Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > News, Current Issues, Rumours

News, Current Issues, Rumours Share & get daily updated news, current issues from locals to all around the world.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 20,168
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 50,731
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 38,304
More...
  #1061  
Old 18-02-2013, 02:52 PM
abukrokok abukrokok is offline
Active Member

 
Trader Rating: (1)
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,007
Poster Rank: #3476
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

dalam apa jua konflik umat islam pasti ada pengkhianat
dimana mana

beberapa mggu lepas dah berlaku pertempuran antara 2 kumpulan moro
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #1062  
Old 18-02-2013, 03:44 PM
WiserBro WiserBro is offline
Active Member

WiserBro's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Mar 2010
Posts: 601
Poster Rank: #5060
Thanked 57 Times
Active Level
My Mood:
Default

Ada update terkini kah bro jamtulen murah? dgr2 d FB khabar angin kecoh sdh
rundingan tu lock down temui jalan buntu...
Reply With Quote
  #1063  
Old 18-02-2013, 03:59 PM
USD USD is offline
Super Active Member

USD's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Mar 2007
Location: lift??
Posts: 2,774
Poster Rank: #1384
Thanked 30 Times
Active Level
My Mood:
Default

Sulu sultan says followers won't leave Lahad Datu

MANILA (AFP): Followers of a Philippine sultan who crossed in to Sabah last week will not leave and are reclaiming the area as their ancestral territory, the sultan said Sunday amid a tense standoff.

Sultan Jamalul Kiram said his followers - some 400 people, including 20 gunmen - were resolute in staying despite being cornered by security forces, with the Kuala Lumpur government insisting the group return to the Philippines.

"Why should we leave our own home? In fact they (the Malaysians) are paying rent (to us)," he told reporters in Manila.

"Our followers will stay in (the Sabah town of) Lahad Datu. Nobody will be sent to the Philippines. Sabah is our home," he said.

The sultan did not directly threaten violence but said "there will be no turning back for us".

Malaysian officials have said that many of the group have weapons, but Kiram insisted his followers made the trip unarmed.

"If they have arms, they were already in Sabah," the sultan said.

The southern Philippine-based Islamic sultanate once controlled parts of Borneo, including the site of the stand-off, and its heirs have been receiving a nominal yearly compensation package from Malaysia under a long-standing agreement for possession of Sabah.

Kiram said he was prompted to send the group to Sabah after the sultanate was left out of a framework agreement sealed in October between Manila and Filipino Muslim rebels, which paves the way for an autonomous area in the southern Philippines that is home to the Muslim minority of the largely-Christian nation.

The sultanate's spokesman, Abraham Idjirani, later said the sultan's brother Raja Muda Abimuddin Kiram, who led the group to Sabah, had told him via telephone that the party was preparing to stay.

"The objective is to reside now in that place permanently, considering the sultanate owns Sabah by rights of sovereignty," he told AFP.

Idjirani said there were about 400 followers of the sultanate in the area, including about 20 who were armed.

On Thursday, Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein put the number at between 80 to 100 gunmen.

Idjirani said the group would not instigate violence but would resist if provoked.

"We recognise the capability of Malaysia. We don't have the arms and capacity but we have the historical truth," he said, adding that the group's "fate is to see the recognition they are entitled to... or they die defending their ancestral rights".

Idjirani said President Benigno Aquino's senior aides had been in contact with the sultan and were willing to deliver a letter to the Malaysian government on his behalf for negotiations.

Sumber
Reply With Quote
  #1064  
Old 18-02-2013, 04:02 PM
orange76 orange76 is offline
Well-Known
Member

orange76's Avatar
 
Trader Rating: (10)
Join Date: Aug 2008
Posts: 6,542
Poster Rank: #540
Thanked 5 Times
Active Level
My Mood:
Default

Just info, tentera di semenanjung tidak dikerah ke Sabah,kerana kekuatan tentera di Sabah mampu menangani krisis disana, pihak kerajaan akan berunding dgn pihak sulu,untuk mengelak dari campurtangan pihak asing sekiranya berlaku pertempuran..memang benar lebih Dari 100 orang bersenjata yg masuk di lahad datu..
Reply With Quote
  #1065  
Old 18-02-2013, 04:06 PM
Nazj Nazj is offline
Super Active Member

Nazj's Avatar
 
Trader Rating: (13)
Join Date: May 2011
Posts: 2,675
Poster Rank: #1447
Blog Entries: 1
Thanked 15 Times
Active Level
My Mood:
Default

Masih follow thread ni...kalau boleh Malaysia jgn berlembut sgt, kalau berlembut pasnie mesti negara2 jiran lain pun pijak kepala...
Reply With Quote
  #1066  
Old 18-02-2013, 04:06 PM
Abu_ Abu_ is offline
Normal Member

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Dec 2012
Posts: 446
Poster Rank: #6114
Thanked 0 Times
Active Level
Default

memang bikin kecoh la puak2 sulu ni..
tambah lagi kecoh pasal politik,PRU13 ni..dah nak huru-hara malaysia ni..
Reply With Quote
  #1067  
Old 18-02-2013, 04:09 PM
azam74 azam74 is offline
Super Active Member

azam74's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Nov 2011
Posts: 4,620
Poster Rank: #803
Thanked 3 Times
Active Level
Default

aku rasa, taktik berlembut dgn org2 Sulu ni awalnya taknik utk manipulasi keadaan bagi keuntungan pihak pemerintah, lastly boleh dianggap hero apabila dpt menyelesaikan masalah ini atau boleh menggunakan isu ni sbg isu keselamatan negara dan melengah2kan PRU13..
__________________
TTR 901
Reply With Quote
  #1068  
Old 18-02-2013, 04:19 PM
myprofit myprofit is offline
Super Active Member

myprofit's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,552
Poster Rank: #1052
Thanked 627 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by azam74 View Post
kalau dah konpem, baru ler leh kasitau, kalau spekulasi jer, bahaya wo..
Betul ka tidak..kita kena berhati2..berjaga2..dan bersedia. Kaki tetap terpacak sehingga gugur ke bumi http://www.facebook.com/photo.php?fb...type=1&theater
Reply With Quote
  #1069  
Old 18-02-2013, 04:22 PM
sappet kagang sappet kagang is offline
Normal Member

sappet kagang's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Mar 2009
Posts: 317
Poster Rank: #7489
Thanked 0 Times
Active Level
Default

sekumpulan askar brsama sultan pergi belayar..
Stelah blayar lama, mereka khabisan bekalan shingga benar kehausan dan kelaparan..

Kebetulan sekumpulan lanun trjumpa dgn kapal sultan trsbut.

Lanun : kmu smua akan kami bunuh slepas kami rompak hrta kmu..

Sultan : kmi benar2 tdk brdaya mlawan, ambil la apa saja yg kmu mau, tp tlng bagi kmi air minum.

Lanun : kmi tdk ada air minum tp hanya ada bir dlm tin..

Sultan : dlm keadaan darurat, bir tdk haram, jd tlng la bg kmi...

Setelah pihak sultan mnum 1 tin, dia pun membuat pengakuan kpd lanun..

Sultan : sebenarnya saya adalah SULTAN...

Lanun : cis, potongan..bru 1 tin sdh mengaku sultan(ktawa trbahak2)

Rasanya ini la sultan yg mau ambil sabah.
Reply With Quote
  #1070  
Old 18-02-2013, 04:22 PM
orange76 orange76 is offline
Well-Known
Member

orange76's Avatar
 
Trader Rating: (10)
Join Date: Aug 2008
Posts: 6,542
Poster Rank: #540
Thanked 5 Times
Active Level
My Mood:
Default

Mat Zain: Isu di Lahad Datu tak ubah seperti kes al-maunah
Seorang bekas pegawai tinggi polis berkata rakyat sepatutnya menuntut agar kumpulan warga asing bersenjata yang dikepung pihak berkuasa di Lahad Datu, Sabah ditangani dengan keras seperti tindakan ke atas kumpulan al-Maunah dalam insiden tahun 2000 di Sauk, Perak.

Bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim memberi alasan, situasi yang berlaku di Kampung Tandou, Lahad Datu itu tidak banyak berbeza dengan peristiwa di Bukit Jenalik itu.

"Jika kes Sauk boleh diklasifikasi sebagai 'melancarkan atau cuba melancarkan perang ke atas Yang Di-Pertuan Aong atau Yang Di-Pertua Negeri', yang merupakan kesalahan ke atas Negara, maka rakyat boleh menuntut agar undang-undang sama dikenakan ke atas penceroboh Sulu ini.

"Jika rakyat kita sendiri terlibat dalam insiden Sauk boleh dilucutkan senjata atau dibunuh oleh pasukan keselamatan dan kemudiannnya didakwa di mahkamah dan beberapa orang daripadanya dihukum gantung, maka rakyat berhak untuk menyuarakan kemarahan mereka sekiranya perdana menteri (Datuk Seri Najib Razak) yang menjadi menteri pertahanan semasa insiden Sauk, menangani penceroboh ini dengan tindakan ringan," katanya.

Katanya, peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail, yang bertindak sebagai ketua pendakwa dalam perbicaraan kes melibatkan kumpulan al-Maunah, seharusnya menasihati Yang Di-Pertuan Agong dan perdana menteri berhubung peruntukan undang-undang dalam menangangi kumpulan di Lahad Datu.

Tambahnnya, Abdul Gani "pasti dapat mengingati ramuan untuk membuktikan kes yang berlaku di kampung halamannya".

Beliau juga memberi amaran bahawa golongan yang cuba mengeksploitasi insiden Lahad Datu untuk memperbaiki profil politik Najib tidak akan berjaya berbuat demikian.

"Sekiranya tindakan yang diambil ke atas penceroboh bersenjata di Kampung Tanduo, Lahad Datuk kurang berat berbanding tindakan ke atas rakyat kita sendiri dalam insiden Sauk, maka tindakan berkenaan akan dianggap memalukan, khianat, dan pengecut oleh perdana menteri," katanya lagi dalam satu tulisan hari ini.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Tags
kiram, lahad datu, sabah, sulu

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 07:44 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE