Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 01-01-2011, 08:38 AM
mrshah90 mrshah90 is offline
Active Member

mrshah90's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,253
Thanks (Received): 21
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default Hukum sambut tahun baru masehi bagi mereka yang beragama islam

Amat malang saudara-saudara kita di Palestin, dalam keadaan mereka dibunuh, disembelih, dicemar kehormatan dek tangan-tangan penjarah dan anjing-anjing neraka, Yahudi Laknatullah ‘alaihim ajma’in, saudara-saudara mereka di Malaysia dan lain-lain lagi sibuk menyambut perayaan yang membesarkan Tuhan selain Allah, membesarkan syariat selain syariat Islam, memuja ajaran kufur yang mengatakan Tuhan itu Tiga tapi satu satu tapi tiga.

Ya, saudara-saudara mereka pada malam ini akan menyambut Tahun Baru Masehi, perayaan yang padanya dizahirkan Syiar Agama Nasrani yang syirik yang dilaknat Allah s.w.t. Mereka melupakan saudara mereka yang ditindas, membiarkan mereka terkapai-kapai mencari pertolongan tetapi tidak diendahkan…Wang dan harta benda dibelanjakan untuk membesarkan ajaran Kristian sedangkan saudara se-Islam mereka memerlukannya untuk berjihad menjaga kesucian Baitul Maqdis, tempat Isra’ dan Mikraj Muhammad Rasulullah s.a.w.

Apakah Tahun Baru Masehi Itu?

Iaitulah sambutan keagamaan Kristian ‘alaihim laknatullah wa sukhtuh sebagaimana dinyatakan dalam Ensikolpedia Katolik :

For the Catholics in England Pius VI (19 March, 1777) established the following lists of feasts: Easter and Pentecost two days each, Christmas, New Year’s Day, Epiphany, Ascension, Corpus Christi, Annunciation, Assumption, Sts. Peter and Paul, St. George, and All Saints. [ http://www.newadvent.org/cathen/06021b.htm ]

Jelas daripada senarai perayaan kristian di atas menurut Gereja England, New Year’s Day adalah termasuk perayaan keagamaan.

Lebih daripada itu, tarikh 1 Januari sebagai tahun baru diakui sendiri oleh Kristian ianya berasal daripada agama Pagan atau Penyembah Berhala sebagai berikut :

Christian nations did not agree in the date of New Year’s Day. They were not opposed to 1 January as the beginning of the year, but rather to the pagan extravagances which accompanied it.

[ http://www.newadvent.org/cathen/11019a.htm ]

Apabila telah sabit akan hal ini maka diketahui secara daruri perayaan ini dilarang dalam Islam. Dalilnya adalah sebagai berikut :

Pertama : Firman Allah s.w.t dalam surah al-Furqan ayat 72 apabila Allah Taala menceritakan sifat-sifat orang mukmin sejati dinyatakan :


Maksudnya : “dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang tidak menghadiri tempat-tempat melakukan perkara-perkara yang dilarang, dan apabila mereka bertembung dengan sesuatu yang sia-sia, mereka melaluinya Dengan cara membersihkan diri daripadanya”.

Menurut Ulama Tafsir, maksud al-Zur (Lihat tempat bergaris) adalah perayaan-perayaan orang kafir [Ibn Kasir, 6/130].

Jelas daripada ayat ini Allah melarang kaum muslimin menghadiri perayaan kaum muyrikin.

Kedua : Hadis Sahih daripada Rasulullah s.a.w :


Maksudnya : Daripada Anas bin Malik katanya : Adalah kaum Jahiliah mempunyai dua hari dalam setahun untuk mereka bermain-main (berseronok) maka apabila Nabi s.a.w tiba di Madinah baginda bersabda : “Adalah kamu mempunyai dua hari (dalam setahun) yang kamu berlibur (berseronok) padanya dan Allah telah menggantikan keduanya dengan dua hari yang lebih baik iaitu Hari Raya Fitri dan Adha”. [al-Nasai, Sahih].

Daripada hadis ini, Rasulullah menyatakan bahawa Allah telah memansukhkan dan melarang Umat baginda merayakan perayaan Jahiliah dan sebagai ganti Allah Taala syariatkan dua perayaan dalam setahun iaiti Eidul Fitri dan Eidul Adha. Kaum Jahiliah adalah Pagan yakni penyembah berhala, maka sesuailah hadis ini melarang perayaan 1 Januari yang merupakan perayaan Pagan.

Ketiga : Hadis Sahih al-Bukhari dan Muslim berikut, sabda Rasulullah s.a.w :


Maksudnya : “sesungguhnya bagi setiap kaum (agama) ada perayaannya dan hari ini (Eidul adha) adalah perayaan kita”.

Berkata Imam Ibn Hajar al-Asqalani r.h dalam mensyarahkan hadis ini :


Maksudnya : “Diambil daripada hadis ini ketetapan hukum dilarang melahirkan rasa gembira pada perayaan kaum musyrikin dan meniru mereka (dalam perayaan)”. [Fathul Bari, 3/371].

Syeikh al-Nasafi al-Hanafi r.h memberi fatwa bahawa sesiapa yang menghadiahkan sebiji telur kepada orang kafir pada hari perayaan mereka kerana memuliakan sambutan perayaan tersebut maka dia kafir. [Ibid].

Keempat : Ijmak Ulama

Imam Ibn al-Qayyim r.h menyatakan dalam kitab beliau, Ahkam Ahli Zimmah :


Maksudnya : “Tidak boleh (haram) kepada kaum muslimin menolong orang musyrik menzahirkan syiar agama mereka”. [Ahkam Ahli Zimmah, 156].

Lalu dia menyatakan lagi :


Maksudnya : “dan sebagaimana mereka (kafir) tidak boleh menzahirkan syiar perayaan mereka maka tidak boleh pula bagi kaum muslimin menolong dan membantu mereka (mengadakan perayaan dan menzahirkan syiar agama mereka) dan tidak boleh menghadirinya dengan sepakat ulama”. [Ibid].

Kata beliau lagi :


Maksudnya: “adapun memberi tahniah kepada syiar-syiar kafir yang khusus dengannya maka adalah haram dengan ittifaq(ijma’) seperti memberi tahniah pada perayaan-perayaan mereka dan puasa mereka seperti dikata: “ ‘Eid Mubarak”(“Selamat Hari Raya”) atau “Tahniah dengan perayaan ini” dan seumpamanya. Jika pengucapnya selamat daripada iktikad kufur maka ianya haram (jika tidak, maka hukumnya kufur juga), ini kerana ucapan ini samalah seperti kita memberi tahniah atasnya kerana sujud kepada salib bahkan perbuatan ini lebih dahsyat daripada seseorang memberi tahniah kepada seseorang kerana meminum arak, membunuh, berzina dan seumpamanya”. [Ahkam Ahli Zimmah, 162].

Ulama telah ijmak, memberi ucapan selamat hari raya pun diharamkan, apatah lagi menyertai dan menyambutnya.

Berkata Ulama Hanafiah :

Maksudnya : “dan menjadi kafir seseorang muslim dengan dia menyertai perayaan kaum Majusi dan mengikuti apa yang mereka perbuat pada hari itu, dan demikian juga kafir dia jika dia membeli sesuatu pada hari Nairuz yang tidak pernah dibelinya pada hari lain kerana memuliakan hari tersebut bukan kerana dia memakan atau minum pada hari itu, dan jadi kafir dia dengan memberi hadiah walaupun sebiji telur kepada kaum musyrikin pada perayaan mereka kerana memuliakan hari itu”. [Majmak al-Anhar, 2/513]

Ulama Malikiah menyatakan :


Maksudnya : “Yakni, berseronok dan bergembira (menyambut) pada perayaan Nairuz yakni awal Tahun Qibti menghalang daripada seseorang menjadi saksi (dalam mahkamah) kerana ia perbuatan orang-orang Jahiliah (Pagan) dan Nasrani”. [al-Syarhul Kabir, 4/181]

Jelas daripada kenyataan ini, menyambut perayaan kafir adalah dosa besar.

Berkata Abul Qasim Hibatullah al-Syafii :


Maksudnya : “dan tidak boleh bagi muslimin menghadiri perayaan mereka (musyrikin) kerana mereka itu melakukan munkar dan dosa”. [Ahkam Ahli Zimmah,156]

Dalam al-Majmuk dinyatakan :


Maksudnya : “dan dilarang mereka itu (Ahli Zimmah yakni orang kafir yang hidup sebagai warganeraga negara Islam) daripada menzahirkan arak, ****, membnyi loceng, mengeraskan bacaan Taurat dan Injil, menzahirkan salib dan perayaan mereka serta menguatkan suara ratapan mayat”. [19/412]

Ulama Hanabilah menyatakan :


Maksudnya : “dan haram menghadiri perayaan Yahudi dan Nasrani dan selain mereka daripada orang kafir”. [Kaysaful Qina', 3/131]

Daripada kenyataan para ulama mazhab yang empat ini, menunjukkan semua mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah yang empat mengharamkan perayaan kafir sama ada menyertainya, memberi tahniah, atau membenarkan mereka mengadakan sambutan secara terbuka dalam negara Islam.

Kelima : Qaul Sahabat


Maksudnya : “Berkata Umar r.a : Janganlah kamu belajar lenggok bahasa ajam dan jangan masuk kepada orang musyrikin di tempat ibadat mereka pada perayaan mereka kerana kemurkaan Allah sedang turun kepada mereka”. [al-Baihaqi, Sahih].

Kesimpulan

Oleh itu, sabit dengan pasti bahawa Syariat Islam melarang umatnya daripada menyertai apa-apa perayaan agama lain termasuk antaranya sambutan Tahun Baru Masihi.

Usaha sesetengah mereka yang mendakwa pertubuhan dakwah atau pejuang Islam menyambut perayaan syirik ini dengan dakwaan menyampaikan dakwah Islam tidak ubah seperti Paul yang sanggup mengadaptasi akidah syirik masuk ke dalam ajaran Nabi Isa a.s dengan dakwaan menarik mereka mengikut agama Tauhid yang akhirnya menjadikan ajaran Nabi Isa a.s berubah menjadi agama syirik iaitu Nasrani.Nauzubillah min zalik

p/s: sekadar berkongsi, mn yg baik kite ambil, klau dh ad sila dilit ye.
__________________
TENGOK HENFON BARU
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 01-01-2011, 08:41 AM
sarialong sarialong is offline
Active Plus

sarialong's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Apr 2009
Posts: 3,113
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

aku tak sambut..buat biasa jer..kul 12 tido
__________________
Quote:
JIKA DOAMU DI MAKBULKAN ALLAH, TANDA ALLAH MENYAYANGIMU.JIKA DOAMU LAMBAT DI MAKBULKAN, TANDA ALLAH MAHU MENGUJIMU.JIKA DOAMU TIDAK DI MAKBULKAN, TANDA ALLAH MERANCANG YANG TERBAIK UNTUKMU
kucing2 aku..jemputlah tengok yer
http://posts.fanbox.com/1p1r4
Reply With Quote
  #3  
Old 01-01-2011, 08:49 AM
yongyap yongyap is offline
Active Plus

yongyap's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2009
Posts: 2,996
Thanks (Received): 144
Likes (Received): 5
Active Level
My Mood:
Default

tempat aku lain sikit....
ade 2 tempat bt sambutan.. dlm satu kg
kat masjid buat bacaan Al-Quran 30 juzuk dipanggil tahfiz, dan juga program gempur maksiat
anjuran UMNO plak bt karaoke/melalak-lalak abis majlis lewat jugak tuh... pastu bakar bunga api sampai anak aku terjaga..
Reply With Quote
  #4  
Old 01-01-2011, 08:57 AM
iamloco iamloco is offline
Super Active

iamloco's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Dec 2008
Location: Seri Iskandar/Melaka
Posts: 9,452
Thanks (Received): 29
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

aku sambut depan laptop je..
Reply With Quote
  #5  
Old 01-01-2011, 08:59 AM
mrshah90 mrshah90 is offline
Active Member

mrshah90's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,253
Thanks (Received): 21
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by yongyap View Post
tempat aku lain sikit....
ade 2 tempat bt sambutan.. dlm satu kg
kat masjid buat bacaan Al-Quran 30 juzuk dipanggil tahfiz, dan juga program gempur maksiat
anjuran UMNO plak bt karaoke/melalak-lalak abis majlis lewat jugak tuh... pastu bakar bunga api sampai anak aku terjaga..
kt kg pn ad bt karoke ke?
bro duk area mn?
__________________
TENGOK HENFON BARU
Reply With Quote
  #6  
Old 01-01-2011, 09:26 AM
Tamindari Tamindari is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2009
Posts: 2,067
Thanks (Received): 87
Likes (Received): 0
Active Level
Default

bagus tt.

sebab itulah kita perlu perjuangkan yg Haq untuk menghapuskan yg bathil.
__________________
aku ambil ilmu yg Haq saja tau dari korang yg batil aku pulangkan pada korang.


sistem pemerintahan khalifah dengan ILMU HAQ patut naik yang lain wajar turun tahta.
Reply With Quote
  #7  
Old 01-01-2011, 09:33 AM
saigonz saigonz is offline
Active Member

saigonz's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Nov 2007
Posts: 2,446
Thanks (Received): 7
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

aku tdo je kul 12 tu..
Reply With Quote
  #8  
Old 01-01-2011, 09:38 AM
frybeez frybeez is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2010
Location: alam shah
Posts: 1,575
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 0
Active Level
Send a message via Yahoo to frybeez
Default

tgk bunge api je...
membazir,da bakar tp xtengok..
hehehe
Reply With Quote
  #9  
Old 01-01-2011, 03:32 PM
Noma Noma is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2010
Posts: 169
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

tak pernah sambut pun...layan CG lagi best.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-01-2011, 02:25 AM
yongyap yongyap is offline
Active Plus

yongyap's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2009
Posts: 2,996
Thanks (Received): 144
Likes (Received): 5
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by mrshah90 View Post
kt kg pn ad bt karoke ke?
bro duk area mn?
area banting..
dekat2 paya indah wetlands
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 07:29 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you