Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #21  
Old 08-02-2018, 06:11 PM
cek mek molek cek mek molek is online now
CG Top Poster Club

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2013
Posts: 26,644
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 1388
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by HelangPutih View Post
ni lebih nak sebar aib orang cek mek.
siap sedia awal2 nk cari berita camni.
kita xboleh ke saman mahkamah sebab dedahkan perkara2 gini?
tuan, with all due respect, I beg to differ. dengan segala hormatnya tuan saya mohon utk berbeza pendapat dengan tuan

gini tuan, kes kes jenayah biasanya dijalankan dalam mahkamah terbuka.
semua org awam boleh masuk dalam tu dan dengar kes tersebut. Mahkamah takkan halang wartawan utk membuat liputan kes yg disebut atau dibicarakan dalam Mahkamah..

melainkan jika tertuduh pada awal awal lagi memohon kebenaran Mahkamah agar kesnya dijalankan secara tertutup. hanya org tertentu je dibenarkan berada dalam Mahkamah tersebut.dan media dihalang utk buat liputan pasal perkara tu.
dan Mahkamah sebelum bagi atau tolak permohonan tertuduh tu, mahukan sebab yg konkrit mengapa prosiding kes perlu dibuat secara tertutup dan media dihalang utk buat liputan mengenai kes tu..
jika tak konkrit, tak kukuh, Mahkamah akan jalankan kes jenayah secara open court (mahkamah terbuka)

Biasanya, kes yg dijalankan secara tertutup adalah kes rogol atas permintaan pihak pendakwaan, kes jenayah yg dilakukan oleh kanak kanak berusia bawah 18 tahun seperti kes pelajar Tahfiz yg maut akibat kebakaran tu dan sebagainya..


Satu perkara lagi, kes jenayah yg bagaimanakah yg mendapat kebenaran dari Mahkamah utk dihalang daripada dibuat secara terbuka, untuk melindungi imej tertuduh
adakah kes yg melibatkan dadah; pengedaran, memiliki dadah dsb,
adakah kes yg melibatkan rasuah,
adakah kes yg melibatkan penjawat awam sebagai tertuduh;
adakah kes yg melibatkan pihak penguatkuasaan seperti polis dan sebagainya sebagai tertuduh
adakah kes yg melibatkan lelaki yg didakwa merogol sebagai tertuduh
dan sebagainya

rasanya banyak dah berita yg kita baca mengenai tertuduh yg didakwa, tertuduh yg dibicarakan, tertuduh yg dikenakan hukuman..


Kalau kita mahu menyaman, kita saman sapa yg menyiarkan berita tersebut, bukan Mahkamah..
tapi mula mula kita kena pastikan bahawa kes tersebut telahpun diberikan kebenaran oleh Mahkamah utk dijalankan secara tertutup dan pihak media tak boleh siarkan butir butir prosiding Mahkamah..
namun wartawan dan akhbar ingkar utk mengikut perintah Mahkamah tu..




ok, takpa kalau tertuduh nak failkan saman malu jugak sebab prosiding Mahkamah yg dibuat secara terbuka telah memalukan dia..
jika nak failkan saman malu, ada 3 kriteria;-

Kes fitnah/saman malu akan berlaku jika memenuhi 3 kriteria.

Pertama: Orang buat kenyataan fitnah yg ditujukan langsung kpd kita. Jika bersifat sindiran tanpa menyebut nama sesiapa, kita perlu kemukakan bukti kukuh bahawa kenyataan fitnah tersebut dituju kpd kita.

Kedua: Kenyataan fitnah tersebut dia sebarkan kpd org lain (pihak ketiga). Kalau dia hanya publish kepada kita shj ianya tak dikira kes fitnah.

Ketiga: Kenyataan yg dibuat adalah fitnah. Jika kenyataan tersebut bersifat komen, teguran atau memang betul2 berlaku atau ianya memang kesalahan yg kita dah buat ianya tak dikira fitnah.

saman fitnah/malu boleh dilakukan dengan tiga syarat:

1. false story
2. damaging the person
3. publish to the third party



ni pendapat 5 sen saya tuan
Reply With Quote
Likes HelangPutih, lambda123 liked this post
Paid Advertisement
  #22  
Old 13-02-2018, 09:34 PM
HelangPutih HelangPutih is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2015
Posts: 2,339
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 107
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by cek mek molek View Post
tuan, with all due respect, I beg to differ. dengan segala hormatnya tuan saya mohon utk berbeza pendapat dengan tuan

gini tuan, kes kes jenayah biasanya dijalankan dalam mahkamah terbuka.
semua org awam boleh masuk dalam tu dan dengar kes tersebut. Mahkamah takkan halang wartawan utk membuat liputan kes yg disebut atau dibicarakan dalam Mahkamah..

melainkan jika tertuduh pada awal awal lagi memohon kebenaran Mahkamah agar kesnya dijalankan secara tertutup. hanya org tertentu je dibenarkan berada dalam Mahkamah tersebut.dan media dihalang utk buat liputan pasal perkara tu.
dan Mahkamah sebelum bagi atau tolak permohonan tertuduh tu, mahukan sebab yg konkrit mengapa prosiding kes perlu dibuat secara tertutup dan media dihalang utk buat liputan mengenai kes tu..
jika tak konkrit, tak kukuh, Mahkamah akan jalankan kes jenayah secara open court (mahkamah terbuka)

Biasanya, kes yg dijalankan secara tertutup adalah kes rogol atas permintaan pihak pendakwaan, kes jenayah yg dilakukan oleh kanak kanak berusia bawah 18 tahun seperti kes pelajar Tahfiz yg maut akibat kebakaran tu dan sebagainya..


Satu perkara lagi, kes jenayah yg bagaimanakah yg mendapat kebenaran dari Mahkamah utk dihalang daripada dibuat secara terbuka, untuk melindungi imej tertuduh
adakah kes yg melibatkan dadah; pengedaran, memiliki dadah dsb,
adakah kes yg melibatkan rasuah,
adakah kes yg melibatkan penjawat awam sebagai tertuduh;
adakah kes yg melibatkan pihak penguatkuasaan seperti polis dan sebagainya sebagai tertuduh
adakah kes yg melibatkan lelaki yg didakwa merogol sebagai tertuduh
dan sebagainya

rasanya banyak dah berita yg kita baca mengenai tertuduh yg didakwa, tertuduh yg dibicarakan, tertuduh yg dikenakan hukuman..


Kalau kita mahu menyaman, kita saman sapa yg menyiarkan berita tersebut, bukan Mahkamah..
tapi mula mula kita kena pastikan bahawa kes tersebut telahpun diberikan kebenaran oleh Mahkamah utk dijalankan secara tertutup dan pihak media tak boleh siarkan butir butir prosiding Mahkamah..
namun wartawan dan akhbar ingkar utk mengikut perintah Mahkamah tu..




ok, takpa kalau tertuduh nak failkan saman malu jugak sebab prosiding Mahkamah yg dibuat secara terbuka telah memalukan dia..
jika nak failkan saman malu, ada 3 kriteria;-

Kes fitnah/saman malu akan berlaku jika memenuhi 3 kriteria.

Pertama: Orang buat kenyataan fitnah yg ditujukan langsung kpd kita. Jika bersifat sindiran tanpa menyebut nama sesiapa, kita perlu kemukakan bukti kukuh bahawa kenyataan fitnah tersebut dituju kpd kita.

Kedua: Kenyataan fitnah tersebut dia sebarkan kpd org lain (pihak ketiga). Kalau dia hanya publish kepada kita shj ianya tak dikira kes fitnah.

Ketiga: Kenyataan yg dibuat adalah fitnah. Jika kenyataan tersebut bersifat komen, teguran atau memang betul2 berlaku atau ianya memang kesalahan yg kita dah buat ianya tak dikira fitnah.

saman fitnah/malu boleh dilakukan dengan tiga syarat:

1. false story
2. damaging the person
3. publish to the third party



ni pendapat 5 sen saya tuan
terima kasih cek mek, jwpn yg terperinci tul dari cek mek.
Cuma dlm kes ni, sy rs mcm ada unsur jatuh jugalah maruah dia. Sedangkan perbicaraan belum pn berjalan, tp imej dia dah pun terjatuh kerana media. Xtahulah sy bagaimana dia menjadi ustaz sebab dia seorang mualaf. Kita sendiri pn xtahu betul ke mesej tu dia yg hantar. Pd sy dia dah terhukum dengan pemberitaan oleh media, tambah lg kalau tiada berita susulan tentang keputusan mahkamah. Sbb tu sy rs mcm xadil mahkamah benarkan berita ni keluar kepada umum pada peringkat macam ni. Kes dia pn xde melibatkan kepentingan umum. Hr tu sy ty sbb terfikir benda ni.
Pendapat jer ni cek mek yer.. jgn mrh.
__________________
Aku ikut arah aliran.
Reply With Quote
Likes cek mek molek liked this post
  #23  
Old 13-02-2018, 10:13 PM
cek mek molek cek mek molek is online now
CG Top Poster Club

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2013
Posts: 26,644
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 1388
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by HelangPutih View Post
terima kasih cek mek, jwpn yg terperinci tul dari cek mek.
Cuma dlm kes ni, sy rs mcm ada unsur jatuh jugalah maruah dia. Sedangkan perbicaraan belum pn berjalan, tp imej dia dah pun terjatuh kerana media. Xtahulah sy bagaimana dia menjadi ustaz sebab dia seorang mualaf. Kita sendiri pn xtahu betul ke mesej tu dia yg hantar. Pd sy dia dah terhukum dengan pemberitaan oleh media, tambah lg kalau tiada berita susulan tentang keputusan mahkamah. Sbb tu sy rs mcm xadil mahkamah benarkan berita ni keluar kepada umum pada peringkat macam ni. Kes dia pn xde melibatkan kepentingan umum. Hr tu sy ty sbb terfikir benda ni.
Pendapat jer ni cek mek yer.. jgn mrh.
a'ah, betul dah apa yg tuan kata tu. one is innocent until proven guilty
Reply With Quote
  #24  
Old 13-02-2018, 11:22 PM
chiro chiro is offline
Active Plus

chiro's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 3,293
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 19
Active Level
My Mood:
Default

tak habis2 merapu.
bila la nak bisnes
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump