Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 17,559
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 47,802
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 35,589
More...
Reply
 
Thread Tools
  #131  
Old 29-11-2010, 01:45 PM
tomie tomie is offline
CG Hardcore

tomie's Avatar
 
Trader Rating: (27)
Join Date: Dec 2006
Location: Sedaka, Yan
Posts: 60,465
Poster Rank: #7
Blog Entries: 1
Thanked 7,785 Times
Active Level
My Mood:
Talking

Al-Idrisi: Pencipta Glob Dunia








(Peta itu juga dilengkapkan dengan ukuran panjang dan lebar yang tepat sesebuah kawasan.)


sumber




HARI ini lebih 2,000 satelit mengelilingi bumi berfungsi mengumpulkan maklumat sejelas mungkin supaya manusia dapat memahami fizikal bola angkasa yang menjadi kediaman mereka.

Bagaimanapun, pada kurun ke-12, keadaan sebenar bumi sudah digambarkan tanpa teknologi angkasa oleh ilmuwan Islam, Al-Idrisi atau nama sebenarnya Abu Abdullah, Muhammad bin Abdullah bin Idris Al-Hammudi Al-Hasani Al-Qurtubi.

Siri Ilmuwan Islam malam ini, terbitan Mohd Fasil Mohd Idris memaparkan gambaran mengenai bumi dan sistem pemetaan Al-Idrisi yang tidak bercanggah dengan ilmu geografi moden.

Ketokohan beliau diakui ilmuwan masa kini, Prof Madya Mustapha Kamal Idris dari Jabatan Geografi, Fakulti Sains Sosial dan Sastera Universiti Malaya, yang menggunakan perisian Al-Idrisi sebagai perisian utama untuk menghasilkan peta.

Sementara Prof Dr Achaaban Ahmad, pensyarah Fakulti Sains Sosial, Universiti Hassan II, Casablanca, Maghribi, menerangkan rahsia peta Al-Idrisi yang dilakarkan secara terbalik.

Al-Idrisi, tokoh ilmuwan dalam bidang geografi yang dilahirkan di persisiran pantai Sabtah di utara Maghribi pada 493 Hijrah bersamaan 1099 Masihi banyak menimba pengetahuan di Cordoba, Andulisia.

Beliau banyak menitikberatkan ilmu geografi secara khusus membolehkannya menghasilkan penemuan baru dalam bidang itu dan menjadi ilmuwan Islam terawal menghasilkan peta dunia.

Keistimewaan lukisan peta dunia yang dihasilkan Al-Idrisi menggunakan kaedah ilmiah tidak banyak bezanya dengan peta dunia yang ada sekarang.

Beliau begitu gemar mengembara dan antara negara yang pernah dilawati ialah negara di Eropah, Asia Kecil selain mengharungi Laut Tengah.

Kecintaannya terhadap dunia pengembaraan menjadikan beliau seorang yang terkenal dalam ilmu geografi.

Ketika mengembara, Al-Idrisi tidak lupa membuat catatan mengenai tumbuh-tumbuhan yang ditemui di negara yang dilawatinya.

Selain itu, beliau mencatatkan mengenai kegunaan tanaman berkenaan sebagai ubat-ubatan yang boleh menyembuhkan pelbagai penyakit.

Beliau turut menterjemahkan nama ubat-ubatan itu ke dalam enam bahasa lain iaitu Sysiac, Greek, Parsi, Hindi, Latin dan Berber.

Al-Idrisi juga diingati kerana kejayaannya membuat glob besar yang melakarkan garisan bulat dan peta dunia di atasnya.

Beliau juga menentukan sempadan laut di kawasan Khatulistiwa yang tidak dapat ditentukan oleh ulama ketika zamannya.

Selain itu, Al-Idrisi mengukur garis pusat bumi dan berjaya mendapat keputusannya, iaitu 22,900 batu bersamaan 42,185 kilometer.

Ini tidak banyak berbeza dengan ukuran garis pusat yang sebenar, iaitu 40,068 kilometer.

Ketika singgah di Sicily, beliau menjadi tetamu raja negara itu, Roger II, yang kemudian menitahkannya membuat glob lakaran peta dunia daripada perak.

Al-Idrisi kemudian mengarahkan jurulukis dan jurupahat yang sangat pandai melukis benua, negara, lautan, sungai dan jalannya.

Akhirnya glob dunia itu menjadi satu warisan sangat berharga dan rujukan orang awam, khususnya ilmuwan Eropah mengenai pandangan mereka berhubung dunia.

Peta itu berjaya membantu mereka dalam pelbagai pengembaraan dan memudahkan pengembara mencari tempat baru di dunia.

Last edited by tomie; 29-11-2010 at 01:48 PM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #132  
Old 29-11-2010, 01:46 PM
roBUST roBUST is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (2)
Join Date: Oct 2008
Location: WORKING CLASS MAN
Posts: 12,367
Poster Rank: #188
Thanked 138 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tomie View Post
memang la matahari terbit arah timur
kalo terbalikkan peta pun...still dari arah timur
sbb matahari pun kena terbalikkan jugak la...
agak susah berbicara bila bumi ini bulat
__________________
[B][SIZE="2"][COLOR="Red"]sedang konfius..berapa org PM malaysia sebenarnya[/COLOR][/SIZE][/B]
Reply With Quote
  #133  
Old 29-11-2010, 01:47 PM
biggie80 biggie80 is offline
Super Active Member

biggie80's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Jul 2010
Location: .:depan lappy:.
Posts: 3,245
Poster Rank: #1161
Thanked 814 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by ah fan View Post
xtau sumber dri mana..maen post je..bahaya gak ni..ramai yg boleh terpesong..
sumber sy dre google maps dan wikipedia...berserta tulisan jawi pada peta asal tu jer...x der yg misteri...boleh try sdri klu x cayer
Reply With Quote
  #134  
Old 29-11-2010, 03:36 PM
tomie tomie is offline
CG Hardcore

tomie's Avatar
 
Trader Rating: (27)
Join Date: Dec 2006
Location: Sedaka, Yan
Posts: 60,465
Poster Rank: #7
Blog Entries: 1
Thanked 7,785 Times
Active Level
My Mood:
Default

ceq cayer..ceq cayer
Reply With Quote
  #135  
Old 29-11-2010, 04:02 PM
eyntan eyntan is offline
Normal Member

eyntan's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Aug 2010
Posts: 444
Poster Rank: #6098
Blog Entries: 1
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by cocorex View Post
standard la. Mlm minggu maneleh trade bro. Peta ni bukan teori nak kospirasi pon. Nak cari tgk dan bljr isi peta tu jd salah ke?

Mmg dunia syurga org kafir. Orang islam tak kejar dunia sbgai fokus. Skdr tolong sesama islam bagus la harta tu. Jgn sampai harta dunia melalaikan urusan akhirat pulak. Manusia yg letakkan fokus pada duit/dunia ni buleh ke kompom selesa dalam kubur?
setuju.. Sudah termaktub dalam al-quran yang yahudi dan sekutunya akan sentiasa mengelirukan umat islam.. Nak atau tak nak kena percaya apa yang ada dalam al-quran.. Propaganda dan cara halus mereka untuk melalaikan dan menutup bukti islam itu adalah benar..... Jadi sekiranya terlalu mengikut terlunjuk yahudi.. Pasti akan mengikut sebaris di belakang dajjal bersama alunan muziknya..
Reply With Quote
  #136  
Old 29-11-2010, 05:10 PM
qba437 qba437 is offline
CG Top Poster Club

qba437's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Oct 2008
Location: stateless..no country..no identity
Posts: 32,541
Poster Rank: #33
Thanked 4,294,967,295 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tomie View Post
cowi masto....ntah betul, tidak








SO..UTARA YANG SEBENAR...LAGU NI DIA


..hanya kedudukan utara dan selatan yang diubah...menjadikan peta itu seolah-olah terbalik dengan peta yang ada skang nih..
__________________
SAYA YANG MENURUT PERINTAH...

OctaFX - daftarlah di sini

http://i1080.photobucket.com/albums/..._animasi-1.gif
Reply With Quote
  #137  
Old 29-11-2010, 05:13 PM
qba437 qba437 is offline
CG Top Poster Club

qba437's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Oct 2008
Location: stateless..no country..no identity
Posts: 32,541
Poster Rank: #33
Thanked 4,294,967,295 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by eyntan View Post
setuju.. Sudah termaktub dalam al-quran yang yahudi dan sekutunya akan sentiasa mengelirukan umat islam.. Nak atau tak nak kena percaya apa yang ada dalam al-quran.. Propaganda dan cara halus mereka untuk melalaikan dan menutup bukti islam itu adalah benar..... Jadi sekiranya terlalu mengikut terlunjuk yahudi.. Pasti akan mengikut sebaris di belakang dajjal bersama alunan muziknya..
yang trade forex tuh sebaris dengan dajal tak..?
__________________
SAYA YANG MENURUT PERINTAH...

OctaFX - daftarlah di sini

http://i1080.photobucket.com/albums/..._animasi-1.gif
Reply With Quote
  #138  
Old 29-11-2010, 05:18 PM
qba437 qba437 is offline
CG Top Poster Club

qba437's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Oct 2008
Location: stateless..no country..no identity
Posts: 32,541
Poster Rank: #33
Thanked 4,294,967,295 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tomie View Post
ceq sokong statement ni..

maju dari perspektif org2 cina -->> MAJU KUMPUL HARTA DUNIA HIDUP KAYA RAYA ...
kalu dari perspektif melayu macam mana plop?
__________________
SAYA YANG MENURUT PERINTAH...

OctaFX - daftarlah di sini

http://i1080.photobucket.com/albums/..._animasi-1.gif
Reply With Quote
  #139  
Old 18-12-2010, 03:20 PM
rokofoko rokofoko is offline
Normal Member

rokofoko's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2010
Posts: 437
Poster Rank: #6168
Thanked 7 Times
Active Level
My Mood:
Default Think again

Quote:
Originally Posted by cocoreX View Post
standard la. mlm minggu maneleh trade bro. peta ni bukan teori nak kospirasi pon. nak cari tgk dan bljr isi peta tu jd salah ke?

mmg dunia syurga org kafir. orang Islam tak kejar dunia sbgai fokus. skdr tolong sesama Islam bagus la harta tu. jgn sampai harta dunia melalaikan urusan akhirat pulak. manusia yg letakkan fokus pada duit/dunia ni buleh ke kompom selesa dalam kubur?
btul gak tu.. dah pnat2 trade an.. mlm mggu berguna gak kaji bnda2 cmni.. atleast ada la usaha utk nk cri kbenaran..

klau nak trima bulat2 ja (tambah2 dari org kafir) bhaya gak tu.. depa klentong kita kaw2 ja an..

*emmm..psal isu peta kna mngena dengan kalimah allah ni suma, hrap2 kita study la tu.. tkleh maen tolak ja.. mgkin dari study n fkir2 bnda cmni, bleh tbukak ati kita(dpt hidayah) utk knal allah lagi..

psal coca cola ni kna alert skit..
1.sbb aritu ada gmbr coke wt iklan kt kubah msjid(menghina islam)... skang cri tkdk dh..
2.then dpt top product yg perlu diboikot psal kes Gaza
3.then kes "la muhammad la makkah.."

aku bkn la nk trus pcaya,mgkin juga sabotage.. tapi klau dh byk cmni.. bhaya gak ar.. "masakan pokok bergoyang kalau tkdk angin"

jadi.. think again lah..
Reply With Quote
  #140  
Old 19-12-2010, 01:12 PM
shane shane is offline
Legendary Member

shane's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2007
Location: Kedah, Pg, S'ngor, K'tan
Posts: 13,361
Poster Rank: #171
Thanked 112 Times
Active Level
My Mood:
Default

Aku tahu tentang peta bumi di lukis Muhammad al Idrisi pada 1154 semasa menghadiri Seminar Sains Islam 1977 lagi. Tiada pula apa2 teori konspirasi walau pun asalnya Selatan di atas, Utara di bawah. Dah memang masa tu tiada standardisation, memang tiada kesalahan pun bubuh Selatan di bawah, matahari "naik" di timur juga cuma jadi sebelah kanan ke kiri bila "jatuh" di barat. Bumi ni bulat & tarikan gravity ke pusat bumi, mana ada atas atau bawah, kira tercanggih masa tu, tiada kapalterbang nak tengok dari atas.

Hanya selepas "globe" di reka, baru la dgn sendirinya ada "standardisation" Utara di atas & Selatan di bawah, sebab kalau bubuh selatan di atas, di mana nak letakkan base kaki globe tu bagi menunjukkan PAKSI bumi yg senget mengelilingi matahari. Kecuali structure semi circle tu di lebihpanjangkan dari setakat kutub2 yg ada sekarang, jadi serabut pulak!!!

Tak reti aku nak explain, tapi kalau kaki globe di lantai memang kena bubuh Utara di atas, tak boleh bubuh Selatan di atas, sebab paksi senget. Korang tengok globe, korang paham kot!

Kalau nak bubuh selatan atas juga korang boleh ambik globe, gantung kaki dia kat siling!!!
__________________
Emaslink Pacific Hotel video
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 05:49 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE