2 aktivis Melayu ditahan dalam kes sembur cat pada tulisan Cina papan tanda

CG Sponsors




akudotcom

Super Active Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,883
Reaction score
1,687
Points
151
2 aktivis ditahan dalam kes sembur cat pada tulisan Cina papan tanda
Predeep NambiarOctober 27, 2020 3:30 PM
removing-Chinese-writing-on-a-street-sign-in-Penang.jpg
Tulisan Cina pada papan tanda jalan di Pulau Pinang disembur cat pada malam Ahad.
GEORGE TOWN: Dua aktivis hak Melayu yang menyembur cat pada tulisan Cina papan tanda jalan ditahan selepas beberapa jam berada di Balai Polis Jalan Patani untuk disoal.

Mohd Firdaus Adnan, yang lebih dikenali sebagai “Tok Singa”, dan Azmi Jaafar dari PAS dipanggil ke balai pada 9 malam semalam, kata peguam mereka, Shamsher Singh Thind.

Beliau berkata mereka disoal sehingga 4 pagi dan dibebaskan dengan jaminan polis selepas berjanji akan bekerjasama dengan untuk sebarang pertanyaan lanjut.

Kes disiasat mengikut Seksyen 427 dan 505(c) Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kerugian dan membuat kenyataan yang mendatang khianat awam, dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana berkongsi kandungan jelik dalam talian.

Ketua Polis Daerah Timur Laut Soffian Santong mengesahkan penahanan dan berkata siasatan sedang dijalankan.

Firdaus dan Azmi dilihat menerusi perkongsian di media sosial menyembur cat pada tulisan Cina papan tanda jalan di kawasan warisan pada malam Ahad, mengatakan hanya Bahasa Melayu boleh digunakan kerana bahasa rasmi.

Kemudian, Firdaus menerusi Facebook berkata laman “Tok Singa” dipadam oleh syarikat media sosial itu kerana melanggar piawaian komuniti mereka. Katanya, dia akan menggunakan laman baharu untuk berkomunikasi dengan “peminatnya”.
 
Sponsored Post

akudotcom

Super Active Member
Top Poster #4
Joined
Jun 17, 2007
Messages
8,883
Reaction score
1,687
Points
151
Dapsy sarawak tampal tulisan cina
Polis tak ambil tindakan lagi

tp bila melayu spray papantanda, cepat aje depa buat keje:devilish:

haaa masokkkk
 

Gouchailman

Fun Poster
Joined
Dec 11, 2013
Messages
732
Reaction score
40
Points
30
Dapsy sarawak tampal tulisan cina
Polis tak ambil tindakan lagi

tp bila melayu spray papantanda, cepat aje depa buat keje:devilish:

haaa masokkkk
Tu yang fishy nya, hebat dah apek boleh buat sesuka hati dia di bumi Melayu ini...
 

halhas

Active+ Member
Joined
Mar 13, 2013
Messages
3,314
Reaction score
4
Points
25
Macam mn dgn gambar agung, pm, KP KKM dan lain sebelum nie belum ada tangkapan lg pun..
 

shah_ae

Legendary Member
Joined
Oct 27, 2008
Messages
15,255
Reaction score
582
Points
161
Dah buat keje pegi rakam plak...

Dah tua pun bo.doh... abg jamil...
 

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
35,281
Reaction score
2,147
Points
206
ooo tok singa ni mamak yang gaduh dengan rohingya tu kan.
 

lats840

Active Member
Joined
Mar 15, 2009
Messages
2,121
Reaction score
247
Points
43
Dah buat keje pegi rakam plak...

Dah tua pun bo.doh... abg jamil...
Bkan bod0 bang...
Nak bg melayu buka mata, ape yg jadi kat sana....
Bukan nak backup ke ape, report polis ade 4 atas geng2 mamu ni...
1. MCA
2. GERAKAN
3. MAJLIS BANDARAYA
4. DAP

Nmpak tak ape yg tersirat kek situ...
Tk kiro parti apo pun, die org backup apo yg bangso dia pejuangkan...

Bukan mcm org kito, ngutuk.. Pok pek pok pek kat media sosial.. Action takdo...
Smbang koncang... At least ado gak geng mamu ni buek kojo, bior la org islam sndiri kato dio bod0 la.. Nak namo la...
Huhu...

Skrg ni den tgu gak, ado ke mano2 yb ko.. Abg long kwnsan ko... Ayahando ko... Berbunyi... Kalo tkdo, kito biar la kes ni jadi sejuk mcm kes macau scam tu...

Pndapat den yg tk skolah tinggi..
Kalo salah, tolong jolok kan...
Ehh, silap.. Tolong botul kan....
Hehehe...
 
Sponsored Post
Top
Log in Register