Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 New forum feature to help you manage updates of your own thread
Last Post: CariGold
Posted On: 22-02-2016
Replies: 0
Views: 24,289
0 Technical Issues
Last Post: CariGold
Posted On: 18-02-2016
Replies: 1
Views: 21,568
0 Removal of User Title Status & Subforum
Last Post: Dann
Posted On: 02-02-2015
Replies: 0
Views: 56,443
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 10-01-2013, 01:29 PM
-RIZUAN- -RIZUAN- is online now
CG Top Poster Club

-RIZUAN-'s Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Mar 2008
Location: Galaxy............................................
Posts: 20,790
Poster Rank: #102
Thanked 638 Times
Active Level
My Mood:
Default Lambang Israel : Asal Usul Lambang Israel



Ketika Salahuddin al-Ayubi dapat mengalahkan tentera salib di Jerusalem , beliau membawa dua mimbar dari Halab ( Aleppo ) Syria , tempat dimakamkan Saidina Khalid al-Walid . Saidina Khalid al-Walid antara sahabat yang berjuang untuk membuka kota Jerusalem ini. Setelah enam ratus tahun kemudian, Jerusalem berada di dalam tangan tentera salib. Pada tahun 1187, ia berada ditangan Islam kembali. Mimbar ini sebagai simbol bahawa masjid ini telah di dalam amanah Islam semula

Satu mimbar diletakkan di masjid al-Aqsa, satu lagi di masjid al-Khalil (Masjid dimakamkan Nabi Ibrahim a.s). Apa yang menarik adalah di mimbar ini ada bintang enam, lambang Israel





Sebenarnya bintang enam ini adalah lambang bangsa Arab Kan’an. Ia ada sejak ribuan tahun dahulu. Bangsa Arab Kan’an menggunakan bintang ini sebagai lambang kaum mereka. Sebab itu, ketika Salahuddin datang, dia membina tingkap ini dengan mengekalkan lambang bintang enam ini sebagai menghormati kaum Arab Kan’an yang telah Islam.



Orang Kan’an merupakan penduduk asal tanah Palestin ini. Sebelum Israel dibawa oleh Nabi Musa ke Palestin, mereka telah ada. Umur mimbar ini hampir seribu tahun. Tingkap dan mar-mar di dinding ini berumur ratusan tahun. Orang Israel menggunakan lambang ini baru dalam 100 tahun. Mereka menggunakan lambang ini dengan alasan seolah-olah mereka penduduk asal seperti Arab Kan’an di sini.

Di dalam Islam kita dilarang memakai lambang orang kafir. Bukan sahaja lambang, menyerupai sesuatu kaum pun kita dilarang.

Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud,

“Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia akan tergolong di dalam kaum itu”.


Israel menggunakan lambang bintang enam untuk menyatakan dia adalah penduduk asal Palestin ini. Mereka mengarang buku-buku yang menyatakan mereka adalah penduduk asal dengan menafikan bahawa Arab Kan’an adalah penduduk asal di sini. Lambang Israel

Sebab itulah, Syeikh Yusuf Abu Sunainah menekankan kepada pemuda-pemuda Palestin agar kembali mendalami sejarah.

Apabila sejarah tidak diajar, maka akhirnya, sesorang akan hilang jati dirinya. Inilah yang sedang berlaku bagi penduduk Palestin yang bersekolah di sekolah rasmi. Enam puluh tahun berada di dalam jajahan Israel bermakna sudah masuk generasi ketiga tanah ini dijajah.

Penduduk Palestin merasa selesa berada di bawah Israel kerana semua kelengkapan telah cukup dan keadaan di sini lebih selesa dari negara Arab lain. Tidak sedikit yang lebih bangga memakai passport Israel dari memakai passport Palestin atau Jordan .
Reply With Quote
The Following 7 Users Say Thank You to -RIZUAN- For This Useful Post:
eh? (22-04-2016), jackadrian (22-04-2016), Norazwan (22-04-2016), redline_eg6 (10-01-2013), yongyap (22-04-2016), zerovirus (22-04-2016), zuhair (10-01-2013)
Paid Advertisement
  #2  
Old 10-01-2013, 01:43 PM
abe_mad abe_mad is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2012
Posts: 106
Poster Rank: #14624
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Hmm... menarik TT. Tq.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-01-2013, 08:19 PM
-RIZUAN- -RIZUAN- is online now
CG Top Poster Club

-RIZUAN-'s Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Mar 2008
Location: Galaxy............................................
Posts: 20,790
Poster Rank: #102
Thanked 638 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by abe_mad View Post
Hmm... menarik TT. Tq.
sama2 abe mad
Reply With Quote
  #4  
Old 22-04-2016, 01:40 PM
percumaforex percumaforex is offline
Super Active

percumaforex's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2012
Posts: 6,048
Poster Rank: #681
Thanked 2 Times
Active Level
My Mood:
Default

oh..tapi ade pulak puak puak ckp lmbang bintang 6 ni lambang illuminati ..adess
Reply With Quote
  #5  
Old 22-04-2016, 02:06 PM
lpsoldier007 lpsoldier007 is offline
Legendary Member

lpsoldier007's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Dec 2010
Posts: 19,219
Poster Rank: #115
Thanked 18 Times
Active Level
My Mood:
Default

Kalau tak silap aku bintang bucu enam ni nama dia Bintang Nabi Daud. Takde kena mengena pn dgn Kanaan semua.

Salahudin Al Ayubi pn takde mengena dgn logo ni.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-04-2016, 02:12 PM
RastaSay RastaSay is offline
Regular

RastaSay's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2013
Posts: 372
Poster Rank: #7390
Thanked 33 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by lpsoldier007 View Post
Kalau tak silap aku bintang bucu enam ni nama dia Bintang Nabi Daud. Takde kena mengena pn dgn Kanaan semua.

Salahudin Al Ayubi pn takde mengena dgn logo ni.
betul..star of david. Si jahanam Theodor Herzl yg bg idea letak symbol ni kt negara yahudi.

Last edited by RastaSay; 22-04-2016 at 02:16 PM..
Reply With Quote
  #7  
Old 22-04-2016, 02:49 PM
Jalapeno Jalapeno is offline
Active Member

Jalapeno's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2015
Posts: 2,226
Poster Rank: #1978
Blog Entries: 1
Thanked 3 Times
Active Level
My Mood:
Default

kenapa [email protected] daud?
Reply With Quote
  #8  
Old 22-04-2016, 02:58 PM
azarul azarul is offline
Active Plus

azarul's Avatar
 
Trader Rating: (18)
Join Date: Jul 2011
Posts: 2,927
Poster Rank: #1497
Thanked 12 Times
Active Level
My Mood:
Default

tu la nk tau gak knp daud ?
Reply With Quote
  #9  
Old 22-04-2016, 03:04 PM
yongyap yongyap is offline
Active Plus

yongyap's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2009
Posts: 2,748
Poster Rank: #1596
Thanked 145 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by RastaSay View Post
betul..star of david. Si jahanam Theodor Herzl yg bg idea letak symbol ni kt negara yahudi.

Quote:
Originally Posted by lpsoldier007 View Post
Kalau tak silap aku bintang bucu enam ni nama dia Bintang Nabi Daud. Takde kena mengena pn dgn Kanaan semua.

Salahudin Al Ayubi pn takde mengena dgn logo ni.
bangsa yg asal duduk kat tanah sebelum wujudnya palestine puak kana'an, dari pembacaan sy..

tn cite sikit mne tn dapat maklumat tu?
Reply With Quote
  #10  
Old 22-04-2016, 03:08 PM
TengkuHaadi TengkuHaadi is offline
Active Plus

TengkuHaadi's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,620
Poster Rank: #1192
Thanked 276 Times
Active Level
Default

Arab Canaan? Bukan ke Canaan tu Africanoid feature n bukannya Arab.

Canaan bin Ham bin Noah.

Sama ada Arab atau Israel, dua2 pendatang n bukannya penduduk asal Canaan.

Ham menurunkan bangsa Canaan, Phoenician n Africa.
__________________
Quote:
“Do not believe in something simply because you have heard it, Nima. Like this cup you are full of OPINIONS and SPECULATIONS. To see the light of wisdom, you must first, empty your cup.” - Our mind is contaminated with falsehoods and mistaken views. No new knowledge and wisdom will go in if we do not remove these wrong views and thoughts.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 12:34 PM.


Copyright ©2000 - 2016, Jelsoft Enterprises Ltd.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you