Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 24-04-2011, 12:47 AM
hornarq hornarq is offline
Active Member

hornarq's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Mar 2010
Posts: 2,298
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 3
Active Level
Default Sejarah Terciptanya Rokok

Sejak 4000 tahun dahulu, saintis mendedahkan bahawa penduduk tempatan di Mexico, Amerika Tengah dan Selatan mempunyai tabiat mengunyah tembakau. Kemudiannya, tembakau telah diperkenalkan di Eropah oleh Christopher Columbus yang menjejakkan kakinya di benua Amerika pada tahun 1492.

Ketagihan merokok bermula di Eropah terutamanya semasa Perang Crimean, Perang Dunia Pertama dan Perang Dunia Kedua. Kilang rokok pertama wujud di London pada tahun 1880.Dalam dunia Islam, tembakau yang menjadi bahan utama dalam rokok, telah diperkenalkan secara menyeluruh oleh penjajah Barat yang beragama Kristian, dan ia tidak pernah dikenali pada zaman Nabi Muhammad s.a.w.

Secara amnya umat Islam tidak merokok melainkan kerana terpengaruh dengan Barat yang menjajah mereka. Kini, merokok adalah suatu kebiasaan yang diterima secara meluas dalam masyarakat kita, sehingga kadangkala ia dipandang sebagai satu budaya yang elit dan membanggakan.Anggapan palsu ini terhasil apabila golongan yang mudah terpedaya dengan budaya asing, terutamanya yang dipaparkan melalui iklan- iklan media massa pada suatu masa dahulu, ingin pula bergaya demi mencapai status keunggulan yang kononnya dikaitkan dengan merokok.

Jadi, sedarlah, merokok sebenarnya bukanlah suatu yang fitrah, ianya adalah disebabkan oleh propaganda serta pengaruh buruk yang dibawa oleh pihak barat ke dalam masyarakat kita. Berhentilah merokok.

[/URL]

Last edited by hornarq; 24-04-2011 at 01:47 AM..
Reply With Quote
Thanks alonso, heroes.sport thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 24-04-2011, 12:51 AM
ARIFFX ARIFFX is offline
Legendary Member

ARIFFX's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Mar 2008
Location: sri camelia bandar puteri puchong-K.L-bangi
Posts: 12,072
Thanks (Received): 160
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

nak berenti, insyaalah.
Reply With Quote
  #3  
Old 24-04-2011, 12:51 AM
atankok atankok is offline
Junior

atankok's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2011
Posts: 91
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

so, ape hukumnya bagi mereka yang menanam tembakau sebagai sumber rezeki
adakah pendapatan/punca rezeki mereka ni haram?
Reply With Quote
  #4  
Old 24-04-2011, 12:52 AM
Pak Wan Pak Wan is offline
Super Active

Pak Wan's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jul 2008
Location: SP
Posts: 5,752
Thanks (Received): 409
Likes (Received): 0
Active Level
Default

"...bahkan mereka adalah orang yang celaka"
...pedih ni
Reply With Quote
  #5  
Old 24-04-2011, 12:57 AM
azrul282 azrul282 is offline
Active Plus

azrul282's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jun 2008
Location: Kuantan Pahang
Posts: 3,685
Thanks (Received): 59
Likes (Received): 0
Active Level
Default

hehehe..bagi perokok tegar,tak terkesan pun semua amaran ni..

Aku last merokok tingkatan 3..naik form4 terus x merokok sampai skg dah umur 31 thn pun..
__________________
SENARAI HARTANAH UNTUK DIJUAL
Reply With Quote
  #6  
Old 24-04-2011, 01:03 AM
eday84 eday84 is offline
CG Top Poster Club

eday84's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jan 2009
Location: Rawang
Posts: 27,641
Thanks (Received): 55
Likes (Received): 82
Blog Entries: 62
Active Level
My Mood:
Default

owh ye ke
aku igt haram gitu je
tapi geli la kencing iblis huhu
igtkn arak tu kencing setan jgk..

erm klau terbau asap rokok org lain camne haram ke
aku tak merokok tp pening la dgn bau rokok org lain
__________________
[ DeXandra | Ora Matte ]
Ordinary people are obsessed with entertainment. The best are obsessed with education.
Reply With Quote
  #7  
Old 24-04-2011, 01:04 AM
hayrul azyzan hayrul azyzan is offline
Junior

hayrul azyzan's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2010
Posts: 92
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

perghh!!
aku dari dulu lg nk bhenti meroko0k..
tp hampeh.. setakat 2 jam je bhenti..
bala bala
__________________
'ThE PeRs0N ThAt SaiD WinNiNG IsN't EvErYthiNG, NeVEr W0n AnYThinG"
http://www.facebook.com/TeraTechSdnBhd
Reply With Quote
  #8  
Old 24-04-2011, 01:06 AM
hornarq hornarq is offline
Active Member

hornarq's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Mar 2010
Posts: 2,298
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 3
Active Level
Default

elok la pakat2 benti...
rokok tu mmg kotor...
Reply With Quote
  #9  
Old 24-04-2011, 01:07 AM
smithmagge smithmagge is offline
Super Active

 
Trader Rating: (1)
Join Date: Apr 2010
Posts: 5,906
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 62
Active Level
My Mood:
Default

hadis tu hadis palsu ..tp bab merokok tu telah difatwakan haram ...


Boleh baca kt sini
http://iniwootwoot.com/2011/04/hadis...haram-merokok/
Reply With Quote
  #10  
Old 24-04-2011, 01:09 AM
hornarq hornarq is offline
Active Member

hornarq's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Mar 2010
Posts: 2,298
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 3
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by smithmagge View Post
hadis tu hadis palsu ..tp bab merokok tu telah difatwakan haram ...


Boleh baca kt sini
http://iniwootwoot.com/2011/04/hadis...haram-merokok/
ye ke?
ptt la aku xpnh taw pun sblm ni tembakau tu dari air kencing setan...
tp aku terjumpa so letak je la utk kebaikan bersama gak...
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump