Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 5,347
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 29,326
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 21,680
More...
Reply
 
Thread Tools
  #31  
Old 11-07-2012, 06:10 PM
rizalstudio rizalstudio is offline
Super Active Member

rizalstudio's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,586
Poster Rank: #1449
Thanked 657 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by rocketeer999 View Post
ini dapat kt bro Adar mmg point la ni
naper ngan dia?
__________________
Quote:
My Life is My Parents Biggest Television
“Seandainya engkau menyampaikan keburukan saudaramu, Jika itu benar, maka bererti kamu sudah membuka aib saudaramu, dan jika itu salah, maka engkau sudah melakukan fitnah “
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #32  
Old 11-07-2012, 06:38 PM
mynameis mynameis is offline
Active Member

mynameis's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2012
Posts: 2,169
Poster Rank: #1721
Thanked 5 Times
Active Level
My Mood:
Default

Kejap kejap tolong betulkan kefahaman aku klu silap k.poligami tu sunnah rasulallahke atau termaktub dlm quran.dalam surah an-nisa klu x salah aku.Allah berfirman'dan jika kamu takut tidak dpt berlaku adil tehadap perempuan yatim(bila kamu mengahwininya) maka kahwinilah wanita-wanita lain yg kamu senangi dua,tiga atau empat.kemudia jika kamu takut tidak dapat berlaku adil,maka kahwinilah seoarang sahaja atau hamba-hamba yg kamu miliki'.rasulallah mempunyai 9 isteri.baginda mula berpoligamin selepas kematian siti khadijah.jika ikut sunnah,lelaki boleh kawin smp sembilan tetapi dengan syarat selepas kematian isteri pertama.bukankah sunnah itu bermaksud perbuatan atau kata2 nabi yg dijadikan dalil hukum dan ikutan.atau sebenarnya poligami itu adalah hukum yg dibolehkan dalam quran,tetapi bagaimana melayari hidup berpoligami dan tujuan sebenar poligami dibenarkan dilaksanakn oleh lelaki dimanifestasikan dalam kehidupan nabi saw.mohon diperbetulkan klu salah
Reply With Quote
  #33  
Old 11-07-2012, 06:54 PM
pajamada pajamada is offline
Super Active Member

pajamada's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Apr 2011
Location: Ranah Minang
Posts: 2,988
Poster Rank: #1228
Blog Entries: 4
Thanked 1,317 Times
Active Level
My Mood:
Default

kebanyakan prempuan mmg ditanam sifat possessive dlm diri dierang.
Reply With Quote
  #34  
Old 11-07-2012, 07:05 PM
bahas18 bahas18 is offline
Active Member

bahas18's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Nov 2007
Location: sandakan
Posts: 2,157
Poster Rank: #1733
Thanked 25 Times
Active Level
Default

Pertama2 poligami hukumnya harus.
Sebahagian ulama termasuk Dr. Yusof Al-Qardawi berpendapat poligami sebagai 'rukhsoh' (keringanan) dalam permasalahan tertentu dan bukannya digalakkan.

Pendapat sebahagian ulama yg lain mengatakan "poligami" sebagai 'sunnah'.
Tetapi sebahagian besar ulama berpendapat "monogami" sebagai 'sunnah' bukannya poligami atas alasan Rasulullah bermonogami selama 25thn berbanding berpoligami selama 10thn. So, kiranya monogami lebih mendominasi dalam sepanjang hayat rasulullah berbanding poligami.

Jika diambil kira semua perlakuan Nabi(tiada pengecualian) termasuk sebagai 'sunnah' maka boleh la mengatakan penceraian dan perhambaan juga dikategori sebagai sunnah kerana pernah dilakukan oleh Nabi.

Wallahu`alam.
__________________
Sabda Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam: “Barangsiapa yang berbohong dengan menggunakan namaku maka dia telah menempah tempat duduknya dalam neraka” [Diriwayatkan oleh al-Bukhari – no: 1291 dan Muslim – no: 4]
Reply With Quote
  #35  
Old 11-07-2012, 07:35 PM
AureLia AureLia is offline
Well-Known
Member

AureLia's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Nov 2008
Location: Kuala Lumpur
Posts: 7,697
Poster Rank: #387
Thanked 313 Times
Active Level
My Mood:
Default

Bila nak berpoligami, terus keluarkan dalil, ia adalah SUNNAH. Tapi bab hukum2 Islam yg lain seperti Solat & Puasa, tak mau plak ikut Sunnah. Rasulullah berpoligami adalah utk menyelamatkan maruah wanita2 yg kehilangan suami semasa perang, tapi suami2 hari ini mahu berpoligami atas sebab apa? Semata2 kerana nafsu, perasaan, cinta? Kalau betul nak ikut Sunnah, kenapa kahwin dengan anak dara? Kenapa tak kahwin dengan janda anak 5?

Sepatutnya kalau nak berpoligami, haruslah benar2 ada sebab yg kukuh, seperti isteri pertama tak mampu memberikan zuriat, isteri pertama ada penyakit, isteri pertama tak lama lagi naik kiok, isteri pertama tak mampu memberikan kepuasan zahir dan batin yg mengikut piawaian suami, isteri pertama ada masalah2 yg dia tak mampu selesaikan, isteri pertama duduk atas kerusi roda dan banyak lagi... apabila KESEMUA tak dapat diselesaikan, maka barulah ada alasan yg benar2 KUKUH utk berpoligami. Bukannya saja2 kerana NAFSU. Sedangkan nafsu itu adalah medan pertempuran TERBESAR.

So tak salah sebenarnya nak berpoligami, malah isteri yg benar2 waras dan tau hukum-hakam agama, tidak akan mempersoalkan poligami. Majoriti isteri2 yg mempersoalkan poligami adalah kerana ATTITUDE suami itu sendiri yg sebenarnya belum mampu memegang dunia & akhirat secara seimbang, tapi bernafsu BESAR nak berkahwin 2. Malah tiada alasan yg benar2 kukuh utk bernikah lagi satu, sedangkan isteri masih mampu memberikan kepuasan zahir & batin kpd suami. Lainlah cerita kalau isteri benar2 ada masalah yg memang dah tak mampu diselesaikan, melainkan dengan cara bernikah lagi 1.

So dalam hal ini, lelaki aka suami jangan terlalu menyalahkan perempuan yg membantah poligami, kerana jika anda mempunyai akhlak yg hebat, dunia & akhirat di bawah tapak kaki anda, isteri mana yg tak mahukan Payung Emas? Jadi, BETULKAN mentaliti dan attitude anda sendiri sebelum anda menuding jari kpd para wanita.
__________________
~ If you are depressed, you are living in the past. If you are anxious, you are living in the future.
If you are at peace, you are living in the present. ~

Last edited by AureLia; 11-07-2012 at 07:38 PM..
Reply With Quote
  #36  
Old 11-07-2012, 07:53 PM
sharemalaysia sharemalaysia is offline
Legendary Member

sharemalaysia's Avatar
 
Trader Rating: (234)
Join Date: Feb 2010
Location: Johore
Posts: 10,032
Poster Rank: #264
Blog Entries: 1
Thanked 380 Times
Active Level
My Mood:
Default

hmm.. masih tercari2 cara melaksanakan tugas suami seadil mungkin supaya tiada pertikaian.

Ni je perasan dah adil... atau perenpuan yang x pernah cukup2..
Reply With Quote
  #37  
Old 11-07-2012, 09:12 PM
papabaik papabaik is offline
Super Active Member

papabaik's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2012
Posts: 4,229
Poster Rank: #850
Thanked 140 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Shiema_Kheiri View Post
Bila nak berpoligami, terus keluarkan dalil, ia adalah SUNNAH. Tapi bab hukum2 Islam yg lain seperti Solat & Puasa, tak mau plak ikut Sunnah. Rasulullah berpoligami adalah utk menyelamatkan maruah wanita2 yg kehilangan suami semasa perang, tapi suami2 hari ini mahu berpoligami atas sebab apa? Semata2 kerana nafsu, perasaan, cinta? Kalau betul nak ikut Sunnah, kenapa kahwin dengan anak dara? Kenapa tak kahwin dengan janda anak 5?

Sepatutnya kalau nak berpoligami, haruslah benar2 ada sebab yg kukuh, seperti isteri pertama tak mampu memberikan zuriat, isteri pertama ada penyakit, isteri pertama tak lama lagi naik kiok, isteri pertama tak mampu memberikan kepuasan zahir dan batin yg mengikut piawaian suami, isteri pertama ada masalah2 yg dia tak mampu selesaikan, isteri pertama duduk atas kerusi roda dan banyak lagi... apabila KESEMUA tak dapat diselesaikan, maka barulah ada alasan yg benar2 KUKUH utk berpoligami. Bukannya saja2 kerana NAFSU. Sedangkan nafsu itu adalah medan pertempuran TERBESAR.

So tak salah sebenarnya nak berpoligami, malah isteri yg benar2 waras dan tau hukum-hakam agama, tidak akan mempersoalkan poligami. Majoriti isteri2 yg mempersoalkan poligami adalah kerana ATTITUDE suami itu sendiri yg sebenarnya belum mampu memegang dunia & akhirat secara seimbang, tapi bernafsu BESAR nak berkahwin 2. Malah tiada alasan yg benar2 kukuh utk bernikah lagi satu, sedangkan isteri masih mampu memberikan kepuasan zahir & batin kpd suami. Lainlah cerita kalau isteri benar2 ada masalah yg memang dah tak mampu diselesaikan, melainkan dengan cara bernikah lagi 1.

So dalam hal ini, lelaki aka suami jangan terlalu menyalahkan perempuan yg membantah poligami, kerana jika anda mempunyai akhlak yg hebat, dunia & akhirat di bawah tapak kaki anda, isteri mana yg tak mahukan Payung Emas? Jadi, BETULKAN mentaliti dan attitude anda sendiri sebelum anda menuding jari kpd para wanita.
Alhamdulillah saudari.

Mmg tepat pemahaman saudari tentang poligami ini. Sebenarnya, Allah bagi green light, DENGAN SYARAT2.

Kita tengok juga Nabi Muhammad SAW berpoligami dengan siapa? SEMUANYA DENGAN JANDA2, SINGLE MOTHERS, ada YG TUA DAH PUN... seorang saja yg Rasul kawin masih Anak Dara dan muda iaitu dengan Aishah.

Lelaki sekarang nak poligami (konon ikut Sunnah), tapi gi cari yg muda2... yg anak2 dara.. ITU KAH IKUT SUNNAH?

Dan arahan kawin sampai 4 ni kena baca betul2 ayat Quran nya. BACA ELOK2 ni ya saudara2, jgn skip2.. baca satu persatu:

Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim, maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.

Jadi maknanya, Allah kata, lebih BAIK kawin seorang. Kerana kawin 4 boleh senang utk kamu jadi tak adil (berlaku zalim).

Dah rasa setaraf keadilan saudara2 dgn Rasulullah ke? Silalah kawin 4 kalau camtu.
__________________
"Quran Is Easy. Do You Not Want To Learn?"
Bacalah Terjemahan Al-Quran Agar Anda Mendapat Petunjuk Dari Allah
Reply With Quote
  #38  
Old 11-07-2012, 09:26 PM
G-Trader G-Trader is offline
Super Active Member

G-Trader's Avatar
 
Trader Rating: (13)
Join Date: Apr 2010
Posts: 2,558
Poster Rank: #1465
Thanked 5 Times
Active Level
My Mood:
Default

yg mi abg salleh yaacob arif rasenye
__________________
NEW TRADER
...Hidup ini hanya sementara..Redhailah HambaMU ini...
Reply With Quote
  #39  
Old 11-07-2012, 09:34 PM
sharemalaysia sharemalaysia is offline
Legendary Member

sharemalaysia's Avatar
 
Trader Rating: (234)
Join Date: Feb 2010
Location: Johore
Posts: 10,032
Poster Rank: #264
Blog Entries: 1
Thanked 380 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Alhamdulillah saudari.

Mmg tepat pemahaman saudari tentang poligami ini. Sebenarnya, Allah bagi green light, DENGAN SYARAT2.

Kita tengok juga Nabi Muhammad SAW berpoligami dengan siapa? SEMUANYA DENGAN JANDA2, SINGLE MOTHERS, ada YG TUA DAH PUN... seorang saja yg Rasul kawin masih Anak Dara dan muda iaitu dengan Aishah.

Lelaki sekarang nak poligami (konon ikut Sunnah), tapi gi cari yg muda2... yg anak2 dara.. ITU KAH IKUT SUNNAH?

Dan arahan kawin sampai 4 ni kena baca betul2 ayat Quran nya. BACA ELOK2 ni ya saudara2, jgn skip2.. baca satu persatu:

Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim, maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.

Jadi maknanya, Allah kata, lebih BAIK kawin seorang. Kerana kawin 4 boleh senang utk kamu jadi tak adil (berlaku zalim).

Dah rasa setaraf keadilan saudara2 dgn Rasulullah ke? Silalah kawin 4 kalau camtu.
agak2 la nak setaraf Rasul..
Reply With Quote
  #40  
Old 11-07-2012, 09:37 PM
chor kueyteaw chor kueyteaw is online now
Active Member

chor kueyteaw's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,232
Poster Rank: #2861
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Pendapat saya pulak..pokok pangkal terletak pada suami...beri tunjuk ajar yg baik dr segala segi..amal makruf nahi mungkar...nilai diri sendiri berkemampuan atau tidak...insyaallah segalanya lancar...ini x..nk fahamkan isteri bab aurat pun payah..inikan pula nk fahamkan bab poligami...sebabtu kita tengok kebanyakan cendiakawan agama islam tiada masalah bab poligami sebab isteri2 dia org faham..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 09:43 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE