Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > MAKE MONEY DISCUSSION > Local Investments > Koperasi Investments > Koperasi registered under Suruhanjaya Koperasi Malaysia

Koperasi registered under Suruhanjaya Koperasi Malaysia Discuss all investments offers by registered coop is approved by Suruhanjaya Koperasi Malaysia.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 5,962
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 30,072
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 22,463
More...
  #1661  
Old 04-03-2012, 04:28 PM
couchcorp couchcorp is offline
Active Member

couchcorp's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2011
Posts: 676
Poster Rank: #4524
Thanked 42 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by 2bz4money View Post
Pelabur melihat opportunity dalam perspektif berbeza berdasarkan objektif masing2. ada yg melihat hanya pada % untung 2010 shj, ada yg siasat kenapa dividen rendah dan baca laporan wangan bank; ada yg lihat trend 10 tahun, ada yg dah kaji sistem pengurusan koop dan bgmna dividen dibyr. Jgn melihat pada bottomline, profit jer..Lagi byk info yg kita dpt, lebih baik dan mudah membuat keputusan pelaburan..
Good info...sy tgk pada bila dividen dibyr..jika div 12% tp dibyr pd bln 8-10..maka dividen 10% mgkn hy bersamaan 6% dividen dibyr pd 1st jan..then bila div tak leh accummulated/compounded dgn modal..maka div 10% tu mgkn hy bsamaan 5% div yg dibyr awal tahun..

Pengurusan BP yg baru pun adalah dikalangan muka lama jigak n nape sy buar hampir kesesemua syer sy sbb after 3yrs bank persatuan bg sy masih tak agresif dlm promosikan produk mereka..so bg sy enouf is enouf la..n lgpun tahun ni sy ada peluang biz n.plaburan yg chantek..pada yg lain kli korang buat kuar syer BP skdr terikut2 ngn org lain better park situ dulu la..pg invest ilmu dulu then baru bertindak

selamat mlabur ngn bijak n ada tentukn sendiri duit anda
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #1662  
Old 05-03-2012, 11:29 AM
TokJayo777200 TokJayo777200 is offline
Active Member

TokJayo777200's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2010
Posts: 863
Poster Rank: #3782
Thanked 55 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by zam4ever View Post
In the long term, opportunity to invest in BP1N mungkin hanya muncul di ketika ini sahaja, dan scenario yg sama di BR mungkin akan dialami di BP1N satu hari nanti, iaitu investors terpaksa queue dalam waiting list.

BP belum penuh lagi, masih menanti tawaran tambahan untuk top up shares sedia ada.

cheers
Ya betul tapi masa tu belum tiba lagi dan membazir duit anda parking di situ.Apabila prestasi dividen nanti menggalakkan,kita masih ada peluang untuk buat pelaburan balik kerana sekarang ramai pelabur telah menarik keluar saham dan apabila tiba masa yg sesuai nanti kita boleh melabur balik lumpsump kerana BP1n tak mungkin menutup had pelaburan secara tiba-tiba tanpa ada pelaburan....betul tak?
__________________
100 ABOVE!APPROACH LIGHTS!
MINIMUMS!LANDING!
Reply With Quote
  #1663  
Old 08-03-2012, 03:58 PM
azarulez azarulez is offline
Super Active Member

azarulez's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jul 2008
Location: Flower Hill
Posts: 4,092
Poster Rank: #888
Thanked 217 Times
Active Level
My Mood:
Default

salam..ni info yg aku baru dapat drp wife aku yg tgh wat praktikal kat BP kuantan..mulai minggu ni:

1. saham yg BP limit 20k dah jadi unlimited!maybe ini berita baik kepada sape2 yg nak tambah pelaburan kat BP.

2. Financing rate dah turun, biasa 4.99%..minggu ni rate baru serendah 4%-5.1%..

dan tahun ni setiap cawangan BP kena capai target saham 2 juta. sekarang ni diorg dlm proses utk dapatkan persetujuan dari semua cawangan untuk wujudkan mesin ATM di setiap cawangan.

tu info yg aku baru dapat 2 jam tadi..harap info yg aku dapat ni sedikit sebanyak akan membantu sesape yg nak tau perkembangan BP sekarang..
__________________
watch your mind,it will become your word,
watch your word, it will become your act,
watch your act, it will become habit,
watch your habit, it will become your destiny..
AirZamZam 150 ml,350 ml, 10Liter
Reply With Quote
  #1664  
Old 16-03-2012, 06:25 PM
aiman27 aiman27 is offline
Super Active Member

aiman27's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2010
Location: KB_Newcastle
Posts: 4,194
Poster Rank: #861
Thanked 660 Times
Active Level
My Mood:
Default

molek sgt setiap cwgn ada set target dr situ dpt tau pgrus cwgn yg bagus dan tak bagus. kalu nak wat mesin atm pn setuju sgt sng nak kuarkan duit
Reply With Quote
  #1665  
Old 16-03-2012, 08:10 PM
2bz4money 2bz4money is offline
Well-Known
Member

2bz4money's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Aug 2006
Location: Kajang
Posts: 6,968
Poster Rank: #453
Thanked 1,151 Times
Active Level
My Mood:
Default Tiada Had Maksimum Syer Keanggotaan

Tiada Had Maksimum Syer Keanggotaan
Pada tahun ini, sebagai memberi peluang kepada anggota sedia ada dan anggota baru untuk menambah pelaburan syer keanggotaan masing-masing di Bank Persatuan,

Anggota Lembaga telah bersetuju bagi permohonan keanggotaan baru dan tambahan syer keanggotaan sedia ada anggota individu dan anggota koperasi tidak ditetapkan sebarang had maksimum.

Walaubagaimanapun had maksimum pelaburan syer keanggotaan di atas adalah tertakluk kepada Seksyen 33 Akta Koperasi 1993

Sumber: Laman P1N
Reply With Quote
  #1666  
Old 18-03-2012, 04:54 PM
pg01 pg01 is offline
Junior Member

pg01's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2010
Posts: 71
Poster Rank: #16014
Thanked 3 Times
Active Level
My Mood:
Default Alhamdulillah

Quote:
Originally Posted by 2bz4money View Post
Tiada Had Maksimum Syer Keanggotaan
Pada tahun ini, sebagai memberi peluang kepada anggota sedia ada dan anggota baru untuk menambah pelaburan syer keanggotaan masing-masing di Bank Persatuan,

Anggota Lembaga telah bersetuju bagi permohonan keanggotaan baru dan tambahan syer keanggotaan sedia ada anggota individu dan anggota koperasi tidak ditetapkan sebarang had maksimum.

Walaubagaimanapun had maksimum pelaburan syer keanggotaan di atas adalah tertakluk kepada Seksyen 33 Akta Koperasi 1993

Sumber: Laman P1N

Alhamdulillah..
__________________
pgcare.blogspot.com
Reply With Quote
  #1667  
Old 30-03-2012, 09:54 PM
riverfarmer riverfarmer is offline
Newbies

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2012
Posts: 3
Poster Rank: #49258
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Ahli sepatutnya memainkan peranan yang lebih bijak semasa memilih perwakilan dan mereka yang bertanding untuk menjadi anggota lembaga pengarah yang berkaliber. Jangan hanya menjadikan pencapaian dividen sebagai ukuran cuba lihat juga latar belakang lembaga pengarah yang ada berbanding dengan bank rakyat....fikir-fikirkan....hasil yang kita nikmati adalah dari usaha kita sendiri yang hanya mengharap pulangan tinggi tetapi tidak cuba untuk menjadi ahli yang baik dalam menjalankan peranan memajukan sesebuah koperasi..
Reply With Quote
  #1668  
Old 30-03-2012, 10:32 PM
adiwira adiwira is offline
Active Member

 
Trader Rating: (4)
Join Date: Feb 2011
Posts: 1,152
Poster Rank: #3018
Thanked 132 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by TokJayo777200 View Post
Ya betul tapi masa tu belum tiba lagi dan membazir duit anda parking di situ.Apabila prestasi dividen nanti menggalakkan,kita masih ada peluang untuk buat pelaburan balik kerana sekarang ramai pelabur telah menarik keluar saham dan apabila tiba masa yg sesuai nanti kita boleh melabur balik lumpsump kerana BP1n tak mungkin menutup had pelaburan secara tiba-tiba tanpa ada pelaburan....betul tak?
betui tak? dah tiada limit bg ahli untuk tambah syer.. maknanya ahli da ramai wat kluar... kurang berbaloi buat masa skang utk invest bp ni... next time maybe
__________________
jangan takut miskin karena sedekah dan jangan takut sedekah kerana miskin! Kaya memang penting, tapi sedekah jauh lebih penting dari kaya. Jangan pernah menunggu kaya baru bersedekah, tapi bersedekahlah maka Anda akan bertambah kaya. Sedekah membawa Berkah!!
Reply With Quote
  #1669  
Old 30-03-2012, 11:58 PM
IjanSmart IjanSmart is offline
Active Member

IjanSmart's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2010
Posts: 1,387
Poster Rank: #2586
Thanked 49 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by adiwira View Post
betui tak? dah tiada limit bg ahli untuk tambah syer.. maknanya ahli da ramai wat kluar... kurang berbaloi buat masa skang utk invest bp ni... next time maybe
saya ada 20k hasil dividen ASB,cadang nak tambah LASB,tak tahu mana nak park..antara bank persatuan,tabung haji,atau dana2 ASNB..any idea?
__________________
http://www.facebook.com/pages/MASAD-...43343319011863
BERSATULAH SAUDARAKU SEISLAM
Reply With Quote
  #1670  
Old 01-04-2012, 06:27 PM
2bz4money 2bz4money is offline
Well-Known
Member

2bz4money's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Aug 2006
Location: Kajang
Posts: 6,968
Poster Rank: #453
Thanked 1,151 Times
Active Level
My Mood:
Default

Penyata Pengerusi Bank Persatuan



Syukur alhamdulillah pada 18 Jun 2011 yang lalu, Bank Persatuan telah berjaya mengadakan mesyuarat Agung Perwakilan Tahunan yang ke-52 dengan dirasmikan oleh Yang Behormat Datuk Hajjah Rohani Abdul Karim, Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri , Koperasi Dan Kepenggunaan. Mesyuarat Agung Perwakilan Tahunan kali ini telah memahat catatan sejarahnya yang tersendiri kerana pada 16 Julai 2010 lalu sempena Hari Koperasi, Bank Persatuan telah dianugerahkan Sijil Pengiktirafan oleh Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) sebagai 'Koperasi Yang Menjalankan Aktiviti Perbankan' di bawah GP11-SKM, menurut subseksyen 26b(1) Akta Koperasi 1993. Pengiktirafan ini bererti Bank Persatuan bukan lagi sebagai sebuah koperasi kredit tetapi sedang berada di landasan yang kukuh untuk diisytiharkan sebgai sebuah 'coopbank' oleh pihak SKM.

Halatuju perancangan perancangan perniagaan Bank Persatuan inim memerlukan komitmen yang tinggi daripada Anggota Lembaga, Pengurusan dan semua warga kerjanya untuk melaksanakananjakan paradigma melalui proses tranformasi menyesuaikan Bank Persatuan secara keseluruhan untuk berubah ke arah untuk memastikan ianya terus relevan dan mampan di arena perkhidmatan perbankan dengan arus persaingan yang begitu mencabar kini.

Disamping itu juga sebagai sebuah entiti pertubuhan koperasi, Bank Persatuan tidak akan dapat merealisasikan hasratnya menjadi sebuah 'coopbank' yang maju dan berjaya sekiranya tanpa sokongan padu daripada para anggotanya di dalam setiap aktivitinya. Mesyuarat Agung Perwakilan Tahunan di atas telah mencadangkan kadar dividen sebanyak 7.5% dan setelah merujuk berdasarkan "Arahan SKM Bilangan 1 Tahun 2011" kepada Bank Persatuan iaitu, 'Apa-apa kdar dividen yang di bayar atas syer atau yuran anggota oleh koperasi yang diiktiraf sebagai 'coopbank' adalah tertakluk kepada kelulusan bertulis terlebih dahulu daripada SKM'. Berikutnya pada 12 Ogos 2011 pihak SKM telah meberikan kelulusan bayaran dividen Bank Persatuan bagi tahun kewangan 2010 sebanyak 6.5% dengan peruntukan sebanyak RM21.14 juta.Kadar dividen ini adalah setelah mengambilkira peruntukan Seksyen 57;Akta Koperasi berkaitan dengan Rizab Berkanun dan lain-lain peruntukan kumpulan wang. Bayaran dividen secara tunai kepada semua anggota individu akan mula dibayar melalui semua cawanga Bank Persatuan pada 25 OGOS 2011.

Kepada semua anggota Bank Persatuan, kadar dividen di atas mungkin du luar jangkaan kerana sentiasa mengharapkan pulangan terbaik atas pelaburan masing-masing pada setiap tahun tetapi rasionalnya ialah walaupun keuntungan yang dicapai oleh Bank Persatuan meningkat setiap tahun tetapi kadar peningkatan jumlah modal syer oleh anggota-anggota secara nisbahnya adalah lenih tinggi berbanding dengan peningkatan jumlah keuntungan, pengawalan perbelanjaan secara berhemah dan berkesan secara pemantauan keperluan peningkatan modal syer yang lebih seimbang adalah dijangkakan kadar pulangan dividen Bank Persatuan akan lebih baik di masa hadapan.

Seterusnya di dalam usaha untuk meningkatkan lagi pencapaian, kini Bank Persatuan akan membuka sebuah lagi pejabat cawangannya yang ke-14 di Bandaraya Melaka tidak lama lagi pada tahun ini. Pejabat Cawangan yang baru ini merupakan yang pertama di selatan Semenanjung Malaysia dan amat diharapkan ianya akan menjadi pemangkin ke arah proses perkembangan perniagaan Bank Persatuan yang lebih berdaya saing, sebelum cawangan-cawangan berikutnya mula beroperasi di Seremban, Negeri Sembilan dan Johor Bahru, Johor tahun hadapan.

Pada tahun ini juga, Bank Persatuan dengan sokongan SKM kini di peringkat pembangunan akhir untuk mula menawarkan produk pembiayaan yang baru iaitu Pembiayaan Perumahan Musyarakah Mutanaqisah kepada anggota-anggotanya. Turut menjadi keutamaan di dalam peningkatan perkembangan perniagaan Bank Persatuan ialah untuk meningkatkan sumber dana ataupun kecairannya melalui produk-produk pelaburan seperti Pelaburan Al-Mudharabah dan Sijil Pelaburan Pembiayaan Bank Persatuan (SPPBP) yang ditawarkan kepada anggota-anggota individu dan koperasi serta pelanggan-pelanggan (terbuka kepada orang ramai) dengan "kadar rundingan istimewa" tertakluk kepada syarat dan peraturan. Silalah menghubungi mana-mana cawangan kami untuk maklumat lanjut.

Pengerusi Bank Persatuan
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 04:05 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE