Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 3,529
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 13,368
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 20,810
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 28-02-2009, 11:48 AM
Dzoolhelmi™ Dzoolhelmi™ is offline
Legendary Member

Dzoolhelmi™'s Avatar
 
Trader Rating: (85)
Join Date: Dec 2008
Location: Seremban N9
Posts: 10,447
Thanks (Received): 158
Likes (Received): 2
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to Dzoolhelmi™
Exclamation Sejarah wang kertas Malaysia


Bank Negara Malaysia (BNM) mula mengeluarkan wang kertas Malaysia yang pertama pada tahun 1967 mengandungi jenis nilai $1, $5 $10, $50 dan $100. Wang kertas jenis $1,000 dikeluarkan pada 2 September 1968. Reka bentuk asal bagi kesemua wang kertas ini adalah sama bagi semua jenis nilai iaitu muka depannya mengandungi potret DYMM Yang Di-Pertuan Agong yang pertama berserta dengan perkataan Bank Negara Malaysia dan ditandatangani oleh Gabenor BNM Tun Ismail Bin Mohamed Ali. Muka belakang wang kertas mengandungi logo BNM dan dihiasi dengan bentuk geometri

Sempena pelaksanaan rasmi sistem ejaan baru Bahasa Malaysia pada 16 Ogos 1972, BNM telah menggunakan sistem ejaan baru dalam percetakannya tapi masih mengekalkan reka bentuk wang kertas yang sama. Contohnya perkataan "SA-PULOH" ditukarkan kepada "SE-PULUH" pada muka depan wang kertas jenis nilai $10. Pada tahun 1976, langkah keselamatan tambahan iaitu imej pendam (latent image) telah digunakan dimana angka Arab akan timbul kelihatan apabila wang kertas ini dicondongkan sedikit pada suatu sudut.

Pada awal tahun 1982, wang kertas yang dikeluarkan ditandatangani oleh Gabenor BNM baru Tan Sri Aziz Bin Hj Taha. Pada 1 September 1982, BNM telah mengeluarkan 2 jenis nilai baru $20 dan $500. Wang kertas baru pada keseluruhanya mempunyai reka bentuk baru dan mencerminkan kebudayaan Malaysia. Tera air kepala harimau pada muka depan siri lama telah digantikan dengan potret DYMM Yang Di-Pertuan Agong yang pertama. Wang kertas keluaran baru sejak September 1983 dicetak dengan sketsa bangunan atau mercu tanda penting di ibu kota. Saiz ukuran wang juga lebih kecil berbanding dengan wang kertas siri terdahulu.

Pada Februari 1996, BNM telah memperkenalkan RM2 (wang kertas Malaysia dikenali sebagai Ringgit Malaysia,RM). Justeru mata wang jenis nilai RM1, RM5, RM10, RM50 dan RM100 turut diperkenalkan dan direka dengan ciri-ciri keselamatan yang baru. Selepas krisis ekonomi pada tahun 1998, RM500 dan RM1000 telah diberhentikan pengunaannya.

Aku cedok kat sini
__________________
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #2  
Old 28-02-2009, 11:51 AM
AlchemisT AlchemisT is offline
Permanently Banned -
Newbie hacker password stealer

 
Trader Rating: (21)
Join Date: Feb 2008
Location: Johor
Posts: 11,722
Thanks (Received): 332
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via ICQ to AlchemisT Send a message via AIM to AlchemisT Send a message via MSN to AlchemisT Send a message via Yahoo to AlchemisT Send a message via Skype™ to AlchemisT
Default

kat mana duit kertas dicetak???
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #3  
Old 28-02-2009, 12:01 PM
green21 green21 is offline
Regular

green21's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jan 2009
Location: seluruh Malaysia
Posts: 111
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Kat New Zealand tak silap.
@ pun kat US
__________________
Just For Ads
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #4  
Old 28-02-2009, 12:05 PM
nash_d nash_d is offline
Active Member

nash_d's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2008
Posts: 2,287
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

kalau ada gambar kilang duit, best gak tu.. tingin jugak nk tengok mcm mana duit di cetak...
__________________
zzzzzzzzzz
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #5  
Old 28-02-2009, 12:07 PM
putat76 putat76 is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2008
Location: Selayang-Kota Damansara-Kajang-Muar
Posts: 4,909
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by nash_d View Post
kalau ada gambar kilang duit, best gak tu.. tingin jugak nk tengok mcm mana duit di cetak...
kat astro tu hari ada
tapi duit euro la
__________________
[CENTER][SIZE="3"]013 3585411[/SIZE][/CENTER]
[CENTER][SIZE="3"][URL="http://www.carigold.com/portal/forums/showpost.php?p=2108454&postcount=987"][COLOR="Red"][SIZE="3"]Khidmat Pemasangan NGV, [/SIZE][/COLOR] [/URL][/SIZE][/CENTER]
[SIZE="3"][COLOR="Blue"][URL="http://210.48.146.119/portal/forums/showpost.php?p=3141894&postcount=1"][CENTER]birthday anda dalam kalender ISLAM[/CENTER][/URL][/COLOR][/SIZE][CENTER][URL="http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.nsgallery.webs.com/&usg=AFQjCNHuGs7xBsehxqTr8R7p51NKZnfQaw"]layan jamu la pulak[/URL][/CENTER]
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #6  
Old 28-02-2009, 12:11 PM
rizzmerr76 rizzmerr76 is offline
Active Member

rizzmerr76's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,212
Thanks (Received): 58
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to rizzmerr76 Send a message via Skype™ to rizzmerr76
Default

Kat BNM ad jual buku sejarah matawang Msia dari zaman penjajah lagi...semua no siri dan jenis bleh dirujuk...siap ada nilai muka dan nilai skarang....kalau duit sa-puloh tu dlm nilai rm100....saper yg ada duit syiling lama pon ad nilai..nilai sejarah.... ada simpan koleksi duit lama tapi tak bnyak....
__________________
brotherhood.....
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #7  
Old 28-02-2009, 12:14 PM
Dzoolhelmi™ Dzoolhelmi™ is offline
Legendary Member

Dzoolhelmi™'s Avatar
 
Trader Rating: (85)
Join Date: Dec 2008
Location: Seremban N9
Posts: 10,447
Thanks (Received): 158
Likes (Received): 2
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to Dzoolhelmi™
Default

duit lama yang banyak sekarang nie duit RM1 je

aku dah lama x jumpa duit RM20

kalau x silap aku warna coklat
__________________
"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #8  
Old 28-02-2009, 12:16 PM
matlan matlan is offline
Super Active

matlan's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Apr 2007
Location: Kuantan <> Shah Alam <> Pasir Puteh
Posts: 7,282
Thanks (Received): 166
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via MSN to matlan Send a message via Skype™ to matlan
Default

material apa utk buat duit kertas??? adakah sama ngan kertas surat khabar atau kertas A4 kat kedai???

sapo tauu..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #9  
Old 02-03-2009, 07:49 PM
sakuratas sakuratas is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2007
Posts: 140
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

duit gambar kijang...seringgit...
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #10  
Old 02-03-2009, 08:56 PM
LoBye LoBye is offline
Active Member

LoBye's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Sep 2008
Location: serian-kch-KLIA-bahau
Posts: 2,406
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by matlan View Post
material apa utk buat duit kertas??? adakah sama ngan kertas surat khabar atau kertas A4 kat kedai???

sapo tauu..
nama jer duit kertas...tp buat dari kapas lerr...
__________________
oneforall.inc & oneforall.inc2 #perangsampailobam
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 07:58 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you