BTC USD 56,979.0 Gold USD 1,833.24
Time now: Jun 1, 12:00 AM

1 maut, 2 cedera tong gas meletup

eishen

Active+ Member
Joined
Nov 26, 2007
Messages
3,545
Reaction score
82
Points
30
MELAKA 8 Nov. – Seorang peniaga terbunuh sementara abangnya dan seorang pembantu mereka cedera setelah tangki gas pada van mereka meletup semasa mereka mengisi gas di sebuah stesen minyak di Batu Berendam di sini malam tadi.

Ketika kejadian, mangsa, Muhammad Hailmi Ishak, 25, dari Duyong, berada di luar van bagi mengisi NGV ke dalam tong gas memasak yang diletakkan di ruang kaki tempat duduk hadapan van tersebut.

Letupan yang berlaku kira-kira pukul 8 malam itu turut menyebabkan abang dan rakannya Mohd. Rosli Ishak, 30, dan Razali Md. Zin, 31, yang berada di tempat duduk hadapan van cedera.

Pegawai Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Balai Bomba Jalan Kubu, Komander Mokhtar Osman berkata, letupan itu telah menyebabkan kaki kiri Muhammad Hailmi hancur dan perutnya terburai.

Mangsa meninggal dunia kira-kira lima jam kemudian selepas menerima rawatan kecemasan di Hospital Melaka (HM), manakala Mohd. Rosli dan Razali juga dirawat di hospital sama.

“Letupan turut menyebabkan pintu kiri van terbabit tercabut selain bahagian hadapan kiri van musnah dan tong gas memasak yang pecah tercampak keluar dari van tersebut,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Mokhtar menambah, siasatan awal juga mendapati letupan berlaku kerana menggunakan tong gas memasak selain tidak mematikan enjin kenderaan ketika mengisi gas itu.

“Tong gas tersebut dipercayai meletup akibat haba daripada enjin kenderaan yang tidak dimatikan.

“Selain itu, sistem NGV yang dipercayai diubah suai sendiri oleh pemilik van berkenaan hanya ditutup menggunakan kanvas,” katanya.

Tambahnya, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada pukul 8.11 malam dan mengejarkan tujuh anggota ke tempat kejadian yang mengambil masa kira-kira 20 minit untuk menyelamatkan mangsa.

“Kes ini diserahkan kepada polis untuk siasatan lanjut kerana ia membabitkan kejadian letupan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam yang turut meluangkan masa menziarahi kedua-dua mangsa berharap, kejadian tersebut akan menjadi contoh kepada pengguna kenderaan lain.

“Takziah saya ucapkan kepada keluarga mangsa yang terlibat.

“Saya harap, pihak berkenaan dapat menjalankan siasatan terperinci mengenai kejadian ini termasuk mengenakan tindakan tegas sekiranya wujud bengkel yang menawarkan perkhidmatan mengubahsuai tong gas memasak menjadi tong NGV,” katanya.
 
Sponsored Post

ADI78

Super Active Member
Joined
Aug 26, 2008
Messages
6,298
Reaction score
17
Points
65
ermmm bahya tul la...mod sendiri plak tu
 

MyBroadband

Active Member
Joined
Sep 6, 2008
Messages
1,350
Reaction score
38
Points
30
ermmm bahya tul la...mod sendiri plak tu

tu la pasal bro. bile dah ade org mati, nak marah pon tak sedap hati..tapi tu la hakikat nye.. kenapa laaa pegi modify sendri tong yg bole meletup..kalau yer pon nak saving minyak, gune la kaedah yg betul..beli tong NGV yg original ngan installation terus..ni dah sorang mati ngn 2 injured..cost lagi tinggi tu.. #:-S
 

rissa

Super Active Member
Joined
May 5, 2007
Messages
7,123
Reaction score
54
Points
75
“Saya harap, pihak berkenaan dapat menjalankan siasatan terperinci mengenai kejadian ini termasuk mengenakan tindakan tegas sekiranya wujud bengkel yang menawarkan perkhidmatan mengubahsuai tong gas memasak menjadi tong NGV,” katanya.

erkkk, apa nak jadi ni...
 

sweezer

Active+ Member
Platinum Member
Joined
Mar 3, 2007
Messages
4,860
Reaction score
350
Points
41
tu la pasal bro. bile dah ade org mati, nak marah pon tak sedap hati..tapi tu la hakikat nye.. kenapa laaa pegi modify sendri tong yg bole meletup..kalau yer pon nak saving minyak, gune la kaedah yg betul..beli tong NGV yg original ngan installation terus..ni dah sorang mati ngn 2 injured..cost lagi tinggi tu.. #:-S

nie terlebih kreatif lah nie.... budak2 ngan kreatif tersendiri nyer, org tua pon dgn kreatif tersendiri... tak perpasal dah jadik mcm nie.
 

z3t_ex

Active+ Member
Joined
Feb 27, 2008
Messages
3,601
Reaction score
32
Points
30
yg nie mmg tempah maut sendiri..
penguatkuasaan musti tegas la dlm hal nie..
jgn nk 'duit lebih' jer..
 

bumantara

Active Member
Joined
Nov 10, 2007
Messages
1,556
Reaction score
2
Points
25
pengajaran kepada pengguna ngv yang lain
 

free_mystree

Fun Poster
Joined
Sep 6, 2007
Messages
781
Reaction score
7
Points
15
aku rse dlm cg ni pon ade membe yg pkai tonng gas gak...tarok kat bonet blakang....mmg berani ar...siap leh ckp da pkai bape tahun xsilap aku...da la tertutop...panas lak tu...lg2 bejemo tgh panas...so kpde yg mod sndri tuh...tuka la kembali kpde asal....nyesal kemudian xgune...nyawe xleh carik dah...duet leh carik beb....n malang tidak berbau...maybe staun 2 taun slmt...tp esok blom tentu lg....
 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register