Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > MAKE MONEY DISCUSSION > Gold

Gold A precious metal forum discussion. Diversify your investment portfolio smartly.

Recommended Brokers

Forex Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 19-05-2011, 09:46 PM
razoraz razoraz is offline
Active Plus

razoraz's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2010
Posts: 2,744
Thanks (Received): 97
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default PUNCA Ar-Rahnu Agrobank tak terima pajakan Emas 'Wafer' & Syiling Emas

Seperti yang kita maklum, Agrobank telah menghentikan pajakan emas 'wafer' buat sementara waktu. Soal berapa lama tu tak kita ketahui dengan jelas. Aku ada bertanya kat staf Ar-Rahnu HQ tentang bila bank nak buka balik semula. Jawapan yang dia kasi ialah dalam tahun 2011 ni bank akan benarkan semula pajakan emas 'wafer'. Tapi aku kurang yakin dengan jawapan staf pompuan yang cun tu. Biasanya pihak bank tak akan bagi jawapan hampa kat pelanggan mereka. Tak percaya, pergilah mana-mana bank pun pasti cakap berlapik punya.

Aku rasa bersyukur kepada Allah S.W.T sebab kebetulan bini aku adalah pegawai Agrobankbahagian maklumat kredit. Kelebihan jawatan yang disandang ini ialah boleh tengok rekod hutang peminjam. Aku tak bagitau tingkat berapa department dia. Tapi bini aku lebih tahu cerita dalaman pasal Ar-Rahnu ni.

Ceritanya bermula selepas Manager Bank (MB) ternampak seorang pelanggan agen/dealer yang aku taknak sebutkan nama syarikat ni yang perkenalkan skim pembiayaan 30/70. Agen/dealer kat depan bank sedang asyik main campak mencampak wang tunai yang agak banyak jugak ke dalam boot kereta. Mungkin pelanggan atau agen/dealer tu tak perasaan MB ni tengah sibuk dok perhatikan gelagat dia. Kat situlah timbul rasa tak puas hati MB tadi yang menyebabkan pihak bank bekukan sementara pajakan emas 'wafer'. Pada pendapat aku memang tak elok pelanggan tu buat perangai macam tu sebab rezeki yang Allah S.W.T berikan dibuat main-main.

Sebenarnya, banyak isu dalaman Ar-Rahnu yang bini aku cerita. Tapi sangat teknikal. Apa yang aku nak ceritakan ialah dari sudut pelanggan sahaja. Satu lagi punca ialah keghairahan orang ramai menyertai skim pajakan emas 30/70. Bukan setakat 100gram yang diorang pajak. Rupanya pajakan melebihi sekilo lagi ramai! Memang sah, ramai yang dah terjerat dalam skim ni. Bukan semua yang mampu beli emas secara tunai. Yang kesiannya, bagaimana si peminjam ni akan menebus balik emasnya secara mutlak nanti? Lebih-lebih lagi yang buat personal loan. Kalau si peminjam tadi gagal, maka dealer jugaklah akhirnya yang beli emas tu. Peminjam dapat apa? Dapat 30% wang tunai dan untung atas kenaikan emas jelah! Kalau nak tebus kena buat networking serampang 2 mata iaitu MLM + Program Pemilikan Emas 30/70. Persoalannya berapa ramai yang ada 3S iaitu sanggup, sabar dan sacrifice?

Selain itu, yang menjadi masalah ialah pelanggan yang memajak emas wafer & syiling/dinar yang tak melebihi 100gram. Apabila bank dah terlalu banyak beri pinjaman bagi pajakan melebihi 100gram hingga 1kg. Tuan cuba bayangkan sendiri bagaimana pihak Ar-Rahnu nak buat pusingan tunai kalau dah berpuluh ribu malah ratusan ribu hingga jutaan RM diberi pinjam. Nak tunggu pulangan, kenalah cukup edah 6 bulan. Paling tidak pun pelanggan buat lanjutan tempoh 3 bulan lagi. Pastu buat overlapping dan lagi dan lagi dan lagi.

Kesimpulannya, bukan Agrobank yang menghentikan pajakan emas wafer ni, tapi Allah S.W.T yang tarik balik nikmat rezeki emas ni. Punca ialah sikap kita sendiri yang bersifat takabur dan riak dengan rezeki yang Allah bagi. Ketahuilah bahawa nikmat yang Allah berikan atas dunia ni hanya sedikit sahaja.. Wallahualam. Yang baik itu datang dari Allah, yang tak baik itu datang daripada saya.

nasihat buat diri aku dan warga CG semua ialah kena faham tujuan sebenar Ar-Rahnu diwujudkan.
__________________
Perunding Hartanah
H/P: 012 302 7882

Sedang Mencari Rumah di Gombak, Selayang & Batu Caves?
Reply With Quote
Thanks bujal38, pazliir, dman6325, wantrader82, azam575 and 40 others thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 19-05-2011, 09:49 PM
gandaduit gandaduit is offline
Super Active

gandaduit's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Mar 2008
Posts: 8,410
Thanks (Received): 27
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

betul,,ada dengar jugak ,,memanipulasi pajakan melebihi cagaran..yg tu menyebabkan penipuan,....
Reply With Quote
  #3  
Old 19-05-2011, 09:51 PM
abgmie abgmie is offline
Active Plus

abgmie's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,521
Thanks (Received): 216
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

oooo....begitu ceritanya.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-05-2011, 10:04 PM
boyrimau boyrimau is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2010
Posts: 108
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

baru saya memahami
Reply With Quote
  #5  
Old 19-05-2011, 10:04 PM
abu syafi abu syafi is offline
Active Member

abu syafi's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: May 2011
Posts: 1,104
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 0
Active Level
Default

apabila manusia semakin tamak......
Reply With Quote
  #6  
Old 19-05-2011, 10:10 PM
cikpyan cikpyan is offline
Active Member

 
Trader Rating: (6)
Join Date: Sep 2007
Location: Johor - KL - Selangor
Posts: 2,245
Thanks (Received): 30
Likes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Mangsanya ... orang melayu ... islam jua ... sedihnyaaa
Reply With Quote
  #7  
Old 19-05-2011, 10:14 PM
shahchenko shahchenko is offline
Regular

shahchenko's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2011
Posts: 548
Thanks (Received): 8
Likes (Received): 0
Active Level
Default

apa la punya orang...

nila setitik....rosak susu seperiuk....huhuhu
Reply With Quote
  #8  
Old 19-05-2011, 10:17 PM
amazinggold88 amazinggold88 is offline
CG Top Poster Club

amazinggold88's Avatar
 
Trader Rating: (261)
Join Date: Nov 2008
Location: harapan menjadi kenyataan :)
Posts: 44,777
Thanks (Received): 206
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

nielh punca utamanya.lps nie depa gna brng kemas plak.x mustahil brg kemas pn x leh pajak lgi lps ni
Reply With Quote
Thanks WiserBro thanked for this post
  #9  
Old 19-05-2011, 10:17 PM
mydesk mydesk is offline
Active Plus

mydesk's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2007
Posts: 4,993
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to mydesk
Default

Saya ada juga buat kira2 pasal pajak emas ni dlm excel...

Hasilnya kurang meyakinkan saya, itu yg buatkan saya kurang berminat dgn pajakan emas ni...
__________________
Exora Untuk Full-Time Uber/GrabCar KL/Sel- 013-3607095- Sebuah aje ada...
Reply With Quote
  #10  
Old 19-05-2011, 10:21 PM
shahchenko shahchenko is offline
Regular

shahchenko's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2011
Posts: 548
Thanks (Received): 8
Likes (Received): 0
Active Level
Default

takut-takut...lepas nih.....rantai tangan gajah / pasir 999 pun dah tak boleh dipajak di arrahnu....

kita tunggu jela arahan dari bank...
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 01:24 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you