BTC USD 34,562.9 Gold USD 1,834.58
Time now: Jun 1, 12:00 AM

Covid-19 đź’‰ Vaksinasi Kebangsaan untuk rakyat Malaysia

Adakah anda setuju untuk terima suntikan vaksin COVID19

  • Setuju

    Votes: 146 65.5%
  • Tidak Setuju

    Votes: 42 18.8%
  • Neutral

    Votes: 28 12.6%
  • Tidak Setuju, tetapi terpaksa atas faktor memenuhi tuntutan undang-undang

    Votes: 7 3.1%

  • Total voters
    223

Xploit Machine

CG Top Poster Club
gem
Messages
33,935
Joined
Nov 23, 2012
Messages
33,935
Reaction score
4,387
Points
296
Awards
1
96.9% Dewasa, 86.1% Remaja Lengkap Di Vaksinasi

01.12.2021 - Kuala Lumpur, Sebanyak 96.9% atau 22,689,471 individu bagi populasi dewasa di negara ini telah lengkap menerima suntikan vaksin Covid-19, setakat 11.59 malam tadi. Berdasarkan data kementerian kesihatan (KKM) melalui laman CovidNow sejumlah 98.3% atau 23,028,508 individu bagi populasi dewasa pula telah menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin.

Sementara itu 89.7% atau 2,822,370 individu bagi populasi remaja berumur 12 hingga 17 tahun telah menerima sekurang-kurangnya satu dos manakala 86.1% atau 2,709,263 individu remaja telah lengkap vaksinasi. Dalam pada itu, 135,914 dos suntikan vaksin diberikan semalam melibatkan 8,313 suntikan dos lengkap, 4,703 dos pertama dan 122,898 pula suntikan dos penggalak, menjadikan jumlah kumulatif pemberian vaksin bagi Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) kini meningkat kepada 53,517,981 dos.

Jumlah kumulatif dos penggalak kini sebanyak 2,457,510.

Berita asal https://www.malaysianow.com/berita/2021/12/01/96-9-dewasa-86-1-remaja-lengkap-divaksinasi/
 
Sponsored Post

Xploit Machine

CG Top Poster Club
gem
Messages
33,935
Joined
Nov 23, 2012
Messages
33,935
Reaction score
4,387
Points
296
Awards
1
Kerajaan Bayar Harga Premium Untuk Vaksin Sinovac - PAC

01.12.2021 - Kuala Lumpur, Kerajaan terpaksa membayar harga premium dalam pembelian sebahagian vaksin Sinovac, antaranya akibat kelewatan Pharmaniaga dalam penghantaran pada bulan April, Mei dan Jun tahun ini, kata Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC). Ini adalah antara penemuan dalam laporan PAC yang diterbitkan hari ini, mengenai perolehan vaksin Covid-19 dan penggunaannya untuk warganegara Malaysia, di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti), Kementerian Kesihatan (KKM) dan Kementerian Kewangan (MOF).

“PAC berpuas hati dengan harga perolehan vaksin daripada pelbagai portfolio oleh kerajaan yang didapati adalah munasabah. Walau bagaimanapun, PAC mendapati harga premium (peningkatan antara 16.78 peratus hingga 18.12 peratus) perlu dibayar dalam pembelian sebahagian Vaksin Sinovac. Antaranya akibat kelewatan Pharmaniaga dalam penghantaran pada bulan April, Mei dan Jun 2021 dan juga atas keperluan mendesak dalam tempoh tersebut,” kata PAC.

Namun, menurut rumusan PAC, jawatankuasa itu berpendapat kerajaan seharusnya berpegang kepada harga yang sama seperti yang termaktub dalam perjanjian awal. Negara dalam situasi yang gawat pada separuh pertama tahun ini susulan kes Covid-19 yang menular dengan pantas sedangkan pemberian vaksin bergerak begitu perlahan akibat kelewatan penghantaran bekalan. Kadar vaksinasi negara hanya meningkat dengan ketara selepas Julai, berikutan lebih banyak penghantaran bekalan vaksin daripada pengeluar.

Pharmaniaga sebelum ini telah menandatangani perjanjian untuk membeli vaksin Sinovac secara pukal, dengan pengeluar tempatan yang kemudiannya akan membotolkannya untuk penggunaan individu.

Berita asal https://www.malaysiakini.com/news/601385
 

yussv

Active+ Member
Messages
4,236
Paid Membership
Joined
Oct 18, 2008
Messages
4,236
Reaction score
662
Points
81
Tunggu masa je tu nak laksanakan dekat kanak² lak
ye btul..kalau buat kt kanak2 pun kwn kasi je anak2 kwn vaksin.. xde hal kot..
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
332,501
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
332,501
Reaction score
17,706
Points
2,536
Awards
1
ye btul..kalau buat kt kanak2 pun kwn kasi je anak2 kwn vaksin.. xde hal kot..

Kena tengok jugak kesan sampingan yang jadi dekat kanak² kat negara lain kan
 

yussv

Active+ Member
Messages
4,236
Paid Membership
Joined
Oct 18, 2008
Messages
4,236
Reaction score
662
Points
81
Kena tengok jugak kesan sampingan yang jadi dekat kanak² kat negara lain kan
Kwn rase kanak2 xde ape sgt.. ade la dlm sminggu dua ni anak member kena covid..xde simptom ape pun..demam batuk smua xde..tp +.. smpai potong gelang mcm tu je.. kuat btul imun..
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
332,501
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
332,501
Reaction score
17,706
Points
2,536
Awards
1
Kwn rase kanak2 xde ape sgt.. ade la dlm sminggu dua ni anak member kena covid..xde simptom ape pun..demam batuk smua xde..tp +.. smpai potong gelang mcm tu je.. kuat btul imun..

Tu sebab kanak² macam tak digalakkan untuk terima vaksin
 

yussv

Active+ Member
Messages
4,236
Paid Membership
Joined
Oct 18, 2008
Messages
4,236
Reaction score
662
Points
81
Tu sebab kanak² macam tak digalakkan untuk terima vaksin
Tgh kaji lg kn? bila la kluar result.. kalau diaorg ckp ok..kwn ok je.. hrp xde ape2 la nanti
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
332,501
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
332,501
Reaction score
17,706
Points
2,536
Awards
1
Tgh kaji lg kn? bila la kluar result.. kalau diaorg ckp ok..kwn ok je.. hrp xde ape2 la nanti

Masih kaji lagi rasanya
 

TXT

CG Super Hardcore Club
gemgemgemgemgemgem
Messages
332,501
Paid Membership
Top Poster #1
Joined
Mar 15, 2010
Messages
332,501
Reaction score
17,706
Points
2,536
Awards
1
IMUNISASI COVID-19 | 97.2% Populasi Dewasa Lengkap Divaksinasi

97.2 peratus atau lebih 22.7 juta individu dewasa di negara ini lengkap menerima suntikan vaksin COVID-19, setakat semalam.

#vivoY76 #vivoY76MobileLegends #IncredibleGamingExperience

 
Sponsored Post

CG Sponsors




Top
Log in Register