Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > Investor, Business, Entrepreneur > Offline Business, Entrepreneur Discussion

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 27-12-2007, 09:49 AM
tun fischer tun fischer is offline
Regular

tun fischer's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Dec 2007
Location: Hauptbahnhof
Posts: 345
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default Ternakan Cacing Kompos

Salam semua,
rasanyer takder lagi tajuk ttg penternakan cacing kompos nie. Jom kita bincangkan disini. Setau aku projek nie dah lama juga berjalan kat M'sia nie, cuma info dier kurang sangat. ada pendapat???
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 27-12-2007, 05:35 PM
+kOoL+ +kOoL+ is offline
Legendary Member

+kOoL+'s Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Apr 2007
Location: +Di aLam FaNa MimPi+
Posts: 12,431
Thanks (Received): 67
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

ternakan cacing kompos??.. ade ke org ternak??.. macam2 skarang nie..
__________________
| Bukan Merak Kayangan Tapi Gagak Di Rimba |
Reply With Quote
  #3  
Old 27-12-2007, 07:08 PM
tun fischer tun fischer is offline
Regular

tun fischer's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Dec 2007
Location: Hauptbahnhof
Posts: 345
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by +kOoL+ View Post
ternakan cacing kompos??.. ade ke org ternak??.. macam2 skarang nie..
mmg ada... yg aku tau ada dah kursus ternakan cacing yg dibuat, sbb ada kawan aku dok kat Perak dah pegi pun kursus tu kat Morib 24/11/07 yg lpas.

aku tau pun baru nie waktu dia dtg kekampung aku kat Johor. maknenyer dah ade org yang mulakan projek nie cume info jer yg kurang....
Reply With Quote
  #4  
Old 27-12-2007, 07:13 PM
fredo fredo is offline
Active Plus

fredo's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Nov 2007
Location: EURO/JAPAN
Posts: 4,591
Thanks (Received): 8
Likes (Received): 3
Active Level
My Mood:
Default

ternakan cacing compos yg buat baja organic tuh ke bro...
ini memamg bagus....
__________________
FREDO
12CS4H HUNTER.

***ﺳﺒﺤﺎﻥﷲ *** ﺍﻠﺤﻤﺪﷲ*** ﷲﺃﻜﺑﺭ***
Reply With Quote
  #5  
Old 27-12-2007, 10:30 PM
+kOoL+ +kOoL+ is offline
Legendary Member

+kOoL+'s Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Apr 2007
Location: +Di aLam FaNa MimPi+
Posts: 12,431
Thanks (Received): 67
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by fredo View Post
ternakan cacing compos yg buat baja organic tuh ke bro...
ini memamg bagus....
bro dah buat ke??.. ke ada apa2 pengalaman ke??.. blh a share2..
__________________
| Bukan Merak Kayangan Tapi Gagak Di Rimba |
Reply With Quote
  #6  
Old 27-12-2007, 10:56 PM
tun fischer tun fischer is offline
Regular

tun fischer's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Dec 2007
Location: Hauptbahnhof
Posts: 345
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by fredo View Post
ternakan cacing compos yg buat baja organic tuh ke bro...
ini memamg bagus....
haah.. mmg cam tulah yg kawan aku britau, dia kata kat aku skrg nie kan org nak ape tu... makanan organik??? jadi taknak guna baja kimia dah. ermm.. cenggituler lbh kurang.

fredo tau ker tentang nie....?? share skit bleh...
Reply With Quote
  #7  
Old 28-12-2007, 02:02 AM
golden_user2006 golden_user2006 is offline
Active Plus

golden_user2006's Avatar
 
Trader Rating: (28)
Join Date: Feb 2007
Location: 30km radius KLIA
Posts: 3,326
Thanks (Received): 172
Likes (Received): 1
Active Level
Default tumpang sikit...

salam perkenalan,
pasal cacing...sebenarnya industri ni dah lama kat m'sia ...lebih kurang lewat 90'an/awal 2000. Diperkenalkan oleh jab pertanian dan projek perintis oleh HQ pertanian dibuat kat perlis...pernah masuk berita bab ternakan ni...cuma mungkin pengguna tak didedahkan apa yg sebenarnya hasil dari cacing tu.

hasil cacing pada awal pengenalannya cuma utk mendptkan baja dari sisa buangan najis cacing tu. Sisa tu adalah salah satu drp kategori baja organik...jika kita guna baja kimia, hasil tanaman kita berkemungkinan mempunyai sisa kimia dlm tanaman (kena buat ujikaji lab baru tahu), dan jika guna baja organik...hasil tanaman kita adalah yg semulajadi sbb baja organik adalah dari penguraian organik.

Trend semasa skrg, sayur organik adalah lebih mahal/3 kali ganda mahal dari sayur yg kita beli kat pasar mlm...kenapa? Krn sayur tu tidak mengandungi bahan yg kita tak perlukan. Ramai gol. berada mengambil sayur organik...lihat saja kat TTDI byk outlet/keadi jual sayur/bahan organik...hasil m'sia tak cukup terpaksa import.

potensi ternak cacing mmg besar, sbb ladang organik selalu guna bahan/baja dari cacing ni atau nama glamour 'vermikompos'. Sy telah guna kat pokok bunga kertas dsbnya...fuh, bunga cukup byk dan dan cukup sihat. nmpk perubahan yg sgt nyata. Kawan sy, jd agen jual baja vermi ni, semua customer dia puas hati.

itu sebhgaian dr ternak cacing, hasilkan baja. Tp sebenarnya, cacing itu sendiri byk khasiat...dah buat komestik,ubat dan byk lg. Cacing yg diguna bukan cacing m'sia, tp import dr indo& australia. Red worm/cacing merah.

Kursus kat morib...kalu tak silap...penganjur park man res.
Sy dah tgk tmpt dia ternak cacing, mmg menarik sbb sebelum ni ramai pengusaha buat teknik palong, dia buat/guna teknik rumah flat/bertingkat. Agak effisen dgn kos bangsal lebih kurang RM10k, tp dia boleh menghasilkan baja/benih cacing lebih dr itu. dia ant. pengusaha berjaya dan sampai kategori export kat jepun & china...masa bincang/jumpa dia, berhajat utk wujudkan jaringan pengusaha cacing bumi...utk target yg lebih luas dgn demand yg ada skrg.
nak tahu detail...contact pak man kat kg kanchong darat, banting. Bangsal & ldg dia betul2 hadapan rumah arwah dato' sidek (ayah misbun sidek) seberang jln.

sekadar membantu dan apa yg diketahui
Reply With Quote
  #8  
Old 28-12-2007, 02:06 AM
jimR79 jimR79 is offline
Regular

jimR79's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2007
Posts: 563
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

ada gambar cacing tak?bagi post kan...hehehee
__________________
Modal dgn RM150 sekali je..untuk seumur idup..PELUANG!!http://www.ezyprepaid.net/?id=jimmy

ADA Jual PDA MURAH...DOP0D/HTC.....
Reply With Quote
  #9  
Old 28-12-2007, 03:47 AM
golden_user2006 golden_user2006 is offline
Active Plus

golden_user2006's Avatar
 
Trader Rating: (28)
Join Date: Feb 2007
Location: 30km radius KLIA
Posts: 3,326
Thanks (Received): 172
Likes (Received): 1
Active Level
Default gambar...

Quote:
Originally Posted by jimR79 View Post
ada gambar cacing tak?bagi post kan...hehehee
sori...gambar cacing kecik...tak fokus dekat cacing, tp dapat gambaran la mana2 nampak merah dlm habuk kayu tu sebenarnya cacing....dlm satu rak byk cacing tu. mula2 letak je 3kg=1000ekor

plus gambar rak bertingkat.

harap membantu.
Attached Images
File Type: jpg cacing2.JPG (36.2 KB, 3189 views)
File Type: jpg rak bertingkat2.JPG (79.9 KB, 3201 views)
Reply With Quote
  #10  
Old 28-12-2007, 05:24 AM
UlaQ_KaPaK UlaQ_KaPaK is offline
Regular

UlaQ_KaPaK's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2007
Posts: 197
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Ini pon menarik jugak ni...
Ada lagi ke maklumat contohnya..pemakanan cacing ni camne?
Kesesuaian tanah untuk cacing ni camne plak?
Ternak cacing ni means dia akan beranak pinak la kan...atau just ternak cacing pastu ambik baja sampai dia mati..pastu kene beli cacing lain plak?
Suhu untuk ternak camana plak?

Interested sgt nak tau.
Kursus sebelah utara ni takdak ka?
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump