Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 18,376
0 Software Upgrade
Last Post: CariGold
Posted On: 09-12-2016
Replies: 1
Views: 13,903
0 New forum feature to help you manage updates of your own thread
Last Post: CariGold
Posted On: 22-02-2016
Replies: 0
Views: 39,638
More...
  #351  
Old 18-02-2017, 12:41 AM
TT TT is offline
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 103,705
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 194
Likes (Received): 2545
Dislikes (Received): 6
Active Level
My Mood:
Default

Jong Nam dibunuh kerana perebutan harta?



SEOUL – Spekulasi bertiup kencang di Korea Selatan susulan kes pembunuhan abang tiri pemimpin Korea Utara, Kim Jong-nam di Malaysia pada Isnin lalu yang dikaitkan dengan isu perebutan harta.


Akhbar berpengaruh, The Korea Times memetik sumber boleh dipercayai malah mendedahkan bahawa adik tirinya, Kim Jong-un sendiri yang mengarahkan pembunuhan misteri tersebut di terminal Klia2, Sepang, Selangor.

Khabar angin mendakwa, Jong-nam dibunuh akibat konflik berhubung sejumlah besar wang diwarisi daripada bapa mereka, Kim Jong-il selain beberapa lagi dana mewah rahsia diuruskan bapa saudara mereka, Jang Song-thaek.

Lebih malang, akibat isu tersebut, Jong-un tergamak mengarahkan Song-thaek yang ketika itu Duta Besar Korea Utara di Malaysia dipanggil pulang dan dihukum bunuh dengan peluru berpandu antipesawat pada akhir 2013.

“Para peniaga Korea Utara di China memanggil Jong-nam sebagai seorang ‘pemain’ besar di Macau,” kata sumber dipetik agensi berita rasmi Yonhap pada Khamis sekali gus menggambarkan betapa kuat pengaruh abangnya itu.

“Namun selepas Song-thaek ditembak mati, barulah rahsia kekayaaan pak cik mereka di seberang laut diserahkan kepada Jong-nam pula yang sebenarnya antara wasiat peninggalan Jong-il sebelum meninggal dunia pada 2011.”

Sumber itu berkata, selaku anak lelaki tertua, dia turut mewarisi “banyak wang” daripada bapanya yang berasa kasihan setelah Jong-nam diusir ke luar negara pada 2001 sekali gus terkeluar daripada penerima pusaka keluarga.

Beberapa penganalisis politik tempatan mendakwa, Jong-un pernah mengarahkan Jong-nam pulang ke Pyongyang dengan membawa balik semua wang disimpannya di sebuah bank Macau, tetapi arahan itu diabaikan abangnya.

Wang itu sepatutnya digunakan bagi menampung krisis kewangan Korea Utara setelah disisihkan komuniti dunia ekoran sekatan ketat ekonomi sebagai tindak balas atas kedegilan Pyongyang menjalankan ujian senjata nuklear.

Keengganan Jong-nam mematuhi arahan rejim itu mengakibatkan Jong-un berasa marah yang amat sangat, sekali gus mengarahkan pembunuhan tersebut sejak lima tahun lalu malah hampir berjaya dilakukan di Macau pada 2012.

Misi rahsia itu dilaksanakan Jeongchalchong-gug atau Reconnaissance General Bureau (RGB), agensi perisikan Korea Utara yang terkenal dengan operasi khas termasuk melakukan pembunuhan terhadap mana-mana tokoh.

RGB ada enam biro termasuk Biro 212 atau divisyen perang siber yang pernah menggemparkan dunia pada 2015 apabila berjaya menggodam jaringan sistem pelayan komputer di Amerika Syarikat dan lumpuh beberapa hari.

Pengarah Perisikan Kebangsaan Korea Selatan, Lee Byung-ho pada Rabu turut mendedahkan percubaan bunuh Jong-nam dilakukan kerana ‘ketakutan perasaan’ amat sangat Jong-un terhadap abangnya bermula 2011 lalu.

Pendapat itu turut dipersetujui seorang penyelidik kanan Insititut Sejong di sini, Hong Hyun-ik ketika ditemu bual stesen radio: “Apabila Jong-nam hidup dalam buangan di China, dia membawa bersama banyak wang dana rahsia.”

Isu perebutan wang pusaka mewah itu menjadi antara sebab membawa kepada pembunuhan Jong-nam meskipun mendiang langsung tidak berminat dengan politik Korea Utara atau mengambil tahu pemerintahan kejam adiknya.

Dalam pada itu, agensi berita Jiji Press di Jepun membangkitkan spekulasi bahawa Jong-nam dibunuh disebabkan khabar angin menyatakan beliau mahu mewujudkan kerajaan Korea Utara dalam buangan dan menjadi pemimpin.

Ada pihak mendakwa kononnya Jong-nam merancang menumbangkan rejim Korea Utara dengan kerjasama sulit bersama-sama Song-thaek dan bantuan daripada pihak berkuasa China selepas Jong-un menggantikan Jong-il.

Sumber perisikan Seoul mendakwa, ia sekali gus menjawab teka-teki bagaimana Jong-nam ‘selamat’ apabila berada di China kerana beliau sentiasa dilindungi pemerintah Beijing sehingga mampu bekerjasama dalam isu ekonomi.

Pada masa sama, pakar-pakar politik antarabangsa turut ‘hairan’ dengan hubungan Pyongyang-Beijing menjadi begitu teruk setelah Jong-un berkuasa meskipun dua negara berjiran itu mengamalkan sistem politik komunisme.

Namun ada penganalisis perisikan mendakwa, pembunuhan Jong-nam berlaku akibat ‘saingan’ sengit antara RGB dan Kementerian Keselamatan Negara bagi membuktikan tahap kesetiaan dua agensi tersebut ke atas Jong-un.

“Ini mungkin boleh diragui tetapi kes pembunuhan individu berprofil tinggi tidak mungkin dilakukan tanpa izin Jong-un,” jelas seorang penyelidik di Institut Sejong, Cheong Seong-chang. – Agensi


http://www.mynewshub.cc/utama-sensas...m-punca-bunuh/
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #352  
Old 18-02-2017, 02:46 AM
TXT TXT is offline
CG Super Hardcore

TXT's Avatar

 
Trader Rating: (7)
Join Date: Mar 2010
Location: miLan - KT - OT - KL
Posts: 227,475
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 4884
Likes (Received): 584
Dislikes (Received): 2
Blog Entries: 42
Active Level
My Mood:
Default TERKINI: Polis tahan lelaki kes bunuh Kim Jong-nam

TERKINI: Polis tahan lelaki kes bunuh Kim Jong-nam malam ini


Quote:
KUALA LUMPUR: Seorang suspek dipercayai antara empat lelaki yang sedang diburu polis berhubung kes pembunuhan Kim Jong-nam, ditahan di Jalan Kuchai Lama, di sini,



Lelaki berusia 47 tahun dan memiliki pasport Korea Utara itu ditahan sekitar jam 11 malam dalam serbuan polis di sebuah kondominium di kawasan berkenaan

Difahamkan suspek terbabit bersembunyi di kondominium itu selepas menyedari diburu polis

Lelaki itu ditahan hasil soal siasat ke atas dua suspek wanita yang ditangkap sebelum ini selain maklumat risikan polis

Dengan penahanan suspek itu, polis kini memburu tiga lagi individu yang dipercayai perancang utama kes pembunuhan Jong-nam

Sebelum ini polis menahan dua suspek wanita masing-masing warga Vietnam dan Indonesia, selepas dipercayai terbabit dalam pembunuhan Jong-nam, di aras pelepasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2), Isnin lalu

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/249715
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #353  
Old 18-02-2017, 03:26 AM
jackstan jackstan is offline
Active Member

jackstan's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Aug 2011
Posts: 1,296
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 7
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Power polis malaysia.. Harap leh tangkap semua suspek & sedut info habis habisan..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #354  
Old 18-02-2017, 10:15 AM
kirana kirana is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2007
Location: on the rolling wheel
Posts: 255
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 14
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default Korea Utara dakwa M'sia sekongkol dengan 'kuasa seteru', tolak bedah siasat

Korea Utara dakwa M'sia sekongkol dengan 'kuasa seteru', tolak bedah siasat


org tu datang nak ambik mayat polis tak bagi

habissss....
__________________
" Peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu "
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #355  
Old 18-02-2017, 10:22 AM
scharger101 scharger101 is offline
Active Member

scharger101's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Oct 2009
Location: TP and SL
Posts: 1,846
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 20
Likes (Received): 30
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to scharger101
Default

Abis laaa...kita nk perang ngan korea utara ke
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #356  
Old 18-02-2017, 10:35 AM
gunungemas gunungemas is offline
Active Member

gunungemas's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,966
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 13
Likes (Received): 8
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by jackstan View Post
Power polis malaysia.. Harap leh tangkap semua suspek & sedut info habis habisan..
Kan yang KE-4 TERBAIK di dunia............... tapi kalau masyuk bab orang besar malaysia, hampeh tol..........
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #357  
Old 18-02-2017, 10:56 AM
fms fms is offline
Legendary Member

fms's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Feb 2007
Posts: 17,512
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 52
Likes (Received): 10
Dislikes (Received): 1
Active Level
Default

nasib baik Korea Utara xde pengaruh besar kat Asia Tenggara..klu tidak, mmg kene ugut laa Malaysia xnak bagi mayat..
__________________
Line aktif setahun setiap kali reload. Panggilan percuma tanpa had sesama rangkaian.
Wassap/telegram/call ke 018-7878060 (Redone) / 011-50133105 (Tronexus)
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #358  
Old 18-02-2017, 11:07 AM
avenged avenged is offline
Regular

avenged's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Dec 2012
Posts: 803
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Hahaha macam dh dirancang
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #359  
Old 18-02-2017, 11:17 AM
myroadtax.com myroadtax.com is online now
CG Top Poster Club

myroadtax.com's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Feb 2014
Posts: 23,690
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 258
Likes (Received): 83
Dislikes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

Baca akhbar The Star baru faham cerita sebenar.

Masih ada 2 lagi calon untuk dihapuskan.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #360  
Old 18-02-2017, 11:18 AM
myroadtax.com myroadtax.com is online now
CG Top Poster Club

myroadtax.com's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Feb 2014
Posts: 23,690
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 258
Likes (Received): 83
Dislikes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by fms View Post
nasib baik Korea Utara xde pengaruh besar kat Asia Tenggara..klu tidak, mmg kene ugut laa Malaysia xnak bagi mayat..
Dia dah ugut jangan buat bedah siasat pun.

Tetapi pengaruh USA dan Korea Selatan lagi kuat jadi kita buat juga.
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Tags
kim jong nam death, kim jong nam poison, korea utara terkini

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 07:45 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you