Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > ENTERTAINMENTS, HOBBIES, INTERESTS > Entertainments, Interests, Lifestyle > Travel, Vacation, Tour, Adventure

Travel, Vacation, Tour, Adventure Share holiday experiences | Attractive places Review | Hotels Review | Resorts Review | Homestays Review | Vacation Deals Review

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 26,675
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 57,288
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 44,296
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 24-02-2010, 04:51 PM
Batman09 Batman09 is offline
Normal Member

Batman09's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2009
Posts: 204
Poster Rank: #9801
Thanked 5 Times
Active Level
My Mood:
Default Cara menangkap ketam

Kepada cgrian yg ada pengalaman menangkap ketam. Aku ni memang minat sangat nak tahu cara2 menangkap ketam (ketam bunga). Kalau ada sapa2 yg tahu harap dapat membantu tentang alat yg diguna, umpan dan tempat2 yg sesuai nak pasang alat tu.. Mana tau kut2 boleh jadi mata pencarian pulak..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 24-02-2010, 04:55 PM
eizzbizz eizzbizz is offline
Super Active Member

eizzbizz's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Sep 2009
Posts: 4,704
Poster Rank: #811
Blog Entries: 1
Thanked 22 Times
Active Level
My Mood:
Default

best jugak yer kalo dapat pegi tangkap ketam ..
kalo beli sekilo RM16 - RM20 tu ..
bro kat mana aktiviti tangkap ketam nih ... @ Lautan Baltik ke mcam dlm Disc Cenel ..??
Reply With Quote
  #3  
Old 24-02-2010, 05:03 PM
mrlan09 mrlan09 is offline
Well-Known
Member

mrlan09's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2009
Posts: 7,532
Poster Rank: #439
Thanked 166 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Batman09 View Post
Kepada cgrian yg ada pengalaman menangkap ketam. Aku ni memang minat sangat nak tahu cara2 menangkap ketam (ketam bunga). Kalau ada sapa2 yg tahu harap dapat membantu tentang alat yg diguna, umpan dan tempat2 yg sesuai nak pasang alat tu.. Mana tau kut2 boleh jadi mata pencarian pulak..
haaaa...ni memang hobi aku masa bebudak dlu....dulu umah aku dekat ngan pantai.....tiap-tiap hari main tangkap ketam...bila balik jer mesti berbirat lah badan aku pasal kena bedal.......cara aku tangkap ketam camni,,..memula cari kepala ayam atau beberapa ekor ikan,..ikan kering pun boleh....pahtu cucuk atau ikat pada beberapa batang kayu,...pahtu pacak lah kat gigi air tepi pantai tu....hahaha...sambil tunggu boleh lah berenang-renang dluu....dlam 30minit pi lah tengok umpan ketam tadi...jenggg...jenggg mesti ada 2 3 ekor ketam sedang kerumun umpan tadi....apa lagi tangkap jer lah pakai tangan....hhaaaa utk mengelak drp disepit kena tahu cara dia camna nak pegang....hanya dgn menggunakan dua jari sahaja......nama ketam ni kat tempat aku org panggil ketam ragi...paling besar adalah sebesar tapak tangan...
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 24-02-2010, 05:07 PM
eizzbizz eizzbizz is offline
Super Active Member

eizzbizz's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Sep 2009
Posts: 4,704
Poster Rank: #811
Blog Entries: 1
Thanked 22 Times
Active Level
My Mood:
Default

berapa panjang kayu tu .. dan nak kena rendam dlm air laut ke umpan tu .. ??
pastu ... kat mana dlm Mesia nih banyak ketam ... ?? hehehee
Reply With Quote
  #5  
Old 24-02-2010, 05:14 PM
mrlan09 mrlan09 is offline
Well-Known
Member

mrlan09's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2009
Posts: 7,532
Poster Rank: #439
Thanked 166 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by eizzbizz View Post
berapa panjang kayu tu .. dan nak kena rendam dlm air laut ke umpan tu .. ??
pastu ... kat mana dlm Mesia nih banyak ketam ... ?? hehehee
kayu tu pjg dlm satu depa boleh.....mesti ahhh umpan berendam dalam air....takkan ketam nak panjat batang kayu tu......aku rasa kat pantai dalam banyak.......ketam air masin kat pantai/tengah laut lagi banyak,...ketam nipah dekat paya bakau banyak,...cara nak tangkap ketam nipah kita pakai "bito" nama perangkap,...dalam bito tu kita taruk umpan lah,...pahtu taruk lah kat dlm air celah celah pokok paya bakau,...kalu taruk pagi nanti petang boleh lah pi tengok,...kalu ada rezeki dapat lah ketam tu,...kadang-kadang ketam tak masuk dlm bito tu,...yg masuk ulauuu..
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 24-02-2010, 05:20 PM
eizzbizz eizzbizz is offline
Super Active Member

eizzbizz's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Sep 2009
Posts: 4,704
Poster Rank: #811
Blog Entries: 1
Thanked 22 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by mrlan09 View Post
kayu tu pjg dlm satu depa boleh.....mesti ahhh umpan berendam dalam air....takkan ketam nak panjat batang kayu tu......aku rasa kat pantai dalam banyak.......ketam air masin kat pantai/tengah laut lagi banyak,...ketam nipah dekat paya bakau banyak,...cara nak tangkap ketam nipah kita pakai "bito" nama perangkap,...dalam bito tu kita taruk umpan lah,...pahtu taruk lah kat dlm air celah celah pokok paya bakau,...kalu taruk pagi nanti petang boleh lah pi tengok,...kalu ada rezeki dapat lah ketam tu,...kadang-kadang ketam tak masuk dlm bito tu,...yg masuk ulauuu..
kalo @ pantai dalam tu ..panttatt dalam ..hehehe
kalo nak bercuti ..sambil jalankan aktiviti riadah ketam nih ..kat pantai mana Encik Lan rasa sesuai selain panttatt dalam .. hehehe
buleh wat BBQ ..
Reply With Quote
  #7  
Old 24-02-2010, 05:31 PM
mrlan09 mrlan09 is offline
Well-Known
Member

mrlan09's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2009
Posts: 7,532
Poster Rank: #439
Thanked 166 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by eizzbizz View Post
kalo @ pantai dalam tu ..panttatt dalam ..hehehe
kalo nak bercuti ..sambil jalankan aktiviti riadah ketam nih ..kat pantai mana Encik Lan rasa sesuai selain panttatt dalam .. hehehe
buleh wat BBQ ..
aku ni kat pantai timur, Ganung Kiter....kalu kat Ganung aku tahu lah...mestilah pantai lama Batu Burok,..Pantai Cendering,..Pantai Balok,Chengal Lempong,..pantai Cerating pun boleh,...tapi kalu kat pantai Cerating ketam betina berjemur ramaiii...
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 24-02-2010, 05:34 PM
Batman09 Batman09 is offline
Normal Member

Batman09's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2009
Posts: 204
Poster Rank: #9801
Thanked 5 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by mrlan09 View Post
kayu tu pjg dlm satu depa boleh.....mesti ahhh umpan berendam dalam air....takkan ketam nak panjat batang kayu tu......aku rasa kat pantai dalam banyak.......ketam air masin kat pantai/tengah laut lagi banyak,...ketam nipah dekat paya bakau banyak,...cara nak tangkap ketam nipah kita pakai "bito" nama perangkap,...dalam bito tu kita taruk umpan lah,...pahtu taruk lah kat dlm air celah celah pokok paya bakau,...kalu taruk pagi nanti petang boleh lah pi tengok,...kalu ada rezeki dapat lah ketam tu,...kadang-kadang ketam tak masuk dlm bito tu,...yg masuk ulauuu..
lan... bito tu macamana rope nya.... macam sangkar tangkap tikus ke.. atau jaring tangkap ikan tu.. sorila blerr skit
Reply With Quote
  #9  
Old 24-02-2010, 05:34 PM
eizzbizz eizzbizz is offline
Super Active Member

eizzbizz's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Sep 2009
Posts: 4,704
Poster Rank: #811
Blog Entries: 1
Thanked 22 Times
Active Level
My Mood:
Default

nanti ambe nak G Awana Kijal .. boleh le menjandat ketam .. hehehe
Reply With Quote
  #10  
Old 24-02-2010, 05:40 PM
mrlan09 mrlan09 is offline
Well-Known
Member

mrlan09's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2009
Posts: 7,532
Poster Rank: #439
Thanked 166 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Batman09 View Post
lan... bito tu macamana rope nya.... macam sangkar tangkap tikus ke.. atau jaring tangkap ikan tu.. sorila blerr skit
bito tu lebih kurang macam bubu juga,..tapi saiznya agak kecik lah...lebih kurang macam dlm pic tu..
__________________
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 04:35 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE