Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 20,090
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 50,643
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 38,218
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 31-03-2012, 12:52 PM
tmwwtw tmwwtw is offline
Super Active Member

tmwwtw's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Sep 2007
Location: In utero
Posts: 3,095
Poster Rank: #1233
Thanked 95 Times
Active Level
My Mood:
Default Pertanyaan mengenai pelat

Assalamualaikum warga CG yg bijaksana...

saya ada 3 soalan:
1. apakah hukum ibadat (solat, baca al-Quran dll) bg org yg pelat contohnya x boleh sebut huruf R atau S dgn betul?

2. benarkah org yg pelat x boleh jd imam?

3. ada x cara atau petua org tua2 utk memulihkan masalah pelat ini?

sekian, terima kasih.
__________________
Convert wordpress theme to blogger template
goto Google Play, search tmwwtw
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 31-03-2012, 09:24 PM
tmwwtw tmwwtw is offline
Super Active Member

tmwwtw's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Sep 2007
Location: In utero
Posts: 3,095
Poster Rank: #1233
Thanked 95 Times
Active Level
My Mood:
Default

xde sape2 ke yg nak jwb? hmmm...
__________________
Convert wordpress theme to blogger template
goto Google Play, search tmwwtw
Reply With Quote
  #3  
Old 05-04-2012, 05:53 PM
tmwwtw tmwwtw is offline
Super Active Member

tmwwtw's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Sep 2007
Location: In utero
Posts: 3,095
Poster Rank: #1233
Thanked 95 Times
Active Level
My Mood:
Default

sorang pun x jwb soalan aku, huhu...
__________________
Convert wordpress theme to blogger template
goto Google Play, search tmwwtw
Reply With Quote
  #4  
Old 06-04-2012, 09:22 PM
bahas18 bahas18 is offline
Active Member

bahas18's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Nov 2007
Location: sandakan
Posts: 2,176
Poster Rank: #1786
Thanked 25 Times
Active Level
Default

"Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya."
(-Surah al-Baqarah ayat 286-)

No need to worry....
__________________
Sabda Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam: “Barangsiapa yang berbohong dengan menggunakan namaku maka dia telah menempah tempat duduknya dalam neraka” [Diriwayatkan oleh al-Bukhari – no: 1291 dan Muslim – no: 4]
Reply With Quote
  #5  
Old 06-04-2012, 09:34 PM
had_stylez had_stylez is offline
Super Active Member

had_stylez's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2010
Location: JaYBee
Posts: 3,225
Poster Rank: #1174
Thanked 2 Times
Active Level
My Mood:
Default

Aku pelat R . . Huhu
__________________
anda adalah seperti apa yang anda fikirkan
Reply With Quote
  #6  
Old 06-04-2012, 09:35 PM
syahays syahays is offline
CG Top Poster Club

syahays's Avatar
 
Trader Rating: (25)
Join Date: Sep 2010
Location: forex is the world of confusions...
Posts: 22,052
Poster Rank: #72
Thanked 25 Times
Active Level
My Mood:
Default

den pon xtau tt...nice thread...
Reply With Quote
  #7  
Old 06-04-2012, 09:48 PM
Don Malaya Don Malaya is online now
CG Top Poster Club

Don Malaya's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: May 2011
Location: Saudagar Minyak Mentah 20sen
Posts: 20,591
Poster Rank: #84
Thanked 237 Times
Active Level
My Mood:
Default

yee...mende nie pon aq penah terpK.. sbb aku pelat..nak jd imam pon rase x confident dengn bacaan...try tanye ustaz ganu
__________________
Quote:
Trading can not be taught,while sciences could be taught and formulas to be applied, trading couldn't,because its an ART~ Anon
Reply With Quote
  #8  
Old 07-04-2012, 12:52 AM
lautbiru lautbiru is offline
Active Member

 
Trader Rating: (8)
Join Date: Jun 2010
Posts: 1,630
Poster Rank: #2331
Thanked 334 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tmwwtw View Post
Assalamualaikum warga CG yg bijaksana...

saya ada 3 soalan:
1. apakah hukum ibadat (solat, baca al-Quran dll) bg org yg pelat contohnya x boleh sebut huruf R atau S dgn betul?

2. benarkah org yg pelat x boleh jd imam?

3. ada x cara atau petua org tua2 utk memulihkan masalah pelat ini?

sekian, terima kasih.


Waalaikumussallam warahmatullahi wabaraktuh..

Alhamdullillah..

Kesian pulak tengok soalan Tuan ni tak berjawab...saya cubalah jwb sekadar kemampuan...tegur saja kalau kurang tepat...atau kalau kurang jelas...kita sembang sembang lagi..


1. Soalan Tuan bersangkut SOLAT...solat memang ada satu perkara yg ulama kita sebut "RUKUN QAULI"..(Prkataan, bacaan, sebutan)

(Ringkasnya solat ada 3 jenis rukun...Fi'li , Qauli, Qalbi...

So...Bacaan ni termasuklah RUKUN QAULI....maksudnya...kalau tak sempurna rukun Qauli ni...Tak sempurna atau Tak sah le solat..

So...soalan Tuan mengena dgn "Rukun Qauli"....iaitu Bacaan solat...yg mana...kalau tak sempurna...Tak sempurna solat...



Bagaimana yg dikata tak sempurna tu?..

Tak sempurna tu bilamana tajwid lari...Makhraj sampai berubah makna....


Selagi makhraj seseorang itu betul ketika membaca ayat-ayat al-Quranul Karim ( khasnya Surah Al-Fatihah, takbir. bacaan rukun yg lain.. ) dan ianya tidak sampai mengubah sesuatu makna ayat-ayat Al-Quranul Karim secara sengaja ataupun diniatkan untuk mengubahnya , maka tidaklah mengapa .

( Lihat Al-Fiqhul Islami Wa Adillatuh , Jilid ke-II , ms 1030 , Fasal ke- 7 : Mubtilat as-Solah Wa Mufsidatuha : Bab ke-11 : Al-Lahn fil Qiraah Au Zullatul Qari’ ) .



Yang penting dan wajib ialah belajar terlebih dahulu Ilmu Tajwid dengan sedaya-upaya termasuklah membetulkan sebutan-sebutan huruf-huruf dan hukum-hakam asas di dalamnya .




MENJAWAB SOALAN TUAN PULAK MASALAH PELAT..


Kalau lidah pelat seperti susah menyebut huruf RO , sedangkan usaha sudah pun digembeling, maka tidaklah berdosa .




2. IMAM PELAT....

Kalau dah sah solatnya....sudah tentu lah sah juga jadi Imam...

Cumanya...dalam memilih Imam
(This is a tottaly diffrent isu Tuan ya!....Ini isu SIAPA YG PALING PATUT DILANTIK MENJADI IMAM..)

maknya...Orang yg memang mempunyai masalah pelat , maka ...POINT DIA KURANGLAH.... kerana imam yang paling layak mengetuai sembahyang ialah mereka yang paling fasih bacaannya dan yang paling tahu mengenai Kitab Allah Ta’ala dan Sunnah Rasulullah s.a.w

so...dia dikira kalah le dlm point fasih tadi...

Perlu diperhati juga kritria kritria lain...spt fakihnya dsbnya...

So...MENJWB SOALAN TUAN....SALAH LE YG KATA TAK BOLEH!...CUMANYA..."KURANG KELAYAKAN' LE BERBANDING ORG YG BACAAN NYA LEBIH BAIK...TU JE..


3. PETUA ?...hehee...saya ada yg TUA je...(saya Tua)..Pe ...tu entah le..

Tapi..kalau ikut pengalaman zaman bebudak dulu...ada yg kata..tampar tiba tiba dgn tangan berlapik daun keladi... ...kalau jadi lain ..jgn marah saya...


Tapi..pengalam saya sendiri...(sampai umur belasan tahun...saya sebut "K" jadi "T"...Kopi jadi Topi...teruk juga... sampai org tak faham saya..
(tapi..sungguh...ianya terdengar betul pada teliga saya....mistik ni!)


Alhamdullillah...saya try sebut depan org lain...try pelbagai cara sebutan..try tekan suara drp tekak dsbnya.....sampai Alhamdullillah saya dpt bunyi sebutan yg betul pada pendengaran org lain!
(maksudnya...saya abaikan "Bunyi " sebutan yg saya dengar betul...sebaliknya...sebut bagaimana yg org lain dengar betul...

Alhamdullillah....dengan cara itu ...masalah saya selesai! (setelah nak habis sekolah menengah!)

(p/s : Masalah saya hanya bunyi K jadi T...yg lain lain o.k...tapi...memang extrem!...sampai org salah faham sebutan saya!...saya p kedai nak beli "Kunyit"...org kedai tak faham!..sampai saya kena ambil sendiri..)
Reply With Quote
  #9  
Old 07-04-2012, 01:01 AM
thetu5 thetu5 is offline
Active Member

thetu5's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Nov 2007
Location: segamat/johor-u.k/silver >"1malaysia"<
Posts: 1,394
Poster Rank: #2662
Thanked 26 Times
Active Level
Default

aku pon dulu pelat..serius..huruf C,R,S dan Z mmg failed..aku boleh settlekan masalah ni dlm 2 mnggu jer..masa tu aku form 4..punca pelat ni sbnrnya masa kecik diajar ckap pelat.makcik aku yg sllu ckp cmtu..sudahnya aku ngn anak dia(sepupu) aku pon pelat..

caranya belajar getarkan lidah hadapan tu.idea kawan aku..tiap2 masa aku buat..sampai boring kwn2 satu dorm ngn aku aku wat cmtu.

try sebut werrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..buat slalu..jgn give up..wat smpai kita dpt rasakan lidah depan bergetar..klu dah bergetar tu dah berjaya pastu try sebut R dihujung dalam gigi dgn getaran..

jgn tebalkan lidah tu..pasl tu nk sebut s jdi sh.

good luck bro..dlu nk ckp ngn awek pon malu psl pelat..

aku dah berjaya.ni jer petua aku..xde nk tampar2 guna lapik daun keladi..mgarut smua tu..
__________________
[41]surah yunus
Dan jika mereka terus-menerus mendustakanmu, maka katakanlah: "Bagiku amalku, dan bagi kamu pula amal kamu. Kamu tidak bertanggungjawab akan apa yang aku kerjakan, dan aku juga tidak bertanggungjawab akan apa yang kamu kerjakan".
Reply With Quote
  #10  
Old 07-04-2012, 01:10 AM
CyberMachine CyberMachine is offline
Legendary Member

CyberMachine's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Oct 2009
Posts: 14,238
Poster Rank: #150
Thanked 18 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by thetu5 View Post
aku pon dulu pelat..serius..huruf C,R,S dan Z mmg failed..aku boleh settlekan masalah ni dlm 2 mnggu jer..masa tu aku form 4..punca pelat ni sbnrnya masa kecik diajar ckap pelat.makcik aku yg sllu ckp cmtu..sudahnya aku ngn anak dia(sepupu) aku pon pelat..

caranya belajar getarkan lidah hadapan tu.idea kawan aku..tiap2 masa aku buat..sampai boring kwn2 satu dorm ngn aku aku wat cmtu.

try sebut werrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..buat slalu..jgn give up..wat smpai kita dpt rasakan lidah depan bergetar..klu dah bergetar tu dah berjaya pastu try sebut R dihujung dalam gigi dgn getaran..

jgn tebalkan lidah tu..pasl tu nk sebut s jdi sh.

good luck bro..dlu nk ckp ngn awek pon malu psl pelat..

aku dah berjaya.ni jer petua aku..xde nk tampar2 guna lapik daun keladi..mgarut smua tu..

woo..best2 ni.

tapi kalau nak mudah..tampar la kan. kot2 menjadik
__________________
External Hardisk WD[500GB - RM160][750GB - RM180][1Terra - RM220]
PM JIKA BERMINAT - HARGA TERMASUK POS
[/B]
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 03:58 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE