Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 5,200
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 15,916
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 21,770
More...
Reply
 
Thread Tools
  #91  
Old 20-05-2017, 09:19 AM
Cytokinesis Cytokinesis is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2017
Posts: 186
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 6
Dislikes (Received): 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by jumatmajid View Post
Imam Nawawi dlm Kitab منهاج الطالبين وعمدة المفتين في الفقه, Bab Sifat Solat mengatakan sunat melafazkan niat solat sblm takbir...

"النية بالقلب ويندب النطق قبل التكبير"

“Niat itu dengan hati dan dimandubkan (disunatkan) untuk lafazkan sebelum takbiratul ihram”.
Jadi ianya hanyalah sunat?
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #92  
Old 20-05-2017, 09:27 AM
Cytokinesis Cytokinesis is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2017
Posts: 186
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 6
Dislikes (Received): 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
cerita lafaz niat nie..cerita org baru nk belajar..nk sebut apa?nk ungkap apa?jadi tok2 guru pun bgtau..lafaz niat tu apa..nk sebut apa dlm hati..tu je
Jadi x adalah dalil naqli tentang lafaz niat ni?
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #93  
Old 20-05-2017, 10:12 AM
jumatmajid jumatmajid is offline
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2012
Posts: 7,239
Thanks (Received): 18
Likes (Received): 63
Dislikes (Received): 2
Blog Entries: 47
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Cytokinesis View Post
Jadi ianya hanyalah sunat?
betul, lafaz niat [dimulut] sblm takbiratul ihram mmg sunat...

yg rukun aderlah, niat [dlm hati] serentak dgn lafaz takbiratul ihram [dimulut]...

perhatikan, kalimah "lafaz" sy sentiasa trgkan sbgi ucapan dimulut...

perhatikan jg, kalimah "niat" sy sentiasa trgkan sebgi lintasan dlm hati...

jd jls takder masalah utk melakukan kedua2nyer serentak...

yg penting ketiga2 rukun niat [dlm hati] yg disebutkan sbg qasad, ta'arudh & ta'yin tuh ader...
__________________
"Dan(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." Adz-Zariyat, 56
Bukti Kesesatan Syiah
Sila rujuk perkara yg dibincangkan dgn mrk yg lbh berilmu. Semoga kita sentiasa mendpt petunjuk & hidayah-Nya.

Last edited by jumatmajid; 20-05-2017 at 10:20 AM..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #94  
Old 20-05-2017, 10:44 AM
kasturi kasturi is offline
Legendary Member

kasturi's Avatar
 
Trader Rating: (46)
Join Date: Jul 2006
Location: Menuju puncak
Posts: 11,735
Thanks (Received): 2281
Likes (Received): 88
Dislikes (Received): 1
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to kasturi
Default

niat masa takbiratul ihram ni antara lubuk kegemaran setan utk timbulkan was2. sbb tu ada yg nk solat fardu tp mcm nk solat raya
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
  #95  
Old 20-05-2017, 06:05 PM
syamsoulcc syamsoulcc is offline
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,370
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 514
Dislikes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by jumatmajid View Post
betul, lafaz niat [dimulut] sblm takbiratul ihram mmg sunat...

yg rukun aderlah, niat [dlm hati] serentak dgn lafaz takbiratul ihram [dimulut]...

perhatikan, kalimah "lafaz" sy sentiasa trgkan sbgi ucapan dimulut...

perhatikan jg, kalimah "niat" sy sentiasa trgkan sebgi lintasan dlm hati...

jd jls takder masalah utk melakukan kedua2nyer serentak...

yg penting ketiga2 rukun niat [dlm hati] yg disebutkan sbg qasad, ta'arudh & ta'yin tuh ader...
saya faham tu...terbaik

tapi nak tanya,, "niat" serentak dengan takbiratul ihram itu,, perlu buat karangan ke??
maksud saya, adakah perlu susun ayat/perkataan satu2 dalam hati ketika takbiratul ihram??
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #96  
Old 20-05-2017, 08:35 PM
jumatmajid jumatmajid is offline
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2012
Posts: 7,239
Thanks (Received): 18
Likes (Received): 63
Dislikes (Received): 2
Blog Entries: 47
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
saya faham tu...terbaik

tapi nak tanya,, "niat" serentak dengan takbiratul ihram itu,, perlu buat karangan ke??
maksud saya, adakah perlu susun ayat/perkataan satu2 dalam hati ketika takbiratul ihram??
rukun niat spt yg diajarkan oleh para ulama adalah qasad, ta'arudh & ta'ayin...

selg ketiga2 rukun nih ader dlm niat sdr maka x kesah ler sama ada sdr nak susun atau x nak susun perkataan satu persatu di dlm hati semasa melafazkan takbir...
__________________
"Dan(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." Adz-Zariyat, 56
Bukti Kesesatan Syiah
Sila rujuk perkara yg dibincangkan dgn mrk yg lbh berilmu. Semoga kita sentiasa mendpt petunjuk & hidayah-Nya.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #97  
Old 20-05-2017, 08:37 PM
syamsoulcc syamsoulcc is offline
Active Plus

syamsoulcc's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2014
Posts: 4,370
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 514
Dislikes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by jumatmajid View Post
rukun niat spt yg diajarkan oleh para ulama adalah qasad, ta'arudh & ta'ayin...

selg ketiga2 rukun nih ader dlm niat sdr maka x kesah ler sama ada sdr nak susun atau x nak susun perkataan satu persatu di dlm hati semasa melafazkan takbir...
penjelasan yg bagus.. terima kasih
__________________
Ku teringat kata ayahku
"Segala apa di bumi ini, Allah punya, jadi tak perlu kita kedekut dan tamak"
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #98  
Old 20-05-2017, 09:46 PM
02047haf 02047haf is online now
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2015
Posts: 1,976
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 79
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Terbaik.

Kesimpulannya kena jelas perbezaan antara niat dan lafaz niat. Ramai
yang confuse dengan dua ni.

Niat adalah rukun. Tak ada niat, tak sah solat.

Lafaz niat pula hukumnya sunat. Tak buat pun solat tetap sah.

Dan sebenarnya niat memang tak perlu kan karangan. Sebab niat itu
sendiri adalah lintasan hati. Cuma kemampuan individu adalah berbeza,
ada yang sekali zapp je niat. Ada yang perlu dua tiga kali. Jadi yang
masih baru, ada yang akan buat karangan sebut satu-satu. Itu hanya di
peringkat permulaan. Makin lama makin cekap, sekelip mata je.

p/s: Dulu2 marah juga dengan yang jenis angkat takbir banyak2 kali nak
masuk niat. Kita kat sebelah ni dalam hati dah maki2

Tapi rupanya mereka ini jenis yang belajar memperbaikkan solat mereka.
Jadi sabar je laa. Was-was bab lain ye.

Saya dulu pernah time angkat takbir je zappp dia flash gereja. Jelas
nampak salib tu. Gila betul. Makan minggu jugak ler, setiap kali solat.
Buat tak tau lama2 hilang ler.
__________________
"Puji itu keji, keji itu puji"
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #99  
Old 20-05-2017, 09:51 PM
02047haf 02047haf is online now
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2015
Posts: 1,976
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 79
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Cytokinesis View Post
Jadi ianya hanyalah sunat?
Quote:
Originally Posted by Cytokinesis View Post
Jadi x adalah dalil naqli tentang lafaz niat ni?

Benar tuan lafaz niat adalah sunat.

Ulama' mengqiyaskan lafaz niat solat ni dari lafaz niat ibadat umrah dan haji yang jelas ada lafaznya dari Rasulullah saw.

Jadi ulama'menyatakan sunat untuk melakukan lafaz niat dalam melakukan ibadat.
__________________
"Puji itu keji, keji itu puji"
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #100  
Old 20-05-2017, 10:07 PM
citymall citymall is offline
Active Plus

citymall's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Dec 2013
Location: Dungun Terengganu
Posts: 3,841
Thanks (Received): 331
Likes (Received): 73
Dislikes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by DXM View Post
Rukun 13 solat niat dulu baru takbiratul ikhram. Kalau tak niat camne nak solat.
Niat beserta takbiratul ihram. Sembahyang kena belajar.
Bukan belajar dengan pak wahab. Belajar berkitab.


Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
pulak dah...
baik lah...takpe lah...itu fahaman tokey99...

apa-apa pun, Islam itu mudah....
orang Islam sendiri yang menyusahkan..
Tapi tak boleh permudahkan Islam.

Lintasan hati bukan niat.

Last edited by citymall; 20-05-2017 at 10:32 PM..
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 04:43 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you