Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!



Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #151  
Old 25-05-2017, 06:33 AM
Fijin Fijin is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2017
Posts: 506
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 24
Active Level
Default

Ada sedikit khilaf dlm bab niat nie,kita berlapang dan meraikan pendapat org lain dlm fiqh, yg penting kita tahu bezakan niat dn lafaz niat, yg patut kita risaukan 85% org islam kt msia x jaga solat 5 waktu, yg 15% tu kita harap allah terima amalan kita dan terus istiqamah
__________________
TRADE EU ,GU DAN GOLD 95% WIN,BACKTESTING LEBIH 3 TAHUN,SILA PM JIKA BERMINAT
TRADE TANPA INDI,RAHSIA JOHN TEMPLETON 90% WIN
KLIK http://www.carigold.com/portal/forum...d.php?t=654037
Reply With Quote
Likes syamsoulcc liked this post
Paid Advertisement
  #152  
Old 26-05-2017, 06:15 AM
syamsoulcc syamsoulcc is offline
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,499
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 549
Active Level
My Mood:
Default

utk perkongsian bersama

__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Reply With Quote
  #153  
Old 26-05-2017, 07:14 AM
michael scotfield michael scotfield is offline
Legendary Member

michael scotfield's Avatar
 
Trader Rating: (14)
Join Date: May 2007
Location: Fig fx
Posts: 14,737
Thanks (Received): 299
Likes (Received): 91
Active Level
Send a message via Yahoo to michael scotfield Send a message via Skype™ to michael scotfield
Default

SOALAN:

Assalamualaikum Tuan Mufti.

Bagi orang yang kuat was wasnya bolehkah dia berniat solat sebelum lafaz takbiratul Ihram iaitu mengikut mazhab Hanafi.

Mohon pencerahan tuan Mufti.

Terima kasih.



JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Sebenarnya tidak susah untuk berniat solat dalam mazhab al-Shafie. Lafaz niat bukanlah syarat. Yang wajib ialah menentukan perbuatan yakni solat, fardu atau sunat, jenis solat dan sebagai makmum dalam solat berjemaah, ketika takbiratulihram.

Contohnya:

"Sahaja aku solat fardu zuhur."

Memadai dengan kita menyengajakan dalam hati amalan apa yang kita ingin laksanakan.


Jika masih sukar, boleh bertaqlid kepada mazhab lain seperti Mazhab Hanbali atau Hanafi dengan syarat kita mengetahui rukun dan syarat sah solat dalam mazhab tersebut. Jangan dicampuradukkan berbilang pendapat dalam satu-satu masalah sehingga tiada ulama yang membenarkan amalan itu. Contohnya, seorang yang menyapu tiga helai rambut ketika wudu kerana mengikut mazhab Syafie tetapi menyentuh perempuan ajnabi dan tidak menganggapnya batal wuduk kerana bertaqlid kepada mazhab Hanafi. Jika dia solat dalam keadaan seperti itu, solat itu tidak sah mengikut kesepakatan ulama mazhab. Inilah yang dipegang oleh Syeikh al-Muhaqqiq Ibn Ziyad Rahimahullah dan lain-lain seperti yang dinaqalkan dalam I`anah al-Talibin (4/251).

Wallahua`lam.



Dari Meja Mufti
Reply With Quote
  #154  
Old 03-06-2017, 11:30 AM
johor1976 johor1976 is offline
Temporarily Banned for 1 Month

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2016
Posts: 5,981
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 184
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
pendapat saudara saya terima..hal bumi rata adalah kerana byk yg membelakangi al quran,memang kesilapan saya memberikan gelaran2 spt bo.dow ******* dan sebgai kerana keras dlm menerima pandangan dan provoke yg dilakukan..cuba saudara belek2 semula dr awal mula tread..tetapi bg yg selalu berdebat hal tu..bg sayalah spt adik beradik je..sebab tread lepas2 saya dh berpesan awal2..jgn amik hati..tu je..mungkin saudara baru dlm tread tersebut..memanglah nmpk semacam..kalau x..geng2 GE pun rase sunyi je...haha
sebab dorg pun sebenarnya sedang mencari juga ilmu2 FE yg boleh diterima..sebab bg geng2 FE..ilmu GE ni dh lama dah kita belajar dr skolah lagi..cuma nk bgtau..ada ilmu GE tu betul dan ada yg salah tetpi kalau berlawanan dgn quran..tu kene tegas..ada quran xsebut direct..tu xkisah lah..tp kalau direct..itu xleh nk tolak..cuma kita xnak..benda yg bukan dikatakan ijma..kerana nk menang..bg Fe bukan nak menang..tp cuba fikir2 dan cari kebenaran..tu je..klah..maaf off topik sikit..
perkataan saint tu berasal dari saintis ke?
Reply With Quote
  #155  
Old 04-06-2017, 06:33 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,955
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 43
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by johor1976 View Post
perkataan saint tu berasal dari saintis ke?
kiasan..ko lemau la..supaya ko beringat..ko faham dan ko fikir utk berhati2 kerana ramai yg menolak kata2 tuhan..sebab tu aku kata saint is atheis..just sebagai kiasan..ko xfaham..plis ignore..

sptlah kata sign is..tanda2 menunjukkan adanya tuhan..kalau x faham kiasan..biarkan disitu..
Reply With Quote
  #156  
Old 14-06-2017, 10:06 AM
02047haf 02047haf is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2015
Posts: 2,084
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 89
Blog Entries: 1
Active Level
Default

Ini pembahagian niat dalam solat. Dari thread sebelah tapi saya masukkan di sini untuk info sebab berkaitan.


Quote:
Originally Posted by citymall View Post

InsyaaAllah saya akan lanjutkan lagi


Niat adalah rukun solat. Tak sah niat, tak sah solat. Niat mestilah dilakukan di dalam hati. Bukannya disebut atau dilafazkan.

Niat terbahagi kepada 3 jenis iaitu;

Quote:
Originally Posted by citymall View Post
Niat adalah rukun solat. Tak sah niat, tak sah solat. Tempat niat ialah dalam hati.

Jenis Niat
1) Muqaranah Kamaliah - Iaitu niat yang sempurna (bagi nabi dan para wali)
Caranya: Dikekalkan dari alif Allah akan qasad, ta'arudh dan ta'yin hingga ke ra akbar
2) Muqaranah 'Urfiyah
Caranya - Niatkan qasad, ta'arudh dan ta'yin pada suku kalimah samada Allah atau Akbar
3) Muqaranah Tuzi'iyah - dengan meletakkan niat pada suku2 seperti qasad di Allah, ta'arudh di hu, ta'ayin di akbar. Maka niat cara ini tidak memadai.
__________________
"Puji itu keji, keji itu puji"
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold
Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
Disclaimer: All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you.