Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 26,894
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 57,523
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 44,488
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 30-11-2010, 04:06 PM
tebbaloi tebbaloi is offline
Legendary Member

tebbaloi's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Mar 2009
Posts: 13,445
Poster Rank: #176
Thanked 448 Times
Active Level
Default ` Kenapa Perlu Trim Pendek Bulu Kemaluan?

disebabkan rame yg mengadu gatal selepas bulu kemaluan/ketiak di cukur, maka saya dengan rasminya menukar tajuk thread ni dari Kenapa Perlu Cukur Bulu Kemaluan? ke Kenapa Perlu Trim Pendek Bulu Kemaluan?

Sebenarnya ada ramai diantara kita yang tak pernah cukur bulu ari-ari sampai bertahun-tahun lamanya sehingga tercipta satu cerita kelakar. Ceritanya begini:

Ada seorang budak perempuan berumur 8 tahun memanjat pokok rambutan ditepi jalan. Lalu Pak Haji dan terpandang budak diatas pokok rambutan yang tidak memakai seluar dalam. Dipanggil budak itu turun dan diberikan RM5.

“Nah ambil duit ini,balik rumah tak payah panjat lagi!”

Apabila sampai dirumah, ditunjukkan kepada ibunya duit yang telah diberi oleh Pak Haji itu kerana memanjat pokok rambutan. Jadi si ibu terfikir, jika anak boleh dapat RM5 mungkin dia akan dapat RM10. Keesokkan hari si Ibunya pula panjat pokok rambutan sambil memetik buah rambutan dan menunggu Pak Haji yang kebiasaan akan lalu kearah situ.

Maka lalulah Pak Haji dan terpandang si ibu memanjat pokok dengan berbaju t-shirt dan kain batik tanpa seluar dalam lalu dipanggil si ibu turun.

“Nah Jah, ambil 50sen ni!”…tercenggang si ibu dan bertanya kepada Pak Haji kenapa dia hanya dapat 50sen sahaja sedangkan anaknya dapat RM5. “Ambil duit ini beli pisau cukur!”… Pak Haji suruh beli pisau cukur kerana si ibu tak pernah cukur…?%$.




Ada yang tak pernah kisah hal hal bercukur. Setengah makcik, pakcik yang selalu mengaji atau belajar hal agama, bab lain-lain tekun mengaji tapi datang bab bercukur tak pernah ambil kisah.

Kenapa perlu untuk bercukur?


Dari sudut Islam:

Quote:
Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a bahawa:

“Rasulullah SAW menjadualkan bagi kami paling lama 40 hari, supaya tidak lupa mengunting kumis, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu-bulu ari”. (HR Muslim, Ibnu Majjah,Ahmad,Tirmidzi,Nasai dan Abu Daud)

Maksudnya, paling lama pun 40 hari memang kena servis bahagian-bahagan tersebut. Ada yang tak tahu so memang tak buat, tapi yang dah tahu pun tak buat jugak. Sampai ada yang tak pernah bercukur sampai bertahun-tahun lamanya. Tebal macam hutan belantara Amazon jadiknya.

Dan antara dialog Rasulullah SAW dengan Iblis,

Pertanyaan Nabi:


“Siapakah orang yang paling engkau lebih sukai?”

Jawab Iblis:

“Lelaki dan perempuan yang tidak mencukur atau mencabut bulu ketiak atau bulu ari-ari (bulu kemaluan) selama 40 hari. Di situlah aku mengecilkan diri, bersarang, bergantung, berbuai seperti pijat pada bulu itu.”

Didalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Jabir larangan mendatangi isteri tengah malam sebelum bersisir lebih dahulu dan mencukur bulu ari-ari bagi orang yang baru pulang dari perjalanan jauh.

Kerana itu, penting untuk mencukur bulu ari-ari dan membersihkannya untuk mencegah kutu dan bau yang tidak enak.




Dari sudut saintifik:

Quote:
Kawasan bulu ari-ari adalah kawasan mudah berpeluh dan banyak keluar peluh. Kalau malas cukur bulu tersebut, maka akan lebih banyak keluarkan peluh. So, bilakena kesan bahan kumuh dari badan serta najis-najis lain, mungkin amat sukar untuk dihilangkan. Lama kelamaan ia mendatangkan bau yang kurang enak. Tambahan pula, mencukur bulu ari-ari boleh mencegah daripada pembiakan kutu. Selain itu, ia juga membantu penjagaan kulit di kawasan kemaluan.
Rajin rajin lah bercukur. Bukan susah pon kan. Jangat ingat benda kat dalam dalam tak payah nak ambil kisah. Kecantikan ‘dalaman’ tu sebenarnya boleh mempengaruhi cantik luaran seseorang… Selamat Bercukur !

KOMEN, TIPS ATAU CARA BERCUKUR DENGAN BAIK OLEH WARGA CG

Quote:
Originally Posted by istinggar View Post
Kalau kau tak pernah rapi benda tu memang akan rasa tajam-tajam, lepas tu gatal-gatal. Petuanya ialah ko gunting je dulu, kekalkan parasnya jangan sampai boleh balut jari kelingking. Bila ko dah biasa paras pendek, ko boleh cuba cukur, kulit ko akan jadi agak lali dengan ketajaman tu.

Haishhhh dengan aku sekali 'ter'melekat kat topik nehh
Quote:
Originally Posted by Berubah la woi View Post
pakai gunting hati2...tersepit teloq...perghh...teringat 3hari 3 mlm...
sb dh kena...nak malu apa///hahahahhaa
Quote:
Originally Posted by mrlan09 View Post

.........pakai veet...
Quote:
Originally Posted by janggut_X View Post
biasakan cukur licin,lepas mandi letak bedak baby tu.pasti isteri/wife korang suke punye.caye la.ako agak agak jer ni.
Quote:
Originally Posted by tm1 View Post
AKu guna gunting/ketam letrik je..alaa baru belas2 ringgit. Senang, cepat, kurang risiko luka. Hasilnya mmg hensem utk laki, mmg cute utk pmpuan..geram je tgk.
Quote:
Originally Posted by fido_figos View Post
em...cadangan ak,ape kata tiap2 minggu pada ari jumaat anda cukur or trim bulu2 di keti dan kema anda...jika selalu dilakukan akan jadik 3 in 1...

1)dapat pahala sunat
2)anda menjadi bersih dan keti serta kema anda x berbau.
3)bila da biasa buat, anda x akan berasa gatal2 lagi.insyaallah

Last edited by tebbaloi; 30-11-2010 at 08:55 PM..
Reply With Quote
The Following 58 Users Say Thank You to tebbaloi For This Useful Post:
alkiswah (29-02-2012), aragonkl (01-03-2012), arh (27-02-2012), astrowan (30-11-2010), azlalchedin (27-02-2012), c(*-*)o (30-11-2010), cikgu88 (28-02-2012), ckama33 (30-11-2010), drinho (30-11-2010), ebizz (01-01-2011), eday84 (27-02-2012), effies (01-12-2010), ejalmlk (30-11-2010), emkayzack (30-11-2010), fakhrun (30-11-2010), FAUZEY_FX (27-02-2012), fitxleaf (27-02-2012), GamezStar (30-11-2010), gebang (30-11-2010), gengjawa (28-02-2012), GhostTrader (27-02-2012), hasrulrizal (29-02-2012), herokicap (29-02-2012), Hidier (27-02-2012), janggut_X (30-11-2010), kenzo816 (07-03-2012), kunta25 (30-11-2010), lan_mcd (30-11-2010), Looprevil (09-12-2012), mafyas (28-02-2012), manmd (27-02-2012), mdsalem (09-12-2012), mint (01-12-2010), mns9178 (30-11-2010), mokhaan81 (02-01-2011), mrfs1978 (09-12-2012), Nars (09-12-2012), okada_kodo (27-02-2012), orbitmuo (30-11-2010), otaida00taj (30-11-2010), owen (30-11-2010), oxygenO2 (30-11-2010), pagiygglpkinisdhtrg (29-02-2012), powell (29-02-2012), pringgmas (02-12-2010), Que (02-12-2010), S.Y.E.D (29-02-2012), sawamura (30-11-2010), SHiNiGaM! (27-02-2012), skateedge (02-12-2010), suprol (01-12-2010), syaq (01-12-2010), TRBC (27-02-2012), wAk2394 (28-02-2012), yustaiping2 (30-11-2010), zamreda (30-11-2010), zerotech (30-11-2010), zerovirus (30-11-2010)
Paid Advertisement
  #2  
Old 30-11-2010, 04:12 PM
GASTER123 GASTER123 is offline
Legendary Member

 
Trader Rating: (59)
Join Date: May 2008
Posts: 15,809
Poster Rank: #127
Thanked 447 Times
Active Level
Default

betul tu..ada org 400hari xcukur pun..
Reply With Quote
  #3  
Old 30-11-2010, 04:12 PM
sawamura sawamura is offline
Advanced Trader

sawamura's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Mar 2010
Location: Trading EJ Sampai Kaye..!!
Posts: 12,452
Poster Rank: #189
Thanked 896 Times
Active Level
My Mood:
Default

good info..
__________________
WTS: Cadar Cotton Patchwork - Nice Design

A Fine Line Between 'Trading' and 'Gambling' Is Called Discipline..
- I Open Each Trade Not Because I Want To.. But Because I Know I Need To..
Reply With Quote
  #4  
Old 30-11-2010, 04:14 PM
zerotech zerotech is offline
Well-Known
Member

zerotech's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Mar 2009
Location: ....BeLuM Tau LaGGii....
Posts: 9,131
Poster Rank: #330
Thanked 106 Times
Active Level
My Mood:
Default

ada beza tak kalau gunting dengan cukur???
__________________
XM.COM
BROKER TERBAIK TANPA REQOUTE DAN REJECTION

CONTEST ARENA
Reply With Quote
  #5  
Old 30-11-2010, 04:15 PM
mrlan09 mrlan09 is offline
Well-Known
Member

mrlan09's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2009
Posts: 7,542
Poster Rank: #438
Thanked 166 Times
Active Level
My Mood:
Default

yg berbulu tebal tu bleh lah trim skit buat macam bandaran trim pokok bunga kat tepi jalan.....
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 30-11-2010, 04:15 PM
tebbaloi tebbaloi is offline
Legendary Member

tebbaloi's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Mar 2009
Posts: 13,445
Poster Rank: #176
Thanked 448 Times
Active Level
Default

nasib baik dah cukur anyway credit to selangor2u
Reply With Quote
  #7  
Old 30-11-2010, 04:18 PM
bob76 bob76 is offline
Legendary Member

bob76's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Jul 2010
Location: Mainland Asia's Southernmost City
Posts: 12,380
Poster Rank: #193
Thanked 13 Times
Active Level
My Mood:
Default

Kalau nak wax boleh x?? cam nak try jer..
Reply With Quote
  #8  
Old 30-11-2010, 04:18 PM
azanney azanney is offline
CG Top Poster Club

azanney's Avatar
 
Trader Rating: (133)
Join Date: Oct 2008
Location: SMS/WASAP O17-372738O
Posts: 48,661
Poster Rank: #14
Thanked 341 Times
Active Level
My Mood:
Default

macamana nak bagi licin sama macam baby???
kalau dah cukur mesti rasa tajam˛...
tak gitu..?
Reply With Quote
  #9  
Old 30-11-2010, 04:19 PM
haudli haudli is offline
CG Top Poster Club

haudli's Avatar

 
Trader Rating: (137)
Join Date: Jul 2009
Location: EXNESS-Broker Scalping Terbaik
Posts: 45,932
Poster Rank: #16
Blog Entries: 4
Thanked 315 Times
Active Level
My Mood:
Default

cukur baru nampak elok...segar sikit...makin laju..
__________________
Reply With Quote
Sponsored Links
  #10  
Old 30-11-2010, 04:19 PM
silverchair959 silverchair959 is online now
Legendary Member

silverchair959's Avatar
 
Trader Rating: (21)
Join Date: Dec 2005
Location: ilhamabadi.my
Posts: 14,656
Poster Rank: #151
Blog Entries: 3
Thanked 48 Times
Active Level
My Mood:
Default

kena cukur gak ker...kalo trim jer takleh ek...cukur kang tajam wooo
Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 12:07 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE