Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Info, Debate

Info, Debate Perkongsian info bermanfaat untuk semua. Perdebatan mengenai sesuatu isu. Semuanya di sini. NO OFFTOPIC.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 25,690
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 56,370
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 43,548
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 05-04-2013, 05:03 PM
biggie80 biggie80 is offline
Super Active Member

biggie80's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Jul 2010
Location: .:depan lappy:.
Posts: 3,246
Poster Rank: #1186
Thanked 814 Times
Active Level
My Mood:
Default Tiada Kolagen Dalam Rumpai Laut


Apa yang anda akan baca di bawah ini mungkin akan mengejutkan. Malah mungkin ada yang tidak mahu menerima kenyataan. Realiti kadangkala sememangnya pahit untuk ditelan. Tetapi inilah pendirian TSM sejak dari dulu lagi. Meskipun kami menerima bantahan dan kecaman dari pelbagai pihak, kami tetap degan pendirian kami. Kebenaran tetap akan kami dedahkan. Contohnya dalam isu rokok, detox rendam kaki, gelang magnet, rokok elektronik dan sebagainya. Sesungguhnya kebenaran itu berada pada kedudukannya yang tersendiri dan tidak akan mampu digugat oleh apa-apapun. Dalam membongkar kebenaran, kami tidak akan menyebelahi kepentingan mana-mana pihak. Baik atau buruk, ia perlu didedahkan agar semua orang tahu.

Kolagen adalah sejenis protein. Terdapat lebih 25 jenis kolagen yang terhasil secara semulajadi di dalam tubuh manusia. Ia membentuk 30% dari jumlah protein dalam tubuh manusia. Tidak dinafikan ia sangat penting untuk tubuh. Ia berfungsi seperti gam pelekat yang melekatkan seluruh bahagian tubuh kita. Seringkali kolagen dikaitkan dengan kesihatan kulit. Ia membantu melambatkan proses penuaan. Bukan membuatkan kulit yang berkedut kembali tegang. Kenyataan ini sepatutnya diambil perhatian.

Bagaimanapun, apabila usia semakin meningkat, degradasi kolagen akan berlaku dan akhirnya menimbulkan kedutan. Oleh sebab itu, ramai pakar kesihatan kulit menasihatkan supaya mengambil langkah untuk merangsang pengeluaran kolagen. Ia dapat memperlahankan proses kedutan. Salah satu caranya ialah mengambil makanan yang tinggi khasiat menghasilkan kolagen di dalam tubuh. Itu tidak bermakna makanan itu 'mengandungi' kolagen.

Rumpai laut yang mendapat sambutan hangat di pasaran hari ini ialah jenis agar yang diekstrak dari spesis Eucheuma Gelidium. Ia sebenarnya sudah lama digunakan dalam masakan terutama untuk membuat kueh agar-agar.

Hari ini, disebabkan penyebaran kononnya ia mengandungi kolagen, ia semakin mendesak orang ramai untuk mendapatkannya malah harganya kini meningkat.

Ia mendapat sambutan di kalangan mereka yang inginkan kulit kelihatan cantik dan licin terutamanya golongan wanita. Seperti biasa masyarakat mudah tertipu dengan apa saja iklan menggunakan teori saintifik yang cuba mengelirukan pengguna. Pencarian TSM tidak menemui apa-apa maklumat tentang kandungan "kolagen" di dalam rumpai laut. Setakat ini tiada kajian saintifik yang mendapati rumpai laut mengandungi kolagen. Malah zat-zat yang membantu menghasilkan kolagen yang banyak boleh ditemui dalam vitamin C seperti buah-buahan citrus, bukan dalam rumpai laut. Buah-buahan itu sendiri tidak mengandungi kolagen. Agak pelik bagaimana mereka boleh mendakwa rumpai laut adalah sumber kolagen terbaik?

Kolagen tidak hadir begitu saja. Dakwaan yang mengatakan adanya 'kolagen mentah' dalam rumpai laut adalah salah. Apatah lagi yang mendakwa 'ibu kolagen'. Tiada kolagen yang didapati dalam bentuk mentah. Orang Jepun yang mula-mula menemui makanan rumpai laut hanya menjadikan ia sebagai sayur-sayuran dan salad dalam hidangan mereka. Jepun tidak memiliki tanah yang luas untuk penanaman, maka mereka beralih kepada sumber lautan.

Iklan-iklan di laman-laman web penjual rumpai laut yang membezakan gambar pengguna sebelum dan selepas jelas menunjukkan dua situasi yang berbeza. Gambar 'SEBELUM' diambil dengan 'cameraphone' dalam keadaan kurang cahaya (underexposure) menyebabkan wajah kelihatan gelap dan kusam manakala gambar 'SELEPAS' pula diambil dalam keadaan cahaya terang (overexposure) menjadikan wajah kelihatan cerah 'berseri'. Ia tidak memerlukan manipulasi digital menggunakan perisian Adobe Photoshop, hanya olahan cahaya sekitar. Ini jelas suatu bentuk penipuan. Bagi TSM dan mereka yang tahu teknik dalam fotografi, ia tentu mudah untuk dijelaskan.

Penghaslilan Produk

Rumpai laut digunakan untuk menghasilkan tiga hydrocolloids iaitu agar, alginat dan carrageenan. Hydrocolloids ialah bahan yang larut dalam air untuk memberikan kelikatan, membentuk gel, untuk menstabilkan produk seperti ais krim (ia menghalang pembentukan kristal supaya ais boleh kekalkan tekstur licin).

Produk kosmetik seperti krim dan losyen kadang-kadang melabelkan kandungan "ekstrak marin", "ekstrak alga", "ekstrak rumpai laut" malah ada yang lebih berani melabelkannya sebagai "marine collagen". Ini mungkin menunjukkan ia mengandungi salah satu hydrocolloids yang diekstrak dari rumpai laut. Alginat dan carrageenan boleh meningkatkan sifat-sifat pengekalan lembapan pada kulit. Yang jelas, ia tidak boleh membuatkan wajah anda kembali remaja setelah kulit anda berkedut. Malah kajian terhadap beberapa spesies rumpai laut kelp, wakame dan nori mendapati ia baik untuk merawat kanser dan thyroid, bukan untuk awet muda.

Hari ini, sudah ada pengusaha produk minuman mendakwa minuman mereka mengandungi kolagen...inilah salah satu perkara yang paling melucukan yang pernah di dengar di abad ini. Ia juga mungkin penipuan terbesar abad ini. Pihak berkuasa sepatutnya lebih tegas dalam menguatkuasakan akta pelabelan produk makanan dan minuman.

Jika anda ingin terus menggunakannya, anda boleh teruskan. Sekurang-kurangnya kulit anda sentiasa kekal lembap dan anda dapat khasiat seperti makan sayur-sayuran. Cuma anda membelanjakan wang yang lebih untuk mendapatkan khasiat sayur-sayuran sedangkan orang lain hanya membelanjakan beberapa ringgit untuk membeli sayuran di pasar.

Dari Mana Untuk Dapatkan Kolagen

Kolagen tidak boleh didapati begitu saja. Anda tidak boleh mendakwa anda mendapat kolagen dengan memakan 'kolagen'. Ia tidak semudah itu. Jika ada orang mendakwa sedemikian, dia mungkin berjenaka atau dia tidak pernah belajar ilmu biologi.

Dakwaan tentang kolagen mentah, kolagen asli atau ibu kolagen dari rumpai laut sebenarnya tidak berasas. Ia sesuatu yang diada-adakan.Orang yang tidak tahu apa-apa tentu mudah diperdaya. Tambahan pula terdapatnya iklan syarikat TM menunjukkan seorang pengusaha rumpai laut yang berjaya di TV. Ia mungkin sedikit sebanyak telah mempengaruhi pemikiran pengguna bahawa "rumpai laut suatu produk yang bagus dan mendapat sambutan luarbiasa sehingga ke luar negara."

Sebenarnya tiada apa yang ajaib tentang rumpai laut. Walaupun ia mengandungi nutrien dan faedah kesihatan, terdapat banyak lagi produk lain dari daratan yang sama atau dapat menandingi khasiatnya.

Kolagen dihasilkan dari dalam tubuh kita. Ia tidak boleh didapati dari luar. Untuk memastikan tubuh kita menghasilkan kolagen, kita perlu mengambil makanan-makanan yang boleh membantu penghasilan kolagen secara semulajadi. Makanan yang boleh membantu penghasilan kolagen ialah sumber vitamin C seperti buah-buahan citrus, sayur-sayuran, tomato, keju, soya, asid amino, ikan dan telur.

Ingat Cantik, ingat vitamin C.
__________________
"....Allah jualah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal kami dan bagi kamu amal kamu. Tidaklah patut ada sebarang pertengkaran antara kami dengan kamu (kerana kebenaran telah jelas nyata). Allah akan menghimpunkan kita bersama (pada hari kiamat), dan kepadaNyalah tempat kembali semuanya (untuk dihakimi dan diberi balasan)"
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 05-04-2013, 05:04 PM
biggie80 biggie80 is offline
Super Active Member

biggie80's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Jul 2010
Location: .:depan lappy:.
Posts: 3,246
Poster Rank: #1186
Thanked 814 Times
Active Level
My Mood:
Default

Sila bincang dengan Ilmiah, kawe juga seorang reseller PMC ni...
__________________
"....Allah jualah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal kami dan bagi kamu amal kamu. Tidaklah patut ada sebarang pertengkaran antara kami dengan kamu (kerana kebenaran telah jelas nyata). Allah akan menghimpunkan kita bersama (pada hari kiamat), dan kepadaNyalah tempat kembali semuanya (untuk dihakimi dan diberi balasan)"
Reply With Quote
  #3  
Old 05-04-2013, 05:05 PM
dookster dookster is offline
Active Member

dookster's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2011
Posts: 1,368
Poster Rank: #2752
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

nice info TT
tq for sharing
Reply With Quote
  #4  
Old 05-04-2013, 05:09 PM
versa versa is online now
Super Active Member

versa's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Mar 2010
Posts: 3,198
Poster Rank: #1204
Thanked 3 Times
Active Level
My Mood:
Default

klau ada perubahan yg baik dlm jangkamasa panjang takde masalah rasanyer...just 2 sen
Reply With Quote
  #5  
Old 05-04-2013, 05:09 PM
orangseni orangseni is offline
Well-Known
Member

orangseni's Avatar
 
Trader Rating: (37)
Join Date: Aug 2010
Posts: 9,268
Poster Rank: #319
Thanked 3 Times
Active Level
Default

kat thread PMC aku, mmg ada bro yg mention tentang "ketiadaan kolagen" nih =)terus aku tukar tajuk thread ... efeknya, barang aku terus xlaku ... bila tukar balik tajuk asal dengan perkataan kolagen , jualan naik balik ...

rumpailaut mmg bagus cuma dr segi kandungan kolagen tuh yg meragukan ...


nih yg sorang bro post kat thread aku ... terim aksih pd beliau ...
Quote:
Originally Posted by asamjawa View Post
rumpai laut mempunyai polysakarida yang tinggi...dengan mudah kata ianya banyak asid amino. Dari segi kolagen ianya tiada langsung. Namun yang kita cairkan rumpai laut dan memasak itu adalah asal bentuk polysakarida didalamnya ada asid amino dan mineral. Ianya memang sesuai untuk kulit dan pembaikkan tisu-tisu sebab setiap sel dan tisu memerlukan asid amino untuk pembinaan dinding sel baru atau memperbaiki sel sel yang rosak. Saya puji TT yang berterus terang dalam hal ini. Saya sokong TT untuk terus memberikan khidmat menjual dan mengedarkan rumpai laut ini... InsyaAllah nanti bila kelapangan saya ceritakan dari segi sains seberapa yang mampu mengenai rumpai laut ini..secara keseluruhan Rumpai laut adalah amat berharga dan bernilai macam tongkat ali.. jagalah rumpai laut...opsss...ruumpai laut nie banyak jenis ..yang dijual TT ini antara yang terbaik....
__________________
KAWAL ASID DENGAN HIMAX5. MEMANG TERBAIK. MACAM-MACAM TESTIMONIAL : http://www.himax5.biz/p/testimonial.html
MACAM2 PRODUK KESIHATAN. CER MASUK : http://kedaisihat2u.blogspot.com/

Last edited by orangseni; 05-04-2013 at 05:15 PM..
Reply With Quote
  #6  
Old 05-04-2013, 05:10 PM
skateedge skateedge is offline
Active Member

 
Trader Rating: (1)
Join Date: Apr 2008
Posts: 780
Poster Rank: #4251
Thanked 4 Times
Active Level
My Mood:
Default

Kolegen dlm rumpai laut masih dlm study.. belom ada bukti sahih wujud kolegen dlm rumpai laut...ni yg aku tau lah... ada rakan di MARDI bg tau masih study pasal kolegen dlm rumpai laut...

tp rumpai laut tu sendiri ada byk kasiat... aku pun makan rumpai laut dr Sabah (warna purple)... bleh nampak perbezaan... kawan aku pernah test warna mcm kuning2 tu... dia alergy, test warna purple elok plak..

so, sambg berbincang....
Reply With Quote
  #7  
Old 05-04-2013, 05:11 PM
biggie80 biggie80 is offline
Super Active Member

biggie80's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Jul 2010
Location: .:depan lappy:.
Posts: 3,246
Poster Rank: #1186
Thanked 814 Times
Active Level
My Mood:
Default

Kena share takut jatuh pada hukum menipu pulak.....huhuhuu
__________________
"....Allah jualah Tuhan kami dan Tuhan kamu. Bagi kami amal kami dan bagi kamu amal kamu. Tidaklah patut ada sebarang pertengkaran antara kami dengan kamu (kerana kebenaran telah jelas nyata). Allah akan menghimpunkan kita bersama (pada hari kiamat), dan kepadaNyalah tempat kembali semuanya (untuk dihakimi dan diberi balasan)"
Reply With Quote
  #8  
Old 05-04-2013, 05:11 PM
dhiaperfumes dhiaperfumes is offline
CG Top Poster Club

dhiaperfumes's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Nov 2009
Posts: 32,890
Poster Rank: #33
Thanked 53 Times
Active Level
Default

biasa kolegen kalau kena air panas mesti rosak sukturnya...
Reply With Quote
  #9  
Old 05-04-2013, 05:25 PM
kyzee_zul kyzee_zul is online now
Active Member

kyzee_zul's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Oct 2009
Posts: 566
Poster Rank: #5340
Thanked 14 Times
Active Level
My Mood:
Default

Oh mcm tu terima kasih kerana share,kira rumpai laut ni bagus kerana tinggi dgn amino acid.bagus utk sape2 yg workout angkat berat2 ni.
Reply With Quote
  #10  
Old 05-04-2013, 05:25 PM
eLLYaNa eLLYaNa is offline
CG Top Poster Club

eLLYaNa's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Apr 2008
Location: Aizawa's Crib
Posts: 26,860
Poster Rank: #47
Blog Entries: 18
Thanked 20 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by skateedge View Post
Kolegen dlm rumpai laut masih dlm study.. belom ada bukti sahih wujud kolegen dlm rumpai laut...ni yg aku tau lah... ada rakan di MARDI bg tau masih study pasal kolegen dlm rumpai laut...

tp rumpai laut tu sendiri ada byk kasiat... aku pun makan rumpai laut dr Sabah (warna purple)... bleh nampak perbezaan... kawan aku pernah test warna mcm kuning2 tu... dia alergy, test warna purple elok plak..

so, sambg berbincang....
aku makan yg kuning pun ade alergi sket. makan yg purple ok.
rambut da kurang gugur. masalah kulit kering da kurang sikit.
nak try yang hijau pulak.

aku rasa xde masalah kalau pengguna nak makan rumpai laut ni.
anggap je la mcm makan ulam.
makan sbb khasiatnye.
utk kesan jangka panjang.
kalau yg makan sbb nak awet muda, xtau lah dapat jadi muda ke tak.
kena la selalu senyum, happy go lucky. akan kelihatan muda.

agaknye sebab da timbul isu rumpai laut xde kandungan kolagen ni la harga makin murah.
baru la aku bole beli borong harga murah. yeeehaaaw.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 01:00 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE