BTC USD 95,263.2 Gold USD 2,689.86
Time now: Jun 1, 12:00 AM

‘Pegawai Tidak Di Benar Tolak Permohonan Pelanggan Tidak Fasih Berbahasa Kebangsaan" - KP Imigresen

Xploit Machine

CG Hardcore Club
gemgem
Messages
64,281
Top Poster #1
Joined
Nov 23, 2012
Messages
64,281
Reaction score
7,057
Points
916
Awards
1
24.04.2024 - Pegawai Imigresen tidak dibenarkan untuk menolak sebarang permohonan hanya kerana pelanggan gagal menguasai bahasa kebangsaan. Ketua Pengarah Jabatan Imigresen (JIM), Datuk Ruslin Jusoh berkata, pihaknya mengambil maklum berhubung laporan berkaitan kekecewaan seorang lelaki tidak dapat memperbaharui pasport ibunya kerana tidak boleh bercakap bahasa Melayu di Pusat Transformasi Bandar (UTC), Pulau Pinang, kelmarin.

“Jabatan Imigresen ingin memaklumkan bahawa pelanggan terbabit sudah dapat memperbaharui pasport dan mengambilnya di Pejabat UTC Pulau Pinang pada hari sama (22 April lalu). Kami ingin menegaskan bahawa pegawai Imigresen tidak dibenarkan untuk menolak sebarang permohonan hanya kerana pelanggan gagal menguasai bahasa kebangsaan,” katanya yang dipetik BH.

BULETIN-TV3-58.jpg


Beliau turut menjelaskan bahawa pegawai Imigresen akan melaksanakan semakan rawak daripada pelbagai aspek bagi mengesahkan permohonan dalam menjalankan tanggungjawab mereka.

“Bagaimanapun, semakan itu perlu dilakukan secara profesional dan berhemah. Jabatan ini komited dalam memberikan perkhidmatan yang baik kepada pelanggan. Semua pegawai juga diingatkan supaya menyantuni pelanggan mengikut prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan oleh JIM,” katanya.

Terdahulu, seorang lelaki memaklumkan ibunya tidak dapat memperbaharui pasport kerana tidak boleh bercakap dalam Bahasa Melayu yang tular di media sosial, baru-baru ini.

Berita asal https://www.buletintv3.my/nasional/...idak-fasih-berbahasa-kebangsaan-kp-imigresen/
 
Sponsored Post

Sponsored Post

Back
Top
Log in Register