Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Health, Fitness

Health, Fitness Discuss, debate or share all info about health. Share knowledge of fitness and tips.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 25,310
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 56,038
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 43,194
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 01-06-2011, 11:47 AM
namasaya namasaya is online now
Super Active Member

namasaya's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Mar 2011
Posts: 4,193
Poster Rank: #902
Thanked 30 Times
Active Level
My Mood:
Default tapak tangan dan tapak kaki selalu berpeluh

Assalam warga CG..

ader x saper2 kat cnie tapak tangan & kaki dia berpeluh..asyik ader berair je...nape erk perkara nie berlaku??..ader berkaitan masalah dalaman or ia adalah normal??...




Terjumpa artikel nie..

Penyakit berpeluh yang berlebihan dikenali sebagai Hyperhidrosis. Ia berlaku pada hampir 1% daripada populasi terutamanya wanita. Perpeluhan yang tidak normal ini biasanya mengganggu kehidupan pesakit dan ia boleh berlaku di tangan, ketiak, kaki atau muka. Ada pesakit yang tidak ke masjid atau berdebar ketika hari raya menjelang tiba kerana tangan yang
basah ketika bersalaman. Ada pesakit yang mengadu berpeluh menitik-nitik tanpa sebab dan kaki yang berendam di dalam kasut disebabkan perpeluhan pada kaki. Ini menyebabkan mereka berasa sulit untuk menjalani kehidupan.
Penyebab penyakit hyperhydrosis ini masih belum diketahui. Walaupun begitu, ia dipercayai disebabkan oleh rangsangan saraf simpatetik yang berlebihan pada kelenjar peluh yang terlibat.

Terdapat pelbagai cara rawatan yang boleh dan pernah digunakan untuk merawat penyakit ini. Ia termasuklah penggunaan Ubat Sapu antiperspirant, pil antikolinergik dan iontophoresis. Namun kesannya tidaklah menyeluruh dan hanya berkesan pada sebilangan kecil pesakit sahaja. Begitu juga dengan penggunaan suntikan botulinum(Botox), walaupun berjaya untuk merawat pesakit tetapi biasanya ia adalah sementara. Pesakit memerlukan rawatan yang berulang-ulang kali setiap 3-6 bulan.

Rawatan pembedahan simpatektomi merupakan rawatan yang terbukti keberkesanannya. Terdapat pelbagai cara di dalam melakukan pembedahan tersebut dan cara yang terkini ialah melalui pembedahan lubang kunci (key-hole surgery) iaitu Endoscopic TransThoracoscopic Sympathectomy(ETS). Penggunaan ETS ini telah merubah cara rawatan penyakit hyperhydrosis daripada rawatan menggunakan ubat-ubatan kepada pembedahan.

Keberkesanannya dilaporkan sehingga 98% dengan kesan samping yang sangat kecil. Di antara kesan samping yang dilaporkan termasuk kerosakan saraf frenik, saraf brachial plexus, Sindrom Horner, perdarahan ruang paru-paru dan pneumothoraks. Tetapi semua komplikasi tersebut adalah sangat kecil iaitu pada kadar 1%. Komplikasi yang paling kerap dilaporkan ialah ‘Perpeluhan di tempat lain’ (Compensatory sweating) iaitu pada kadar 40%. Pesakit biasanya mengadu berpeluh pada badan atau peha selepas daripada pembedahan dijalankan. Ia boleh jadi sementara ataupun berkekalan.

Pembedahan ETS dilakukan selepas pesakit diberi bius menyeluruh(general anesthesia). Endoscope berbentuk Y akan dimasukkan ke dalam ruang paru-paru melalui luka sebesar 2cm di bawah ketiak. Saraf simpatetik ke 2 - 4 akan dikenalpasti melalui kamera pada endoskop tersebut dan seterusnya akan dipotong menggunakan mesin diathermi. Selepas luka dijahit, prosedur yang sama akan dilakukan di paru-paru berikutnya. Biasanya pesakit akan dibenarkan pulang pada hari berikutnya.

Secara kesimpulannya, ETS sangat berkesan untuk hyperhydrosis pada tangan dan muka dan sebahagian pada kaki. Kesan yang drastik dengan komplikasi yang minimal menyebabkan rawatan ini semakin popular di dalam merawat penyakit Berpeluh berlebihan.


__________________
Saya Sayang Dia

Last edited by namasaya; 06-03-2012 at 10:24 AM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 01-06-2011, 11:51 AM
potsmoker potsmoker is offline
CG Top Poster Club

potsmoker's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2007
Posts: 26,229
Poster Rank: #48
Thanked 17 Times
Active Level
My Mood:
Default

wasalam,

aku ada penyakit ni (penyakit ke..hehehe).. kalo dalam aircond pun berpeluh juga. pernah tengok rcgn kesihatan, kalo nak ilangkan kena potong saluran peluh .. tapi bagus biarkan je la..dah kurniaan Allah.s.w.t. macam ni. ok juga kdg2.. kdg2 je menyakitkan...nak salam payah, sbb berpeluh.heheeh
__________________
be good to have a good life

" Tidak HEBAT seseorang itu sekiranya dia hanya mahukan KESENANGAN "
Reply With Quote
  #3  
Old 01-06-2011, 11:53 AM
badrush badrush is offline
Well-Known
Member

badrush's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: shah alam
Posts: 5,379
Poster Rank: #680
Thanked 14 Times
Active Level
My Mood:
Default

nama penyakit ni adalah HYPERHYDROSIS....rasanye la...
Reply With Quote
  #4  
Old 01-06-2011, 11:54 AM
babyblacky babyblacky is offline
Legendary Member

babyblacky's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Feb 2011
Location: AbStracK HinGga ke.......................★
Posts: 10,668
Poster Rank: #263
Blog Entries: 99
Thanked 102 Times
Active Level
My Mood:
Default

TT selalu nervous ker? adk ak kene last year.. gi check doc dier kater sbb slalu nervous..kene slalu cool down, takmo tension or stress...
pastu bawak g clinic doc bg ubt makan, lame2 adik ok gaks tp dier xley stress
__________________
사랑하는 내 여자
yesterday i love u less than today
tomorrow i love u more than today
and forever my love will never be less
★『꽃미남 남자』★
Reply With Quote
  #5  
Old 01-06-2011, 11:54 AM
badrush badrush is offline
Well-Known
Member

badrush's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: shah alam
Posts: 5,379
Poster Rank: #680
Thanked 14 Times
Active Level
My Mood:
Default

aku pn ada penyakit nih...gemuruh je berpeluh2.....pakai baju,habis nampak peluh2....
Reply With Quote
  #6  
Old 01-06-2011, 11:57 AM
nonoo1 nonoo1 is offline
Super Active Member

nonoo1's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Oct 2010
Posts: 3,581
Poster Rank: #1061
Thanked 28 Times
Active Level
Default

aku sama gk la.. tapak kaki ngan tgn kuat peluh.. tetambah dalam aircond...
tp tapak tgn aku lembut ngalahkn pompuan.. ade kene ngene ke???
Reply With Quote
  #7  
Old 01-06-2011, 12:02 PM
bintang4 bintang4 is offline
Well-Known
Member

bintang4's Avatar
 
Trader Rating: (35)
Join Date: Mar 2007
Location: 私の部屋の自
Posts: 8,451
Poster Rank: #355
Thanked 318 Times
Active Level
My Mood:
Default

Kompom x bleh pegang anjing kalo camni..
__________________
Somos dueños de lo que creamos y esclavos de lo que destruimos.
Reply With Quote
  #8  
Old 01-06-2011, 12:02 PM
brownknight brownknight is offline
Active Member

brownknight's Avatar
 
Trader Rating: (76)
Join Date: Feb 2006
Location: Kuantan
Posts: 1,071
Poster Rank: #3367
Thanked 1 Time
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by badrush View Post
nama penyakit ni adalah HYPERHYDROSIS....rasanye la...
Baru nak cakap, dah ade org cakap

Penyakit hyperhidrosis juga dikenali sebagai sweaty palms disebabkan masalah kelenjar berdekatan dgn nodus (x silap sy dekat ketiak). Penyakit ini bukan satu penyakit luar biasa (Heliza Helmi pun mempunyai masalah sama) Penyakit ni x serius sangat, boleyh diperbetulkan melalui pembedahan kecil. untuk keterangan lanjut, sila layari laman web www.sweaty-palms.com. All the best!
__________________
Metro Gold Prime
Coming Soon

LR Sold Out
Reply With Quote
  #9  
Old 01-06-2011, 12:03 PM
badrush badrush is offline
Well-Known
Member

badrush's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: shah alam
Posts: 5,379
Poster Rank: #680
Thanked 14 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by nonoo1 View Post
aku sama gk la.. tapak kaki ngan tgn kuat peluh.. tetambah dalam aircond...
tp tapak tgn aku lembut ngalahkn pompuan.. ade kene ngene ke???
tu la kelebihan org tgn kuat berpeluh..tgn aku pn lembut...takpah pakai losyen...


tp kelemahan,time gemuruh,berpeluh2...
Reply With Quote
  #10  
Old 01-06-2011, 12:07 PM
namasaya namasaya is online now
Super Active Member

namasaya's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Mar 2011
Posts: 4,193
Poster Rank: #902
Thanked 30 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by brownknight View Post
Baru nak cakap, dah ade org cakap

Penyakit hyperhidrosis juga dikenali sebagai sweaty palms disebabkan masalah kelenjar berdekatan dgn nodus (x silap sy dekat ketiak). Penyakit ini bukan satu penyakit luar biasa (Heliza Helmi pun mempunyai masalah sama) Penyakit ni x serius sangat, boleyh diperbetulkan melalui pembedahan kecil. untuk keterangan lanjut, sila layari laman web www.sweaty-palms.com. All the best!
pembedahan??.....xmo xmo
__________________
Saya Sayang Dia
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 11:49 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE