Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!



Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

Recommended Brokers

Forex Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 29-06-2011, 07:36 AM
seether seether is offline
CG Top Poster Club

seether's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Location: Klang Valley
Posts: 28,418
Thanks (Received): 9769
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default Tragedi 'Hiroshima Sungai Buloh'



Tapak Kilang Bright Sparkler

Letupan paling kuat dan dahsyat dalam sejarah Malaysia berlaku pada petang Selasa, 7 Mei 1991 di Sungai Buluh, Selangor. Anggaran Masa Letupan ialah pada pukul 3.45 petang yang mengorbankan 26 orang di samping 83 orang yang cedera. Jumlah Kutipan Derma Tabung Bencana dianggarkan sebanyak RM935,688.18.



Kekuatan letupan dan kesan kemusnahan yang dihasilkan menyebabkan tragedi itu turut digelar ‘Hiroshima Sungai Buluh’ berikutan ledakan menggegarkan itu diibaratkan seakan-akan peristiwa bom atom dijatuhkan pesawat Amerika ke wilayah Jepun itu semasa Perang Dunia kedua.Begitulah andaian kesan letupan 200 tan belerang yang berpunca dari sebuah kilang mercun di kawasan itu sehinggakan percikan bunga api dan serpihan bertebaran jauh malah kesan gegaran dirasai sehingga tujuh kilometer dari lokasi tragedi. Bunyinya yang kuat bagaikan letupan bom berkuasa tinggi dan kesan gegarannya memecahkan cermin tingkap rumah di bandar Seri Menjalara dan Selayang, yang terletak kira-kira tujuh kilometer jauhnya dari kilang itu.



Jika kawasan sejauh itu mampu musnah dan rosak, dapatkan anda bayangkan keadaan mangsa yang berada hanya beberapa kaki dari bahan letupan itu ketika ia meletup? Tragedi kilang mercun itu meninggalkan kesan sejarah besar kepada negara, sekali gus mengubah polisi negara untuk terus mengharamkan sebarang aktiviti mercun termasuk sempena perayaan walaupun sebelum ini dibenarkan malah dihasilkan kilang di negara ini. Cerita tragis itu bermula kira-kira jam 3.45 petangapabila tanpa diduga, secara tiba-tiba saja satu letupan besar terhasil dari satu kawasan di dalam kilang itu. Bukan sekali, letupan kedua seterusnya menyusul kira-kira 10 minit kemudian.

Sengsara itu masih belum berakhir apabila letupan ketiga dan yang paling kuat, berlaku jam 4 petang dan dirasai lebih empat kilometer. Lebih 20 letupan kemudian terus berlaku sehingga kepulan asap yang dipercayai paling dahsyat dalam sejarah negara boleh dilihat dari jarak lapan kilometer. Berpuluh-puluh pekerja yang kebanyakannya baru memulakan sesi tugas petang pada 45 minit sebelum itu kelihatan menyerbu pintu keluar kilang bagi menyelamatkan diri daripada dibakar rentung atau terus hancur akibat letupan berkenaan.




Kekuatan letupan itu memang menakutkan, ia menggegarkan kawasan sekeliling menyebabkan banyak rumah runtuh atau terbakar. Bukan sekadar rumah, beberapa kilang termasuk kilang makanan haiwan, kilang papan dan kilang bahan pewarna makanan yang berada berdekatan turut terbakar. Berpuluh kenderaan termasuk kereta dan motosikal musnah. Letupan itu turut menggemparkan penduduk sekitar termasuk anggota tentera di Kem Tentera Sungai Buluh yang hanya terletak kira-kira 300 meter dari kilang berkenaan.Keadaan kelam-kabut terus berlaku apabila penduduk dan beberapa pihak yang berada berhampiran kilang melarikan diri bagi mengelak terkena serpihan batu, batang kayu dan besi yang berterbangan akibat letupan itu selain bahang api.

Beberapa pihak yang gagal menyelamatkan diri akhirnya cedera terkena serpihan dan api itu. Kemalangan jalan raya turut berlaku sewaktu pemandu bergegas menyelamatkan diri ketika kebakaran ini. Seorang wanita cedera di kepala apabila terlanggar sebuah kereta di jalan raya dalam cubaan menyelamatkan diri itu. Selepas letupan demi letupan itu semakin berkurangan, kedengaran raungan kesakitan di mana-mana. Berpuluh-puluh mangsa berlumuran darah merah, manakala ratusan orang ramai mula memenuhi kawasan kejadian untuk mencari sanak-saudara yang dikhuatiri menjadi mangsa tragedi. Wajah cemas dan sugul mengiringi pertanyaan demi pertanyaan yang diajukan kepada sesiapa saja yang dijumpai untuk mengetahui nasib sanak-saudara masing-masing yang bekerja di kilang berkenaan. Bimbang mereka jika insan disayangi menjadi korban tragedi itu. Tangisan dan raungan semakin kuat kedengaran tatkala melihat keadaan ngeri mangsa yang rentung dan sudah tidak lengkap anggota badan dibawa keluar dari bangunan kilang yang hangus terbakar.

Lapan jentera bomba termasuk dua dari Kem Tentera Sungai Buloh, Wilayah Persekutuan(2), Petaling Jaya (2) dan masing-masing sebuah dari Damansara Utama dan Shah Alam tiba seketika kemudian untuk memadamkan kebakaran dan menyelamat mangsa. Lebih 50 anggota bomba bertungkus-lumus memadamkan kebakaran dalam kepayahan lantaran pelbagai masalah timbul. Tekanan air terlalu rendah, pili jauh, api merebak terlalu cepat, angin kencang serta beberapa letupan menghalang tugas memadam dengan lebih mudah. Apabila pasukan bomba tiba, api sudah merebak ke tiga buah rumah berhampiran kilang. Akhirnya pasukan bomba terpaksa menggunakan air yang dibawa sendiri dan selepas bertungkus lumus selama dua jam, mereka akhirnya berjaya mengawal api daripada merebak ke rumah lain di sekitar kawasan berhampiran.





Sembilan ambulans dari Hospital Kuala Lumpur (HKL), lima dari Hospital Sungai Buloh berulang alik mengangkut mangsa yang parah untuk mendapatkan rawatan kecemasan. Keprihatinan orang ramai menyebabkan ada mangsa dibawa ke hospital menggunakan lori dan van dalam keadaan berlumuran darah. Walaupun kebakaran sudah dipadamkan, anggota bomba tidak dapat meneruskan operasi mencari mangsa dengan mudah kerana khuatir letupan akan kembali berulang berikutan masih ada tiga tempat simpanan letupan bawah tanah di kilang itu. Dua daripada stor simpanan itu sudah meletup dengan meninggalkan kesan seperti kawah sedalam kira-kira enam meter. Bomba dan pasukan penyelamat lain terus memantau keadaan di tapak kilang itu sehinggalah ke malam. Api menyala semula di beberapa bahagian bangunan itu kira-kira jam 2.30 pagi dan anggota bomba terpaksa menyembur air bagi memadamkannya. Bagaimanapun, sehingga jam 5 pagi, tiada lagi letupan berlaku.

Sehari selepas letupan, gerakan mencari yang dilakukan bomba menemui 21 mayat yang terbunuh dalam tragedi letupan dan kebakaran kilang mercun di Sungai Buluh itu. Satu daripada mayat itu iaitu seorang ahli kimia dari Hong Kong yang bekerja di kilang itu, rentung. Pemeriksaan awal juga mendapati 83 orang cedera dan dirawat di beberapa buah hospital sekitar Kuala Lumpur. Polis juga menerima aduan mengenai kehilangan enam orang penduduk tempatan. Selain itu, 37 buah rumah dan kilang serta tujuh buah motosikal musnah dalam kejadian ngeri itu.

Polis bagaimanapun mengalami kesukaran mengesan jumlah sebenar pekerja yang hilang dalam letupan itu berikutan majikan tidak mempunyai daftar kehadiran tugas harian dan ada pekerja kilang berhampiran yang cedera atau belum melaporkan diri. Kemudian satu persatu kisah yang terselindung di sebalik tragedi itu mula terbongkar. Kilang mercun dan bunga api itu disahkan beroperasi secara haram sejak 1978 malah ia juga bertindak menyalahi undang-undang apabila menggaji pekerja di bawah umur!

Siasatan juga mendapati kebakaran di kilang mercun itu disahkan berpunca daripada bahagian makmal yang menjalankan kerja-kerja menguji mercun yang siap untuk dipasarkan. Ia berpunca daripada kelalaian pihak kilang yang menjalankan ujian bunga api di luar tempat khas sehingga terkena longgokan simpanan mercun dan bunga api yang terletak berhampiran seterusnya letupan semakin merebak.





Keadaan semakin sukar dikawal ketika kebakaran berlaku kerana tiada usaha awal memadamkan api dan juga peralatan pencegahan kebakaran tidak disediakan secukupnya di kilang itu. Hari ketiga gerakan mencari mangsa dijalankan, pasukan penyelamat menghadapi ancaman baru berikutan hujan lebat selama sejam kira-kira jam 2.30 petang menyebabkan berlakunya tindak balas kimia di lokasi letupan sehingga menghasilkan gas beracun.

Keadaan itu menyebabkan kira-kira 200 orang anggota penyelamat diarahkan beredar dari kawasan itu kerana khuatir gas itu memberi kesan kesihatan terhadap mereka di samping mengelak sebarang kejadian tidak diingini. Bagaimanapun, penyebaran gas beracun itu semakin buruk sehingga menyebabkan lebih 50 anggota pasukan penyelamat dilaporkan mengalami kesukaran bernafas, bengkak dan gatal di muka, tangan dan badan kerana terkena gas beracun itu.

Kemudian operasi diteruskan dengan anggota penyelamat terpaksa mengenakan topeng gas dan pakaian khas. Pasukan penyelamat juga menggunakan dua jentolak bagi membersihkan tapak kilang. Pada 16 Mei, pihak berkuasa melancarkan ‘Operasi Api Buluh’ untuk membersih dan memindahkan sisa bahan kimia dari kilang berkenaan. Dalam operasi itulah, petugas menjumpai beberapa lagi mayat dalam keadaan yang mengerikan, iaitu hangus terbakar sehingga menjadi rangka dan tengkorak di kawasan letupan dan jumlah mangsa terkorban dalam tragedi itu meningkat kepada 26 orang.




Walaupun sudah beberapa hari berlalu, gas toksid masih tidak menghilang, malah semakin merebak kepada penduduk berhampiran. Tujuh anggota penyelamat turut pengsan selepas tersedut gas itu.Keadaan semakin bahaya apabila walaupun sudah masuk hari ke-11, masih terdapat bara api yang muncul di tapak letupan itu tetapi ia berjaya dikawal oleh pihak berkuasa yang segera memadamkannya.





Ketika tragedi itu hangat diperkatakan, terdengar desas-desus bahawa kilang mercun Bright Sparklers, Sg Buloh. yang beroperasi secara haram ini milik VVIP negara suatu ketika dahulu. Sejauh manakah kebenarannya? wallahualam.


http://www.youtube.com/watch?v=9sqP6J8TDS4

video laporan kebakaran kilang bright sparkler


Akta 514

Keselamatan Pekerjaan diperkenalkan oleh Jabatan Kilang dan Jentera dari KementerianSumber Manusia berikutan insidenl etupan kilang mercun Bright Sparkler di Sungai Buloh yang berlaku pada 1991. Ketika berlakunya kejadian tersebut, berpuluh -puluh pekerjaterperangkap dan seramai 26 orang terkorban di dalam insiden tersebut.

Selepas 1994, Sebuah akta ditubuhkan dan diberi nama Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan. Jabatan Kilang dan Jentera mula menguatkuasakan akta ini dan seterusnya nama jabatan tersebut ditukar kepada Jabatan Kesihatan dan Keselamatan Pekerja am.

Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan 1994 dirangka berdasarkan enam prinsip iaitu:

1)Pencegahan kemalangan adalah sebahagian daripada aspek penting pengurusan dan kemahiran yang baik.

2)Pihak pengurusan dan pekerja mestilah bekerjasama dalam memastikan tempat kerja bebas daripada sebarang kemalangan.

3)Penglibatan pihak atasan adalah diutamakan dalam memimpin perlaksanaan keselamatan di tempat kerja.

4)Dasar keselamatan dan kesihatan pekerjaan hendaklah dirangka dan diketahui olehsemua pekerja di tempat kerja.

5)Organisasi dan sumber yang perlu hendaklah dibangun dan disediakan bagi menyokongke arah kesihatan dan keselamatan pekerjaan.

6)Pengetahuan dan kaedah tersedia yang terbaik digunakan.

Keenam-enam prinsip tadi merupakan asas di dalam pembinaan dan perangkaan Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan 1994.







__________________
inspiration comes to us slowly and quietly..prime it with a little solitude..

Last edited by seether; 22-04-2012 at 12:32 PM..
Reply With Quote
Thanks abeInc, rocketeer999, irama, stardocs, zerovirus and 58 others thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 29-06-2011, 07:37 AM
seether seether is offline
CG Top Poster Club

seether's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Location: Klang Valley
Posts: 28,418
Thanks (Received): 9769
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

move to 1st page.
__________________
inspiration comes to us slowly and quietly..prime it with a little solitude..

Last edited by seether; 22-04-2012 at 12:32 PM..
Reply With Quote
  #3  
Old 29-06-2011, 07:39 AM

amy@promatt's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Jul 2009
Location: www.lelongbank.com
Posts: 19,964
Thanks (Received): 446
Likes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

sekarang dh jdi ape kawasan nie ekh?....
Reply With Quote
  #4  
Old 29-06-2011, 07:45 AM
seether seether is offline
CG Top Poster Club

seether's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Location: Klang Valley
Posts: 28,418
Thanks (Received): 9769
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

according to kawan aku la..tpt ni jadi port2 kilang milik cina yg dikatekan beroperasi secara haram..pekerja dia indon same bangla je la..kalau masuk lagi dalam tpt tu dah macam pekan koboi bangla je..jalan situ tak berturap..debu tanah merah terbang macam ape je..yg pelik kilang2 yg haram ni x penah kene saman..wonder why..
__________________
inspiration comes to us slowly and quietly..prime it with a little solitude..
Reply With Quote
  #5  
Old 29-06-2011, 07:53 AM
powell powell is offline
Active Plus

powell's Avatar
 
Trader Rating: (13)
Join Date: Sep 2009
Posts: 4,399
Thanks (Received): 70
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

tragis sungguh ye...
Reply With Quote
  #6  
Old 29-06-2011, 07:56 AM
AuraSuccess_88 AuraSuccess_88 is offline
CG Hardcore

AuraSuccess_88's Avatar
 
Trader Rating: (159)
Join Date: Apr 2010
Posts: 69,870
Thanks (Received): 178
Likes (Received): 5
Blog Entries: 7
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to AuraSuccess_88 Send a message via Skype™ to AuraSuccess_88
Default

tq tt...tk pernah dengar lagi citer neh
Reply With Quote
  #7  
Old 29-06-2011, 08:23 AM
seether seether is offline
CG Top Poster Club

seether's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Location: Klang Valley
Posts: 28,418
Thanks (Received): 9769
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by aura88 View Post
tq tt...tk pernah dengar lagi citer neh
penah kuar tv dulu bro..cume
ni tragik skit..
__________________
inspiration comes to us slowly and quietly..prime it with a little solitude..
Reply With Quote
  #9  
Old 29-06-2011, 08:29 AM
seether seether is offline
CG Top Poster Club

seether's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Location: Klang Valley
Posts: 28,418
Thanks (Received): 9769
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

impak dia sampai menjalara pun boleh terasa..
dia punye jarak saja lebih 10km ke manjalara..
time tu damansara damai..sierra mas sama prima damansara masih
jadi hutan tpt org asli tggl.
__________________
inspiration comes to us slowly and quietly..prime it with a little solitude..
Reply With Quote
  #10  
Old 29-06-2011, 08:30 AM
little_lily little_lily is offline
Legendary Member

little_lily's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jun 2008
Location: kembali ke sisi Allah..
Posts: 14,868
Thanks (Received): 102
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to little_lily
Default

ya Allah....
__________________
This really dwarfs the significance of your everyday problems. At least we still all have a chance to live. (Youtube comment, Tsunami - Caught On Camera - P7)
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold
Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
Disclaimer: All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you.