Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #11  
Old 17-05-2018, 05:41 AM
g-man g-man is offline
Active Member

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Jan 2011
Location: Malaysia
Posts: 1,487
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 48
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by pecot85 View Post
aku kurang setuju
Boleh bg hujah kenapa tuan kurang setuju?
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #12  
Old 17-05-2018, 07:33 AM
akecema akecema is offline
Legendary Member

akecema's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2007
Location: Diamond Bay
Posts: 15,181
Thanks (Received): 205
Likes (Received): 183
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by pecot85 View Post
aku kurang setuju
Kene tanya tuan pecot
Die yg ade pengalaman
Kenape ye tuan?
Reply With Quote
  #13  
Old 17-05-2018, 07:38 AM
akuehebat akuehebat is offline
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2012
Posts: 6,262
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 231
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by GamezStar View Post
x bagus kepada yg betul2 penjenayaj.. geng2 kongsi bersuke ria plak pasal berita ni
ada ambe baca antara manifesto harapan, memansuhkan hukuman mati mandatori.
so, x ke gumbira pesta ria puak puak penjenayah?hehe
Reply With Quote
  #14  
Old 17-05-2018, 08:34 AM
myroadtax.com myroadtax.com is offline
CG Top Poster Club

myroadtax.com's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Feb 2014
Posts: 25,640
Thanks (Received): 258
Likes (Received): 290
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by pecot85 View Post
aku kurang setuju
Kenapa tuan pecot?

Makin susah nak soal siasat penjenayah kes berat seperti ahli kongsi gelap ke?
Reply With Quote
  #15  
Old 17-05-2018, 08:41 AM
m0mo~ m0mo~ is offline
CG Top Poster Club

m0mo~'s Avatar

 
Trader Rating: (39)
Join Date: Oct 2012
Location: ||ONEXOX||||Out There|_____|We Are ONE|||ONEXOX|||
Posts: 34,388
Thanks (Received): 41
Likes (Received): 225
Blog Entries: 5
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by pecot85 View Post
aku kurang setuju
biasa kena torture tahanan sampai 4,5pagi baru nak mengaku semua kesalahan ka?
__________________

Data/Voice ONEXOX SUPERJIMAT versi m0mo~ *HARGA BARU*
DATA WAR!! RM50 DAPAT 20GB!||KLIK SINI||
RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA
RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA
RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA
KEMPEN MERAKYATKAN TOPUP~TOPUP 1MALAYSIA|KLIK SINI|
Reply With Quote
  #16  
Old 17-05-2018, 08:46 AM
eday84 eday84 is offline
CG Top Poster Club

eday84's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jan 2009
Location: Rawang
Posts: 27,637
Thanks (Received): 55
Likes (Received): 82
Blog Entries: 62
Active Level
My Mood:
Default

Sempena bulan puasa je kot
__________________
[ DeXandra | Ora Matte ]
Ordinary people are obsessed with entertainment. The best are obsessed with education.
Reply With Quote
  #17  
Old 17-05-2018, 08:59 AM
later_on82 later_on82 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (2)
Join Date: Oct 2010
Posts: 2,852
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 7
Active Level
My Mood:
Default

harap kerajaan x tumpukan kepada korupsi kepimpinan dahulu sahaja..isu2 keselamatan negara pon kena review dan perketat...geng2 kongsi gelap,kemasukan ejen perisik luar negara sampai ada Pensyarah palestin terbunuh...byk kes2 rare tahap international lately..dgn isu pembunuhan sedara presiden korea utara nya lagi..jarang benda2 camni sebelum ni
Reply With Quote
  #18  
Old 17-05-2018, 09:15 AM
cek mek molek cek mek molek is online now
CG Top Poster Club

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2013
Posts: 29,188
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 2007
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by akuehebat View Post
ada ambe baca antara manifesto harapan, memansuhkan hukuman mati mandatori.
so, x ke gumbira pesta ria puak puak penjenayah?hehe
tn akuehebat, tu baru manifesto kan, belum dilaksanakan lagi kan. lagipun perkara yg melibatkan undang undang ni perlu juga dapatkan pandangan dari bahagian Judiciary dan AG..

adapun maksud mansuhkan hukuman mati mandatori maknanya, hukuman mati akan ada. selain hukuman mati, hukuman penjara seumur hidup coupled dengan sebatan ke..
misalnya, dalam sesuatu kes tu, masa nak putuskan keputusan, Yang Arif Hakim berpendapat melalui bukti, dokumen, keterangan saksi bahawa hukuman mati adalah sesuai dijatuhkan terhadap tertuduh instead of hukuman penjara seumur hidup dan sebatan, maka hukuman mati diputuskan..

sekiranya Yang Arif Hakim berpendapat bahawa hukuman penjara seumur hidup dan sebatan adalah sesuai dijatuhkan terhadap tertuduh instead of hukuman mati, maka hukuman penjara seumur hidup dan sebatan diputuskan

maksudnya Yang Arif Hakim ada pilihan hukuman tu. Hukuman mati pun ada, dan hukuman lain pun ada..
kalau hukuman mati mandatori pulak maksudnya Yang Arif Hakim dalam keadaan yg macamana sekalipun kena jatuhkan hukuman mati tu, takde pilihan lain. contohnya keldai dadah akan diputuskan hukuman mati mandatori






ni saya sertakan contoh pindaan kepada Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 (ADB)

Setakat 1 Disember 2017, pindaan rang Undang Undang seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya dah diluluskan sebulat suara di Parlimen
Pasni akan dibawa ke Dewan Rakyat sebelum mendapat pekenan diraja untuk sokongan..

Quote:
Pindaan rang Undang Undang seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya berkenaan apa tu?
Pindaan berkenaan hukuman mati mandatori.

Malaysia dah mansuhkan hukuman mati MANDATORI bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 bagi pesalah dadah

Sebelum ini sapa yang didapati bersalah menurut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya, secara langsung akan dikenakan hukuman tali gantung.

Hakim yang mengendalikan kes berkaitan terpaksa jatuhkan hukuman mati terhadap tertuduh yang didapati bersalah di mahkamah kerana tiada hukuman lain diperuntukkan..

Quote:
Jadi di bawah pindaan kepada Seksyen 39B (2) Akta Dadah Berbahaya 1952 ni, mana-mana orang yang disabitkan dengan kesalahan pengedaran dadah berbahaya hendaklah dihukum dengan
-hukuman mati ATAU
-dengan pemenjaraan seumur hidup yang mana dia boleh juga dikenakan hukuman sebat.

Tapi bukan semua individu yang disabitkan dengan kesalahan pengedaran dadah akan dikecualikan daripada hukuman mati.Ada juga yg dikenakan hukuman mati tapi ada juga yg dikenakan pemenjaraan seumur hidup..

Quote:
Pindaan ni bagi lebih ruang kepada mahkamah
-guna budi bicara dalam menentukan hukuman lebih sesuai terhadap pesalah dadah,

-berikan kuasa kepada mahkamah untuk menghukum pengedar dadah dengan hukuman mati atau dengan pemenjaraan seumur hidup.

-dalam bab pemenjaraan seumur hidup, kuasa budi bicara mahkamah hanya tertakluk untuk jatuhkan hukuman penjara seumur hidup dan tidak kurang lima belas kali sebatan setelah Mahkamah mengambil kira beberapa keadaan tertentu iaitu dalam perenggan baharu 39B (2A)(a), (b) atau (c) yang dicadangkan.

-39B (2A)(a), (b) atau (c) tu adalah seperti berikut:
>>39B (2A)(a) takde bukti membeli atau menjual dadah berbahaya pada masa tertuduh ditangkap
>>39B (2A)(b) tiada agent provocateur terlibat
atau
>>39B (2A) (c) penglibatan tertuduh tu adalah terhad kepada to transporting, carrying, sending or delivering a dangerous drug;
dan
>>39B (2A) (d) ada perakuan secara bertulis oleh pendakwa raya yang mana pada penentuan pendakwa raya, orang yang disabitkan di bawah subsekyen 39B (2) sudah membantu agensi penguatkuasaan dalam mengendalikan aktiviti pengedaran dadah di dalam dan luar Malaysia
Quote:
Pindaan ni akan mewajibkan banduan untuk memberi bantuan kepada agensi penguatkuasaan dalam membanteras aktiviti pengedaran dadah supaya terlepas daripada hukuman gantung.

Bantuan tu termasuklah pemberian maklumat yang membawa penangkapan, penahanan atau pendakwaan mana-mana orang yang terbabit dengan apa-apa aktiviti pengedaran dadah.

Perlu ada perakuan secara bertulis oleh pendakwa raya yang mana pada penentuan pendakwa raya, orang yang disabitkan di bawah subsekyen 39B (2) sudah membantu agensi penguatkuasaan dalam mengendalikan aktiviti pengedaran dadah di dalam dan luar Malaysia

Quote:
Ni saya sertakan pindaan 39B Akta Dadah Berbahaya utk perhatian tuan

Pindaan seksyen 39b
2.Akta Dadah Berbahaya 1952 [Akta 234], yang disebut “Akta ibu” dalam Akta ini, dipinda dalam seksyen 39b—

(a)dengan menggantikan subseksyen (2) dengan subseksyen yang berikut:
“(2)Any person who contravenes any of the provisions of subsection (1) shall be guilty of an offence against this Act and shall be punished on conviction with death
or imprisonment for life and shall, if he is not sentenced to death, be punished with whipping of not less than fifteen strokes.”; dan

(b) dengan memasukkan selepas subseksyen (2) subseksyen yang berikut:
“(2a) In exercising the power conferred by subsection (2), the Court in imposing the sentence of imprisonment for life and whipping of not less than fifteen strokes, may have regard only to the following circumstances:

(a)there was no evidence of buying and selling of a dangerous drug at the time when the person convicted was arrested;

(b)there was no involvement of agent provocateur;
or
(c) the involvement of the person convicted is restricted to transporting, carrying, sending or delivering a dangerous drug; and

(d)the Public Prosecutor certifies in writing to the Court that in his determination, the person convicted has assisted an enforcement agency in disrupting drug trafficking activities within or outside Malaysia.

(2b) The determination of whether or not any person has assisted an enforcement agency in disrupting drug trafficking activities shall be at the sole discretion of the Public Prosecutor and no action or proceeding shall lie against the Public Prosecutor in relation to any such determination done by him in good faith, in such capacity.


HURAIAN
Rang Undang-Undang ini bertujuan untuk meminda Akta Dadah Berbahaya 1952 (“Akta 234”)

Fasal 2 bertujuan untuk meminda subseksyen 39b(2) Akta 234. Di bawah Akta 234 yang sedia ada, mana-mana orang yang disabitkan dengan kesalahan pengedaran dadah berbahaya hendaklah dihukum dengan hukuman mati.

Seksyen 39b telah dimasukkan buat pertama kalinya ke dalam Akta 234 melalui Akta Dadah Berbahaya (Pindaan) 1975 [Akta A293] yang telah berkuat kuasa pada 30 April 1975.

Pindaan itu memperuntukkan bahawa seseorang yang disabitkan dengan kesalahan mengedar dadah berbahaya hendaklah dihukum dengan hukuman mati atau dengan pemenjaraan seumur hidup yang mana dia boleh juga dikenakan hukuman sebat.

Kemudiannya, hukuman yang diperuntukkan di bawah seksyen 39b Akta 234 telah dipinda untuk memperuntukkan hukuman mati mandatori melalui Akta Dadah Berbahaya (Pindaan) 1983 [Akta A553]. Pindaan ini telah berkuat kuasa mulai 15 April 1983.

Pindaan yang dicadangkan juga bertujuan untuk kembali kepada kedudukan sebelum pembuatan Akta A553, yang mana
fasal 2 bertujuan untuk meminda subseksyen 39b(2) Akta 234 untuk memberi Mahkamah kuasa untuk menjatuhkan
hukuman mati atau pemenjaraan seumur hidup dan sebatan tidak kurang daripada lima belas kali bagi kesalahan pengedaran dadah.

Walau bagaimanapun, dalam menjatuhkan hukuman pemenjaraan seumur hidup dan sebatan tidak kurang daripada lima belas kali,
Mahkamah hanya boleh mengambil kira mana-mana hal keadaan yang dinyatakan dalam perenggan baharu 39b(2a)(a), (b)atau (c) yang dicadangkan dan Mahkamah hendaklah mengambil kira akan perakuan secara bertulis oleh Pendakwa Raya yang mana pada penentuan Pendakwa Raya, orang yang disabitkan di bawah subseksyen 39b(2) telah membantu agensi penguatkuasaan dalam menggendalakan aktiviti pengedaran dadah di dalam atau di luar Malaysia.

Bantuan kepada agensi penguatkuasaan dalam menggendalakan aktiviti pengedaran dadah itu bolehlah termasuk, sebagai contoh, pemberian maklumat yang membawa kepada penangkapan, penahanan atau pendakwaan mana-mana orang yang terlibat dengan apa-apa aktiviti pengedaran dadah.

Dengan cadangan pindaan ini, tanpa perakuan secara bertulis Pendakwa Raya, Mahkamah tidak boleh menjalankan kuasanya untuk menjatuhkan hukuman terhadap orang yang telah disabitkan dengan pemenjaraan seumur hidup dan sebatan tidak kurang daripada lima belas kali, walaupun hal keadaan yang dinyatakan dalam perenggan 39b(2a)(a), (b)atau yang dicadangkan wujud.
http://www.parlimen.gov.my/files/bil...017%20(bm).pdf

Quote:
Ulasan mengenai pindaan:-
cadangan pindaan kepada Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 (ADB) oleh Kerajaan yang memberikan budi bicara bersyarat kepada hakim, sebenarnya tidak memberikan kuasa sepenuhnya kepada kehakiman untuk menjatuhkan hukuman yang selayaknya kepada pesalah dadah.

Ini kerana syarat untuk mendapatkan perakuan bertulis daripada Pendakwaraya sepertimana dalam seksyen 39B(2A)(d) ADB adalah diperlukan sebelum mahkamah menjatuhkan hukuman lain menunjukkan seolah-olah kuasa tersebut diletakkan sepenuhnya kepada pihak Pendakwaraya.

Tanpa perakuan tersebut, Hakim tiada pilihan lain melainkan untuk menjatuhkan hukuman mati walaupun secara zahirnya ada pengecualian terhadap hukuman mati, namun hukuman tersebut masih kekal dan akan terus dikuatkuasakan sekiranya syarat-syarat dalam cadangan pindaan terbaru ini tidak diikuti
Tn akuehebat, harap ni dapat membantu atau bagi gist atau idea berkenaan pindaan seksyen 39B ADB berkenaan hukuman mati tu

Last edited by cek mek molek; 17-05-2018 at 09:21 AM..
Reply With Quote
  #19  
Old 17-05-2018, 09:23 AM
iced_coolz iced_coolz is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2013
Posts: 479
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 26
Active Level
Default

pegawai penyiasat ni waktu official kerja dia mcm mana? ikut office hour ke? selain waktu tersebut, dikira mcm mana?
Reply With Quote
  #20  
Old 17-05-2018, 09:24 AM
sayasuka sayasuka is offline
Legendary Member

sayasuka's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Oct 2011
Posts: 12,171
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 67
Active Level
Default

nampak ada pembaharuan pada cara tadbir.

Kita harap kali ni memang betul-betul dapat kerajaan yang prihatin.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump