BTC USD 43,175.4 Gold USD 1,751.34
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 37 jemaah dikompaun ingkar SOP PKP

akudotcom

Legendary Member
Joined
Jun 17, 2007
Messages
18,373
Reaction score
2,797
Points
201

37 jemaah dikompaun ingkar SOP PKP​

Antara jemaah yang dikesan ingkar SOP PKP dalam pemeriksaan polis di dua surau di Mukim Chetok, Tok Uban, Pasir Mas, kelmarin. Foto Ihsan Pembaca
Antara jemaah yang dikesan ingkar SOP PKP dalam pemeriksaan polis di dua surau di Mukim Chetok, Tok Uban, Pasir Mas, kelmarin. Foto Ihsan Pembaca
Pasir Mas: Seramai 37 jemaah dikompaun kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selepas dipercayai menunaikan solat berjemaah di dua surau di Mukim Chetok, Tok Uban di sini, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Pasir Mas Asisten Komisioner Mohd Nasaruddin M Nasir berkata, kesemua jemaah terbabit terdiri daripada individu berusia antara 20 hingga 70 tahun dikesan ingkar dengan SOP dalam pemeriksaan pada 9 malam itu.

Menurutnya, sebanyak 28 saman dikeluarkan di lokasi pertama diperiksa, manakala sembilan lagi diberikan kepada jemaah di surau kedua.

"Mereka dikenakan kompaun atas kesalahan tidak memakai pelitup muka selain menunaikan solat Isyak berjemaah walaupun sudah sedia maklum bahawa tidak dibenarkan sepanjang PKP ini.

"Ia jelas melanggar SOP termasuk penjarakan fizikal yang bukan sahaja boleh membahayakan, malah memberi risiko kepada penularan Covid-19.

"Masyarakat sepatutnya mematuhi segala arahan kerajaan demi keselamatan bersama terutama untuk mengekang peningkatan jumlah mangsa Covid-19 yang semakin membimbangkan di Kelantan," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Sebelum ini, satu video berdurasi 22 saat tular di media sosial yang memaparkan sekumpulan individu ditahan dan sedang berselawat di atas kenderaan polis dipercayai ketika di bawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Mas.

Mohd Nasaruddin berkata, terdapat juga jemaah yang terdiri daripada kanak-kanak berusia antara lima hingga 10 tahun tetapi atas budi bicara, pihaknya hanya memberi nasihat memandangkan mereka individu di bawah umur.

"Pihak kami akan terus membuat rondaan dan pemantauan untuk mengenal pasti mana-mana kumpulan atau individu yang melanggar SOP selain mengalu-alukan kerjasama masyarakat setempat untuk melaporkan kepada polis jika berlaku di kawasan mereka.

"Polis tidak akan berkompromi dengan mereka yang melakukan kesalahan membabitkan pelanggaran SOP terutama di sepanjang sekatan pergerakan penuh yang bermula hari ini.
 
Sponsored Post

cek mek molek

CG Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #2
Joined
Jun 3, 2013
Messages
90,276
Reaction score
14,812
Points
1,906
degil sungguh perangai, kenapa la hai
aduuh la set set kito ni, bakpo lah tokse dengar kata ni

kluster raya dan kluster solat jemaah ni kan menjadi jadi kat kelate
takkan tak ambik iktibar
 

azmann33

Legendary Member
Joined
Mar 2, 2009
Messages
11,042
Reaction score
1,188
Points
201
degil sungguh perangai, kenapa la hai
aduuh la set set kito ni, bakpo lah tokse dengar kata ni

kluster raya dan kluster solat jemaah ni kan menjadi jadi kat kelate
takkan tak ambik iktibar

dengan orang Kelantan tak boleh 'KATA'
Depa tak faham..... kena "Ghoyak" baru faham rasanya.:ROFLMAO::ROFLMAO:
 

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #4
Joined
Aug 2, 2007
Messages
15,251
Reaction score
2,437
Points
201
Tunaikan tanggunjawab tu cun dh, xcun bila sop xikut
 

TXT

CG Super Hardcore Club
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
314,905
Reaction score
15,103
Points
2,376

37 jemaah dikompaun ingkar SOP PKP​

Antara jemaah yang dikesan ingkar SOP PKP dalam pemeriksaan polis di dua surau di Mukim Chetok, Tok Uban, Pasir Mas, kelmarin. Foto Ihsan Pembaca
Antara jemaah yang dikesan ingkar SOP PKP dalam pemeriksaan polis di dua surau di Mukim Chetok, Tok Uban, Pasir Mas, kelmarin. Foto Ihsan Pembaca
Pasir Mas: Seramai 37 jemaah dikompaun kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selepas dipercayai menunaikan solat berjemaah di dua surau di Mukim Chetok, Tok Uban di sini, kelmarin.

Ketua Polis Daerah Pasir Mas Asisten Komisioner Mohd Nasaruddin M Nasir berkata, kesemua jemaah terbabit terdiri daripada individu berusia antara 20 hingga 70 tahun dikesan ingkar dengan SOP dalam pemeriksaan pada 9 malam itu.

Menurutnya, sebanyak 28 saman dikeluarkan di lokasi pertama diperiksa, manakala sembilan lagi diberikan kepada jemaah di surau kedua.

"Mereka dikenakan kompaun atas kesalahan tidak memakai pelitup muka selain menunaikan solat Isyak berjemaah walaupun sudah sedia maklum bahawa tidak dibenarkan sepanjang PKP ini.

"Ia jelas melanggar SOP termasuk penjarakan fizikal yang bukan sahaja boleh membahayakan, malah memberi risiko kepada penularan Covid-19.

"Masyarakat sepatutnya mematuhi segala arahan kerajaan demi keselamatan bersama terutama untuk mengekang peningkatan jumlah mangsa Covid-19 yang semakin membimbangkan di Kelantan," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Sebelum ini, satu video berdurasi 22 saat tular di media sosial yang memaparkan sekumpulan individu ditahan dan sedang berselawat di atas kenderaan polis dipercayai ketika di bawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Pasir Mas.

Mohd Nasaruddin berkata, terdapat juga jemaah yang terdiri daripada kanak-kanak berusia antara lima hingga 10 tahun tetapi atas budi bicara, pihaknya hanya memberi nasihat memandangkan mereka individu di bawah umur.

"Pihak kami akan terus membuat rondaan dan pemantauan untuk mengenal pasti mana-mana kumpulan atau individu yang melanggar SOP selain mengalu-alukan kerjasama masyarakat setempat untuk melaporkan kepada polis jika berlaku di kawasan mereka.

"Polis tidak akan berkompromi dengan mereka yang melakukan kesalahan membabitkan pelanggaran SOP terutama di sepanjang sekatan pergerakan penuh yang bermula hari ini.

Patutnya ikut je la arahan pihak berkuasa
Kang tak pasal² jadi punca kluster baru pulak
Kan dah menyusahkan orang lain pulak
 

boca120879

Active+ Member
Joined
Dec 27, 2018
Messages
2,962
Reaction score
1,308
Points
111
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Orang Melayu sini,
bab akhlak ngan Allah, byk da ok da....
tapi bab akhlak ngan manusia, menyedihkan...

x follow sop ni, in the end,
dikhuatiri menyusahkan manusia lain.
Kalo menyebabkan kematian,
apa alasan na jawab dpn Allah nanti.

Wallahu a'lam.
 
Last edited:

brena

Fun Poster
Joined
May 23, 2010
Messages
349
Reaction score
25
Points
30
Tunaikan tanggunjawab tu cun dh, xcun bila sop xikut
Saya rasa mungkin tiap2 jemaah yg hadirkan diri kemasjid untuk tunaikan solat dah lepas dari sebarang gejala convid...dah ikut SOP seperti scan suhu...suhu badan ok jadi tiada gejala convid....cuma solat saja rapatkan takmau bagi Setan dok d celah2 ikut sunah nabi...mungkin mereka rasa sudah bersih dari convid....mungkin kot....kalau suhu tak lepas org masjid suruh balikkan.... sekadar pendapat saya saja
 

boca120879

Active+ Member
Joined
Dec 27, 2018
Messages
2,962
Reaction score
1,308
Points
111
Saya rasa mungkin tiap2 jemaah yg hadirkan diri kemasjid untuk tunaikan solat dah lepas dari sebarang gejala convid...dah ikut SOP seperti scan suhu...suhu badan ok jadi tiada gejala convid....cuma solat saja rapatkan takmau bagi Setan dok d celah2 ikut sunah nabi...mungkin mereka rasa sudah bersih dari convid....mungkin kot....kalau suhu tak lepas org masjid suruh balikkan.... sekadar pendapat saya saja
Bukankah sekarang ni ada yang positif covid
tapi x tunjukkan simptom?
Dlm Islam,
pencegahan awal lebih baik dlm byk perkara.
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register