Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > Investor, Business, Entrepreneur > Offline Business, Entrepreneur Discussion

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 23,234
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 53,833
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 41,246
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 03-10-2009, 01:30 AM
hanafi4151 hanafi4151 is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2007
Posts: 46
Poster Rank: #19652
Thanked 0 Times
Active Level
Default Ternakan Udang Galah Di Malaysia.

Salam pada semua.

Saya ni baru nak menceburi bidang Ternakan Udang Air Tawar.
Saya mempunyai modal di dalam tangan sebanyak RM3000.00 Saya benar2 ingin membina 2 buah kolam di kawasan tanah sawah ayah saya.

Persoalannya.

1. Bolehkah saya menternak Udang Galah di dalam kolam Canvas yang mempunyai pengudaraan Oksigen?

2. Adakah kos pembinaan kolam tanah begitu mahal?

harap tuan - tuan dapat membantu.
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 03-10-2009, 01:48 AM
C_Kenek C_Kenek is offline
Super Active Member

C_Kenek's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Feb 2008
Posts: 3,869
Poster Rank: #976
Thanked 8 Times
Active Level
My Mood:
Default

tak pernah plak dgr org ternak udang dalam kolam canvas kalau dalam tangki simen tu adala tapi lambat membersar dari bela dalam kolam tanah.

untuk bela udang galah ni kene ada tanah yg sesuai kalau tak nanti jadi kolam terbiar. gi kursusla dulu baru tau. gi tanya kursus kat pejabat perikanan . aku dulu kursus kat jerantut kira bestla jugak walaupun duk dalam hutan 5 hari
Reply With Quote
  #3  
Old 03-10-2009, 03:42 AM
hanafi4151 hanafi4151 is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2007
Posts: 46
Poster Rank: #19652
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by C_Kenek View Post
tak pernah plak dgr org ternak udang dalam kolam canvas kalau dalam tangki simen tu adala tapi lambat membersar dari bela dalam kolam tanah.

untuk bela udang galah ni kene ada tanah yg sesuai kalau tak nanti jadi kolam terbiar. gi kursusla dulu baru tau. gi tanya kursus kat pejabat perikanan . aku dulu kursus kat jerantut kira bestla jugak walaupun duk dalam hutan 5 hari
Sy akan pergi kursus Pertengahan oktober ni. Sy nak tanya sedikit soalan.

1. Bahan apa untuk menstabilkan nilai PH kandungan Tanah?
2. Apakah jenis pemakanan ubat bagi :
a) Hatchery Udang Galah.
b) Udang Galah Dewasa.

sy nak buat rujukan dulu untuk kumpul data. Nanti sennag, time kursus nanti separuh dah faham.

Terima Kasih.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-10-2009, 03:56 AM
degaOne degaOne is offline
Super Active Member

degaOne's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Sep 2007
Location: Lembah Klang
Posts: 3,433
Poster Rank: #1100
Thanked 15 Times
Active Level
My Mood:
Default

Bro bukan senang nak bela udang galah ni, kena ada air bersih selalu, aku dulu kursus kat ulu bendul kuala pilah dgn team trueaQua. mmg kena pakai air mengalir dan bersih baru udang leh membesar. dalam canvas mmg lagi susah sbb kena fikirkan cara pembuangan amonia dia.

ko leh rujuk sini untuk info www.freshwaterprawn.blogspot.com

sebab tu aku sekarang buat kolam pancing udang galah je huhuu leh lawat www.setiaunjun.com
__________________
HP : 012-2758075
YM : ckodoq.turbo@gmail.com
Reply With Quote
  #5  
Old 17-01-2010, 10:29 PM
anak_jatiperak anak_jatiperak is offline
Well-Known
Member

anak_jatiperak's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2009
Posts: 5,362
Poster Rank: #677
Thanked 6 Times
Active Level
My Mood:
Default

Salam..bagi detail sikit bro....saya pun berminat
Reply With Quote
  #6  
Old 20-01-2010, 01:48 PM
jexazren jexazren is offline
Newbies

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2008
Posts: 30
Poster Rank: #23003
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

Ada tak kontraktor yang boleh buat kolam tanah ye?
Reply With Quote
  #7  
Old 11-10-2010, 04:02 AM
isa@is isa@is is offline
Normal Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2009
Posts: 129
Poster Rank: #12420
Thanked 0 Times
Active Level
Smile

Quote:
Originally Posted by jexazren View Post
Ada tak kontraktor yang boleh buat kolam tanah ye?
salam..thread ni pun dah lama senyap ker? erm..ade je kontaktor yg buat kolam tanah..kira sewa mesin boleh nak kira lumpsum pun boleh utk kerja2 tu...
Reply With Quote
  #8  
Old 18-10-2010, 03:25 PM
jerai jerai is offline
Active Member

jerai's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,091
Poster Rank: #3289
Thanked 2 Times
Active Level
My Mood:
Default

ari tu ada sepupu aku buat kolam tanah tapi bocor(air kering keesokan harinya), adakah dia berpunca dari akar pokok, sebab kolam tu dibuat dikawasan dusun
Reply With Quote
  #9  
Old 18-10-2010, 04:36 PM
halimkjg halimkjg is offline
Active Member

halimkjg's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2007
Location: utara selangor
Posts: 1,767
Poster Rank: #2190
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by isa@is View Post
salam..thread ni pun dah lama senyap ker? erm..ade je kontaktor yg buat kolam tanah..kira sewa mesin boleh nak kira lumpsum pun boleh utk kerja2 tu...
setakat kontraktor tu tak jadi masalah tapi untuk run projek yang penting...ilmu kasi mantap dulu,aku baru2 ni lawat kolam ikan talapiah di kg sang lee kat bentung,tokey kolamtu nak tukat ke udang galah..so skrg masih lagi dalam proses perbincangan..ada 50ekar...

jerai: kalau kawasan dusun biasanya air akan meresap ikut akar2 tu,tapi kalau asalnya ada kolam terbiar mungkin boleh tapi mesti nak ada air bukit yang mengalir...
Reply With Quote
  #10  
Old 18-10-2010, 05:36 PM
apeng8264 apeng8264 is offline
Super Active Member

apeng8264's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Mar 2009
Posts: 2,789
Poster Rank: #1387
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

Kalau dah ternak udang galah ni.. nak jual kat mana pulak..?
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 08:05 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE