BTC USD 41,675.4 Gold USD 1,813.62
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 37 jemaah dikompaun ingkar SOP PKP

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,588
Reaction score
2,590
Points
201
Secara teknikal mereka sebenarnya telah menghina dan durhaka kpd arahan sultan mereka selaku ketua agama
 
Sponsored Post

azham

Super Active Member
Joined
Dec 20, 2012
Messages
6,281
Reaction score
1,577
Points
156
Perkara macam ni akan buat orang bukan Islam yang baru mendekati Islam akan mula jarakkan diri.
Kita ambil ikhtibar dari kluster tabligj masa PKP1, pedih rasanya bila agama kita jadi bahan cacian.
Takkan nak ulangi lagi.
Kes ni memang jadi bola tanggung kat Malaysiakini dan Forum LowYat.
 

GamezStar

CG Top Poster Club
Joined
Jul 1, 2008
Messages
33,226
Reaction score
1,977
Points
201
Perkara macam ni akan buat orang bukan Islam yang baru mendekati Islam akan mula jarakkan diri.
Kita ambil ikhtibar dari kluster tabligj masa PKP1, pedih rasanya bila agama kita jadi bahan cacian.
Takkan nak ulangi lagi.
Kes ni memang jadi bola tanggung kat Malaysiakini dan Forum LowYat.

Kita tak perlu nak sedapkan hati kaum lain. Kita Buat mcm biasa. Kedegilan semua kaum ade. Tak kira bangsa

Cluster kerja pon byk.. cluster foregner pon byk.. ada tauke2 tu kisah?
 

puyol

CG Top Poster Club
Joined
Jun 28, 2011
Messages
24,268
Reaction score
2,544
Points
201
Perkara macam ni akan buat orang bukan Islam yang baru mendekati Islam akan mula jarakkan diri.
Kita ambil ikhtibar dari kluster tabligj masa PKP1, pedih rasanya bila agama kita jadi bahan cacian.
Takkan nak ulangi lagi.
Kes ni memang jadi bola tanggung kat Malaysiakini dan Forum LowYat.
boleh jadi modal screenshot komen malaysiakini.
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,588
Reaction score
2,590
Points
201

Denda RM5,000, penjara 3 tahun langgar SOP masjid, surau di Kelantan​

KOTA BHARU: Sebarang pelanggaran prosedur operasi standard (SOP) di masjid dan surau di negeri ini dianggap mengingkari titah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V serta arahan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik).

Yang Dipertua Maik, Tengku Tan Sri Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz berkata, sehubungan itu, individu yang melanggar SOP berkaitan aktiviti keagamaan itu turut didapati melakukan kesalahan di bawah Seksyen 121 Enakmen Maik 1994.

Kesalahan itu kata beliau, mengingkari, melanggar, membantah atau mengeji kewibawaan dan titah perintah Sultan Kelantan sebagai Ketua Agama Negeri atau perintah Maik sebagai pihak berkuasa agama atau perintah mana-mana pegawai dan individu yang diberi kuasa.

“Jika disabitkan, individu yang melakukan kesalahan itu boleh dikenakan denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tengku Mohamad Rizam yang juga Tengku Temenggong Kelantan berkata, tindakan tegas penguatkuasaan di bawah Seksyen 121 Enakmen Maik 1994 itu telah mendapat perkenan Sultan Kelantan.

“Perkara ini perlu dipertegaskan kerana masih berlaku pelanggaran SOP dikeluarkan Maik khususnya berkaitan aktiviti keagamaan di masjid, surau, musalla, dan madrasah di seluruh negeri.

“Lebih mendukacitakan lagi apabila wujud kluster baharu dan penambahan kes sedia ada Covid-19 akibat ketidakpatuhan SOP dikeluarkan,” katanya.

Pada 28 Mei lalu, 37 jemaah di dua surau di Mukim Chetok, Pasir Mas dikompaun pihak berkuasa apabila solat Isyak berjemaah tanpa mematuhi SOP ditetapkan bagi membendung penularan pandemik Covid-19

Ramadan lalu, sekumpulan penduduk di Kampung Pauh Lima dikatakan sanggup solat tarawih beramai-ramai dalam gelap di sebuah surau serta menyembunyikan selipar masing-masing bagi mengaburi mata pihak berkuasa. – UTUSAN
 

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #2
Joined
Aug 2, 2007
Messages
13,195
Reaction score
1,967
Points
201

Denda RM5,000, penjara 3 tahun langgar SOP masjid, surau di Kelantan​

KOTA BHARU: Sebarang pelanggaran prosedur operasi standard (SOP) di masjid dan surau di negeri ini dianggap mengingkari titah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V serta arahan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik).

Yang Dipertua Maik, Tengku Tan Sri Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz berkata, sehubungan itu, individu yang melanggar SOP berkaitan aktiviti keagamaan itu turut didapati melakukan kesalahan di bawah Seksyen 121 Enakmen Maik 1994.

Kesalahan itu kata beliau, mengingkari, melanggar, membantah atau mengeji kewibawaan dan titah perintah Sultan Kelantan sebagai Ketua Agama Negeri atau perintah Maik sebagai pihak berkuasa agama atau perintah mana-mana pegawai dan individu yang diberi kuasa.

“Jika disabitkan, individu yang melakukan kesalahan itu boleh dikenakan denda tidak melebihi RM5,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Tengku Mohamad Rizam yang juga Tengku Temenggong Kelantan berkata, tindakan tegas penguatkuasaan di bawah Seksyen 121 Enakmen Maik 1994 itu telah mendapat perkenan Sultan Kelantan.

“Perkara ini perlu dipertegaskan kerana masih berlaku pelanggaran SOP dikeluarkan Maik khususnya berkaitan aktiviti keagamaan di masjid, surau, musalla, dan madrasah di seluruh negeri.

“Lebih mendukacitakan lagi apabila wujud kluster baharu dan penambahan kes sedia ada Covid-19 akibat ketidakpatuhan SOP dikeluarkan,” katanya.

Pada 28 Mei lalu, 37 jemaah di dua surau di Mukim Chetok, Pasir Mas dikompaun pihak berkuasa apabila solat Isyak berjemaah tanpa mematuhi SOP ditetapkan bagi membendung penularan pandemik Covid-19

Ramadan lalu, sekumpulan penduduk di Kampung Pauh Lima dikatakan sanggup solat tarawih beramai-ramai dalam gelap di sebuah surau serta menyembunyikan selipar masing-masing bagi mengaburi mata pihak berkuasa. – UTUSAN
Nah klau buat jgk xtau la
 

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
16,588
Reaction score
2,590
Points
201

Sikap degil cemarkan imej agama Islam​

AHMAD-SHAHERMAN-SHAMSURI-e1598532996692-811x1024.jpg
AHMAD SHAHERMAN SHAMSURI,
WARTAWAN EKSEKUTIF
KISAH 37 jemaah di dua buah surau di Pasir Mas, Kelantan dikompaun kerana tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ketika solat isyak secara berjemaah baru-baru ini mencetuskan perdebatan hangat di media sosial.

Ada yang mempertahankan ‘perbuatan’ jemaah dan menganggap tidak salah kerana menunaikan solat.

Namun tidak kurang juga yang ‘menghentam’ kerana tidak patuh SOP yang ditetapkan pihak berkuasa yang mengehadkan bilangan jemaah solat di masjid dan surau pada satu-satu masa.

Menerusi laporan, kesemua jemaah dikompaun kerana tidak memakai pelitup muka dan tiada penjarakan fizikal. Perkara-perkara seperti ini yang membuatkan Islam menjadi ‘kotor’ dek kedegilan segelintir individu yang enggan mematuhi SOP.

SOP yang dibuat bukan untuk melarang orang Islam menunaikan solat di surau, namun dalam keadaan Covid-19 yang menular ketika ini, adalah lebih molek sekiranya aktiviti itu dikawal atau dihentikan sementara waktu.

Selain mengelak tercetusnya kluster baharu, kita perlu ‘menjaga’ nama Islam itu agar tidak dipandang serong.

Presiden Persatuan Cina Muslim Malaysia, Prof. Dr. Taufiq Yap Yun Hin berkata, umat Islam hendaklah mencontohi tindak balas Rasulullah dalam menghadapi berbagai situasi dan keadaan.

Jelas beliau, Islam bukan sahaja agama yang indah dari segi teorinya, malah jauh lebih indah jika dapat diamalkan dalam kehidupan seharian.

Dari segi ilmiahnya, Allah menegaskan Islam agama yang diredai untuk seluruh manusia.

Ini seperti firman-Nya yang bermaksud: “Pada hari ini Aku sempurnakan untuk kamu agamamu dan Aku cukupkan kepadamu nikmat-Ku dan Aku redai Islam itu agama bagimu.” (Surah al- Maidah, ayat 3)

Allah SWT menekankan sekali lagi: “Sesungguhnya agama yang diredai di sisi Allah ialah Islam.” (Surah Ali Imran, ayat 19)

Keunggulan Islam bukan hanya diketengahkan secara teori, tetapi perlu dipamerkan secara amali oleh penganutnya.

Justeru, kita jangan jadi sebahagian daripada manusia yang degil serta sengaja ‘mengotori’ kesucian Islam yang pada dasarnya adalah agama yang suci.

Mufti Johor, Datuk Yahya Ahmad dipetik berkata, Islam itu indah, tidak pernah memberatkan atau membebankan umatnya.

“Kita sekarang berdepan situasi wabak berbahaya. Ramai yang sakit dan terlantar di hospital kerana dijangkiti Covid-19.

“Apabila wabak menular, semua orang wajib berperanan membendungnya mengikut ketetapan yang ditetapkan oleh pihak berwajib,” katanya.

Menurut Yahya, umat Islam perlu mengutamakan keselamatan dan kesihatan, misalnya apabila menghadapi keuzuran, penganutnya diberikan keringanan untuk mendirikan solat dalam keadaan duduk jika tidak berupaya berdiri atau berbaring jika tidak lagi boleh duduk.

“Al-Quran dan hadis nabi menegaskan tanggungjawab semua menghindarkan penularan wabak yang memudaratkan seperti firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 195 yang bermaksud ‘janganlah kamu campakkan diri kamu ke lembah kebinasaan’.

“Jika betul ada jangkitan yang berlaku ke atas orang lain akibat kelalaian dan kedegilan kita, bersediakah kita menjawabnya di Padang Mahsyar nanti?” katanya.

Jadi jangan menyusahkan orang lain dan marilah kita berdoa supaya wabak ini cepat pergi. -K! ONLINE
 

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #2
Joined
Aug 2, 2007
Messages
13,195
Reaction score
1,967
Points
201

Sikap degil cemarkan imej agama Islam​

AHMAD-SHAHERMAN-SHAMSURI-e1598532996692-811x1024.jpg
AHMAD SHAHERMAN SHAMSURI,
WARTAWAN EKSEKUTIF
KISAH 37 jemaah di dua buah surau di Pasir Mas, Kelantan dikompaun kerana tidak mematuhi prosedur operasi standard (SOP) ketika solat isyak secara berjemaah baru-baru ini mencetuskan perdebatan hangat di media sosial.

Ada yang mempertahankan ‘perbuatan’ jemaah dan menganggap tidak salah kerana menunaikan solat.

Namun tidak kurang juga yang ‘menghentam’ kerana tidak patuh SOP yang ditetapkan pihak berkuasa yang mengehadkan bilangan jemaah solat di masjid dan surau pada satu-satu masa.

Menerusi laporan, kesemua jemaah dikompaun kerana tidak memakai pelitup muka dan tiada penjarakan fizikal. Perkara-perkara seperti ini yang membuatkan Islam menjadi ‘kotor’ dek kedegilan segelintir individu yang enggan mematuhi SOP.

SOP yang dibuat bukan untuk melarang orang Islam menunaikan solat di surau, namun dalam keadaan Covid-19 yang menular ketika ini, adalah lebih molek sekiranya aktiviti itu dikawal atau dihentikan sementara waktu.

Selain mengelak tercetusnya kluster baharu, kita perlu ‘menjaga’ nama Islam itu agar tidak dipandang serong.

Presiden Persatuan Cina Muslim Malaysia, Prof. Dr. Taufiq Yap Yun Hin berkata, umat Islam hendaklah mencontohi tindak balas Rasulullah dalam menghadapi berbagai situasi dan keadaan.

Jelas beliau, Islam bukan sahaja agama yang indah dari segi teorinya, malah jauh lebih indah jika dapat diamalkan dalam kehidupan seharian.

Dari segi ilmiahnya, Allah menegaskan Islam agama yang diredai untuk seluruh manusia.

Ini seperti firman-Nya yang bermaksud: “Pada hari ini Aku sempurnakan untuk kamu agamamu dan Aku cukupkan kepadamu nikmat-Ku dan Aku redai Islam itu agama bagimu.” (Surah al- Maidah, ayat 3)

Allah SWT menekankan sekali lagi: “Sesungguhnya agama yang diredai di sisi Allah ialah Islam.” (Surah Ali Imran, ayat 19)

Keunggulan Islam bukan hanya diketengahkan secara teori, tetapi perlu dipamerkan secara amali oleh penganutnya.

Justeru, kita jangan jadi sebahagian daripada manusia yang degil serta sengaja ‘mengotori’ kesucian Islam yang pada dasarnya adalah agama yang suci.

Mufti Johor, Datuk Yahya Ahmad dipetik berkata, Islam itu indah, tidak pernah memberatkan atau membebankan umatnya.

“Kita sekarang berdepan situasi wabak berbahaya. Ramai yang sakit dan terlantar di hospital kerana dijangkiti Covid-19.

“Apabila wabak menular, semua orang wajib berperanan membendungnya mengikut ketetapan yang ditetapkan oleh pihak berwajib,” katanya.

Menurut Yahya, umat Islam perlu mengutamakan keselamatan dan kesihatan, misalnya apabila menghadapi keuzuran, penganutnya diberikan keringanan untuk mendirikan solat dalam keadaan duduk jika tidak berupaya berdiri atau berbaring jika tidak lagi boleh duduk.

“Al-Quran dan hadis nabi menegaskan tanggungjawab semua menghindarkan penularan wabak yang memudaratkan seperti firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 195 yang bermaksud ‘janganlah kamu campakkan diri kamu ke lembah kebinasaan’.

“Jika betul ada jangkitan yang berlaku ke atas orang lain akibat kelalaian dan kedegilan kita, bersediakah kita menjawabnya di Padang Mahsyar nanti?” katanya.

Jadi jangan menyusahkan orang lain dan marilah kita berdoa supaya wabak ini cepat pergi. -K! ONLINE
Main bola xpa...xyah pakai penutup muka
 

cek mek molek

CG Hardcore Club
Platinum Member
Top Poster #3
Joined
Jun 3, 2013
Messages
84,148
Reaction score
13,769
Points
1,906

12 individu berkumpul untuk solat Jumaat ditahan​


1624039640538.png


12 individu yang dipercayai berkumpul untuk menunaikan solat Jumaat di sebuah premis perniagaan di Taman Nirwana, hari ini. FOTO Ihsan Polis.

Ampang: Seramai 12 individu termasuk warga asing ditahan kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selepas dipercayai berkumpul untuk menunaikan solat Jumaat di sebuah premis perniagaan di Taman Nirwana di sini, hari ini.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya Asisten Komisioner Mohammed Farouk Eshak berkata, kesemua individu itu terdiri daripada enam lelaki tempatan dan enam lelaki warga asing berusia antara 23 hingga 60 tahun.

Menurutnya, sepasukan polis Ampang Jaya melakukan serbuan di premis berkenaan jam 1.30 tengah hari.
"Pemeriksaan mendapati 12 lelaki berada dalam premis sedang berkumpul untuk mengadakan solat Jumaat secara berjemaah.

"Siasatan mendapati kesemua mereka adalah pekerja di premis itu bagi syarikat pembersihan, kawalan keselamatan dan urusan kargo yang dimiliki warga tempatan," katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata, semakan awal mendapati kesemua warga asing itu mempunyai dokumen pengenalan diri sah.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Peraturan 17, Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 2021 kerana menjalankan aktiviti tidak dibenarkan serta berkumpul dengan tidak menjaga penjarakan fizikal.

"Pemilik syarikat dikenakan kompaun RM11,500 manakala pekerja tempatan dikenakan kompaun RM1,500 setiap seorang," katanya.
Manakala, katanya, enam warga asing ditahan untuk siasatan lanjut.

Disiarkan pada: Jun 18, 2021 @ 8:09pm

 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register