Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > ENTERTAINMENTS, HOBBIES, INTERESTS > Sports > Soccer > Sports Talk : Soccer (Locals)

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 26,921
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 57,553
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 44,513
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 23-12-2012, 05:20 PM
amy@promatt amy@promatt is offline
Legendary Member

amy@promatt's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Jul 2009
Location: www.lelongbank.com
Posts: 17,342
Poster Rank: #114
Blog Entries: 1
Thanked 386 Times
Active Level
My Mood:
Default JOHOR Southern Tigers - JDT confirm ke ACL Playoff 1st Rd 2015.




WEBSITE RASMI JOHOR FAN CLUB
http://johorsoutherntigers.com.my



PASUKAN JOHOR DARUL TAKZIM 2014(Bermain di Liga Super)


PASUKAN JOHOR DARUL TAKZIM II 2014(Bermain di Liga Perdana)


This Is Larkin



Quote:


Quote:


Senarai Pemain Johor Darul Tazim II 2014

Tribute to Johor


Harimau Selatan 2014


Kita Tetap Menang Untuk Johor Darul Takzim FC


SPONSORSHIP


Quote:
Perlawanan Liga Super bagi pasukan Johor Darul Takzim
Quote:
Perlawanan Liga Premier bagi pasukan Johor Darul Takzim II
Quote:
Jadual Perlawanan Liga super JDT
Quote:
Jadual Perlawanan Liga Malaysia JDT II
Quote:
Perlawanan Akan Datang...




Sumber:
http://johorsoutherntigers.com.my
https://www.facebook.com/JohorSouthernTigers
http://en.wikipedia.org/wiki/Johor_Darul_Takzim_F.C
Serta Peminat dan penyokong Bola Sepak Johor di dalam Forum Carigold

Luaskan KuasaMu Johor

Quote:
Struktur Bola Sepak Johor DT

PERSATUAN BOLASEPAK NEGERI JOHOR BUKAN SEKADAR SEBUAH PERSATUAN BOLASEPAK

Persatuan Bolasepak Negeri Johor telah merekabentuk satu struktur bagi menguruskan sebuah persatuan bolasepak yang bukan sahaja melibatkan pengujudan sebuah pasukan mantap demi merebut kejuaraan, tetapi juga terlibat dalam mendidik generasi muda di Johor untuk mengamalkan gaya hidup sihat. Ianya direka berlandaskan visi DYAM Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor, berserta input daripada lagenda bolasepak Johan Cruyff.

Projek bolasepak Johor ini mempunyai tiga objektif utama. Objektif pertama adalah untuk mempunyai sebuah pasukan bolasepak yang berkualiti. Keduanya adalah supaya persatuan mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh, dan dikenali sebagai sebuah kuasa bolasepak di seluruh Asia dan juga dunia. Ketiga adalah untuk menyatu-padukan rakyat Johor tanpa mengira bangsa dan agama, serta menggalakkan generasi muda untuk mengamalkan gaya hidup sihat.

Berkenaan struktur pengurusan pasukan, PBNJ menggunakan konsep dua pasukan iaitu Johor Daul Ta’zim yang mewakili negeri Johor di Liga Super dan Johor di Liga Premier. Johor Darul Ta’zim merupakan pasukan utama, dan Johor Darul Ta’zim II merupakan pasukan kedua yang akan memupuk anak-anak muda Johor yang berbakat untuk diserapkan ke pasukan utama kelak.

Berkenaan pembangunan bolasepak di Johor, sebuah akademi bolasepak akan ditubuhkan bagi melatih kanak-kanak seawal usia sepuluh tahun sehigga umur tujuhbelas tahun. Mereka akan dilatih dan dididik menjadi pemain bolasepak profesional, dengan fokus terhadap latihan fizikal, sikap profesional dan juga pelajaran akademik. Setelah mengikuti latihan di akademi, mereka akan diserapkan ke dalam pasukan Piala Presiden, di mana mereka akan mendapat pendedahan dan pengalaman. Pemain yang menunjukkan potensi dan bermain dengan baik akan dipilih untuk menyertai pasukan kedua iaitu Johor.

Pemain yang bermain dengan baik dan berpotensi dalam pasukan kedua akan diserapkan ke pasukan Johor Darul Ta’zim, atas nasihat pengurus/ketua jurulatih. Struktur yang digunapakai PBNJ ini telah dilaksanakan dengan jayanya oleh pasukan-pasukan bolasepak ternama seperti Real Madrid, Barcelona, Borussia Dortmund, FC Bayern Munich dan AC Milan. Dengan mengamalkan sistem ini, PBNJ membuka ruang bagi anak-anak muda Johor untuk memulakan kerjaya dalam dunia bolasepak, selain memberi peluang bagi mereka untuk mewakili negeri. Ianya juga memberi manfaat dari segi kewangan, kerana PBNJ dapat mengurangkan belanja yuran perpindahan semasa tempoh perpindahan pemain. Dengan itu, ianya dapat meletakkan PBNJ dalam kedudukan kewangan yang lebih kukuh, selain mempunyai lebih ramai anak muda Johor mewakili pasukan negeri.

Johor sebagai gerbang selatan ke benua Asia, telah lama menjadi lokasi yang strategik bagi para pelabur, baik pelabur tempatan mahupun antarabangsa. Adalah menjadi visi PBNJ bahawa sukan bolasepak adalah untuk seluruh rakyat. PBNJ sentiasa menggalakkan para pelabur di Johor mengambil bahagian dalam penajaan dan sumbangan demi bolasepak Johor. DYMM Sultan Johor sendiri menunjukkan keprihatinan dan minat terhadap bolasepak Johor dan memberikan sumbangan daripada perbelanjaan baginda sendiri, kerana yakin bahawa bolasepak adalah untuk rakyat dan sesuatu yang boleh dibanggakan oleh rakyat Johor.

Bolasepak Johor juga dibentuk sebagai satu faktor untuk menyatu-padukan rakyat, dan menggalakkan generasi muda mengamalkan gaya hidup sihat dan positif. Pelbagai program sedang dirancang demi manfaat anak-anak muda Johor. Para pemain akan menngadakan jelajah ke semua daerah di Johor bagi mendekati generasi muda dan membimbing mereka menjalankan kehidupan yang positif dan menghindari penyalahgunaan dadah serta gejala negatif yang lain. Sesi motivasi juga akan disampaikan oleh para pemain, menggalakkan generasi muda mengejar cita-cita dan mencapai matlamat dalam hidup mereka. Semua ini adalah berikutan visi dan semangat yang dizahirkan oleh DYAM Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor. Baginda percaya bahawa bolasepak mampu memainkan peranan yang penting dalam menyumbang ke arah pembangunan negeri, terutama sekali dalam membimbing generasi muda untuk mengamalkan gaya hidup positif, dan bahawa PBNJ bukan sekadar sebuah persatuan bolasepak. Matlamat utama adalah untuk mencapai kemenangan, tetapi menang atau kalah, biarlah bergaya

Sumber:http://johorsoutherntigers.com.my/ms...epak-johor-dt/
Quote:

“MASANYA TELAH TIBA”. MAJLIS SAMBUTAN KEMENANGAN LIGA SUPER 2014 HARIMAU SELATAN

Johor Bahru 26/6/2014 : Dengan kerjasama FAM dan PBNJ, satu acara sambutan dan penyerahan piala buat pasukan kelab Liga Super Johor Darul Ta’zim – JDT telah diadakan dengan jayanya dan kehadiran penuh para penyokong yang memenuhi Stadium Larkin amat mengujakan.
Ketibaan para pemain setelah melalui prosesi perarakan di sekitar bandar Johor Bahru pada jam 8 malam disambut meriah, Stadium Larkin dibanjiri para penyokong dan suasana adalah seumpama hari-hari biasa perlawanan dengan jumlah kehadiran yang melebihi jangkaan.

YAM Tunku Ismail selaku Presiden PBNJ yang diiringi oleh Datuk Hamidin Bin Mohd Amin, Setiausaha Agung FAM dan Dato Yusuf Mahadi, Naib Presiden FAM ke tengah padang sempat meluahkan perasaan gembira dan ucapan tahniah kepada pasukan.
”Saya berbesar hati dan ingin mengucapkan tahniah kepada para pemain pasukan Johor Darul Ta’zim. Pada 4hb September 2012 iaitu pada ketika perlawanan Johor FC menentang pasukan Johor, di Stadium Larkin inilah, saya insan yang berumur 27 tahun, turun ke padang dan meluah janji kepada rakyat Johor semua bahwa saya akan mengembalikan zaman kegemilangan bolasepak Negeri Johor”.
Tambahnya lagi,”Saya amat bersyukur untuk menyampaikan ucapan tahniah dan terimakasih kepada pasukan JDT dan kepada semua penyokong JDT……masanya telah tiba!”.
Dengan diikuti chant dan sorakan tanda sokongan, seorang demi seorang pemain bintang JDT dipanggil untuk ke pentas bagi menerima medal dan seterusnya menjulang piala Liga Super buat julung kalinya selepas 23 tahun penantian.

Tidak dapat digambarkan dengan kata-kata suasana dan kegembiraan setiap seorang saksi yang berada di Stadium Larkin melainkan dengan gemilangnya persembahan mercun dan bunga api serta alunan musik latar “We Are The Champion” yang berkumandang.
Barisan para pemain dan pengurusan kemudiannya mengelilingi balapan padang bagi mengarak dan mempertontonkan Piala Liga Super.
Kami terharu dengan kegembiraan dan suasana yang tidak mungkin dan pernah dikecapi ini sepanjang dan selama 23 tahun penantian.
Tahniah JDT, tahniah buat para penyokong dan rakyat Johor dan akhir sekali, tahniah buat TMJ!!!

Quote:
Boys Of Straits (B.O.S)


Firma ini bertujuan untuk menaikkan semangat pemain2 sepanjang 90 minit dengan bersorak dan menyanyi lagu yang boleh membuatkan semangat mereka semua berkobar di tengah padang.

Firma ini diwujudkan di bawah panji Ultras Malaya,bertujuan bersorak dan memberi semangat sepanjang 90 minit untuk pasukan Johor

Matlamat Utama: Mengumpulkan seberapa ramai ahli untuk mengerakkan firma ini bagi berjuang demi bola sepak Johor

Matlamat jangka pendek:

1. Membuat banner-dipasang untuk setiap match melibatkan pasukan Johor. Banner khas akan dibuat bergantung pd growth ultras ini

2. Membuat lagu khas untuk dinyanyikan sepanjang 90mins -akan dibincangkan sesama kita

3. Hadir untuk match HOME pasukan Johor sebagai permulaan

4. Memperkenalkan idea firma ini di FB untuk mendapat sokongan yg lebih lg,sebagai gerakan di merata Johor dan Malaysia. Maka,setiap match melibatkan Johor dapat diwakili oleh setiap anak-anak Johor di mana mereka tinggal dan berada.

Matlamat Jangka Panjang:

1. Hadir di setiap match HOME and AWAY

Terima kasih kepada mereka-mereka yang bersama-sama menjayakan misi kita untuk menaikkan semula maruah bolasepak Johor

Dibawah ini sedikit rujukan untuk kepada siapa yang mempunyai semangat dan jiwa untuk berjuang demi maruah pasukan Johor

1. Apakah itu Ultras
2. Curva
3. Corteo
4. Tifo
5. Capo
6. Flares dan Bom asap
7. Bagaimana mengenal ultras
8. 4 teras ultras
9. Perbezaan ultras dan hooligans.
10. Kesimpulan

1.Apakah itu ULTRAS

ULTRAS mengikut penafsiran Wikipedia adalah sejenis kumpulan yang dikenali dengan sokongan padu yang fanatik dan persembahan yang dipertunjukkan oleh mereka. Secara keseluruhannya, ultras di seluruh dunia dikenali dengan penggunaan suar (flares), terutamanya dalam koreofrafi tifo, sokongan dari segi sorakan dalam kumpulan besar dan banner yang dipasang di stadium.
Tindakan sesuatu kumpulan ultras di luar Negara adalah boleh menjadi extreme dan kadang kala dipengaruhi oleh sesuatu ideology politik atau perkauman, tetapi kebanyakannya ia adalah satu fenomena ultras, keghairahan dan kesetiaan dalam menyokong sesuatu pasukan.
Menurut dalam artikel yang ditulis di laman sesawang (www.ultrasmalaya.net), penulis menerangkan dengan lebih lanjut mengenai ultras. Dalam tulisannya, perkataan ‘ultras’ wujud dari perkataan ‘oltre’ yang bermaksud ‘beyond’ atau melampaui batasan. Beliau menekankan untuk menjadi ultras seseorang itu harus maju setapak lebih dari orang lain.

2. Curva

Curva dan ultras adalah signifikan. Curva dalam bahasa itali atau ‘curve’ dengan kata lainnya adalah lengkongan di dalam stadium. Seseorang ultras hendaklah menumpukan taat setianya pada curva. Seperti mana A.S Roma di Stadium Olimpico memilih Curva Sud dan Milan di Curva Nord, Stadium San Siro. Ultras memilih untuk setia dengan curva adalah berdasarkan beberapa faktor antaranya adalah dari segi sejarah yang dikhabarkan bahawa curva adalah tempat yang diberi kepada golongan yang tidak berkemampuan untuk membeli tiket bagi tempat duduk yang mahal dalam stadium, kebiasaanya diletakkan di belakang gol. Zaman berganti zaman, curva menjadi lokasi wajib bagi setiap ultras menjadikannya sebagai markas mereka bersorak dan berdiri 90 minit. Kebiasaanya, di curva lah aksi-aksi menarik di pertontonkan sebagai tanda sokongan misalnya dalam pembakaran suar, pertunjukkan tifo dan paparan koreografi.

3. Corteo

Perarakan ultras beramai-ramai dengan bendera, banner dan chants dikenali sebagai corteo. Sambil berarak, ultras akan menyanyikan pelbagai lagu semangat mengiringi corteo mereka. Lazimnya corteo dimulakan sekumpulan kecil dan diikuti orang ramai menjadi perarakan besar. Corteo adalah penting dalam menunjukkan kegerunan kepada pihak lawan. Ia dapat menjadi senjata yang boleh melemahkan semangat pihak lawan disaat menyaksikan segerombolan tentera yang mereka perlu hadapi.

4. Tifo

Tifo berasal dari perkataan itali, merupakan salah satu elemen penting dalam ultras. Ia adalah satu paparan koreografi yang membentuk imej dan tulisan. Tifo dilakukan dalam skala yang ramai dan disiplin yang mantap diperlukan dalam membentuk koreografi paparan tersebut. Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti plastik, kertas yang membentuk paparan, bendera dan banner yang besar, paper rolls dan sebagainya bergantung kepada kreativiti penyokong.

5. Capo

Ketua yang memimpin sesuatu krew atau tentera digelar Capo yang berasal dari perkataan itali. Disiplin seseorang ultras turut mewajibkan crew ultras untuk mengikut setiap arahan yang diberikan oleh capo. Ini bagi memastikan keseragaman dan setiap choreo yang mahu dilakukan dapat dilakukan dengan jayanya. Crew adalah dilarang sama sekali berdiri di tempat capo iaitu di bahagian bawah sekali bagi mengelakkan kesesakan yang akan mengakibatkan arahan tidak sampai dengan lancarnya. Seseorang capo harus bersifat tegas kerana capo adalah dipandang tinggi dalam ultras kerana nadi kelancaran sesuatu perjalanan bergantung kepada capo.

6. Flares dan Bom asap

Ultras tanpa suar (flares) adalah sesuatu yang tidak seimbang ibarat pantai yang tidak berombak. Disiplin dalam pembakaran flares adalah suatu yang seni. Ramai orang yang menyalah anggap bahawa ultras yang membakar adalah samseng bolasepak. Penulis percaya penggunaan flares dikalangan ultras adalah berdisiplin dan terkawal. Seseorang ultras bijak yang membakar flares akan memadamkan sendiri flares yang dibakar dan tidak dibaling ke padang kerana ia boleh menggangu perlawanan. Memegang flares dan membakar bom asap adalah sesuatu penghormatan dari ultras kepada pasukan di samping menimbulkan rasa gerun kepada pihak lawan. Kontroversi mengenai pembakaran flares dan bom asap haruslah diredakan memandangkan disiplin ultras dalam mengendalikan instrument tersebut adalah terkawal.

7. Bagaimana mengenal ultras

Dalam artikel Ultras Malaya menafsirkan bahawa seseorang ultras itu tidak boleh dilihat dengan pakaian (dress code). Lazimnya seseorang ultras dikenali dengan hooded, scard/mafla yang menutupi mukanya, dan tidak mengikuti trend berpakaian seseorang peminat bolasepak. Baju yang dipakai juga tidak mempunyai logo kelab. Hanya kawan baik akan mengenal seseorang ultras dan Ultras itu bukan satu trend tetapi jiwa, fenomena dan budaya.

8. 4 teras dalam Ultras

1) Tidak berhenti menyanyi atau chanting semasa perlawanan, tidak kira keputusannya.
2) Tidak duduk semasa perlawanan.
3) Hadir sebanyak mungkin perlawanan (Home & Away), tidak mengira kos dan jarak.
4) Kesetiaan kepada lokasi ultras. (Curva)

9. Perbezaan Ultras dan Hooligans.

Hooliganism lebih kepada pergaduhan antara kelab. Berbeza dengan Ultras walaupun kadangkala boleh menjadi ganas, kebanyakan perlawanan berlangsung tanpa insiden pergaduhan. Ultras adalah seni. Seni flares, Tifo dan choreo. Seseorang ultras tidak akan menyerang, namun jika diserang pertahankan diri adalah menjadi keutamaan. “Ultras never leave man behind; this is brotherhood, blood in blood out”

10. Kesimpulan

Budaya ultras masih lagi baru di Malaysia mahupun sudah dimulakan Ultras Malaya sejak tahun 2007 lagi. Namun dek kesedaran anak muda dalam memperjuangkan hak membangunkan sukan bola sepak di Malaysia, Ultras di setiap negeri terbit bagai cendawan selepas hujan termasuklah firma ini untuk memeriahkan lagi fenomena Ultras di Malaysia. Semoga kehadiran jiwa-jiwa ini dapat mengembalikan kegemilangan Liga Malaysia.

“If you are ashamed of your colors, you better seek for another flag”-Ultras Malaya

Rujukan:

Penulis Guerrero Eijal
http://en.wikipedia.org/wiki/Tifo
http://en.wikipedia.org/wiki/Curva_(stadia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultras
http://www.ultrasmalaya.net/
















__________________

Rumah Lelong Johor | Rumah Murah Johor | FB Rumah Lelong Johor
----------------------------------------------------------------------------------
Agen Emas Public Gold Johor

Last edited by amy@promatt; Yesterday at 03:41 PM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 23-12-2012, 05:24 PM
aspil1 aspil1 is offline
Active Member

aspil1's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,414
Poster Rank: #1660
Thanked 4 Times
Active Level
My Mood:
Default

jersey johor pun launch ms 29hb tu nnt..
cmne design jersey Kappa tu nnt..huhu...
sapa2 kt area JB leh la meramaikan suasana..
kalo kawan masih duk BBU mmg kawan dh gi ni..hehe
Reply With Quote
  #3  
Old 23-12-2012, 05:27 PM
amy@promatt amy@promatt is offline
Legendary Member

amy@promatt's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Jul 2009
Location: www.lelongbank.com
Posts: 17,342
Poster Rank: #114
Blog Entries: 1
Thanked 386 Times
Active Level
My Mood:
Default

tt letak gambar kat first post tue...baru semarak skit....jom fan johor...semarakkan kebangkitan bola johor semula....
__________________

Rumah Lelong Johor | Rumah Murah Johor | FB Rumah Lelong Johor
----------------------------------------------------------------------------------
Agen Emas Public Gold Johor
Reply With Quote
  #4  
Old 23-12-2012, 05:29 PM
yussys yussys is online now
Well-Known
Member

yussys's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Mar 2011
Location: sibol - larkin
Posts: 6,935
Poster Rank: #502
Thanked 8 Times
Active Level
Default

mcm best jer.. hehehee
Reply With Quote
  #5  
Old 23-12-2012, 05:33 PM
momoque momoque is offline
Super Active Member

momoque's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2011
Posts: 4,845
Poster Rank: #777
Thanked 5 Times
Active Level
My Mood:
Default

kt angsana tu ape lg xtvtnye? ade dpt free gift x? jersi free kee
Reply With Quote
  #6  
Old 23-12-2012, 05:40 PM
@SwooshGoldex @SwooshGoldex is offline
Active Member

@SwooshGoldex's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2007
Location: Johor Bahru
Posts: 1,184
Poster Rank: #3119
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by amy@promatt View Post
tt letak gambar kat first post tue...baru semarak skit....jom fan johor...semarakkan kebangkitan bola johor semula....
bereh bro...
__________________
All banners are advertisements only SwooshGoldex does not endorse or vouch for any advertisers.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-12-2012, 06:04 PM
@SwooshGoldex @SwooshGoldex is offline
Active Member

@SwooshGoldex's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2007
Location: Johor Bahru
Posts: 1,184
Poster Rank: #3119
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

__________________
All banners are advertisements only SwooshGoldex does not endorse or vouch for any advertisers.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-12-2012, 06:30 PM
sonOFjawa sonOFjawa is offline
Active Member

sonOFjawa's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Mar 2008
Location: putarJaya_18
Posts: 2,220
Poster Rank: #1800
Thanked 17 Times
Active Level
My Mood:
Default

Allah Peliharakan sultan,,,,,,,,,
Reply With Quote
  #9  
Old 23-12-2012, 07:42 PM
eddieceng eddieceng is offline
Normal Member

eddieceng's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Aug 2012
Posts: 125
Poster Rank: #12762
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

ada gambar utk jersey atau t-shirt johor fan club ke.. ada org jual tak t-shirt harimau selatan ni..
Reply With Quote
  #10  
Old 23-12-2012, 07:44 PM
amy@promatt amy@promatt is offline
Legendary Member

amy@promatt's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Jul 2009
Location: www.lelongbank.com
Posts: 17,342
Poster Rank: #114
Blog Entries: 1
Thanked 386 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by eddieceng View Post
ada gambar utk jersey atau t-shirt johor fan club ke.. ada org jual tak t-shirt harimau selatan ni..
kat angsana nnti tue ader xsilap bro......boleh beli trus kat sana.....
__________________

Rumah Lelong Johor | Rumah Murah Johor | FB Rumah Lelong Johor
----------------------------------------------------------------------------------
Agen Emas Public Gold Johor
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 09:32 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE