Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Santai, Others

Santai, Others Santai, perngkongsian info, minta pertolongan ahli lain dan semua perbincangan yang tidak bersangkutan dengan forum lain. NO OFFTOPIC.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #731  
Old 07-09-2010, 12:38 AM
rafiz2000 rafiz2000 is offline
Active Plus

rafiz2000's Avatar
 
Trader Rating: (16)
Join Date: Oct 2008
Posts: 4,271
Thanks (Received): 14
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

sure iklan di copycat dr mana2 iklan kat luar...
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #732  
Old 07-09-2010, 01:57 AM
pacat888 pacat888 is offline
Regular

pacat888's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Posts: 540
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by e.k. View Post
apa yg kita nampak dari ayat sedara yg tersirat dan tersurat..

bila masuk bab art ni kene la tau metafora sikit...bukan straight to the point...cuma pada pendapat sy org yg buat iklan ni terlampau berseni...audience tak paham apa sebenarnya mesej nak disampaikan..makanya jadi le ada yg cakap ilimuniti...adehh...

buat iklan biar tak terlampau metafora sgt..masyarakat malaysia bukan masyarakat nya boleh terima satu seni yg terlampau kreatif..
assalamualaikum...abang nii POYO lah...
Reply With Quote
  #733  
Old 07-09-2010, 09:11 AM
zalnet zalnet is offline
Super Active

zalnet's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Feb 2006
Posts: 5,106
Thanks (Received): 282
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by antudegil View Post
[B]Kenapa korang boleh kata Iklan Raya TV3 itu menghina ugama Islam? Kalau korang tak paham maksud sebenar iklan ini baik tutup mulut dengan kuih raya dan jangan pepandai bangkitkan isu *******. Korang tahu tak sebenarnya iklan ini adalah yang paling ISLAMIK pernah aku tengok Makna tersiratnya cukup banyak tetapi malangnya minda Meleis tidak cukup tajam untuk menangkapnya. Iklan ini kemudian dituduh menyesatkan pula oleh golongan Meleis tiada otak yang terlalu banyak melayan video THE ARRIVAL. Minda mereka hanya dapat memahami makna literal dan bukan SUBLIMINAL yang cuba disampaikan oleh pengarah.

Apa? Korang pun tak nampak makna tersiratnya? Korang ni rabun kah? Bulan puasa tak cukup nutrien sampai rabun malam? Disini akan aku terangkan mengapa iklan Raya TV3 ini sebenarnya cukup dalam mesej Islamiknya dan tidak dibuat untuk menghina orang Melayu Islam Malaysia. Tak percaya? Sila baca interpetasi aku dibawah ini.

BABAK 1



Kelihatan seorang budak Melayu cuba membaca buku walaupun hanya diterangi sebiji mentol. Rumahnya pula kelihatan seperti sebuah pondok beratap rumbia. Aku tanya korang direct lah. Bila last time korang nampak budak kecil baca buku waktu malam? Anak sedara aku semua waktu malam layan ASTRO RIA takpun main internet. Yang tua sikit main Playstation Portable. Buku tak pernah aku nampak melekat pada tangan diorang. Sungguh jelas iklan ni cuba menggalakkan budaya membaca buku dikalangan kanak-kanak. Adakah apa yang dipaparkan ini KURANG HAJAR dan MENGHINA MELAYU ISLAM? Bagi aku mesej yang ingin disampaikan disini cukup murni.

Rumah beratap rumbia pula melambangkan institusi sekolah pondok. Walaupun agak dhaif tapi masih dapat melahirkan ilmuan Islam yang cukup berkaliber. Bila dhaif tiada gangguan dari Astro Ria , komputer dan PSP untuk menggangu konsentrasi belajar. Ini makna sebenar pondok beratap rumbia iklan ini ,bukannya melambangkan kemiskinan dan kemunduran Melayu. Ini interpetasi seorang kapitalis yang hanya pentingkan kemewahan!

BABAK 2



Ketika khusyuk membaca, gambar beca dihalaman buku tiba-tiba berubah menjadi kenyataan. Becanya dipandu pakcik tua yang mukanya bersih dan tidak paedophile seperti sesetengah paderi Gareja Katolik. Ada orang kata ini melambangkan Santa Claus. Korang semua silap besar. Santa Claus obese dan kereta sorongnya ditarik oleh rusa (pasal tu dia gemuk – dia pemalas). Dalam iklan TV3 ,beca saiber tidak ditarik rusa malahan Pakcik Jamal (aku panggil dia Jamal pasal muka dia macam Pak Jamal driver kawan aku) langusng tidak obese. Malahan Pakcik Jamal nampak gagah PERKASA macam Ibrahim Ali.



P/S: Anda setuju dengan pandangan beliau?
P/S/S : For certain people mungkin dapat agak artikel ni daripada mana.
Kenapa nak bandingkan dengan paderi gereja katolik? Adesss
Dari gaya bahasa tulisan ni terjemahan dari bahasa inggeris. Sapa penulis ulasan ni. Ada ke baca disamakan ngn beca..hmmm
Reply With Quote
  #734  
Old 07-09-2010, 09:14 AM
zalnet zalnet is offline
Super Active

zalnet's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Feb 2006
Posts: 5,106
Thanks (Received): 282
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Apa-apapun tv3 dah minta maaf dan tarik balik iklan tu, xpe kita bg peluang, lepas ni jangan buat lagi,huhu
Reply With Quote
  #735  
Old 07-09-2010, 09:15 AM
jejantas jejantas is offline
CG Top Poster Club

jejantas's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Sep 2007
Posts: 24,538
Thanks (Received): 916
Likes (Received): 3
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by zalnet View Post
Kenapa nak bandingkan dengan paderi gereja katolik? Adesss
Dari gaya bahasa tulisan ni terjemahan dari bahasa inggeris. Sapa penulis ulasan ni. Ada ke baca disamakan ngn beca..hmmm
Ala tulis ajer apa yang patut untuk membenarkan apa yang boleh merosakkan minda generasi muda.........

Teliti gambar dan buat andaian macam2 agar menampakkan iklan tuh sebenarnya bagus

Tapi minda generasi muda atau anak2 kecil nampak bahawa Raya nih sama ngan krismas
Reply With Quote
  #736  
Old 07-09-2010, 09:16 AM
demise_u demise_u is offline
Super Active

demise_u's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Posts: 6,049
Thanks (Received): 95
Likes (Received): 6
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by antudegil View Post
Kenapa korang boleh kata Iklan Raya TV3 itu menghina ugama Islam? Kalau korang tak paham maksud sebenar iklan ini baik tutup mulut dengan kuih raya dan jangan pepandai bangkitkan isu *******. Korang tahu tak sebenarnya iklan ini adalah yang paling ISLAMIK pernah aku tengok Makna tersiratnya cukup banyak tetapi malangnya minda Meleis tidak cukup tajam untuk menangkapnya. Iklan ini kemudian dituduh menyesatkan pula oleh golongan Meleis tiada otak yang terlalu banyak melayan video THE ARRIVAL. Minda mereka hanya dapat memahami makna literal dan bukan SUBLIMINAL yang cuba disampaikan oleh pengarah.

Apa? Korang pun tak nampak makna tersiratnya? Korang ni rabun kah? Bulan puasa tak cukup nutrien sampai rabun malam? Disini akan aku terangkan mengapa iklan Raya TV3 ini sebenarnya cukup dalam mesej Islamiknya dan tidak dibuat untuk menghina orang Melayu Islam Malaysia. Tak percaya? Sila baca interpetasi aku dibawah ini.

BABAK 1



Kelihatan seorang budak Melayu cuba membaca buku walaupun hanya diterangi sebiji mentol. Rumahnya pula kelihatan seperti sebuah pondok beratap rumbia. Aku tanya korang direct lah. Bila last time korang nampak budak kecil baca buku waktu malam? Anak sedara aku semua waktu malam layan ASTRO RIA takpun main internet. Yang tua sikit main Playstation Portable. Buku tak pernah aku nampak melekat pada tangan diorang. Sungguh jelas iklan ni cuba menggalakkan budaya membaca buku dikalangan kanak-kanak. Adakah apa yang dipaparkan ini KURANG HAJAR dan MENGHINA MELAYU ISLAM? Bagi aku mesej yang ingin disampaikan disini cukup murni.

Rumah beratap rumbia pula melambangkan institusi sekolah pondok. Walaupun agak dhaif tapi masih dapat melahirkan ilmuan Islam yang cukup berkaliber. Bila dhaif tiada gangguan dari Astro Ria , komputer dan PSP untuk menggangu konsentrasi belajar. Ini makna sebenar pondok beratap rumbia iklan ini ,bukannya melambangkan kemiskinan dan kemunduran Melayu. Ini interpetasi seorang kapitalis yang hanya pentingkan kemewahan!

BABAK 2



Ketika khusyuk membaca, gambar beca dihalaman buku tiba-tiba berubah menjadi kenyataan. Becanya dipandu pakcik tua yang mukanya bersih dan tidak paedophile seperti sesetengah paderi Gareja Katolik. Ada orang kata ini melambangkan Santa Claus. Korang semua silap besar. Santa Claus obese dan kereta sorongnya ditarik oleh rusa (pasal tu dia gemuk – dia pemalas). Dalam iklan TV3 ,beca saiber tidak ditarik rusa malahan Pakcik Jamal (aku panggil dia Jamal pasal muka dia macam Pak Jamal driver kawan aku) langusng tidak obese. Malahan Pakcik Jamal nampak gagah PERKASA macam Ibrahim Ali.

Apakah mesej yang cuba disampaikan didalam babak ini? Budak lelaki melambangkan anak Melayu yang terpelajar. Setelah habis membaca buku, ilmu yang dikumpul didada dimanifestasikan menjadi realiti. Secara tak langsung babak ini menggalakkan pengaplikasian teori yang dipelajari dari buku ke dunia sebenar. Aku pernah terbaca kuotasi bahasa inggeris dibawah tentang idea dan manusia;

“A great and revolutionary idea can be used as a VEHICLE to bring change to a society. A great idea when realised must then be shared with others who might benefit from it”


Aku lupa siapa yang mengucapkan kuotasi diatas. Ini tidak penting. Yang penting disini ialah idea golongan terpelajar harus dikongsi dengan masyarakat. Ilmu yang dipelajari boleh dijadikan platform yang menjurus kepada anjakan paradigma bangsa Melayu. Sekali lagi diingatkan beca disini bukan melambangkan Santa Claus sebaliknya melambangkan MANIFSTED IDEA AS A VEHICLE to change society.

“Abis tu kenapa beca? Tak ada kenderaan lain ke obe?”


Ayat pertama Al Quran ialah Iqra’ yang bermaksud bacalah. Baca bunyinya hampir sama dengan beca. Makna tersiratnya ialah idea yang dimenifestasikan golongan terpelajar haruslah DIBACA dan disebarkan.

Sekali lagi tiada unsur anti Islam atau Illuminati disini.


BABAK 3



Beca saiber Pakcik Jamal terbang melintasi Jambatan Pulau Pinang . Jambatan yang tadinya gelap mula bercahaya setelah dilalui beca tersebut. Jika diperhatikan betul-betul beca bergerak dari kiri ke kanan. Didalam setiap babak seterusnya, beca ini akan bergerak dengan arah yang sama. Sekali pandang seperti tiada signifikannya arah pergerakan beca ini. Dalam bidang perfileman, arah pergerakan kiri ke kanan sering dikaitkan dengan perubahan positif (buruk ke baik, sukar ke senang). Kalau korang perasan dalam filem horror, bila heroine larikan diri dari hantu dia akan lari dari arah kiri ke kanan. Pergerakan ke kanan dikaitkan dengan arah selamat. Pergerakan kekiri pula dikaitkan dengan running towards danger.



Beca Pakcik Jamal bergerak dari kiri ke kanan dikeseluruhan iklan ini. Adakah ini kebetulan? Sudah tentunya tidak? Seperti aku katakan sebelum ini, beca Pakcik Jamal melambangkan idea positif ilmuan Melayu Islam dari sekolah pondok. Ilmu ini kemudian menyebarkan cahaya “enlightenment” kemana sahaja dia pergi. Pakcik Jamal bergerak dari kiri kekanan untuk reinforce the idea that he is the good guy. Tempah yang dilawati kemudian bercahaya kerana mendapat hidayah Allah SWT


BABAK 4 & 5



Beca terus bergerak dan menyebarkan ajaran Islam ke semua tempat yang dilawatinya. Dalam BABAK 4 ,menara condong Teluk Intan dan Bandaraya Kuala Lumpur pula menerima cahaya Islam. Ini satu lagi babaj yang maknanya cukup sinis. Dari Pulau Pinang beca turun ke Perak sebelum ke Kuala Lumpur. Perak dan Kuala Lumpur kedua-duanya kini dikuasai Barisan Nasional yang bathil dan kufur. Hanya dengan idea Ilmuan sekolah pondok Islam sahajalah kekufuran di dua kota ini dapat ditentang. “Islam is the light” ialah mesej pendek yang cuba disampaikan disini.


BABAK 6



Kelihatan Pakcik Jamal dan anak-anak kecil tadi singgah kerumah batu moden di tengah-tengah kota Kuala Lumpur. Dua orang anak kecil lagi naik keatas beca saiber sebelum meneruskan perjalanan mereka. Apa pula mesej yang cuba disampaikan disini? Mesejnya cukup mudah. Bila Melayu URBAN menerima semula Islam (symbolised by the light) yang dibawa oleh ilmuan sekolah pondok, mereka akan bergabung untuk menyebarkan kebenaran Islam ke seluruh Malaysia. This is reflective of the real world. PAS yang dulunya dianggap parti kampung kini sudah menjadi parti pilihan golongan Islam profesional. Melayu bandar/urban yang dulu cukup alergik pada Islam kini bergabung dengan “rakan kampung” seperjuangan bagi menumbangkan kebatilan Barisan Nasional.

BABAK 7



Cuba korang lihat masjid di atas bukit didalam gambar diatas. Sekali tengok korang nampak macam apa? Aku duduk di Kepong dan diwaktu malam aku boleh nampak Genting Highlands bercahaya sebijik macam masjid diatas. Makna tersirat disini sebenarnya cukup jelas. Jika kerajaan pusat yang terletak di Kuala Lumpur menerima hukum Islam, pusat judi nombor satu negara boleh berubah fungsinya dari pengkalan dosa ke pusat Islam yang cukup gah. Ntah kenapa mesej cukup ringkas inipun ada yang salah anggap sebagai mesej Kritianisasi!


BABAK 8 & 9



Beca Pakcik Jamal sampai ke destinasi akhir. Ianya sebuah perkampungan yang kelihatan aman damai, serba serderhana dan tiada bangunan mewah yang berlebih-lebihan. Anak-anak kecil tadi berjalan didalam kegelapan sebelum mereka terjumpa pelita yang ditengah-tengah kelopak bunga lotus. Mereka terpegun dengan keajaiban yang dilihat didepan mata mereka. Sungguhpun begitu mereka meneruskan perjalanan hingga disambut mesra oleh dua orang dewasa dari kampung tadi.



Makna tersirat disini ialah Islam itu cukup sederhana. Bila semua orang Islam Malaysia bersatu, hidup kita akan tenang seperti gambaran kampung iklan ini. Bunga Lotus dan pelita melambangkan agama Buddha dan Hindu. Ia mengingatkan kita tentang pengaruh dua agama ini terhadap adat resam amalan orang Melayu. Walaupun pengaruh mereka masih jelas kelihatan, ianya langsung tidak akan menggugat keimanan kita jika iman kita teguh.

The Malay culture is heavily influenced by other cultures. We have been adapting customs from other religion and races and make it our own for generations provided that it does not interfere with our Muslim faith. The flying lotuses and oil lamps in acknowledging this fact. Are we going to deny this historical just because it reminded us of our non Muslim past? That would be hypocritical. If this is the issue then maybe we should start outlawing a lot of Malay custom because they are not in line with pure Islam. We should start with the basics. Please outlaw main bunga apa, bagi duit raya, salam antara laki dan wanita dan melawat kubur di pagi raya. Ini semua tidak islamik dan dipinjam dari budaya KAPIR.


P/S: Anda setuju dengan pandangan beliau?
P/S/S : For certain people mungkin dapat agak artikel ni daripada mana.
Saper tulis ni?
Reply With Quote
  #737  
Old 07-09-2010, 09:17 AM
pacat888 pacat888 is offline
Regular

pacat888's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Posts: 540
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by demise_u View Post
Saper tulis ni?
anak buah farid ridzuwan la agaknye....
Reply With Quote
  #738  
Old 07-09-2010, 09:19 AM
demise_u demise_u is offline
Super Active

demise_u's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Posts: 6,049
Thanks (Received): 95
Likes (Received): 6
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by pacat888 View Post
anak buah farid ridzuwan la agaknye....
Setan betul. Rosak generasi muda islam. Kena lawan nih
Reply With Quote
  #739  
Old 07-09-2010, 09:20 AM
erani erani is offline
Regular

erani's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Sep 2008
Posts: 448
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

iklan tv3 tu mmg menghina Islam!!!!!Knpa perlu masukkan unsur agama lain dlm iklan tu..kita nk sambut Aidilfitri! Bkn nk smbut krismas & sibuk dgn bunga apa tah kt pelita tu..Aku TGK iklan tu pn menyampah!!! Next time cr pengarah iklan org Islam..
Reply With Quote
  #740  
Old 07-09-2010, 09:24 AM
erani erani is offline
Regular

erani's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Sep 2008
Posts: 448
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by demise_u View Post
Setan betul. Rosak generasi muda islam. Kena lawan nih
Mmg betul kena lawan...jgn smpi generasi akn dtg tau beca dgn pelita bunga2 tu bila nk smbut raya...
Kita ada tradisi tersendiri untuk sambut raya..mengapa org lain p'lu sibuk2 nk milinieumkan raya kita???????
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply Share This Thread

Tags
tv3

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold