintu rumah.
8.suka duduk di atas tangga.
9. membiasakan diri mencuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. membasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. tidak membersihkan rumah.
12. membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. suka membersihkan rumah pada waktu malam.
14. suka tidur di atas muka.
15. membakar kulit bawang.
16. menjahit baju yang sedang dipakai.
17. mengelap muka dengan baju.
18.berdiri sambil bercekak pinggang.
19.tidur tidak memakai baju.
20. makan sebelum mandi hadas.
21. tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.
22. pergi ke pasar sebelum matahari terbit.
23. lambat pulang dari masjid.
24. doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.
25. kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan.
26. suka memadam pelita atau lilin dengan nafas.
27. membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.
28. membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. membuang air kecil pada air yang mengalir.
30.memakai seluar sambil berdiri.
31. memakai serban sambil duduk.
32. mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. makan dengan menggunakan dua jari.
34. berjalan di antara kambing.
35. berjalan di antara dua perempuan.
36. suka mempermainkan janggut.
37. suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.
38. meletakkan tapak tangan pada hidung.
39. suka menggigit kuku dengan mulut.
40. mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41. mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42.menguap ketika solat.
43.meludah di tempat buang air besar atau air kecil.


Yang highlighted to adalah yg kerap kita terbuat..
 
Sponsored Post

zerovirus

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Joined
Jan 25, 2009
Messages
182,199
Reaction score
94
Points
1,020
masa berak tgk najis dalam lubang pun tak elok gak :))
 

loqueila

Active+ Member
Joined
Feb 6, 2009
Messages
3,630
Reaction score
139
Points
33
banyak larangan2 di atas yang tidak ada asas, tidak ada dalilnya dalam Islam.. jadi xleh pakai dalam Islam. No 1 saja mungkin betul :D
 

dejavu

Active Member
Joined
Nov 20, 2009
Messages
1,917
Reaction score
93
Points
30
banyak larangan2 di atas yang tidak ada asas, tidak ada dalilnya dalam Islam.. jadi xleh pakai dalam Islam. No 1 saja mungkin betul :D

No.1 tu larangan yang paling tertinggi....:D
 

wokyoh fx

Super Active Member
Joined
Aug 25, 2010
Messages
7,161
Reaction score
49
Points
70
banyak larangan2 di atas yang tidak ada asas, tidak ada dalilnya dalam Islam.. jadi xleh pakai dalam Islam. No 1 saja mungkin betul :D

aku setuju tu .. byk yg samar .. no satu jer yg boleh ambil .. yg no 30 tu ntah ape2 nampak sgt rekaan .. :">
 

eday84

CG Top Poster Club
Joined
Jan 10, 2009
Messages
27,695
Reaction score
146
Points
128
alamak bnyk lak aku buat hehe..
isk camne ni..
tp no 1 insyaAllah tak
 

eday84

CG Top Poster Club
Joined
Jan 10, 2009
Messages
27,695
Reaction score
146
Points
128
alamak bnyk lak aku buat hehe..
isk camne ni..
tp no 1 insyaAllah tak
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register