Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 16-12-2017, 10:16 AM
kasturi kasturi is offline
Legendary Member

kasturi's Avatar
 
Trader Rating: (46)
Join Date: Jul 2006
Location: Menuju puncak
Posts: 12,087
Thanks (Received): 2282
Likes (Received): 291
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default Putrajaya tidak patut henti bayar geran khas kepada Sabah

15 Dec 2017

PUTRAJAYA gagal membayar Sabah sebanyak 40% daripada hasil pendapatan tahunannya sejak 1974 walaupun ia diwajibkan di bawah Perlembagaan persekutuan, kata penasihat undang-undang MySabah, Tengku Fuad Ahmad.

Pemberian khas daripada kerajaan persekutuan berdasarkan hasil tahunan negeri, juga wajib di bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Tetapi selepas 1973, kerajaan persekutuan gagal menjalankan semakan semula pemberian seperti yang diperlukan setiap lima tahun di bawah MA63 dan Perkara 112D Perlembagaan persekutuan.

Ini adalah penemuan pasukan MySabah, yang dibentuk oleh pemimpin Umno Sabah yang juga Menteri Luar Anifah Aman, ketika melakukan penyelidikan di London pada Mei dan Oktober tahun lepas sebagai sebahagian daripada usaha negeri untuk menentukan haknya ketika bersetuju membentuk Malaysia bersama Sarawak, Tanah Melayu dan Singapura pada 1963.

Peguam Fuad memberitahu The Malaysian Insight yang hak peruntukan Sabah bermula dengan RM20 juta pada 1969. Geran dibayar setiap tahun selepas itu dan yang terakhir diterima ialah RM26.7 juta pada 1973. Selepas itu, kerajaan persekutuan tidak melakukan semakan semula.

"Satu-satunya sebab yang diberikan oleh kerajaan persekutuan pada 1974 ialah 'Kedudukan kewangan Persekutuan tidak mengizinkan untuk menjalankan semakan semula'," katanya.

"Di bawah Perkara 112D, adalah wajib bagi 40% hak hasil pendapatan disemak semula setiap lima tahun, tetapi tidak pernah terjadi pada 1974.

"Perkara 112D memperuntukkan rundingan di antara kerajaan dengan negeri bagi tujuan mendapatkan persetujuan berapa kelayakan Sabah untuk mendapat geran khas seperti yang ditetapkan dalam Bahagian IV Jadual Kesepuluh - hak hasil pendapatan 40%," katanya.

Fuad berkata, pada 1974 mungkin sukar bagi jawatankuasa yang bertanggungjawab ke atas semakan itu susulan kematian mantan perdana menteri Dr Ismail Abdul Rahman yang mengetuai jawatankuasa itu. Bagaimanapun, Fuad berkata tidak ada sebab kukuh mengapa semakan itu dilupakan kerana ia dimandatkan secara sah.

Menurut Fuad, geran khas itu boleh "diubahsuai, diganti, diubah atau dimansuhkan" dengan persetujuan daripada Sabah dan kerajaan persekutuan.

Fuad melahirkan rasa terkejut semakan tidak berlaku kerana klausa perkongsian 40% hasil pendapatan merupakan bahagian penting daripada keputusan Sabah untuk membentuk Malaysia.

"Ia adalah faktor rundingan utama, tanpanya Borneo Utara (Sabah) mungkin tidak bersetuju untuk membentuk Malaysia," katanya.

Berdasarkan maklumat terbaru di London, Fuad berkata hasil pendapatan 40% adalah faktor utama bagi Sabah untuk bersetuju bersama-sama membentuk Malaysia semasa fasa rundingan. Beliau berkata sehingga akhir Mac 1963, Sabah masih tidak yakin sama ada Malaysia boleh menjadi kenyataan kerana pembahagian sumber-sumbernya, kata beliau.

"Teleks menunjukkan timbalan perdana menteri Abdul Razak Hussein pada masa itu bertanggungjawab dalam perjanjian dengan Sabah (di bawah pimpinan ketua menteri ketika itu, Donald Stephens.
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 16-12-2017, 11:35 AM
arul57 arul57 is offline
Super Active

arul57's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jul 2008
Posts: 5,753
Thanks (Received): 10
Likes (Received): 26
Active Level
Default

Kena kira sekali tunggakan beserta faedah sebab terlalu lama geran tu x di revise sejak 1974...mau berbillion kena bayar..
Reply With Quote
  #3  
Old 16-12-2017, 12:31 PM
azmann33 azmann33 is offline
Super Active

azmann33's Avatar
 
Trader Rating: (101)
Join Date: Mar 2009
Posts: 7,801
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 129
Active Level
My Mood:
Default

bapa borek ank rintik..
22 kencing org Sabah....

Masa mahaded pun kencing juga...........

Quote:
"Teleks menunjukkan timbalan perdana menteri Abdul Razak Hussein pada masa itu bertanggungjawab dalam perjanjian dengan Sabah (di bawah pimpinan ketua menteri ketika itu, Donald Stephens.
Reply With Quote
  #4  
Old 16-12-2017, 12:59 PM
mcdonat mcdonat is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2017
Posts: 179
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 11
Active Level
Default

Sabah sarawak banyak yang tak pandai sebab undi BN
Reply With Quote
  #5  
Old 16-12-2017, 01:11 PM
lambda123 lambda123 is offline
Super Active

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Aug 2008
Posts: 6,463
Thanks (Received): 158
Likes (Received): 150
Active Level
My Mood:
Default

Sumber berita mana ni.

Aku berminat kaji MA63. Kena hadamkan betul2 ni.
Reply With Quote
  #6  
Old 16-12-2017, 01:34 PM
samad samad is offline
Regular

samad's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Dec 2005
Posts: 633
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 28
Active Level
Default

yang sibuk memukul gendang : Sabah for Sabah dan Sarawak for Sarawak adalah - Kristian

mcm-mcm cara nak tackle Dayak Borneo untuk sokong mereka. Tak dapat. Last sekali gunakan agama Kristian. Masuk ke kampung, pendalaman convert Dayak ke Kristian. Setelah convert, Dayak di pengaruhi untuk jauhi Islam/dan pemimpin Islam. Marilah sokong si polan kerana agama.

kita islam buat apa? tengok saja.

melayu di sarawak tak boleh berpecah. melayu sarawak cuma 25%. kalau pecah juga 25% maka habislah agama Islam di sana. dengan 25% ini Melayu islam memerintah Sarawak.

kalau UMNO tumbang di semenanjung, maka Melayu Sarawak akan semuanya join parti pembangkang yang ditubuhkan melayu Islam. Kalau ada PKR, maka PKR, kalau ada PAS, maka PAS.

unik di borneo ni tak serupa di semenanjung.

gerakan keluar malaysia ni boleh jadi kalau betul-betul serius dorang nak buat. sah di sisi undang-undang tubuh malaysia
Reply With Quote
Likes kelkatu liked this post
  #7  
Old 16-12-2017, 01:42 PM
lambda123 lambda123 is offline
Super Active

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Aug 2008
Posts: 6,463
Thanks (Received): 158
Likes (Received): 150
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by samad View Post
yang sibuk memukul gendang : Sabah for Sabah dan Sarawak for Sarawak adalah - Kristian

mcm-mcm cara nak tackle Dayak Borneo untuk sokong mereka. Tak dapat. Last sekali gunakan agama Kristian. Masuk ke kampung, pendalaman convert Dayak ke Kristian. Setelah convert, Dayak di pengaruhi untuk jauhi Islam/dan pemimpin Islam. Marilah sokong si polan kerana agama.

kita islam buat apa? tengok saja.

melayu di sarawak tak boleh berpecah. melayu sarawak cuma 25%. kalau pecah juga 25% maka habislah agama Islam di sana. dengan 25% ini Melayu islam memerintah Sarawak.

kalau UMNO tumbang di semenanjung, maka Melayu Sarawak akan semuanya join parti pembangkang yang ditubuhkan melayu Islam. Kalau ada PKR, maka PKR, kalau ada PAS, maka PAS.

unik di borneo ni tak serupa di semenanjung.

gerakan keluar malaysia ni boleh jadi kalau betul-betul serius dorang nak buat. sah di sisi undang-undang tubuh malaysia
Benar mereka boleh keluar persekutuan. Tapi kena bayar balik semua infrastruktur cam singapore dulu. Lumpuh teruk kerajaan. Jalan keluar bukan semudah di sangka kan. Lebih2 lagi pan borneo highway di bina, ni nak bayar brapa bila keluar malaysia esok?
Reply With Quote
  #8  
Old 16-12-2017, 01:53 PM
biomedik biomedik is online now
Active Plus

biomedik's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,849
Thanks (Received): 4
Likes (Received): 84
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by lambda123 View Post
Benar mereka boleh keluar persekutuan. Tapi kena bayar balik semua infrastruktur cam singapore dulu. Lumpuh teruk kerajaan. Jalan keluar bukan semudah di sangka kan. Lebih2 lagi pan borneo highway di bina, ni nak bayar brapa bila keluar malaysia esok?
kos pan borneo tu kalau ditolak hutang oleh federal masih bnyk baki lagi federal kena bayar....
__________________
Saya pengamal teknik rawatan Reiki berasaskan Tenaga Alam dan Kuasa Minda mampu merawat dari jarak jauh utk segala penyakit & masaalah. Rawatan saya PERCUMA! Kalau minat nak belajar Reiki, hanya dengan upah RM500 dan dengan izin Allah, dalam sehari saja anda sudah mampu utk merawat,melindungi dan mengawal diri sendiri dan orang lain.
Reply With Quote
Likes asx23 liked this post
  #9  
Old 16-12-2017, 02:00 PM
HelangPutih HelangPutih is online now
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2015
Posts: 2,117
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 92
Active Level
My Mood:
Default

kuar malaysia, join amerika lagi bagus.
__________________
Aku ikut arah aliran.
Reply With Quote
  #10  
Old 16-12-2017, 02:52 PM
lambda123 lambda123 is offline
Super Active

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Aug 2008
Posts: 6,463
Thanks (Received): 158
Likes (Received): 150
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by biomedik View Post
kos pan borneo tu kalau ditolak hutang oleh federal masih bnyk baki lagi federal kena bayar....
Aku tak fikir kerajaan akan letak harga sama. Mesti naik harga punya. Jangan lupa di tariknya semua penjawat awam. Pengurusan akan lumpuh juga buat sementara.

Masa singapore kuar malaysia dulu, mereka dah ada duit nak bayar semula ingat kan cukup terkena juga, lebih dari jangkaan. Nasib baik negara kecik, cepat la membangun.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump