BTC USD 56,948.5 Gold USD 1,786.58
Time now: Jun 1, 12:00 AM

14 pendaki sesat di dalam Gua Kelam Tiga sejak Isnin

kopirait

CG Top Poster Club
Joined
Apr 18, 2010
Messages
38,116
Reaction score
2,762
Points
206
71618303346_pendakisesat.jpg


PADANG BESAR: Empat belas pendaki dari dua buah kelab rekreasi tempatan terperangkap lebih 20 jam di Gua Kelam Tiga di sini sejak petang semalam.

Ketua Polis Daerah Padang Besar Supt Saifudin Aslin Abbas berkata 14 pendaki itu terdiri daripada 10 lelaki dan empat orang perempuan merupakan warga tempatan.

"Kita difahamkan 11 orang pendaki mula memasuki Gua Kelam Tiga pada 11 pagi semalam bersama sekumpulan pendaki dari sebuah politeknik, namun mereka (11 pendaki) memilih jalan berbeza menyebabkan terpisah dari kumpulan pendaki politeknik.

"Pada 10 malam, tiga orang lagi pendaki yang menghantar makanan kepada rakan mereka turut sesat," katanya kepada pemberita di lokasi kejadian hari ini.

Beliau berkata polis menerima laporan awal pada 6.50 pagi dan berjaya mengenal pasti lokasi pendaki apabila berjaya menghubungi mangsa yang sesat pada 9.30 pagi tadi.

"Kita telah lancar operasi mencari dan menyelamat (SAR) pada pukul 11.00 pagi yang dianggotai 18 orang daripada Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Perhutanan Malaysia (JPM) dan pemandu arah," katanya.

Saifudin berkata maklumat awal yang diperoleh mendapati bahawa semua mangsa dalam keadaan selamat dan hanya mengalami keletihan dan luka-luka kecil.

"Kita terpaksa mengambil masa yang agak panjang untuk membawa keluar semua mangsa berikutan keadaan gua dan mungkin akan mengambil masa lapan hingga 10 jam," katanya.

Beliau berkata siasatan awal juga mendapati bahawa semua mangsa masuk ke gua itu tanpa kebenaran pihak JPM dan mereka boleh dikenakan tindakan mengikut Akta Perhutanan Negara 1984 dan boleh dikompaun.

Saifudin menasihati orang ramai yang ingin terlibat dalam aktiviti mendaki atau memasuki hutan agar mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa terlebih dahulu.

-- BERNAMA
 
Sponsored Post

pudins70

Super Active Member
Joined
Mar 28, 2011
Messages
8,046
Reaction score
643
Points
121
Ni jenis menyusahkan orang tak habis-habis.
Hari pertama puasa masing-masing sibuk buat persediaan, tak pasal2 kena panjat bukit cari diorang pulak.
 

lau_kau

Legendary Member
Top Poster #3
Joined
Aug 2, 2007
Messages
10,825
Reaction score
1,428
Points
201
Besa masuk sini lama dh
 

azmann33

Legendary Member
Joined
Mar 2, 2009
Messages
10,624
Reaction score
924
Points
171
peneroka haram musang king pun masuk hutan tanpa kebenaran.
Bukan takat masuk,ceroboh malah musnahkan hutan....

Dah dakwa ke belum..haha
 

aim02Aug

Super Active Member
Joined
Sep 5, 2011
Messages
7,263
Reaction score
859
Points
121
darurat, pkp, bulan posa masuk gua

gila bagi pendakwaan kaw2
semua salah
 

akecema

CG Top Poster Club
Joined
Jan 26, 2007
Messages
21,356
Reaction score
2,095
Points
206
darurat, pkp, bulan posa masuk gua

gila bagi pendakwaan kaw2
semua salah
rekreasi dah boleh la bro
salah diorg xde permit je
yg pelik kelab kot, xkan la kelab xtau nak masuk kene permit
 

faeyzul

Active Member
Joined
Feb 2, 2010
Messages
2,359
Reaction score
135
Points
43
ni gua kelam yg mane? gua kelam tiga? ade byk gua kelam la?
 

dloanman

CG Top Poster Club
Joined
Apr 15, 2012
Messages
26,105
Reaction score
1,981
Points
206
71618303346_pendakisesat.jpg


PADANG BESAR: Empat belas pendaki dari dua buah kelab rekreasi tempatan terperangkap lebih 20 jam di Gua Kelam Tiga di sini sejak petang semalam.

Ketua Polis Daerah Padang Besar Supt Saifudin Aslin Abbas berkata 14 pendaki itu terdiri daripada 10 lelaki dan empat orang perempuan merupakan warga tempatan.

"Kita difahamkan 11 orang pendaki mula memasuki Gua Kelam Tiga pada 11 pagi semalam bersama sekumpulan pendaki dari sebuah politeknik, namun mereka (11 pendaki) memilih jalan berbeza menyebabkan terpisah dari kumpulan pendaki politeknik.

"Pada 10 malam, tiga orang lagi pendaki yang menghantar makanan kepada rakan mereka turut sesat," katanya kepada pemberita di lokasi kejadian hari ini.

Beliau berkata polis menerima laporan awal pada 6.50 pagi dan berjaya mengenal pasti lokasi pendaki apabila berjaya menghubungi mangsa yang sesat pada 9.30 pagi tadi.

"Kita telah lancar operasi mencari dan menyelamat (SAR) pada pukul 11.00 pagi yang dianggotai 18 orang daripada Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Perhutanan Malaysia (JPM) dan pemandu arah," katanya.

Saifudin berkata maklumat awal yang diperoleh mendapati bahawa semua mangsa dalam keadaan selamat dan hanya mengalami keletihan dan luka-luka kecil.

"Kita terpaksa mengambil masa yang agak panjang untuk membawa keluar semua mangsa berikutan keadaan gua dan mungkin akan mengambil masa lapan hingga 10 jam," katanya.

Beliau berkata siasatan awal juga mendapati bahawa semua mangsa masuk ke gua itu tanpa kebenaran pihak JPM dan mereka boleh dikenakan tindakan mengikut Akta Perhutanan Negara 1984 dan boleh dikompaun.

Saifudin menasihati orang ramai yang ingin terlibat dalam aktiviti mendaki atau memasuki hutan agar mendapat kebenaran daripada pihak berkuasa terlebih dahulu.

-- BERNAMA

patutnyo jumpo kampung bunian & tinggal sana barang 2-3 hari... balik sini dh april tahun 2023 ekekekkekeke
 

mrvx

Legendary Member
Joined
Feb 20, 2009
Messages
11,038
Reaction score
709
Points
171
peneroka haram musang king pun masuk hutan tanpa kebenaran.
Bukan takat masuk,ceroboh malah musnahkan hutan....

Dah dakwa ke belum..haha
belum.. sbb mereka king of durian c
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register